Suzuki GN400 "less is more"

Hij loopt en start gewoon zonder accu :) Het ging er mij meer om waarom de koplamp rechtstreeks uit het blok wordt aangestuurd en de achterlamp vanuit de accu. Als niemand het weet ga ik denk ik beide gewoon vanuit de accu aansturen.

@helaholatuthola

Ik heb eigenlijk geen idee :? Mij leek het dat de gelijkrichter als enige echt warmte zou ontwikkelen en die heb ik aan de wand van het kistje gemaakt als een soort van heatsink. De bobine voert natuurlijk ook veel energie door, maar die wordt toch niet heet toch?
Het topic heet toch "less is more" ?
Dan moet je toch juist de accu weglaten?

Een bobine wordt wel degelijk warm, daarmee maakt hij zichzelf stuk, in de open lucht hangen dus.
 
Lol @ Skiddy :P

Het topic heet toch "less is more" ?
Dan moet je toch juist de accu weglaten?

Een bobine wordt wel degelijk warm, daarmee maakt hij zichzelf stuk, in de open lucht hangen dus.

Ja, daar kom ik dus niet uit. Mijn vraag is dus in principe of ik gelijkspanning nodig heb of dat gloeilampjes ook op wisselspanning werken (ik denk het haast wel). In dat laatste geval laat ik namelijk de gelijkspanner+accu weg.

Als ik toch een gelijkspanning circuitje moet maken, laat ik de accu ook gewoon zitten. Die is niet bepaald groot te noemen en dan branden mijn lampen wat constanter wat ik wel fijn vind.

Wat betreft de bobine. Denk dan dat ik hem dan inderdaad wat frisse lucht ga geven!
 
Ben benieuwd naar het vervolg,....Ik hoop dat je niet te lang bent,...ik vindt zelf mijn lengte van 1.72 wel de max. voor die 250. (ik heb zelf een gn400 en 250 low-budget "aangepast". Zou nog een 400 cafe-racer willen doen in de toekomst)Stuur even een foto mee.
 
:( p.s. foto is blijkbaar niet mogelijk :(

Jammer dat de foto niet lukt. Had ik wel graag gezien! Kunt hem ook mailen naar mijn mailadres (zie profiel) Dan kan ik hem hier ook wel neerzetten.

Ik ben zelf 1.82, inderdaad eigenlijk een beetje te groot voor zo'n motor, maar dat maakt mij niet zoveel uit. Vind het eigenlijk wel wat hebben, zo'n opgevoerde minibike :P

Verder trouwens niet echt noemenswaardige updates. Ik heb een nieuw stuurtje, stepjes en handvatten binnen. Tankje een heel eind aangepast zodat hij op het frame past. Verder niet veel gedaan. Ik wacht denk ik sowieso met spuiten e.d. tot het buiten wat warmer is, dus ik gok dat het projectje te komende tijd een beetje stil ligt. :Y
 
niet echt lekker gesorteerd,.....maar je krijgt vast wel een beeld!

De 400 is een stuk pittiger dan de 250,....heeft lang geduurd voor dat ie een beetje goed starte en reed. Wat dat betreft is de 250 veel makkelijker,....starten lopen (en dat voor een motor die ik heb gekregen voor een flesje wijn!) Ik heb van Resi (van marktplaats) het frame met kenteken gekocht. Hij heeft mij ook met veel dingen geholpen!
Zal eens even de mailtjes zoeken over de electra, mischien wel handig.
 
*D Echt netjes gedaan man! Allebei. Ik weet niet waar dat 'low-budget' gedeelte zit, maar ik zie het er niet af!

Die 250 is wel een heel eind de kant op die ik ook wil (mooi voorbandje ook).
 
Ik heb nog even in mijn mail gesnuffeld en dit is een reactie van een "echte electrokenner" over de 400 en het weg laten van de accu.

--------------------------Voor wat die elco betreft gaat dat volgens mij hier niet lukken want een elco zorgt alleen maar voor een kleine "voorraad" spanning maar doet niets aan de hoeveelheid spanning die uit de dynamo komt.

Bij oude harleys heb je een gelijkstroomdynamo met een spanningsregelaar die zorgt voor het beperken van de spanning uit de dynamo. Die opzet van dynamo en regelaar hebben zelf ook een heel klein beetje spanning nodig om te kunnen functioneren, daarvoor wordt dan de elco gebruikt.

In hetgeval van je GN heb je echter een wisselstroom dynamo met continue magneten en heb je dus altijd spanning die in deze opzet dus zelfs "ongeregeld" is. De rectifier maakt van je wisselstroom een gelijkstroom maar dat is alles.

Indien je echt zonder accu wil gaan rijden denk ik dat je het beste een regelaar op kan nemen.-----------------------

Ik neem aan dat je wel bekend bent met de duitse gn-site ? staat erg veel info en is een actief forum.

Ik ben zelf nog steeds bezig met beide motoren, de 250 krijgt nog een andere tank, en het zadel moet nog af gewerkt. De 400 wil ik nog een andere uitlaat op,....met een zelfde bocht als jij hebt (van een DR). Maar ik heb de tijd,....het weer wordt nu tenminste weer wat beter.
 
Hallo,
Ik heb een DR400 (ofroad) gekocht voor weinig met rotte bekabeling. Heeft hetzelfde motorblok met iets minder vermogen. Ik wil hier een bratstyle van maken. laag en zo kaal mogelijk. Ik heb een werkplaatshandboek op de kop weten te tikken. Volgens mij is het porseleinen blok wat ik op de foto's zie, de regelaar en is de gelijkrichter een enkele diode (volgens mij een zener diode) zit tegen de voorkant van de accubak en ziet er uit als een iets grotere steek zekering. Er staat bij de ene aansluiting een golfje (wisselstroom symbool) en bij de andere een +je. Bij mijn DR is dit ding kapot (opgezollen en gebarsten) Bij mijn DR zitten er 2 van die porselijnen blokken, 1 achter de accubak aan de rechterkant van het frame en een aan de linkerkant van het frame.
Heb jij ook zo'n diode op de GN zitten?
 
Lol @ Skiddy :PJa, daar kom ik dus niet uit. Mijn vraag is dus in principe of ik gelijkspanning nodig heb of dat gloeilampjes ook op wisselspanning werken (ik denk het haast wel). In dat laatste geval laat ik namelijk de gelijkspanner+accu weg.

Als ik toch een gelijkspanning circuitje moet maken, laat ik de accu ook gewoon zitten. Die is niet bepaald groot te noemen en dan branden mijn lampen wat constanter wat ik wel fijn vind.

Wat betreft de bobine. Denk dan dat ik hem dan inderdaad wat frisse lucht ga geven!


Het maakt voor een gloeilamp geen reet uit welke kant de stroom op gaat, het is eigenlijk gewoon maar een weerstand die gaat gloeien omdat hij zo heet word. Kan prima met wisselspanning, zo zit het bij oude brommertjes ook gewoon.
Idd wel ff een spanningsregelaar monteren idd. Anders klappen je lampen (en je accu) meteen uit elkaar omdat je dynamo ongeregelde spanning aanbiedt. Dit moet je terugregelen naar ongeveer 14V indien je met accu wilt rijden en naar 12V als je zonder accu wilt rijden. Je kunt ook terugregelen naar 14V en dan zonder accu rijden, maar dan zul je ongeveer eens per jaar je lampen moeten vervangen omdat ze eigenlijk net iets te fel branden.
 
Laatst bewerkt:
Een zenerdiode is een prachtig simpel ding, het zet gewoon alles boven de 12 volt om in warmte. daarnaast het je nog een gelijkrichterbrug nodig, ook een simpel ding met 4 diodes ingebouwd.
Je sluit de gele draden van de dynamo op de brug aan.
aan de andere kant van de brug heb je een plus, en een min draad.
De plus sluit je aan op de zener, de min, net als de zener moet massa op het frame maken.
daarnaast moet je nog een ballast hebben om de bobines initieel te kunnen vullen. Daar kan je mooie dure dingen voor kopen, maar ik zou eerst beginnen met knutselen met een grote condensator.

Leuke uitlegjes
 
Laatst bewerkt:
Hallo,
Ik heb een DR400 (ofroad) gekocht voor weinig met rotte bekabeling. Heeft hetzelfde motorblok met iets minder vermogen. Ik wil hier een bratstyle van maken. laag en zo kaal mogelijk. Ik heb een werkplaatshandboek op de kop weten te tikken. Volgens mij is het porseleinen blok wat ik op de foto's zie, de regelaar en is de gelijkrichter een enkele diode (volgens mij een zener diode) zit tegen de voorkant van de accubak en ziet er uit als een iets grotere steek zekering. Er staat bij de ene aansluiting een golfje (wisselstroom symbool) en bij de andere een +je. Bij mijn DR is dit ding kapot (opgezollen en gebarsten) Bij mijn DR zitten er 2 van die porselijnen blokken, 1 achter de accubak aan de rechterkant van het frame en een aan de linkerkant van het frame.
Heb jij ook zo'n diode op de GN zitten?

Ik heb hier een fotoke met de benaming van de elek.componenten in mijn gn 400

Trouwens een leuk motoke die ik ga gebruiken voor in de stad, de kou en de regen te crossen.
Ik wist niet dat er verschil zat op de motor van de dr400 is trouwens ook (bijna)of de zelfde als de SP400.

Ik denk wel dat een zenerdidode veel groter is doordat deze veel warmte afgeven dus een groot koelelement hebben ben het niet zeker ik heb er wel ooit 1 in mijn handen gehad.

Nog veel sleutelplezier aan iedereen hier. ;)

Hieronder is dus de foto
Suzukign400pictureeletriek.jpg
 
Wat een super-reacties hierboven! :}

Er is mij iig heel wat duidelijk geworden. Ik had namelijk onder andere helemaal niet aan een spanningsregelaar gedacht! Dankzij natural_biker zie ik nu ook pas wat bij mij de spanningsregelaar bij mij is |(

Ik denk dat ik het hele gelijkstroomgedeelte+accu maar weg laat. Als de verlichting het maar doet, dan vind ik het al snel goed. Dan draai ik er gewoon 12v lampjes in, dan gaan ze ook niet zo snel kapot.

Trouwens weinig gedaan aan de GN de laatste tijd. Moet hem onderhand toch een beetje af gaan bouwen. Ben een beetje aan het dubben over de kleuren.
 
Ik ken alleen de voorganger van dit fietsje. Dat had nog contactpuntjes. Daar kon je de accu uit halen, dan bleef hij gewoon lopen. Eigenlijk net als een bromfiets.
Of dat met de CDI ook nog zo is weet ik niet, maar ik zou het gokken.

[effe inbreken :$ ]

Werkelijk?

Pasgeleden is er een kabel afgebroken naar de accu van de Gs. Deed toen helemaal niks meer. De ANWB beweerde toen dat ik hem met de kickstarter gewoon had kunnen starten, zou dat kloppen :?
Ik moet het binnenkort eens proberen, kabel los halen en proberen te starten met de kick
 
Laatst bewerkt:
Ten eerste ben ik erg benieuwd of het gaat lukken accu en weerstanden (zit er nog één aan de linkerzijde van de motor aan het frame) weg te laten en met 12 volt alle licht te laten branden!!?

Of je een gs kunt starten zonder accu zou ik niet direct weten maar daar is natuurlijk snel achter te komen! Ik denk dat je de accu wel nodig hebt voor een sterke vonk , snap niet dat de wegenwacht dat niet even heeft voor gedaan!! Laat nog eens even weten of het gelukt is!
 
Ik denk dat je de accu wel nodig hebt voor een sterke vonk , snap niet dat de wegenwacht dat niet even heeft voor gedaan!!

Ik was al lang blij dat ik het euvel zelf snel had gevonden en de wegenwacht meneer het vrij eenvoudig kon fixen.
Hij was net klaar toen er nog een collega van hem aan kwam rijden, en die vertelde dat hij dacht dat dat zou moeten kunnen (kheb ook nog contactpuntjes)

Laat nog eens even weten of het gelukt is!

Ik zal het eens gaan proberen.
 
Ik denk niet dat de GS te starten is zonder accu, ik neem aan dat je een drie fase dynamo heb die begin spanning nodig heeft om te kunnen laden.
Ook met contact punten heb je nog stroom nodig om aan te trappen en met je dynamo wek je niet genoeg op. Daarnaast heb je een accu nodig voor je dynamo anders kan de dynamo zijn spanning niet kwijt en gaat ie kapot.
 
Ik denk niet dat de GS te starten is zonder accu, ik neem aan dat je een drie fase dynamo heb die begin spanning nodig heeft om te kunnen laden.

Geen idee :?

Ook met contact punten heb je nog stroom nodig om aan te trappen en met je dynamo wek je niet genoeg op. Daarnaast heb je een accu nodig voor je dynamo anders kan de dynamo zijn spanning niet kwijt en gaat ie kapot.

Mmm, dan moet ik eens heroverwegen of ik het wil proberen, een rotte dynamo zit ik niet zo op te wachten :N
 
Ten eerste ben ik erg benieuwd of het gaat lukken accu en weerstanden (zit er nog één aan de linkerzijde van de motor aan het frame) weg te laten en met 12 volt alle licht te laten branden!!?

In het achterlicht zat al een 12v peertje en die brandde gewoon prima, ook zonder accu (heb hem al eens zonder accu gestart). De GN heeft eigenlijk 2 losse 6 volt circuits. Ik sluit het achterlicht aan het ene circuit en de koplamp aan de andere, en dan zie ik wel wat er gebeurt. Ik kan er altijd nog meer elektronica tussen knopen als het niet werkt.

Verder kan er eigenlijk toch niet veel misgaan? Ik bedoel: Mijn CDI (en bobine) zitten toch rechtstreeks op de dynamo aangesloten? Daar zit verder niks tussen. En verder heb ik alleen maar die twee lapjes nodig van een paar watt.
 
[effe inbreken :$ ]

Werkelijk?

Pasgeleden is er een kabel afgebroken naar de accu van de Gs. Deed toen helemaal niks meer. De ANWB beweerde toen dat ik hem met de kickstarter gewoon had kunnen starten, zou dat kloppen :?
Ik moet het binnenkort eens proberen, kabel los halen en proberen te starten met de kick
Geen denken aan, dat gaat niet :N
De dynamo heeft al spanning nodig om bekrachtigd te worden. Alleen als je een dynamo met een vaste magneet hebt kan je zonder accu rijden. Met een magneetontsteking heb je verder zelfs helemaal niets meer nodig.
 
hallo, ook ik ben bezig met een gn400. Het is een hardtail geworden met springervork, tail, springervork, achterspatbord, risers+stuur en veel andere dingen zijn handmade door me mijzelf. De fiest heb ik onlangs gespoten en het blok hangt weer op z'n plek. Gisteren de kabelboom gemaakt en de bekabeling in het frame laten lopen(less is more toch). Betere foto's volgen, deze zijn met een mobieltje gemaakt.
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan