Suzuki (G)T500 (cafe)racer

1-acknowledge-cars[1].jpg


Ik wilde je deze leuke reclame niet onthouden *O**O*
 
Haha, nou laten we er geen anti klimaatactivisten topic van maken. Zoals Jay Leno ooit al zei (vrij vertaald): hoe groener het moderne wagenpark, hoe groter de kans dat er in de toekomst ruimte blijft voor onze hobby met oude stinkende meuk.
Laten we wel wezen: we maken er amper gebruik van en het is vaker kapot dan rijklaar :+
 
Om dit topic nog even up to date te houden:
Heb met de Dinstinguished Gentlemans Ride meegedaan in Nijmegen.
Ik vond de motor die dag al wat 'anders' aanvoelen dan voorheen. Afgelopen dinsdag ineens een plas benzine eronder (en in het carter): de vlotter van de rechter carb bleek lek en langzaam volgelopen met benzine.

Op zoek naar 2 nieuwe, maar ook gesoldeerd:
20230526_221802.jpg
 

Bijlagen

  • 20230521_110331.jpg
    20230521_110331.jpg
    713,8 KB · Weergaven: 43
  • 20230521_112145.jpg
    20230521_112145.jpg
    655,1 KB · Weergaven: 44
  • 20230521_112212.jpg
    20230521_112212.jpg
    241,2 KB · Weergaven: 41
Een van de weinige opgaves met de T500 tijdens een race was helaas op het wondermooie Spa.
Dit was mijn ene en enige race ooit op spa. Wel enkele keren vrij rijden. Het beloofde een prachtige race met +45 deelnemers. Het was ook duur om deel te nemen. +200€
Helaas vloeide de benzine uit de carburator in de opwarmronde. 1 vlotter was losgekomen door de trillingen.
Het zit in de top 3 van vreemdste pannes. het balletje/vlottertje was gesoldeerd aan een armpje en dat is losgetrild.


De enige foto van mezelf op Spa.
DSC04526.JPG
de kwalificatie was extreem.
Heel veel olie op de baan. In elke bocht bijna. En geen regenbanden natuurlijk.:]
10417610[1].jpg
 
Inmiddels 2 nieuwe vlotters ontvangen, maar er is iets vreemds mee aan de hand.
De afstand tussen het asje en de buitenrand van de vlotter bleek te lang, waardoor de vlotter tegen de vlotterbak aanliep en dus totaal niet kon werken.
Het heeft dus heel wat geknutsel gekost (bijbuigen) om dit werkend te krijgen, maar het lijkt nu ok.
Iemand dit al eens meegemaakt?

vlotter.jpg
 
Nee nog nooit gehoord. Dan is het voor een andere carburateur. En de vlotterhoogte kunnen aanhouden?
 
Ja vlotterhoogte gewoon op 29 mm kunnen zetten.
Door het beugeltje tussen de drijvers wat te verbuigen heb ik uiteindelijk de afstand van drijver tot vlotter-as voldoende kunnen verkleinen.
Beetje vreemd maar wel gelukt.
 
Nou, inmiddels weer iets verder. Een stap vooruit en ook één naar achter. De vlotternaalden bleken van een niet origineel type. Waarschijnlijk Tourmax. Erg gevoelig voor haaks aanspreken met de vlotter. Na het plaatsen van een set gebruikte naalden die we bij de motor hadden gekregen, is het overstromen in ieder geval opgelost.
Volgende issue:
De motor loopt van stationair af weg. D.w.z. steeds meer toeren. Carters heb ik leeg laten lopen. Na al dat gezeik met vlotters was er wel benzine in terechtgekomen. Maar daar ligt het niet aan.
Is dit bij 2takt hetzelfde als bij 4takt: teveel lucht? Dan weet ik in ieder geval waar ik kan beginnen met zoeken.
het vlotterniveau (29mm) is nu, waarschijnlijk voor het eerst sinds wij de motor hebben, correct. Ik verwacht lager dan voorheen (dus armer mengsel... Dus wellicht dat stationair gewoon een stuk lager kan voor minder lucht...
Wat voorheen trouwens tegenviel was de gasreactie vanaf stationair: ik moest echt rustig gas voeren, anders sloeg hij af (voelde rijk). Terwijl je bij 2takt juist dat lekkere korte RENGdengdeng verwacht direct vanaf stationair.


Valse lucht is niet logisch met nieuwe inlaatpakkingen.
Of is dit een gevolg van iets anders?
 
Klinkt als een ontstekings tijdstip probleem....
Check deze eens met een flitslamp...

Aan de ontsteking is niets veranderd. Motor liep prima met oude vlotters (behalve toen 1 was volgelopen met benzine). Dus om mijn eigen staart niet te achtervolgen wil ik me voorlopig even alleen op de carbs focussen.
 
Aan de ontsteking is niets veranderd. Motor liep prima met oude vlotters (behalve toen 1 was volgelopen met benzine). Dus om mijn eigen staart niet te achtervolgen wil ik me voorlopig even alleen op de carbs focussen.

Controleer ook het gewicht van de oude vs nieuwe vlotters. Als die zwaarder zijn dan de oude zal dat het drijfvermogen beinvloeden.
Op de oude die je heb dichtgesoldeerd wel zoveel mogelijk soldeer weer weghalen ivm extra gewicht.
Daarna eventueel de oude vlotters proberen, werkt dat niet zal het probleem elders liggen.
Ontsteking of de beruchte lekke krukaskeerring(en).
 
Laatst bewerkt:
lucht/brandstofsproeiers ff nalopen icm stationairsproeier. Zeker gezien je klacht m.b.t. de gasreactie
 
Klopt, beide stationairsproeiers waren deels verstopt. Het lijkt erop dat vóór het vlotter debacle, de motor dus (deels) stationair liep op de hoofdsproeier / naald.
Nu start ze in ieder geval weer op 2 cilinders, en de benzinelekkage (overlopende vlotters) is ook verholpen.

Nu heb ik alleen nog een issue met een te rijk mengsel. Als stationair voorheen deels op de hoofdsproeier was, en nu komt de stationairsproeier erbij, lijkt het me logisch dat het wat vet wordt.
In ieder geval bij stationair lopen slaat de linker cilinder vet.
Dit is het volgende waar ik aan ga vlooien, maar heb eerst even een ander projectje op de pijnbank.
 
Carburateurs weer uit elkaar.
Wederom stationairsproeiers deels dicht en de gasschuiven bleven maar plakkerig door vernis.

Dus ik heb het nu grondig(er) aangepakt en de hele boel in de thinner laten weken.
Toch verbaasd hoeveel meuk er nog uit de carbs kwam.
Zeker ook de kanaaltjes van de stationairsproeiers, waren ook niet schoon genoeg. Dus goede hoop dat ik straks eindelijk resultaten zie.

Verder ook het schakelpedaaltje ingekort en een extra gaatje geboord om de schakelslag kleiner te maken, dit i.v.m. de beperkte ruimte t.o.v. de uitlaat.
 

Bijlagen

  • 20230819_112533.jpg
    20230819_112533.jpg
    188,1 KB · Weergaven: 6
  • 20230819_112539.jpg
    20230819_112539.jpg
    126,9 KB · Weergaven: 6
  • 20230819_152738.jpg
    20230819_152738.jpg
    184,3 KB · Weergaven: 6
  • 20230819_152330.jpg
    20230819_152330.jpg
    170,3 KB · Weergaven: 6
  • 20230819_112438.jpg
    20230819_112438.jpg
    197,3 KB · Weergaven: 4
  • 20230819_112435.jpg
    20230819_112435.jpg
    307,5 KB · Weergaven: 6
Carburateurs weer uit elkaar.
Wederom stationairsproeiers deels dicht en de gasschuiven bleven maar plakkerig door vernis.

Dus ik heb het nu grondig(er) aangepakt en de hele boel in de thinner laten weken.
Toch verbaasd hoeveel meuk er nog uit de carbs kwam.
Zeker ook de kanaaltjes van de stationairsproeiers, waren ook niet schoon genoeg. Dus goede hoop dat ik straks eindelijk resultaten zie.

Verder ook het schakelpedaaltje ingekort en een extra gaatje geboord om de schakelslag kleiner te maken, dit i.v.m. de beperkte ruimte t.o.v. de uitlaat.
Op de foto lijkt de ruimte zo weinig dat je de laars er niet onder krijgt. Is het hoger zetten van de voetsteunen geen optie ?
 
Vooruitgang!
Zowaar voor het eerst sinds een (te) lange tijd weer een stukje gereden op de (g)t500.
Starten gaat meteen OK. Loopt op 2 poten maar heeft wel wat temperatuur nodig om stationair te blijven draaien. Op de choke staat ie erg vet. Aan het gas 'jengelen' gaf ook het gewenste resultaat. Mooie directe reactie en zowaar ook weer dalende toeren bij gaslos.

Daarna gaan rijden en toen bleek dat in de versnelling (dus met wat weerstand) het toch wat moeilijk was om van stationair af te komen. Motor leek te verdrinken.
Verder tijdens het rijden een gek gevoel: gas los laten en pas een seconde later vertraagd de motor. Ook wegrijden werd erg lastig.

Eenmaal weer thuis het probleem gevonden: de (afgedopte) slangpilaar waar origineel de vaccuum-benzinekraan aanzit, was er helemaal afgevallen. Geen idee hoe lang ik daar al valse lucht trok, maar ik ga daar nu draad tappen en een schroefje erin om het af te dichten. Lijkt me beter dan dit slangetje met boutje en slangklem...

Vervolgens nog een poging. We gaan de goede kant op.
 

Bijlagen

  • 20230820_174428.jpg
    20230820_174428.jpg
    147,9 KB · Weergaven: 8
Op de foto lijkt de ruimte zo weinig dat je de laars er niet onder krijgt. Is het hoger zetten van de voetsteunen geen optie ?
Het lijkt krapper dan het is, het pookje steekt genoeg uit zodat je je schoen eronder kunt krijgen. Probeem was vooral dat de hevel (waar het pookje op zit) van het schakelpedaal de uitlaat raakt bij terugschakelen.
Maar het is wel wat krap idd. Voetsteun hoger is niet echt een optie. Ik zit nu al met m'n benen in de nek.
 
De Suzuki verloor nogal wat tweetaktolie. Zelfs nadat we de pakkingen van de leidingen hadden vervangen van kunststof naar alu. Via classicsuzukiparts een rechter leidingsetje gevonden (die was brak en sowieso lelijk ivm een reparatie) en terwijl we die vervingen ook uitgevonden dat het draad in de oliepomp waar de banjo boutjes ingeschroefd moeten worden, helaas aan een zijden draadje hing. Dikke kans dat daar de grootste lekkage vandaan kwam. De banjo van de aanvoerleiding zat amper vast.

Daarom ook nog 3 helicoils in de pomp gemaakt. Dat ging nog bijna falikant mis, ik kreeg helicoil-tool er niet meer uit. Uiteindelijk die coil gesloopt en nog een nieuwe geplaatst. Het lijkt zowaar aardig olievrij. Het residue wat nog te zien is op de foto is van mijn ontluchtingspoging, die maar gedeeltelijk is geslaagd.

20240128_203313.jpg
 
De olieleidingen lijken eindelijk dicht! Mooie mijlpaal.
Gisteren de straat even blauwgezet met een eerste start van het seizoen. Zoals verwacht zaten de stationairsproeiers weer dicht, dus starten lukte alleen op de choke. Sproeiers schoongemaakt en daarna was de accu te leeg om beide bougies van prik te voorzien, dus was het weer klaar met de pret.
IMG-20240210-WA0000.jpg
 
De olieleidingen lijken eindelijk dicht! Mooie mijlpaal.
Gisteren de straat even blauwgezet met een eerste start van het seizoen. Zoals verwacht zaten de stationairsproeiers weer dicht, dus starten lukte alleen op de choke. Sproeiers schoongemaakt en daarna was de accu te leeg om beide bougies van prik te voorzien, dus was het weer klaar met de pret.
Bekijk bijlage 1972665
Vandaar die rookpluim aan de andere kant van het dorp, dacht al is de optocht :+
 
Welke benzine soort heb je in de polyester tank zitten? Soms komt er materiaal uit een polyester tank in oplossing en bij bepaalde benzine soorten met ethanol wordt dat nog versneld en slaat na enige tijd stilstand neer in je carburateurs. Stationair stel je warm af met ontsteking op tijd en schone bougies?
 
Het is een nieuwe tank die geschikt is voor e10. Desalniettemin zit er Vpower in de tank, want.. waarom niet he.

Er zat idd wat viezigheid in de vlotterbakjes, maar niet meer dan acceptabel na een winter.

We zijn met de motor bij startick op de bank geweest (zie wat eerder in dit topic) en ondanks dat de sessie vroegtijdig gestopt moest worden ivm een gebroken gaskabel, heeft Hans wel kunnen vaststellen dat de afstelling "OK" is, zeker voor straatgebruik. 48pk aan het wiel was ook niet verkeerd. Ik ga idd stationair nog wat beter afstellen met een nieuwe set bougies, want deze hebben al aardig wat vettigheid gezien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan