Suzuki (G)T500 (cafe)racer

Verdere voortgang:
- Stickers op de tank
- GSF rempomp erop met Hel remleiding
- K&N filters zijn binnen
- Kabelboom nog wat verbeterd en opgeruimd, extra geschakelde plus en massa voorbereid voor het bestelde converterboxje voor de teller.
- Koplamp er weer op.

Nu wachten op onderdelen voor de oliepomp.

Bekijk bijlage 1859050
Heb je nog nieuwe olieleidingen kunnen vinden?
 
Haha, ja dat is de vraag. De motor loopt, maar ik heb er niet op kunnen rijden na aankoop.
 
Er zit nog steeds geen gang in, maar een beetje zon geeft wel extra motivatie om dat voor elkaar te krijgen.
20230319_153517.png
20230319_153526.jpg
 

Bijlagen

  • 20230319_153309.jpg
    20230319_153309.jpg
    461,4 KB · Weergaven: 49
  • 20230319_153343.jpg
    20230319_153343.jpg
    332,5 KB · Weergaven: 54
  • 20230319_153351.jpg
    20230319_153351.jpg
    323,4 KB · Weergaven: 54
  • 20230319_153537.jpg
    20230319_153537.jpg
    333,4 KB · Weergaven: 55
  • 20230319_153548.jpg
    20230319_153548.jpg
    333,8 KB · Weergaven: 47
In afwachting van nieuwe onderdeeltjes.
- Een set YSS Re302 maatwerk schokdempers besteld.
- Kroonplaat besteld in Engeland bij Titan performance.
- Diverse onderdelen zoals voor de oliepomp:
Kon geen kwaad, alle pakkingen en O-ringen van de oliepomp waren knetterhard.
De aanvoerleiding had een wat los zittende banjo, die hebben we met hot glue wat versterkt.
20230322_230339.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: RWB
De druk leidingen zelf waren gelukkig nog OK (getest met een spuitje). Alleen de toevoerleiding van de tank naar de pomp was niet helemaal 100%.
Ik heb inmiddels alle O-ringen onder de banjo's vervangen voor aluminium exemplaren van Suzuki en de Oliepomp heeft nieuwe keerringen en nieuwe O-ringen. Inderdaad bij classicsuzukiparts besteld.

Ik heb goede hoop dat het probleem van olielekkage en luchtbellen in de leidingen nu is opgelost. Zoals je kunt zien op de foto hierboven waren de oude ringen echt compleet vergaan.
 
Overigens hebben we een kroonplaat besteld bij Titan Performance in Engeland, zo één:

s276393290893782215_p27_i1_w640.jpeg


Omdat ik al email contact had met Paul van Titan performance heb ik hem even wat vragen gesteld.
Het blijkt dat wij inderdaad een rem-schakelset hebben van zijn makelij.
De uitlaten waarschijnlijk niet, of er is wat veranderd aan de uiteinden.
De achterbrug die wij hebben, lijkt heel erg op een Dresda achterbrug. Al lijken de montagepunten van de achterbrug wat verder naar achteren te zitten dan een Dresda. De Ketting-stellers zijn in ieder geval wel hetzelfde.

Het oude zwarte sport-zitje en achterlicht zijn ook van Titan Performance, maar die hebben wij verkocht.

Toch leuk om wat historie en informatie bij de motor te hebben.
 
Inmiddels zit de oliepomp en -leidingen weer in elkaar met nieuwe keerringen, pakking en O-ringen. Vooralsnog geen druppels, maar ja ik kan de motor nu ook niet starten.

Verder het zwitserse kastje ontvangen en gemonteerd. Dit kastje zet het snelheidssignaal van de Acewell pick-up om in een leesbaar signaal voor de Velona teller.

Meer info in dit topic:
 

Bijlagen

  • 20230325_142555.jpg
    20230325_142555.jpg
    259,5 KB · Weergaven: 41
Belangrijke avond:
Voor het eerst benzine (met een toefje 2takt olie voor de eerste rit) in de nieuwe tank. Toch altijd spannend of de boel niet lekt. Niet alleen vanwege het extra werk maar ook omdat m'n hele huis dan naar benzine stinkt.

Maar... alles in orde. Geen lekkage en de kraantjes doen het ook goed.

Verder de YSS maatwerk schokdempers ontvangen en gemonteerd.

En nieuwe inlaatrubbers voor de carbu's.

En een beetje gepoetst.

Eigenlijk is de motor nu rijklaar. We wachten alleen nog op de kroonplaat, maar die is alleen voor de mooi.

Oh ja, de ketting is een schakel te kort. Waarschijnlijk is de ketting nog van voor de achterbrug-wissel en is deze brug net iets langer. Helemaal in de voorste stand van de spanners komt de ketting net te strak te staan voor het mooie. Ik zoek in eerste instantie even een passende extra schakel. Het is toch maar een ketting met visje.

Dus de volgende mooie dag maar eens aantrappen en hopen dat er geen verdere technische malaise tevoorschijn komt.
20230328_214722.jpg

20230328_214733.jpg
 
Eerste ritje is een feit. Nog wel wat werk te doen. O.a. carbs die niet synchroon staan. Maar dat is makkelijk op te lossen met méér gas.
Wat maakt zo'n ding ineens een grote stappen in de bovenste helft van het toerenbereik... Wow.

Voor de duidelijkheid, er zit nu 1:50 premix in de tank + de oliepomp doet het 'gewoon'.

Filmpje:

 
Inmiddels de carburateurs op het oog (en met een boortje als maatgever) gesycnhroniseerd en hij loopt nu veel mooier op 2 cilinders. Stationair ook veel sterker.
Desalniettemin een afspraak gemaakt bij Startrick voor afstelling op de bank. De vorige eigenaar had nog helemaal niks aan de sproeiers veranderd ondanks de expansieuitlaten, open filters, en kortere inlaten.

Het is overigens nu al een prima rijdbare motor. Voor zover ik kan beoordelen is het 2takt effect van ineens een enorme schop onder je kont wat hoger in de toeren, behoorlijk sterk aanwezig 8-) .

 
Vanochtend op de pijnbank bij Startrick.
Gemengd succes...

Wat ging er goed:
- Mengsel is OK. Goed genoeg om veilig mee te kunnen rijden.
- Start makkelijk, stationair prima. Compressie prima.
- 48 pk aan het wiel (dat is dus al meer dan de kruk-as fabrieksopgaaf, dus best positief)
- Hans was er enthousiast over (hij racet immers zelf met een GT500)

Wat kan / moet er beter:
- Gaskabel (net gisteravond vervangen) is gebroken.
- Gasschuif is bij volgas verdraaid en bleef volgas staan. Dit hoort niet te kunnen, verder zie gaskabel
- Koppeling slipt bij volgas.
- Hans adviseert bougie temp 8 erin (nu 7)
- Toerenteller signaal (inductie dingetje) is >4000 tpm niet betrouwbaar

Dus eerst het huiswerk doen, en daarna flink wat kilometers rijden. Dan komen evt. kinderziektes er nog uit zodat een evt. volgende afstelsessie niet onderbroken wordt.

AJFCJaWqzF-sgUSmywUfO15-opy6K6eHtA0aQTwv4grD9S4HPnAYBbqo_sLS07FAVyNIDxJuH1Gqx_YQBPrzA0UUOdSCPjmUhh5lqYZ4Mxlsc3zr5wbUhv7ooTlTptPcQe74Lvf_WCn-VHleWfnRMYOerFDzUD9sbKV98JvMTx3DNw1uoVaLzI0ZefgfATyFt3OcTSmTGldD01cb4q3MMFgwiFGEf55dwQWzTxvX6NbqhJg_rkYMtU1njenSdeM02mGIirQpQJg3sBNO6EtJLGQ-Ogw-ojSZ__SWE250-o2ojtpDgmxqDsX01D5tLxBppTaKAHsJm3mPGSFAKGAoPM1DUbwG9GZVjcOyX60aPn4wX2zrF5kBxH-UdJb-UZn0wrVBbv2DWOmQGOcyFy98AI4VTVRPcr-VD3DSDiuGBM-Q0cdb_ktY116vj27Gpcc4YiU2ootCdQRNP4ZRCjF451AvGrJmStJIzW4__p0100p27aK9Vu4uPhbdj0oLAoK23Q-BFVlv_KX3-ZAh8o9CcXKWLwqMxK82H_rAf9oqPmIk8JYg2CcJ1ClP3u8_hpI9S1QOkmShNV1ffVU79hlf2fSZfGx8Mvvx6V70PwPFJqqX5hakZ_TBNkFpVIuQ2mapPId2TVlU2wKAdUr6zK5PCBbpQAMe_4LwEw7t25A9yMys3yfoJ0jqKLnBXx51RoY1eS_T0_1rEQyX2XvRccxQW78I7p-kPms1GrXFfqPNUZkFsxq0Bb-71tRFemOBdc0NSG6oeXqd4bRCcF0cRfqCj-4vjOvlqRTF5B2MY7tqkX28c0LFTqPTLIYhy9tZDZZW1xaMbteqZ8j9wanXAIy1h8DvOaIShjC3sW2zvL9SLAJbDwFLeW7bnpO0X9EsHV1kCuJPN7pX4rBM9YC4Oi5LKWaPktReV1c=w1712-h902-s-no
 
Laatst bewerkt:
Al het huiswerk afgerond.
- Nieuwe gaskabel (2e keer).
- Carb gecontroleerd en een nieuwe deksel pakking geplaatst.
- Nieuwe bougies en bougiekappen
Koppeling laat ik eerst even. Kijken of er met wat kilometers en meer warmte minder slip komt. Anders trekken we die later nog open.

Verder de voorrem gecheckt en wat beter in elkaar gezet (deze piept(e) enorm).
Klik in de voorvork bleek het balhoofdlager te zijn. Beetje nastellen en dat is nu weg.

Tijd om te rijden.
20230428_222249.jpg
 
Lekker een paar stukjes gereden. Tussendoor de carburateurs wat beter synchroon gezet omdat bij 3000-4000 tpm de boel in eerste instantie nogal vibreerde (nieuwe gaskabel).

Helaas toen er flink wat temperatuur in het blok zat ineens een druppelspoor en terug in de garage een plasje eronder.
De aftapplug (of eigenlijk het carter) blijkt beschadigd. Het draad is ook niet meer zuiver, dus even goed nadenken hoe te repareren...
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230429_190217_Gallery.jpg
    Screenshot_20230429_190217_Gallery.jpg
    97,5 KB · Weergaven: 54
Inmiddels de drainplug kunnen repareren met een beetje 2K epoxy en een 'piggyback' carterplug. Mooie stevige reparatie geworden.

Omdat het koppelingsdeksel er toch af was, meteen even de platen gecontroleerd en de metalen platen licht opgeruwd. Hopelijk helpt dat wat met de koppelingsslip, al merk ik daar op de weg eigenlijk niks van.

Nu even ergens 20w50 bakolie scoren en dan kunnen we weer rijden.
Op de wensenlijst staat ook nog een nieuwe toevoerleiding van olietank naar pomp. Die leiding is niet meer helemaal oliedicht.
 
Maat van mij heeft ook ooit met zijn T500 een lange afstandsrace gereden, werd er nog 8e mee.
 
20230505_113249.jpg


In 2007 raceten we o.a. op Jehonville stratencircuit. (bestaat nu niet meer)
Ik heb voor de fun de deelnemerslijst even gedeeld met jullie. Uit privacy redenen maak ik de namen onzichtbaar.
Je had of een honda cb500 of een suzukiG(T)500.
dan was er nog :
-König was natuurlijk van Hans, maar die ging vaak stuk.
-De race replica Paton won vaak.
-Kawa's tripel waren sneller maar zoveel duurder en dus zeldzaam. Toen al tussen de 8 a 12.000€ voor een mooie.
-Yamaha's waren of verdwaalde RD350 die zich inschreven, maar die konden we af met de 500's
Of een verstrooide RD400 die buiten categorie reed want te jong
-TZ500 was er niet voor 31/12/1972 dus zal ook wel een fout zijn.
-Honda's CB450 in een raceframe waren verdomd snel. Daar deed ook wel regelmatig iemand mee.

Dus voornamelijk de bijzonder mooi klinkende cb500 four tegen de "boerenbrommers" T500.
Het leuke was dat de rijlijnen vrij identiek waren. Een T500 met hoge compressie had ook veel motorrem.
De T500 was een klein beetje robuuster dan de cb500. Die hadden vaak kromme kleppen als de piloot zich niet kon beheersen in het gevecht.:X
De T500's hadden de vastlopers als te scherp afgesteld.
Eens de wegligging correct was door een raceframe a la drixton, seeley, of andere ijverige lasser en de goede veersetting, dan ging het hard.
Ik heb het altijd met verstevigde standaardframes moeten doen. De grote naloop (had de sprong toch al aangepast) was niet handig op bochtige circuits.
En.....het frame scheurde vaak.

Maar rond 2007 kon je frames vinden, gratis, voor 2 flessen wijn of max 50€. Voor 100€ had je iets met papieren.
Een volledig te reviseren blok voor 50 a 125€.
Ik heb toen 2x een G(T) 500 wrak gratis geweigerd. Geen plaats en weinig interesse.
15 jaar later zijn de kaarten anders geschud.

N°36 was geen deelnemer. Veel te mooi...
Ik op N°15
130[1].jpg


090715 Chimay (9).JPG
 
Ja, de T en GT koop je nu niet meer voor weinig, al zijn ze voor 2takt begrippen nog relatief vrij laag geprijsd.
 
Wat dingen opgelost:
- Benzineleidingen vervangen (de oude hadden van die glazen filters, maar met de nieuwe tank is dat niet meer nodig).
- toevoerleiding gemaakt van de olietank naar de pomp.
Lijkt nu bijna droog te blijven onder de carbs...

Vervolgens een retourtje Nijmegen gedaan door de vrijdagmiddagspits, dus goed op temp gekomen.
Eigenlijk zonder drama verlopen. Starten in 1 kick. Stabiel stationair. Beetje laag wellicht. Na het strakker zetten van de koppelingskabels is neutraal ook te vinden voor het stoplicht.
Wat duimpjes geoogst en wat boze blikken (Nijmegen is nogal groen). Maar goed in balans.
Er zit nog steeds 1:50 mengsmering in de tank, dus er was ook wel iets meer rook dan 'normaal'.
20230512_161058.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan