Suzuki Drz 400 sm 2005 rebuild

Rico_Drz

MF'er
19 mrt 2020
37
72
Hallo mijn naam is Rico en ben momenteel bezig met het opknappen en naar wens maken van mijn suzuki DRZ 400 sm uit 2005.
In dit topic plaats ik de voortgang van mijn project.
 

Bijlagen

  • 20200304180545_IMG_2472[1].jpg
    6,2 MB · Weergaven: 41
Heerlijk, weer een Supermoto om te volgen!
DRZ is altijd een mooie fiets om te zien. Zeker in Amerika rijden er legio op de weg, maar hier in NL valt het alles mee.

Ben benieuwd naar alles wat je gaat plaatsen!
 
Starten met slopen dag 1
20200720150705_IMG_0838[1].jpg
20200720164536_IMG_0860[1].jpg
20200720164536_IMG_0860[1].jpg
20200720165044_IMG_0866[1].jpg
 
Ja, nu al leuk om de progressie in de foto's te volgen :)
Tof dat je voor een black/red kleurstelling gaat. WEllicht vaak gedaan, maar blijft echt mooi op supermoto's
 
Vandaag cilinderkop en cilinder gedemonteerd. Komende week cilinder opmeten en kijken wat de vervolgstappen zullen zijn. Ook ga ik de kleppen bekijken en de klepseals vervangen.
20200802123100_IMG_1173[1].jpg
20200802130032_IMG_1180[1].jpg
20200802133251_IMG_1182[1].jpg
20200802133813_IMG_1184[1].jpg
20200802134822_IMG_1191[1].jpg
20200802172646_IMG_1194[1].jpg
20200802172748_IMG_1199[1].jpg
 
Zijn er mensen die ervaringen en of aanbevelingen hebben voor het vervangen of herstellen van de cilinder. Als de cilinder daadwerkelijk aangepakt moet worden is het dan verstandiger om de cilinder te laten bewerken en een nieuwe zuiger plus pakkingen kopen. Of is het verstandiger om een athena cilinder-zuiger setje te kopen waar alles bij in zit. Voor beide mogelijkheden ben je rond de 600 euro kwijt dus ben benieuwd wat jullie zouden aanraden en wat jullie ervaringen zijn.
 
Persoonlijk zou ik het oudespul weer herstellen. Dus cilindertje even honen, nieuwe zuiger plus veren en lagertje natuurlijk, nieuwe distributieketting omdat ie nu toch open is..nieuwe pakkingen er tussen en knallen. Zo n drz is onverwoestbaar zoals hij is. Vant weekend nog met 10 crossers op een baan gereden en hij houd zich gewoon prima.
 
Ik heb toch een nieuwe 400cc cilinderkit gekocht ivm de snellere levertijd en omdat de kosten gelijk waren. Ik heb gekozen voor een 400cc omdat ik met het a2 rijbewijs zit. Hotcams worden nog niet aangeschaft omdat het totaalplaatje al aardig wat geld gaat kosten. Ik heb alle spullen nu binnengekregen en ga de komende week beginnen met het opknappen van de cilinderkop ivm met een lekke klep. Ook ga ik de cam chain vervangen en daarna ga ik de nieuwe cilinder en de kop weer monteren. Hierna kan ik weer gaan opbouwen en de motor weer compleet maken met de nieuwe en opgeknapte onderdelen. Dit is mijn eerste motor en ik weet na de rebuild precies hoe die in elkaar zit en wat ik eraan heb. Het wordt weer een verse motor waar ik op kan gaan vertrouwen. Verdere upgrades kan ik altijd later nog toepassen.
 
De problemen die ik nu ben tegen gekomen aan de motor zijn:
- balhoofdmoer aan puin gedraaid (stukje draad afgezaagd en opgeknapt + nieuwe balhoofdmoer)
- balhoofdlagers versleten (nieuwe balhoofdlagers)
- roest op het frame ( gepoedercoat in hoogglans zwart)
- lekke klep ( verbinding herstellen doormiddel van inslijten.)
- cilinderwand 2 honderdste ingesleten en hoonpatroon was verdwenen. ( nieuwe cilinderkit 400cc cilinderworks aangeschaft)
 
Terug
Bovenaan Onderaan