Suzuki (G)T500 (cafe)racer

Erwin83

MF veteraan
8 okt 2007
1.818
1.328
Malden
IMG_20230217_221731504.jpg


Deze Suzuki GT500 (1977), samen met een vriend, overgenomen van een collega. Voor mij is het de eerste ervaring met een 2takt, en dat maakt het toch wel extra leuk.
Mijn collega was begonnen met het bouwen van een classic racer, maar nadat de (polyester) tank lek raakte en de kabelboom een rommeltje was is hij ermee gestopt en stond deze GT500 al een paar jaar in een stoffig hoekje van de garage.

Wat hebben wij gekocht:
- GT500 frame uit 1977
- T500 blok uit 1976 (met puntjes, geen CDI)
- Krukas gereviseerd door specialist in Engeland
- Frame aan de achterkant iets aangepast en gepoedercoat
- Moderne achterbrug
- Expansieuitlaten
- Zwarte poly tank is lek (tankcure mislukt) --> die kan weg
- Grijze poly tank is nieuw en in grondverf --> die blijft
- Blauwe originele tank erbij met wat patina
- Kabelboom is een beetje een rommeltje, maar inmiddels werkt alles wel weer.
- Tomaselli rearset en verstelbare clip-ons
- Flink wat onderdelen erbij, zoals spatborden, koplamp, lamporen, revisiesetjes voor de carbs, tellers, etc. etc.

Wat is het doel:
Helemaal klaar maken om te rijden, dus:
- Zorgen dat de motor goed loopt (er is nog een kleine 100 km gereden na de krukasrevisie, dus ik verwacht alleen heropstart werk)
- Kont / tank installeren en beter in verhouding brengen (is nu te lang)
- Visueel afwerken (oranje is een voorbeeld waar we wel warm voor lopen)
- Kabelboom netjes maken
 

Bijlagen

  • IMG_20230218_222741446.jpg
    IMG_20230218_222741446.jpg
    189,2 KB · Weergaven: 88
  • IMG-20230215-WA0005.jpg
    IMG-20230215-WA0005.jpg
    272,7 KB · Weergaven: 105
  • IMG-20230217-WA0012.jpg
    IMG-20230217-WA0012.jpg
    136,3 KB · Weergaven: 106
  • IMG-20230218-WA0013.jpeg
    IMG-20230218-WA0013.jpeg
    328,9 KB · Weergaven: 106
Vanmiddag de eerste start met het tankje van mijn Honda cb als tijdelijk brandstof bron. Sloeg probleemloos aan, 3e kick. Daarna steeds 1e kick. Motor lijkt ook prima te lopen, zeker wat hoger in de toeren. Wel viel op dat de ene uitlaat veel meer rook produceerde dan de ander. Ik heb de oliepomp handmatig in de max-open stand gehouden (voor extra smering en ontluchten), dus ik zou juist bij beide veel rook verwachten.

Maar hoe weet ik nou of er voldoende gesmeerd wordt? Gewoon afgaan op de rook? Ik twijfel of er niet een luchtbel in een van de olietoevoer leidingen zit.
Voor de duidelijkheid we hebben gewone euro98 (e5) in de tank en tweetakt olie in de daarvoor bestemde tank.


Vanavond wat wijzigingen gemaakt aan de kabelboom (er zitten her en der van die wago blokjes die ik allemaal zal vervangen door nette verdeelblokjes) en het contactslot verplaatst naar onder de tank. Dit als voorbereiding op een Daytona Velona teller en een stuk opgeruimder stuur.
 

Bijlagen

  • IMG-20230219-WA0007.jpeg
    IMG-20230219-WA0007.jpeg
    128,2 KB · Weergaven: 36
Laatst bewerkt:
Misschien puntje van aandacht, meen te herinneren dat de T500 een probleem had met de smering van de bak.
De GT had iets van een modificatie met een schotje in het carter dacht ik.
 
Leuk man, een GT500 verbouwing! :t

Eerste tankje kan je voor de zekerheid even 1 op 50 in de benzinetank mengen, mocht er wat zijn met de aparte olietoevoer loopt niet gelijk héél je blok kapot.
 
Dat de ene uitlaat wat meer rookt bij de start dan de andere is niet abnormaal, als het na een behoorlijke rit maar gelijk is.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik altijd super benzine (E5) om te mengen. Mij is eens verteld bij een motorzaak dat die ethanol zooi slecht mixed met 2T olie. Dus dan tank ik liever wat duurder.
 
Eerste spulletjes binnen. Korter zadel, Daytona Velona teller en wat klein grut.

Voor dit model Suzuki heb ik maar 1 leverancier van een snelheidssignaalomzetter kunnen vinden (dan hoef je niet met een magneet te werken). Een acewell met 2 draden. De Daytona vraagt een 3 dradige sensor. Ik ga proberen dat toch te laten werken met een extra draadje met een weerstand ertussen (een zgn Pull-up draad). Mocht iemand daar ervaring mee hebben hoor ik het graag.

Verder gaat de kont iets omhoog. De veerweg is erg beperkt met de schokdempers die er nu onder zitten. Tzt bestellen we op maat YSS.
 

Bijlagen

  • IMG_20230222_142047194.jpg
    IMG_20230222_142047194.jpg
    302 KB · Weergaven: 79
  • IMG_20230222_142231876.jpg
    IMG_20230222_142231876.jpg
    327,1 KB · Weergaven: 79
  • IMG_20230222_180103100.jpg
    IMG_20230222_180103100.jpg
    405,2 KB · Weergaven: 79
Laatst bewerkt:
Gisteravond het subframe ingekort. Er komt ook geen stukje frame voor terug, want onder de hump gebeurt verder niks.
Er komt alleen een beugeltje voor het achterlicht en de kentekenplaat.

Verder kleur bepaald en diverse onderdelen besteld.
Belangrijkste volgende stap is de tank lakken, zodat die defintief geïnstalleerd kan worden.

Verder hebben we een oude (bolle 35/35w koplamp erbij gekregen, die gaat erop.
Met het aanzetten van het grootlicht bij de huidige H4 koplamp dipt het voltage zodanig dat de Daytona teller opnieuw opstart. Dus ik denk dat de kabelboom niet helemaal geschikt is voor zo'n (bijna) verdubbeling van het koplampvermogen. Ook is een geel peertje veel mooier op zo'n oude motor 8-)

De kont gaat overigens niet zover omhoog (met schokdempers) als nu op de foto (dit is 5 cm). Een cm of 2 is genoeg. Er komen maatwerk YSS schokdempers tzt.
 

Bijlagen

  • IMG-20230228-WA0000 (1)_edited.jpg
    IMG-20230228-WA0000 (1)_edited.jpg
    278,5 KB · Weergaven: 70
  • IMG_20230301_130110212.jpg
    IMG_20230301_130110212.jpg
    395,7 KB · Weergaven: 67
Mooi weer (al is het ietsje aan de koude kant), dus snel de tuin in om de tank te spuiten. Daarnaast ook zijkap en koplamphuis in zwart.

Ietsje pietsje sinaasappelhuid in de 2K lak, maar over het algemeen héél blij met het resultaat.

Zadel en voorspatbord krijgen ook nog deze kleur (RAL2000, geeloranje)
IMG_20230303_152845399.jpg
 
Gisteravond weer wat voorgang geboekt:
- Tank gespoten en geïnstalleerd, koplamphuis en zijkap gespoten en 2K gelakt.
- Lamporen vervangen voor subtielere exemplaren
- Benzineleidingen tussen carbs en kraantjes klaar
- Achterlicht en kentekenhouder klaar (mooi lampje trouwens, van Louis, met E-keur)
- Rempomp (ook 14 mm) van een Suzuki GSF erop, de originele past niet lekker op de tomaselli verstelbare clip-ons. Remleiding nog in de maak
- Oplossing bedacht voor de achterknipperlichten
- Voorspatbordbeugel gemaakt (afgelopen weekend al) en spatbord gemonteerd.
- Binnenspatbordje gemaakt van plaatstaal, voor het achterwiel

Ook gaaf: we hebben een maatwerk gepolijste kroonplaat besteld. Met recht een blikvanger zo'n kroonplaat, dus denk dat het echt de kroon op ons werk wordt.

Volgende grote stap is spatbord en zadel oranje spuiten
We hebben ook nog Suzuki stickers voor de tank onderweg, en

IMG_20230309_084313335.jpg
IMG_20230309_084323567.jpg
IMG_20230309_084335374.jpg
 
Verdere voortgang:
- Stickers op de tank
- GSF rempomp erop met Hel remleiding
- K&N filters zijn binnen
- Kabelboom nog wat verbeterd en opgeruimd, extra geschakelde plus en massa voorbereid voor het bestelde converterboxje voor de teller.
- Koplamp er weer op.

Nu wachten op onderdelen voor de oliepomp.

20230318_225208.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan