Suzuki DR600 topic

Max Mad

MF veteraan
18 mrt 2006
1.462
0
Groningen
Heb gister van een vriend van me een suzuki DR600 gekocht. Was daarvoor nog van "michel aku tsxdude" hier op het forum. Doel van dit topic, een beetje informeren wat er allemaal aan gebeurd. Misschien word het ooit een SM, wie weet...

244111401.jpg

Lijstje pluspunten:
- Loopt goed
- Start goed
- 2 ducati dempers

Minpunten:
- Achter(trommel) rem doet het nauwelijks/ blokkeerd soms een beetje (op de motor remmen kan natuurlijk altijd nog gelukkig)
- Voorrem zat totaal geen druk op en schijf was bijna zo dun als papier
- Lekte olie langs de ontstekings deksel
- Electronica doet het niet.. niks.. geen accu ook
- Verflaag is homemade, laat dus aan alle kanten los

Tot zover de staat van de motor toen ik hem kocht.

Ben gister bezig geweest met de lekkage.
Deksel eraf, mooi gladschuren, locktite erop want de pakking liet te lang op zich wachten |( Dit ongeveer 24 uur laten drogen, olie erin, klaar.

Vandaag voorrem gedaan.(of geprobeerd)
Michel had nog een schijf liggen van een DR350, paste erop, maar de diameter was ietsjes groter dan het schijfje wat erop zat. Toen ik die oude schijf eraf draaide sprong hij na het 3e (van de 4) boutjes krom :X Was dus al heeel lang aan vervanging toe.
Andere schijf erop, paste niet :N Na wat geslijp hier en daar uiteindelijk wel.

Schijfrem dus weer goed. Toen moesten we maar eens gaan ontluchten. Ik ben 1,5 uur bezig geweest (en ja ik weet hoe het moet, heb het vaker gedaan). Maar om nou te zeggen dat we wat zijn opgeschoten, nee :N Tis wel handig met manouvreren in en om de schuur enzo. Maar als je de rem vol inknijpt druk je hem er met een klein beetje moeite nog wel door heen.

Resultaat van vandaag, een hele lamme duim van de hele tijd die remhendel inknijpen.

Hier een paar foto's (met de "nieuwe" schijf)

244111505.jpg

244111448.jpg


244111417.jpg
 
Laatst bewerkt:
Proficiat met je aankoop, veel plezier ermee! Ben je het met me eens als ik zeg dat de dempers en het achterspatbord wel een tikkie ingekort mogen worden? ;)
 
Laatst bewerkt:
Ja ben ik het mee eens, ik schrok al van die ene foto (bovenste).
Maar eerst maar eens technisch in orde maken, dan komt het uiterlijk vanzelf wel.
 
Congrats met aankoop, maar ik krijg de pics niet te zien.
Heb zelf een DR650RSE en zaterdag nog een donorfiets erbij gekocht.
Ga eerst blok overzetten en dan misschien m'n ouwe blok opknappen.
(vorige eigenaar had voortandwiel vastgelast.)
Houd ons op de hoogte, zie graag meer soes-pics op dit forum.
 
naja.. er valt op te rijden (net ook een gedaan) maar tis wel levensgevaarlijk, de remmen van mn fiets zijn nog beter.. gelukkig kan je remmen op de motor:)
En alle electronica verder bedoel ik, wel fijn als mensen een remlicht zien enzo.

Verder ben ik nog wat minpuntjes tegengekomen.

Koppelings platen slippen bij teveel gas, wel irritant want zo raak je heel veel trekkracht kwijt.
Kan het komen doordat ik er 15W40 olie in heb, ipv de aangegeven 10W40 ?
Zit ook beetje teveel in nog, olie loopt er een beetje lastig uit :?

Linkervoorpoot is btje lek.
 
Laatst bewerkt:
Slippende koppeling komt zeker niet door 15W40.
Ben toch bang voor kopp.platen of veren.
Is dit een zelfde blok als de 650 ?
WPHB van een 650 (bj.90-96) geeft een max.ontspannen veerlengte van 34 mm.

Wat is een beetje teveel olie? Ik zou het wel uithalen, evt. met zuigspuit en slang.
 
Weet je zeker dat het de platen/veren zijn die versleten zijn? ontkoppelingskabel vervangen kan vaak het probleem verhelpen. (en nee, niet omdat de oude te strak zat ;) ) valt te proberen voor je dure koppeligsplaten gaat vervangen iig...
leuke fiets! heb zelf 'n 800.
 
Heb geen idee :X dit is bijna een oldtimer :X uit '85

Maar goed ik zal de overtollige olie eruit halen, het kijkglaasje moet gewoon worden afgelezen als de motor rechtopstaat toch?

Weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar de koppeling inknijpen staat gelijk een een fitnessoefening zo zwaar. Als de motor loopt is het wat minder...

@ boswachterkiller: Waarom zou het dan kunnen helpen, het vervangen van die kabel? Het zal het niet lichter maken, want dat "hendeltje/heveltje" bij het blok gaat ook zwaar.
 
Laatst bewerkt:
Ok zal morgen eens kijken:) Maar betwijvel of het veel helpt..

Misschien helpt het als ik de koppelingsveren strakker zet.

Trouwens nog tips voor het ontluchten van de voorrem?
Heb nog steeds kramp in mn poot van het ontluchten van gister O-)

Hoe ik het deed:

- rempotje open, zorgen dat het niveau hoog genoeg blijft

- nippel open *
- rem inknijpen en zo houden (olie komt eruit)
- nippel dicht
- rem weer los en dan weer bij * beginnen

Dit heb ik zo ongeveer.. euh.. te vaak gedaan dus
 
Laatst bewerkt:
Ontluchten:
- paar keer pompen, ingeknepen houden
- nippel open, nippel dicht
- dit paar keer herhalen

als je eerst de nippel open zet, kan er al lucht in komen.

Koppelingsveren kun je volgens mij niet strakker zetten, of je moet er "illegale" vulplaatjes
tussen zetten
 
Ok bedankt voor de tips.
Zal de kabel eens gaan vervangen, en de remhendel met een tie-rip ff vastzetten vannacht. Als dat niet werkt zal ik morgen even proberen te ontluchten op prutsert's manier (waarom klinkt dat niet goed:P)

Maar als je aan de nippel een benzineslangetje zet zie je het wel of er lucht ingaat of niet toch? Of kan het dan zijn dat hij toch lucht aantrekt van bovenaf in het rempotje?
 
Stuk doorzichtige benzineslag over je nippel steken en pompen. Met nippel open dan. Op den duur pomp je de lucht er wel uit, zie je de luchtbellen tenminste.
Koppelingskabel moet behoorlijk soepel zijn, bij de 650 is dat ook weleens een hekel punt.
Olie peilen als de brommer recht staat idd.
 
Over je rem: remhendel zo ver mogenlijk inknijpen en vastzetten met z'n hoe-heet-dat- nu-ook-alweer- bandje aan je handvat. nachtje laten staan en volgende dag eens terug losmaken/ ontluchten, kan veel verschil geven!

je moet hierbij toch ook je rempotje open laten de hele nacht?
 
Laatst bewerkt:
Dat is wel een punt wat je daar hebt..

Maar moet het potje open voordat je hem inknijpt.. of er na...
 
Laatst bewerkt:
Heb het hele potje vergeten open te doen nog..
zal zo eens gaan kijken of het beter is geworden.

edit: Ben net wezen kijken, het voelt wel iets beter :)
Maar eigenlijk nog wel wat te sponzig.. vanavond gewoon weer proberen.
 
Laatst bewerkt:
Hey leuk een DR600. Heb er veel plezier van maar gelukkig is die van mij niet zo gaar.

Over je rem, je kan ook eens proberen van onderaf aan te vullen met remvloeistof (dmv een spuit met slangetje).
 
Laatst bewerkt:
Leuke DR ook. Sja mijne heeft wat liefde nodig, en dat zal ik hem geven :)

Maar goed, die liefde is nu geconcentreerd op de koppeling etc. Hij slipt namelijk nogal als je veel gas geeft. Heb de kabel er eens af gehaald en deze ging heel erg stroef.. even wat wd40 bij in gespoten.. het is al wat minder, maar slippen doet ie nog steeds (kabel gaat ook nog steeds stroef)
Vanmiddag of morgen deze vervangen en ik laat weten of het geholpen heeft :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan