Suzuki DR loopt niet lekker (backfire en afterfire)

Crevatsch

MF'er
1 feb 2019
113
21
Edit MBM: www.motor-forum.nl

@Crevatch
De geheel in Engels geschreven openingspost verwijderd. Als iemand het NL niet machtig is, dan kan zoiets in het Engels.
Maar standaard in het Engels topic's openen.... :N dat gaan we niet doen op M-F.

 

Bijlagen

  • c5fe9809-06b9-48ab-b84d-6dbd146b0f5f.jpg
    c5fe9809-06b9-48ab-b84d-6dbd146b0f5f.jpg
    266,3 KB · Weergaven: 6
  • IMG_20210213_123659.jpg
    IMG_20210213_123659.jpg
    184,5 KB · Weergaven: 7
Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien de moeite doen om het hier in het Nederlands te zetten?

Hoe heb je de Carbs schoongemaakt? Lijkt mij de eerste verdachte. Andere optie: Valse lucht?
 
Ik heb de carb schoongemaakt met perslucht en carb cleaner. Ik zal vanmiddag even checken hoe het met valse lucht zit.
 
Was de carb heel vies? Anders is ultrasoon reinigen de beste optie. Al te vaak gedacht dat je hem zo wel schoon kon krijgen.
Naald ingesleten?
 
Nee, het vuil viel erg mee. Ultrasoon is meestal niet nodig hoor, ultrasoon is iets van de laatste jaren en daarvoor kregen ze de spullen ook schoon toch? Laten weken en goed schoon blazen werkt meestal ook net zo goed. Naald had wel wat slijtage na 40.000 maar ik weet niet of daar de oorzaak ligt. Hij hoeft het ook niet 100% te doen, als hij het maar goed genoeg doet voor de TET.
 
Ja wel geprobeerd maar tegelijkertijd veel andere dingen veranderd. Ik moet inderdaad gaan testen wanneer hij het best loopt: zonder of met luchtfilter.
 
Ik heb deze vraag ook op een engels forum gesteld, vandaar de taal. Ik ben wel gewoon nederlands.

First: here's a long video of the bike running! Last 30 sec are the most clear: New video by Lennart Abbing

I'm a fairly experienced mechanic (i have a carb Yamaha R1 for the track, own old cars etc) who bought a nice bike to do the Trans European Trail with. Its a DR600 from 1986 with a Mikuni TM40. When i bought the bike i knew there were a couple challenges to overcome. The first challenge is that the bike is not running right. It starts fairly well and the bike is pretty loud overall but touching the throttle the plopping from the exhaust (afterfire) is deafening and you can hear the engine misfiring. Things i checked:

- cleaned the carb, checked float hight (all seemed fine),
- fresh fuel,
- checked the sparks which seemed weak, that's why i:
- measured primary and secondary windings on ignition coil (seemed fine)
- measured spark plug caps (no resistance i could measure, seems broken, will replace)

So i could use a little guidance. Fuel system seems fine so i'm betting on the ignition system. The weak spark is making me worried and it sounds to me like the bike is not burning all the fuel in the cilinder (due to bad spark) but in the exhaust. It also sounds the bike is misfiring. Please watch the video and tell me what you think! Thanks in advance!
Ik ben ook nederlands en heb geen trek in engelands.
Laat mf nu ook nederlands zijn dus aub in het nederlands of blijf op dat engelandse forum.
 
Kan geen antwoord geven op je vraag, maar stond jij gisteren in Arnhem geparkeerd op Huissensetraat? Gisteren nog even staan kijken, kan zo'n oudje altijd wel waarderen8-)
 
Kan geen antwoord geven op je vraag, maar stond jij gisteren in Arnhem geparkeerd op Huissensetraat? Gisteren nog even staan kijken, kan zo'n oudje altijd wel waarderen8-)
Nee niet gisteren maar wel vorige week woensdag stond hij op een aanhanger.
 
Ultrasoon is meestal niet nodig hoor, ultrasoon is iets van de laatste jaren en daarvoor kregen ze de spullen ook schoon toch? Laten weken en goed schoon blazen werkt meestal ook net zo goed. Naald had wel wat slijtage na 40.000 maar ik weet niet of daar de oorzaak ligt.
Toen reden we nog niet op benzine met ethanol en shit, daarom mijn ervaring " Al te vaak gedacht dat ik hem zo wel schoon kon krijgen"
maar aangezien carbs terugplaatsen niet mijn hobby is.... :)
 
Net even het filmpje beluisterd. Ik hoor veel mechanische geluiden. Het lijkt alsof de hele kleppenrimbim en nokkenas los in de kop aan het dansen zijn. Misschien ligt het aan de omgeving.

Btw is de chokewerking in orde?
 
Net even het filmpje beluisterd. Ik hoor veel mechanische geluiden. Het lijkt alsof de hele kleppenrimbim en nokkenas los in de kop aan het dansen zijn. Misschien ligt het aan de omgeving.

Btw is de chokewerking in orde?
Haha heftig! Ik ben zelf onderhand ook wel weer toe aan een goed feestje!
 
Terug
Bovenaan Onderaan