Suzuki GN400 "less is more"

jaapgvk

Die hard MF'er
28 okt 2003
509
0
schaijk
Om deze winter weer iets te doen te hebben, heb ik een nieuw projectje in huis gehaald.

DSC_0219.jpg


DSC_0224.jpg


Een GN400 uit '80. De vorige eigenaar (Wemalin) had de GN al op een paar leuke punten aangepast (kentekenplaat op achterbrug, uitlaatdemper ingekort) maar kon maar niet uitvinden wat te doen met het beestje dus gaf hij de fakkel door aan mij ;)

Ik ga voor dit project uit van het concept 'less is more'. Daarom heb ik ook gezocht naar een zo simpel mogelijke basis. 1-cilinder, 1-carb met kickstarter (startbaar zonder accu). En zo ben ik uitgekomen op de GN. En nu ga ik die verder versimpelen.

Ik ben eigenlijk niet echt van de choppers maar dat is natuurlijk wel de richting waar je uit gaat komen wanneer je zo'n motor zo basic mogelijk gaat maken.

Chroom is overigens niet mijn ding, dus daar komt zo min mogelijk van op de motor. Ik zat de denken aan matzwart/glanszwart/blauw

Ik heb even snel een photoshopje gemaakt betreft de vormgeving.

gn400.jpg


Hij is al helemaal uit elkaar getrokken. Ben een beetje begonnen met onderdelen bij elkaar sprokkelen. De lange weg van het opbouwen naar een wederom rijdbaar geheel is begonnen :]
 
Leuk apparaat!!

Is Bratstyle niks voor je....zoiets als dit.. geen chopper..maar laag en strak!! leent zich er goed voor!!

Succes!!

full
 
Laatst bewerkt:
hey jaap,
idd net een grote brommer :) ...vond het altijd zo'n lief ding..ga je hem verbouwe :( ...
nee onzin...succes ermee :P ...zet hem ff op favo en ik ben benieuwd :)
 
Laatst bewerkt:
De GN400 heb ik altijd beschouwd als een van de minder geslaagde modelllen van Suzuki.Daarom ben ik erg benieuwd wat je er van maakt,succes,ik ga dit topic volgen.
Tip:vooral een andere tank,wellicht bobber style,
Evert.
 
15 jaar geleden eens zo'n ding verzaagt. Was een superding geworden.
 
Hoi Jaap
Het ziet er goed uit wat je er van wilt maken
Ben benieuwt hoe echt gaat worden
Ik ga het volgen
gr Bert
 
carb. zuigt wel lekker denk ik

Haha :P

Die shop was puur ff voor een potentiële vormgeving. In de praktijk zal er nog ruimte genoeg zijn voor een openlucht filtertje.

Heb je trouwens toevallig een foto van jouw oude project? Ben wel benieuwd!

Verder bedankt voor de reacties allemaal!

Er komt sowieso een ander tankje op, ben een beetje aan het rondneuzen naar oltimer brommer-tanks. Die op de photoshop is bv van een union:

74331366_1.jpg


Ik ben zojuist begonnen om de kabelboom in te korten. Van dit:
IMG_20101128_135917.jpg


Naar dit:
gn400iconsver25.jpg

Altijd leuk werk B|

De accu wordt overigens naar alle waarschijnlijkheid vervangen door een condensator (ook al is het origineel eigenlijk al een belachelijk klein accu'tje)

@Skiddy:
Bratstyle is ook nog mogelijk. Het frame hou ik nog even origineel tot ik écht weet wat ik ga bouwen. Vind het wel een toffe stijl maar zit nog iets te veel poespas aan voor mijn gevoel. Maar wie weet draai ik nog wel bij!
 
Ik zou die kabelboom niet inkorten, maar gewoon zelf ene nieuwe maken. Ik heb exact dezelfde boom gemaakt voor ene SP370 en het is echt niet zo moeilijk als je er even voor gaat zitten. Het voordeel is dat je dan zelf kunt bepalen hoe lang alles wordt en waar je de accu en het contactslot bijvoorbeeld doet.
 
Ik zou die kabelboom niet inkorten, maar gewoon zelf ene nieuwe maken. Ik heb exact dezelfde boom gemaakt voor ene SP370 en het is echt niet zo moeilijk als je er even voor gaat zitten. Het voordeel is dat je dan zelf kunt bepalen hoe lang alles wordt en waar je de accu en het contactslot bijvoorbeeld doet.

Je hebt helemaal gelijk, ziet het er ook gelijk allemaal een stuk netter uit. :) Ik heb al vaker met kabelbomen lopen rommelen en zelf maken moet niet al te moeilijk zijn als ik mijn hoofd er een beetje bij houd.

Heb ondertussen nog een photoshop gemaakt met een soort van hardtail look, alleen dan met vering. Zal de vering wel een stuk stugger moeten maken om het zo te laten werken, maar ik vind het er wel tof uitzien en er hoeft niet al teveel aan het frame veranderd te worden. Tank is btw van een puch mv50.

gn4002.jpg
 
Ik vind het tankje wel vet staan!

Krijg je als je de veren achteraan zo hebt staan niet problemen ermee? Is die hoek niet te groot?

Voor de rest, less is more. Veel succes!
 
Ik vind het tankje wel vet staan!

Krijg je als je de veren achteraan zo hebt staan niet problemen ermee? Is die hoek niet te groot?

Voor de rest, less is more. Veel succes!

Dank je!

Mijn gezond verstand zegt dat het geen probleem moet zijn als ik de vering maar lekker stug maak. Aan de andere kant heb ik het nog niet eerder gezien dus misschien zitten er wel praktische beperkingen aan :?

Nou ja, als het echt niet werkt kan ik er altijd nog struts tussen stoppen ipv veren. Ik vond de lijn wel strak, daarom heb ik het ff zo geshopt.
 
Dank je!

Mijn gezond verstand zegt dat het geen probleem moet zijn als ik de vering maar lekker stug maak. Aan de andere kant heb ik het nog niet eerder gezien dus misschien zitten er wel praktische beperkingen aan :?

Nou ja, als het echt niet werkt kan ik er altijd nog struts tussen stoppen ipv veren. Ik vond de lijn wel strak, daarom heb ik het ff zo geshopt.

hey ik heb op mijn zwarte soes(gs 450) ook de vering stugger gemaakt heb dit gedaan door middel van een metalen plaatje (5mm dik en 1.5 cm breed)te lassen op de vering zelf zodoende dat hij niet te diep gaat dan nodig is het probleem was dat hij met het spatbord tot op mijn band zakte en dat is nu opgelost.

Als ik nu een put nader zorg ik dat de tanden op elkaar staan of ze knetteren tegen elkaar aan :N de tong in de mond houden of die is af :z niet zitten slapen dus :)

Ik zou het wel durven zonder vering .en mss een bobberseat met wat veringskes eronder. indien je de vering kan krijgen zoals de blauwe is het wel ok vind ik.


Ik ben trouwens ook bezig aan mijn suzuki gn 400 ik ga de kader enzo opnieuw spuiten alsook de tank, nu ben ik bezig met het reinigen van de kleppen.veel koolstof binnenin
Ook de carburator ligt uiteen voor een complete reiniging.


grtzzz en Amuseer je
 
Haha, bedankt voor je tip betreft de vering. Ik zal eens kijken hoe ik het het beste aan kan gaan pakken. Carb van m'n gn heb ik ondertussen al ultrasoon gereinigd en heb van ebay.de een klein luchtfiltertje gehaald:

1499.jpg


Blok ga ik binnenkort ook mee aan de slag.

Ik heb ook al wat andere spulletjes bij elkaar geschraapt:
DSC_00026.jpg


Puch tankje en zadeltje heb ik van marktplaats. De lekker kleine snelheidsmeter had ik nog liggen. En de koplamp kwam ik heel toevallig tegen in de schuur. Is volgens mij van een hele oude fiets. Komt mooi uit omdat de gn ook op 6 volt werkt.

Ik ben overigens steeds meer naar iets bratstyle achtigs aan het neigen omdat dat bij zo'n klein fietsje toch wel een mooi lijntje geeft. Zo'n halve hardtail net zoals in mijn eerste shops geven toch een wat gedrongen lijn waardoor het meer een dwergmobiel wordt.

Bij onderstaande shop heb ik alleen het stuk van het frame aangepast waar het zadel op rust (meegebogen met de lijn van het zadel). Dus eigenlijk een hele simpele aanpassing

gn4003.jpg
 
Ha die Bert!

Langzaam maar zeker begint het project vorm te krijgen :)

Heb vandaag de slijptol erin gezet en samen met een vriend de achterkant verlast naar het voorbeeld van mijn laatste shop.

DSC_0887.jpg


DSC_0889.jpg


DSC_0891.jpg



Ook heb ik nog een paar tankjes gescoord:

kaptein.jpg


zundapp.jpg



Nu het frame aangepast is, ga ik aan mijn kabelboom beginnen :9 Ik hoop uiteindelijk zoveel mogelijk onder het zadel kwijt te kunnen. Ben benieuwd!
 
Hoezo tankfetish? _O-

(ik zit ook altijd leuke tankjes te kijken hoorrr)

Haha _O- Was in het begin niet echt de bedoeling. Maarja, je kunt niet zomaar ff een paar tankjes proberen voordat je ze koopt. Dus ik kijk dadelijk gewoon welke het beste staat en de andere komen heus nog wel een keer van pas *O*
 
Helaas weinig tijd gehad. Maar toch een kleine update:

Een dr400 uitlaatbocht gekocht.
CR021210004.jpg


Om mijn uitlaat ongeveer zo te krijgen:
TomVonMeyenfeldt02.jpg


*O*

Het zal wel een tijdje duren tot mijn volgende update :z
 
Terug
Bovenaan Onderaan