Suzuki freewind - benzine in het blok -luchtfilter

jeroen.k

MF'er
11 feb 2007
108
37
zwolle
Beste Forum leden,
Een aantal weken geleden heb ik een groot stuk gereden met mijn Suzuki Freewind, alles ging prima, kort daarvoor nog nieuwe olie in het blok gedaan.
Vaak kijk ik tussendoor in het oliepeilglaasje of het niveau hetzelfde is gebleven, dat was zo. Toen ik weer thuis was na het weekend nog even een keer gekeken en het niveau was perfect gelijk gebleven. Echter de volgende dag wilde ik weer een stukje rijden en wat bleek, het kijkglaasje was helemaal zwart, terwijl deze op de standaard stond. Het leek me sterk dat de motor olie kon aanmaken dus alles afgetapt en dit was een combinatie van olie en veel benzine. Alles eruit gelaten en de motor laten 'drogen' echter de volgende dag drupte er benzine vanuit de onderkant van het blok (aftapplug had ik expres niet terug gedaan). Ik heb toen de carburateurs schoon gemaakt, sproeiers schoon gemaakt, vlotters gecontroleerd, gasnaalden zien er ook allebei zgan uit, alles leek goed. Vaccuum systeem, alle leidingen nagelopen en enkele leidingen vervangen. Nieuwe olie in het blok en de volgende dag leek het alsof het peil weer goed was. Stukje gereden, nog steeds leek alles goed. Op een doordeweekse avond hetzelfde stuk gereden weer gecontroleerd leek weer goed. De volgende ochtend.. Kom de schuur in en ruik een benzinelucht. Dit keer zat de benzine niet in het blok maar het hele luchtfilterbox was vol gelopen en drukte uit de onderkant benzine.
Nogmaals carburateur gecontroleerd en alles los gehad en weer vast gezet. Ik had geen idee waar het vandaan kwam.
Gisteravond heb ik de bovenkant van de carburateurs los gehaald en kam ik het volgende tegen:


Een stuk rubber dat niet goed gezeten heeft in de bovenkamer. Zou dit het probleem kunnen zijn geweest denken jullie?

Inmiddels heb ik het rubber terug gevormd naar zijn originele vorm en goed terug geplaatst, de carburateurs heb ik nog niet op de motor kunnen plaatsen.
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2020-10-07 om 09.01.50.png
    Schermafbeelding 2020-10-07 om 09.01.50.png
    535,2 KB · Weergaven: 2
Als deze motor een membraan brandstofpomp heeft, kan ook daar het probleem zitten. Als dit membraan scheurt, loopt er benzine vanuit de tank via de vacuumslang naar het spruitstuk en het blok in. De benzine is zo dun dat deze langs de zuigerveren in het blok terecht komt.

Benzinekraan kan op dezelfde manier, als deze een vacuumaansluiting heeft.

Ik zou sowieso de vlotternaalden en bijbehorende O-ring afdichtingen vervangen in de carbs. (revisiesetje)

Het omgevouwen stukje membraan in de carb kan niet de oorzaak zijn.
 
Bedankt al voor jullie reacties. Dan weet ik dat het daar toch niet aan ligt.
De benzinetank heeft de stand: ON, PRI en RES. Er zit dus geen OFF op. De tank heeft wel een vaccuumslangetje aan de onderkant zitten.
Is er een mogelijkheid om te controleren of deze (benzinkraan) membramen nog goed zijn? De motor heeft geen benzinepomp dacht ik.

Het gaat om een Suzuki Freewind uit 1997. (+-23.000km gelopen).
 
Laatst bewerkt:
Pri moet je alleen gebruiken na lang stil staan. Is namelijk altijd vol open.

De kraan controleren is makkelijk. Beide slangen eraf op ON en een ander slangetje op de kleine aansluiting en daaraan zuigen.

De brandstof mag pas gaan stromen wanneer je zuigt.

Ik zuig met een injectie spuit, want benzine is vies
 
Tank membraam is nog goed.

Een van de twee vlotter hing iets meer naar beneden dan de andere (toen ik deze weer los had gehaald), inmiddels hangen ze nu op dezelfde hoogte. Hopelijk was dat het probleem.
 
Laatst bewerkt:
Tank membraam is nog goed.

Een van de twee vlotter hing iets meer naar beneden dan de andere (toen ik deze weer los had gehaald), inmiddels hangen ze nu op dezelfde hoogte. Hopelijk was dat het probleem.
Als je de carburateur toch in je hand hebt, even kijken of je vlotternaalden goed afsluiten. afhankelijk van je voorliefde voor knoeien kun je dat met vloeistof of met luchtdruk doen. Vlotter omhooghouden en kijken of de naald en zitting samen goed afsluiten. Puntje van je vlotternaald bekijken op slijtage kan ook al een indicatie geven. Een duidelijke ring op je naald kan een teken van slijtage zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan