Suzuki DR650 - Bouten kettingtandwiel

Millencolin

MF veteraan
15 aug 2013
1.191
18
34
Baarle-Hertog
Goedemiddag,
Even een korte vraag.
Vorig weekend een maat geholpen met het onderhoud aan z'n motor.
Blijken twee van de zes bouten voor zijn kettingtandwiel zo vast te zitten dat ze niet loskomen.
De bouten los geslepen en gauw op zoek naar vervanging voor de winkels dicht gaan (nog een klein uurtje).
Uitkomen bij een ijzerwarenzaak waar ze iets soortgelijks hadden dat op dat moment de beste noodoplossing was.
Nu blijken deze twee te zijn los gekomen. Maar hoe???
Zit er zoveel verschil tussen de twee soorten dat dit zou kunnen verklaren waarom ze zijn los gekomen?

Foto originele bout:


Foto van de bout die het meest lijkt op de noodoplossing. Degene die we gebruikt hebben lijkt meer op het origineel voor wat de kop betreft. Schroefdraad loopt wel door tot de kop tov de eerste foto.
 

blihi

MF veteraan
25 mei 2011
3.001
9
39
Eindhoven
Noodoplossing? Dan is het niet erg dat ze los gekomen zijn. Kun je meteen even nieuwe, originele er in zetten met de juiste vorm van de kop. En natuurlijk met Loctite.
 

too

MF veteraan
12 sep 2004
2.787
75
hardinxveld-giessendam
een bout met volledig draad is (eigenlijk) nooit een goede bout om een remschijf vast te zetten. de originele bout heeft niet voor niks een borst of zelfs passtuk. dit om het gat in de schijf zo optimaal mogelijk op te vullen want schuifkrachten afwenden op draad van de bout is vragen om problemen. draad vervormt veel te makkelijk in vergelijking met een borst of passtuk en in geval van een combinatie zoals bij jouw houd dat in dat de overige boutjes veel meer kracht te verwerken krijgen en dat je daar de velg en de bouten gaat slopen.
 

[email protected]@

MF veteraan
8 okt 2004
11.536
463
60
nijmegen
een bout met volledig draad is (eigenlijk) nooit een goede bout om een remschijf vast te zetten. de originele bout heeft niet voor niks een borst of zelfs passtuk. dit om het gat in de schijf zo optimaal mogelijk op te vullen want schuifkrachten afwenden op draad van de bout is vragen om problemen. draad vervormt veel te makkelijk in vergelijking met een borst of passtuk en in geval van een combinatie zoals bij jouw houd dat in dat de overige boutjes veel meer kracht te verwerken krijgen en dat je daar de velg en de bouten gaat slopen.
Het ging om een kettingwiel in de kettingwielhouder, maar verder heb je gelijk, maar soms heb ik geen zin om dat helemaal uit te leggen als het zo logisch is
 

v.d.v.

rim-master
3 mei 2003
16.804
227
53
oirschot
een bout met volledig draad is (eigenlijk) nooit een goede bout om een remschijf vast te zetten. de originele bout heeft niet voor niks een borst of zelfs passtuk. dit om het gat in de schijf zo optimaal mogelijk op te vullen want schuifkrachten afwenden op draad van de bout is vragen om problemen. draad vervormt veel te makkelijk in vergelijking met een borst of passtuk en in geval van een combinatie zoals bij jouw houd dat in dat de overige boutjes veel meer kracht te verwerken krijgen en dat je daar de velg en de bouten gaat slopen.
Ik denk dat je wel stopt voordat je remschijf of kettingwiel de velg raakt.
 

Janbros

MF veteraan
4 feb 2005
5.576
282
50
wezemaal
een bout met volledig draad is (eigenlijk) nooit een goede bout om een remschijf vast te zetten. de originele bout heeft niet voor niks een borst of zelfs passtuk. dit om het gat in de schijf zo optimaal mogelijk op te vullen want schuifkrachten afwenden op draad van de bout is vragen om problemen. draad vervormt veel te makkelijk in vergelijking met een borst of passtuk en in geval van een combinatie zoals bij jouw houd dat in dat de overige boutjes veel meer kracht te verwerken krijgen en dat je daar de velg en de bouten gaat slopen.
als 4 van de 6 bouten wel een borst hebben, kan het kettingwiel of schijf niet verdraaien tov de naaf. bijgevolg kan de volle draad van de andere 2 ook niet geplet worden.

denk ik zo stil in mijn hoofd ;)
 

[email protected]@

MF veteraan
8 okt 2004
11.536
463
60
nijmegen
als 4 van de 6 bouten wel een borst hebben, kan het kettingwiel of schijf niet verdraaien tov de naaf. bijgevolg kan de volle draad van de andere 2 ook niet geplet worden.

denk ik zo stil in mijn hoofd ;)
Volgens mij doen die 2 dan ook helemaal niet mee in het zijwaars opvsangen van de krachten, wat inhoud dat je nog maar met 4 borgt...
 

blihi

MF veteraan
25 mei 2011
3.001
9
39
Eindhoven
Tja, zo gedacht heb je die bouten helemaal niet nodig. Gewoon er uit laten dus :+

Ik heb zo'n donker bruin vermoeden dat er wel een reden is dat er 6 bouten zijn en geen 4 en dat die een bepaalde vorm, sterkte etc. hebben. Als noodoplossing is het prima om ze tijdelijk te vervangen voor iets dat ook werkt.