Suzuki DRZ Topic#3 - Degelijk, licht ontvlambaar en fun bike

Welke motor komt er het dichtste bij een drz400s? Vooral qua betrouwbaarheid.

Er zijn amper drz400s te koop.. en als zr te koop staan is het meestal de hoofdprijs.. heb er jaren geleden 2 gekocht voor 3100 en 3000 euro en gezien de prijzen (waren wel sm) had ik die beter kunnen houden :D
 
DR350? Niet helemaal vergelijkbaar, maar vrij recent nig eentje opgeraapt voor 650.
Xr400 is ook duur, ttr250 stilaan ook. Ktm 450s zijn eveneens degelijk en dan eigenlijk bijna nog goedkoper.

Ik snap niet dat suzuki niet inziet dat er vraag is naar een nieuwe drz.
 
DR350? Niet helemaal vergelijkbaar, maar vrij recent nig eentje opgeraapt voor 650.
Xr400 is ook duur, ttr250 stilaan ook. Ktm 450s zijn eveneens degelijk en dan eigenlijk bijna nog goedkoper.

Ik snap niet dat suzuki niet inziet dat er vraag is naar een nieuwe drz.

DRZ-400 wordt ook nog steeds gemaakt.

Suzuki Cycles

maar niet voor de europese markt, waarschijnlijk vanwege de Euro4 norm.

Maar idd zonde erg leuke fiets wij missen hem ook, nog spijt van dat ik hem heb weg gedaan.
 
Laatst bewerkt:
Vanwege zijn betrouwbaarheid en ongecompliceerdheid is het nog steeds een populair ding. En ze worden steeds schaarser. Dat houdt de prijs hoog. Iets met vraag en aanbod. Ik heb de mijne ooit verkocht en later spijt van gehad. Heb er nu weer eentje gevonden en zolang er geen fabrikant met een vergelijkbaar alternatief komt zal ik die niet weg doen. Denk dat de meeste bezitters daar zo over denken.
Dus ja, ze worden er niet goedkoper op...
 
Vanwege zijn betrouwbaarheid en ongecompliceerdheid is het nog steeds een populair ding. En ze worden steeds schaarser. Dat houdt de prijs hoog. Iets met vraag en aanbod. Ik heb de mijne ooit verkocht en later spijt van gehad. Heb er nu weer eentje gevonden en zolang er geen fabrikant met een vergelijkbaar alternatief komt zal ik die niet weg doen. Denk dat de meeste bezitters daar zo over denken.
Dus ja, ze worden er niet goedkoper op...

Helemaal mee eens! Heb nu een 2009 model en die doe ik ook echt niet weg! 8-)
 
Laatst bewerkt:
DR350? Niet helemaal vergelijkbaar, maar vrij recent nig eentje opgeraapt voor 650.
Xr400 is ook duur, ttr250 stilaan ook. Ktm 450s zijn eveneens degelijk en dan eigenlijk bijna nog goedkoper.

Ik snap niet dat suzuki niet inziet dat er vraag is naar een nieuwe drz.

Echt? de KTM 450? Die zijn volgens mij in grotere getallen beschikbaar dan DRZ's.
 
Hoogste tijd voor een SMC390........

Edit: of beter nog... husky 401 supermoto.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Allemaal,

Ik ben sinds kort ook een DRZ eigenaar.
Het is een DRZ E van 2000, deze is door vorige eigenaar omgebouwd naar SM.

DRD volledige uitlaat en FCR39 Flatslide carb. Maxxis SM banden op Excel velgen.

Rond de 16.000km gelopen.

Ik heb altijd met een RMZ250 op de crossbaan gereden, maar ivm met een knieblessure helaas deze hobby moeten beeindigen.
Om toch een beetje feeling met het zand te houden, voor een DRZ gegaan.
Af en toe een zandweggetje meepakken gaat goed.

full


Als iemand nog tips of goede mods weet, hoor ik het graag. Ik zal dit topic ook nog eens doorspitten.

Dan toch nog een vraagje :+
Heeft iemand toevallig een speedo-drive voor SM liggen?
 
Welkom en sterkte met de knie.

Google anders ook even drz het honk. Site is nagenoeg dood maar staat een hoop info op ;)
 
ja de meeste drz rijders zijn ondertussen wel overgestapt op een ander typpe fiets. tijdens de gemiddelde otr ritten zie je nog maar een stuk of 4 drztjes rijden.
 
ja de meeste drz rijders zijn ondertussen wel overgestapt op een ander typpe fiets. tijdens de gemiddelde otr ritten zie je nog maar een stuk of 4 drztjes rijden.

ja zoals ik.
Na de DRZ nog een paar motoren gehad , nu alweer 2 jaar een ktm 690.
Eigenlijk is/was dat de moderne DRZ qua onderhoud en betrouwbaarheid
iets zwaarder fors meer vermogen,andere overeenkomst met de drz is dat deze ook niet meer nieuw geleverd wordt (ik had deze gekocht in 2016 , laatste jaar dat ze nog op de websie stonden daarna overjarig)
 
Wat voor tandwielverhouding raden jullie aan voor een SM?
De mijne is een omgebouwde E en heeft ook die tandwiel verhouding nog. 15/44

Ik ga nu behoorlijk snel door de versnellingen heen :+
 
Ik rij op de SM met de S tandwiel verhouding. Weet even niet uit mijn hoofd wat die verhouding is. Is vast wel op het DRZ honk terug te vinden ;)


Edit: SM heeft 15-41. Ik rij met 3 tandjes groter achter. Zelfde als jij dus. Voor de binnenwegen prima maar snelweg boven 125 voelt alleen voor korte stukjes ok. Langere tijd is 110/120 wel gevoelsmatig de max...
Top ligt dan rond de 150/155.

De E heeft een nog kortere verhouding dan de S. Voor op de straat verre van ideaal.
 
Laatst bewerkt:
DR350? Niet helemaal vergelijkbaar, maar vrij recent nig eentje opgeraapt voor 650.
Xr400 is ook duur, ttr250 stilaan ook. Ktm 450s zijn eveneens degelijk en dan eigenlijk bijna nog goedkoper.

Ik snap niet dat suzuki niet inziet dat er vraag is naar een nieuwe drz.
De vergelijkbare motoren zijn ook duur.
Wat is een gemiddelde kilometer stand waarbij dergelijke motoren een blokrevisie nodig hebben?

Ik ben op zoek naar een lichte alleskunner.
Wellicht voor een OTR, af en toe een crossbaan, maar liefst ook om een licht motorfietsje mee te nemen op vakantie. Het zou fijn zijn als er ook een beetje bagage en een passagier op kan.
Of is een passagier te veel gevraagd?
Of is een crossbaan te gek?
 
Met passagier kan maar zal de te slappe achterveer wat parten gaan spelen vrees ik. Voor crossen dito of je moet aan de lichte kant zijn.
Blok revisie is weinig zinnigs over te zeggen. Wat is de historie? Alleen maar N wegen mee gereden of mee gecrosst? Dan zegt de km stand weinig want die wordt door het voorwiel gemeten. Achterwiel zal dan aanzienlijk meer km’s hebben gemaakt.
Ik ben in Zwitserland iemand tegen gekomen die beweerde er een ton mee te hebben gereden zonder revisie, enkel normaal onderhoud en een kortere olie wissel interval.

Op zich is de DRZ in mijn ogen het beste compromis tussen jouw wensen. Hij kan alles wel maar zal nergens in uitblinken tenzij eenvoud en betrouwbaarheid hoog op je lijstje staan. Meer enduro gerichte motoren wil je niet mee op vakantie met duo en meer straat georienteerd wil je niet mee crossen. ;)
 
ik heb een xtx660 staan voor duo ritjes en een drz400 e voo otr cross en supermoto ritjes ( heb er2 setjes wielen bij).

ik heb 4 jaar lang een s gehad waar je flink veel lol mee kunt hebben als je de motor ook echt een beetje kent omtrenr toerenbereik en kracht. kleine stukjes mer 2 man op een s wil best als je niet te groot bent. maar een heuse toertocht raad ik af. ook rij ik inhet jaar diverse otr ritten en 2017 hadden we redelijk veel natte banen gehad waardoor de s niet eens uit de 2e versnelling kwam.hierna ben ik direct een E versie gaan zoeken en heb een nette gevonden. het is echt qua koppel een enom verschil echter rij eigenschappen zijn wel gelijk te noemen..aangezien ik zo nu en dan ook nog wel eensmet supermoto wielen ronddender heeft de E voormij toch wel een aantal minpuntjes... zo mis ik deknipperlichten en een orginele tellerunite wel het meest. voorde restzou ik eigenlijk geen andere offroadfiets willen.... ik heb een xt600, klx250 tt 350 xr600 exc 525 drz400s en nu de400E gehad om mee in het zand te kloten.maar de Ebevalt me van alle motoren nog het.meest.
 
ik heb een xtx660 staan voor duo ritjes en een drz400 e voo otr cross en supermoto ritjes ( heb er2 setjes wielen bij).

ik heb 4 jaar lang een s gehad waar je flink veel lol mee kunt hebben als je de motor ook echt een beetje kent omtrenr toerenbereik en kracht. kleine stukjes mer 2 man op een s wil best als je niet te groot bent. maar een heuse toertocht raad ik af. ook rij ik inhet jaar diverse otr ritten en 2017 hadden we redelijk veel natte banen gehad waardoor de s niet eens uit de 2e versnelling kwam.hierna ben ik direct een E versie gaan zoeken en heb een nette gevonden. het is echt qua koppel een enom verschil echter rij eigenschappen zijn wel gelijk te noemen..aangezien ik zo nu en dan ook nog wel eensmet supermoto wielen ronddender heeft de E voormij toch wel een aantal minpuntjes... zo mis ik deknipperlichten en een orginele tellerunite wel het meest. voorde restzou ik eigenlijk geen andere offroadfiets willen.... ik heb een xt600, klx250 tt 350 xr600 exc 525 drz400s en nu de400E gehad om mee in het zand te kloten.maar de Ebevalt me van alle motoren nog het.meest.
Dank voor je uitgebreide reactie. Op basis van jouw ervaring beschrijf je heel aardig een aantal twijfelpunten voor mij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan