Als je teveel van de standaard-afstelling af moet gaan wijken is dat zonder twijfel de beste oplossing.Er zijn teveel variabelen om een motor op gevoel goed af te stellen. Ga naar iemand met een testbank en je weet het voor max 400 euro incl aanpassen.
Maar als je het zelf wil doen, is het vooral belangrijk de juiste volgorde te hanteren; begin met de hoofdsproeier.
Dus als je motor goed genoeg loopt voor proefritten, kan je het best een stuk weg zoeken waar je goed door kan rijden. Hopelijk heb je dan geen Hayabusa te testen want om die vollast te testen wordt lastig zonder testbank maar met een GR650 moet je met 130(+) rijden een eind komen.
Simpel gezegd dan rijker gaan tot hij slechter gaat lopen bij vollast en dan een stap terug.
Vervolgens midden- en laag gebied.
Wat je ook in gedachten moet houden zijn de weersomstandigheden; als je nu bij 30+ graden gaat afstellen, loopt hij in de winter geheid te arm.
En dat je afstelt als de motor echt 100% warm is, dus na minimaal 20km rijden (orde grootte).
Maar ik geef toe; het is makkelijker gezegd dan gedaan en hangt ook af van je eigen gevoel en ervaring, hoe goed je er in slaagt..
Een goede monteur, heeft geen testbank nodig (vroeger deden ze niet anders) maar het is wel veen makkelijker op een bank.