SUzuki GFS 400 vonkt niet meer

ERICC

Rookie
26 jan 2020
14
0
Beste forum leden
Mijn moter suzki GFS 400 vonkt geen van de 4 bougies Ik heb het volgende gedaan 4 nieuwe bougies gemonteerd. Ik heb de spanningen op de CDI doorgemeten en deze blijken goed te zijn De plus en de min met een zware lamp doorgemeten en branden prima ook de 2 kabels van de 2 bobines doorgemeten ook ok , ook de spoel van de signaal gever doorgemeten deze was 90 ohm , Kan ik de signaalspoel ook opmeten met een osiloscoop tijden het starten?? Is dit een golfvorm ?? Om de signalen zichtbaar temaken
Ik weet niet of de naam CDI wel juist is Zo als je aan het schema kunt zien staat er een constante accu spanning op de beide bobines waar zou ik nog meer kunnen meten heeft iemand nog info daar over ??
 

Bijlagen

  • Schermopname (53).png
    Schermopname (53).png
    106,6 KB · Weergaven: 11
  • 20200120_153452.jpg
    20200120_153452.jpg
    103,6 KB · Weergaven: 11
Staat er 12 volt op de bobines ?

signaal van de puls spoel is enkele honderden millivolts dat is te meten met een scoop AC stand of millivoltmeter let op wisselspanningstand ,
Verder kun je meten of er spanning op punt W en B/Y komt dat zou X volts moeten wezen .
Op punt O/W moet 12 volt staan ten op zichte van B/W
Komt uit W en B/Y daar niets uit dan is CDI kapot of slecht contact printplaat bv .
90 ohm lijkt een goede waarde maar in het WPH staat de juiste waarden.
Kan ook bedrading wezen die aangesloten zit op de CDI die gecorrodeerd zijn of ergens een breuk.
Dat geld ook voor de pickup spoel bedrading check dat allereerst.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Forumleden.

Vandaag eens aan het meten begonnen ik heb het volgende gemeten

Bobine voor de clinders 1-4 prim 3.5/3.7 ohm wph schrijft 2.5-3.8 ohm

Bobine voor de cilinders 1-4 sec 32.1 K ohm wph schrijft voor 30-50 K ohm

Bobine voor de cilinders 2-3 prim 3.5/3.6 ohm wph schrijft voor 2.-3.8 omh

Bobine voor de cilinders 2-3 sec 34.5/34.3 k ohm wph schrijft voor 30/50 k ohm

Ik heb aan de signaal gever gemeten de weerstand v/d spoel 95 ohm wph zegt 80/120 ohm

Ik heb aan de signaal gever gemeten het aantal volt bij het starten dat was 0.85 volt,

Heb de scoop aangesloten en kan goed de signalen waarnemen bij het starten

Ik heb nog een vraag over de bobine Hier komt nu de volle spanning op van de accu Ik heb bij deze bobine met een losse massa draad eens geprobeerd een vonk te maken

Maar dat is niet gelukt Ik bedoel daar mee er staat de volle spanning op de prim wikkeling Ik haal hierbij snelde massa los moet er dan een vonk overspringen of niet ??

Als ik dit t doe gebeurd er niets de bougie vonkt niet ook niet bij de andere bobine (terwijl de waarden goed zijn Is dit goed ??

E de waele
 
Hallo OP de punten B/W massa en de voeding O/W staat zeker 12.4 volt
Op de punten W en BY moet ik dit meten met als de stekker er in zit (want deze draden gaan naar de bobine) en daar komt van de kant van de bobines de volle mep aan van de batterij . als kontakt aan staat
e de waele
 
Ik heb nog een vraag over de bobine Hier komt nu de volle spanning op van de accu Ik heb bij deze bobine met een losse massa draad eens geprobeerd een vonk te maken

Maar dat is niet gelukt Ik bedoel daar mee er staat de volle spanning op de prim wikkeling Ik haal hierbij snelde massa los moet er dan een vonk overspringen of niet ??
min stekker los maken aan de bobijn
zelf een draad leggen aan min bobijn naar massa, nu zou je weer 12V spanning moeten hebben aan de bobijn met kontakt op.
als je dan de min weer los maakt, moet er een vonk overspringen.
 
W- BY uitgang van je CDI daar komt pulserend spanning vanaf aangestuurd door CPU en dat werkt blijkbaar niet .

Je kan de scoop nog eens hangen aan de W en BY uitgang tov massa en dan starten kijken of daar een puls uitkomt .

Mijn vermoeden gaat momenteel uit naar een defect CDI unit .
 
Dit is wat de scoop laat zien misschien dat kenners er een bekend beeld in zien
e de waele
 

Bijlagen

  • Schermopname (67).png
    Schermopname (67).png
    277,7 KB · Weergaven: 8
  • Schermopname (73).png
    Schermopname (73).png
    275,6 KB · Weergaven: 10
Ik ga eerst de scoop nog eens tussen massa en de beide draden W en BY aansluiten ik ben benieuwd wat daar uitkomt
Ik ben er zeker van dat de volle spanning op de transistor ontsteking staat IK heb dit getest met een zware lamp er tussen
Stekker er uit en de 12 volts zware lamp 60 wat op de + en de ----- en de lamp brand prima
En heb ook al eens 12v rechtstreek op de ontsteking gezet (dus alles wat er tussen zit telt niet mee behalve de zekering.)
Heeft er al iemand gekeken hoe het zit met de beide bobines? Ik zou deze toch met de hand moeten kunnen laten vonken.
IK heb dit al dikwijls gedaan met auto bobines ??
e de waele
 
Even een kleine tip @ERICC als je één bougie wilt bekijken moeten de anderen minstens in de kop en tegen massa zitten, het beste gewoon in de kop met de bougiekap erop, anders krijg je inderdaad geen vonk op de andere... en die moet ook tegen massa zitten...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb laatst een nieuwe transisitor ontsteking gemonteerd en de motor draaide toen goed maar na een tijdje te hebben stilgestaan is hij nu weer niet aan de gang te krijgen Ik heb gekeken naar de bougies die vonken nu nog goed dus dat zou het niet kunnen zijn ??
Als ik nu eens het lucht filter verwijder en als ik start een weinig remreiniger in de carburatuer spuit dan zou hij toch moeten reageren of niet
Tenminste als er iets aan de brandstof zou mankeren ?? wat kan ik doen ??
eric
 
Ik vind dat ik een zwakke vonk heb zou er een verkeerd type bougie in zitten
Al s ik de vonk wil contr oleren zonder bougie hoeveel mm moet hij dan minstens kunnen trekken?. Hoe kan ik de kracht van de vonk meten ?...
 
Weet iemand hoeveel de weerstand vd bougie moet zijn ik heb nu gestart met een flinke hoeveelheid remreiniger te spuiten maar reageert er niet op totaal geen plofje
 
Als je de juiste bougies hebt en staat er een R in het type, dan zijn ze 5 kOhm, staat er nier een R in zijn ze 0 ohm. Maak je niet ongerust over dat kleine vonkje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan