Suzuki DRZ Topic#3 - Degelijk, licht ontvlambaar en fun bike

In BE is 3500 wat het gemiddelde, maar ik kom er soms een bijna nieuwe tegen voor 1500 (niet sm) en soms volledig verbouwde / afgeleefde voor 4500.
Vraagprijs, that is.
 
Vind het redelijk wat geld, vooral voor hoe die erbij lijkt te staan en de matige info in de advertentie... Mijn ervaring, en die van de meesten, is dat een bigbore kit, uitlaat, carb, 3x3 mod etc. het vermogen goed omhoog brengen en de betrouwbaarheid niet/ nauwelijks omlaag halen. DRZ blokken hebben best veel marge. Het moet natuurlijk wel goed in elkaar worden gezet en afgesteld.

Punten die mij kapot waren gegaan waren de standaard problemen die te voorkomen zijn (loctite mod, free power mod)
 
Wat is een beetje een nette prijs voor een 2003-2005 DRZ SM?
Vorig jaar vond ik ze voor rond de 3000 en incl. setje crosswielen als ik het me goed herinner.

Op marktplaats staat een 2005 DRZ 400 SM met bigbore (50pk) en 33000 km voor 3900 euro:

≥ Te koop getunend drz sm - Motoren | Suzuki - Marktplaats.nl

Dat lijkt me toch wat teveel of is het een redelijke prijs?
Ze worden momenteel weinig aangeboden dus ik vind het lastig vergelijken.


Daarnaast vroeg ik me af of het tunen (bigbore, andere carb etc.) de betrouwbaarheid van de DRZ naar beneden haalt.

Ik ben ver van een expert op dit gebied maar om een poging te doen om je te helpen. Ik heb die van mij gekocht voor 4k met 14600KM. Een maand geleden stonden er ook SMtjes op met die kilometerstanden die voor 4,5k weg gingen dus denk dat het opzich geen verkeerde prijs is als alles naar behoren functioneert en hij inderdaad netjes het benodigde onderhoud heeft gehad. Verder heb ik gehoord dat een big bore kit er inderdaad voor zorgt dat de drz meer onderhoud vereist dan standaard. Natuurlijk lijkt het mij niet raar dat als je meer vermogen van een blok vraagt en niet alle onderdelen daarvoor gemaakt zijn dat ze meer onderhoud nodig hebben.
 
Ik heb via MP een 4 gallon tank gekocht van Acerbis. Maarrr hij past niet, blijkbaar is deze voor de E model bedoeld. Ik heb een S model. Het gaat mis met;
-De bevestiging, maar dat is op te lossen.
-De claxon zit in de weg, maar die kan ik wel verplaatsen.
-De cooling fan. Deze durf ik er niet zo maar af te halen, want hij zal er niet voor niets opzitten. Maar het E model, heeft helemaal geen cooling fan?! Zou deze bij de S dan ook zonder risico verwijderd kunnen worden? Wat denken jullie?

0001604_090_ml.jpg
 
Vaak worden E's met ventilator (van bv S) uitgerust om ook in situatieswaarin langdurig geen lucht door de radiatoren stroomt (bv stad, kleine bospaden, lang traag rijden) voldoende koeling te garanderen.
 
De opties zullen de drz wel duurmaken.
Tsja betrouwbaarheid zal wel gelijk blijven echter het onderhoud zal wat meer worden naar mate de drz meer vermogen en touren voor de kiezen krijgt. Je zou ook eens op e bay kunnen kijken om een duitse drz in te voeren.
 
Ik heb via MP een 4 gallon tank gekocht van Acerbis. Maarrr hij past niet, blijkbaar is deze voor de E model bedoeld. Ik heb een S model. Het gaat mis met;
-De bevestiging, maar dat is op te lossen.
-De claxon zit in de weg, maar die kan ik wel verplaatsen.
-De cooling fan. Deze durf ik er niet zo maar af te halen, want hij zal er niet voor niets opzitten. Maar het E model, heeft helemaal geen cooling fan?! Zou deze bij de S dan ook zonder risico verwijderd kunnen worden? Wat denken jullie?

0001604_090_ml.jpg
Moet zeggen dat ik mijn fan nog nooit heb zien/horen aanslaan. Hoop maar dat die werkt :X
 
Goedenavond heren,
Mijn naam is Rico en ik ben momenteel bezig met de rebuild van mijn drz 400 sm uit 2005.
Onderstaand een foto van de motor hoe ik hem een aantal maanden geleden gekocht heb.
De motor ligt op dit moment volledig uit elkaar en het frame, achterveer en nog wat kleine onderdelen liggen bij de poedercoater.
Als jullie het leuk vinden om te volgen dan kan je kijken op mijn instagram @rico_smit, daar laat ik dmv fotos de voortgang zien. Ik zal op het forum ook af en toe een foto plaatsen.

Bekijk bijlage 20200304180545_IMG_2472.jpg
 
Ik heb op mijn e ook geen ventilator en daar waar hij bij mijn S regelmatig functioneerde heb ik niet het idee dat ik hem op mijn E mis... ik mis alleen de snelheidsmeter en de luxe knippers 😅
In groep mis ik knippers en remlicht ook ( ik niet, maar mevrouw die achter rijdt wel ).
Snelheidsmeter heb ik opgelost met een exemplaar van een 125 cc fantic. Zie ook paar pgs terug. Lag op zolder, zelfde overbrenging. Dit is de meest courante overbrenging voor tellers (1400 omw/km) dus er past heel veel gewoon op de kabel van de tripteller.
 
Jij vraagt wij draaien, was even uitzoeken hoe het moeste maar het is gelukt. Er staat nu een topic online genaamd:
Suzuki Drz 400 sm 2005 rebuild
Wat ik tot nu toe gedaan heb staat erin en de voortgang wordt bijgewerkt. Neem gerust een kijkje.

Nice!
Er staat toevallig nu een advertentie op Marktplaats. Iemand biedt een set DRZ cross velgen aan met schijf (bedoeld voor SM model). Kun je ook een keer off road gaan :)
 
Iemand interesse in een grotere Acerbis (14L) ?
Hij past op een E en K model. Past niet op een S model, want dan zit dus de claxon en radiator fan in de weg. SM model weet ik niet, maar ik denk dat ook daarop de claxon/fan in de weg zit.
Compleet met leidingen, kraantjes, dop en zijkappen. Uiteraard in gebruikte staat, dus verwacht geen splinter nieuwe spullen.

MF special price: E200,-

$_84.JPG


Af te halen in omgeving Schijndel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan