Suzuki GR650 '83 op-/ombouw

Er zijn teveel variabelen om een motor op gevoel goed af te stellen. Ga naar iemand met een testbank en je weet het voor max 400 euro incl aanpassen.
Als je teveel van de standaard-afstelling af moet gaan wijken is dat zonder twijfel de beste oplossing.

Maar als je het zelf wil doen, is het vooral belangrijk de juiste volgorde te hanteren; begin met de hoofdsproeier.
Dus als je motor goed genoeg loopt voor proefritten, kan je het best een stuk weg zoeken waar je goed door kan rijden. Hopelijk heb je dan geen Hayabusa te testen want om die vollast te testen wordt lastig zonder testbank :+ maar met een GR650 moet je met 130(+) rijden een eind komen.
Simpel gezegd dan rijker gaan tot hij slechter gaat lopen bij vollast en dan een stap terug.
Vervolgens midden- en laag gebied.

Wat je ook in gedachten moet houden zijn de weersomstandigheden; als je nu bij 30+ graden gaat afstellen, loopt hij in de winter geheid te arm.
En dat je afstelt als de motor echt 100% warm is, dus na minimaal 20km rijden (orde grootte).

Maar ik geef toe; het is makkelijker gezegd dan gedaan en hangt ook af van je eigen gevoel en ervaring, hoe goed je er in slaagt..
Een goede monteur, heeft geen testbank nodig (vroeger deden ze niet anders) maar het is wel veen makkelijker op een bank.
 
Als je teveel van de standaard-afstelling af moet gaan wijken is dat zonder twijfel de beste oplossing.

Maar als je het zelf wil doen, is het vooral belangrijk de juiste volgorde te hanteren; begin met de hoofdsproeier.
Dus als je motor goed genoeg loopt voor proefritten, kan je het best een stuk weg zoeken waar je goed door kan rijden. Hopelijk heb je dan geen Hayabusa te testen want om die vollast te testen wordt lastig zonder testbank :+ maar met een GR650 moet je met 130(+) rijden een eind komen.
Simpel gezegd dan rijker gaan tot hij slechter gaat lopen bij vollast en dan een stap terug.
Vervolgens midden- en laag gebied.

Wat je ook in gedachten moet houden zijn de weersomstandigheden; als je nu bij 30+ graden gaat afstellen, loopt hij in de winter geheid te arm.
En dat je afstelt als de motor echt 100% warm is, dus na minimaal 20km rijden (orde grootte).

Maar ik geef toe; het is makkelijker gezegd dan gedaan en hangt ook af van je eigen gevoel en ervaring, hoe goed je er in slaagt..
Een goede monteur, heeft geen testbank nodig (vroeger deden ze niet anders) maar het is wel veen makkelijker op een bank.


Dit. Een bank is inderdaad de beste oplossing, maar ook kostbaar. In het prijssegment van de GR is 400 euro een enorme klap geld. En jaja, ik weet ook wel, blokschade is duurder...

Daarbij vind ik het leuk om die oude skills proberen meester te worden. Ik heb best vertrouwen in mijn eigen kunnen en aardig wat ervaring met (oude) motoren. Maar omdat ik het als leerproces zie zal ik ook niet huilen als er iets stuk gaat.


Een serieus te arm mengsel is op verschillende manieren te spotten: bougiekleur, geluid, gevoel (kracht bij verschillende gashendel standen en de overgangen daartussen) en ook geur (zeker met een 'open' carterfilter kun je een warmer lopend blok ruiken).
De oude skills gecombineerd met moderne snufjes zoals "inter-net", en "fora" zorgt er natuurlijk ook voor dat je kunt sturen / gestuurd kunt worden in de juiste richting.

Ik wist bijvoorbeeld al wat de inhoud is van een standaard jet-kit van 6 sigma, en
(https://www.6sigmajetkit.com/suzuki-gr-650-tempter-jet-kit.html)

Dat gecombineerd met de tips van Koen hebben ertoe geleid dat ik mijzelf er toch toe heb gebracht om mijn eerdere conclusies te herzien.

Al doende leert men.

Plus: ik kan sproeiers en clippositie wijzigen zonder de carbs te demonteren, dus het is niet eens vervelend werk (itt bij de oude Honda).
 
Dan moet je het inderdaad gewoon zelf proberen!

Bougiekleur en lopen van de motor kan je inderdaad een heel eind mee komen. Maar dan moet je wel de motor direct stilzetten na een stuk gereden te hebben, en niet eerst nog 3 km door de stad tokkelen :+

Ik heb mijn motoren ook altijd 'op straat' afgesteld en die lopen (uiteindelijk) allemaal super..
Blokschade heb je ook niet zomaar, dan moet er wel iets goed mis gaan.. en je bent er juist goed mee bezig.
 
En als je dan denkt dat je goed zit kun je hem voor de zekerheid/fijnafstelling nog een testbankrun laten doen. Dan ben je voor 4-5 tientjes klaar.
 
Exact, zo heb ik het ook gedaan.

Basis instelling zelf (aan de hand van bougie kleur en rij "gevoel" ) en op de rollenbank de rest. Ging prima!
 
Leuk project :}

Heb er hier ook nog een staan waar ik een tijd geleden aan begonnen ben met
dezelfde inspiratiebronnen als jij. :)



Frame toen al netjes aangepast, maar staat nu al weer ruim 1,5 jaar te verstoffen in de schuur. Gaat hem er toch maar weer eens uitrollen denk ik. :z :P
 
Nog een kleine update:
De luchtfilters zaten toch niet lekker tegen de framebuis, dus ik heb de originele rubberbuizen tussen carb en airbox een nieuwe functie gegeven en de luchtfilters daarop bevestigd.

Nog wat mooie avondplaatjes geschoten:

1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wegens een storing en daardoor pech onderweg heb ik de CDI moeten vervangen, en ik heb de linker voorvorkkeerring moeten vervangen omdat die ineens incontinent was.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan