Suzuki GR650 '83 op-/ombouw

Erwin83

MF veteraan
8 okt 2007
1.815
1.328
Malden
Net te laat om trendsetter te zijn want ineens zijn er meerdere GR650 projectjes tegelijk te vinden, niet in de laatste plaats het ding van het belgische TV programma (dobbit?).
Dus ik ben dan maar trotse trendvolger.

Ik heb een GR650 Tempter gevonden (bij toeval) en die zal schaamteloos worden omgehakseld tot iets leuks voor erbij. Ik heb al een mooie 1973 Honda CB350f caferacer achtige herriebike, en een Aprilia Falco voor de vakanties.


Mijn GR650 heb ik voor een zacht prijsje in Duitsland kunnen kopen van de eerste eigenaar *O* . De man is nu 76 en mocht van z'n vrouw echt niet meer rijden, laat staan geld er tegenaan gooien om de Tempter weer klaar te maken voor een nieuw seizoen. Wel een mooi verhaal dus:

- Eerste eigenaar, dus in 1983 nieuw gekocht (op de datum 1e toelating was ik 2 maanden oud :9 )
- Pas 19.785 km gedraaid
- Altijd binnen geparkeerd
- Boekjes erbij, origineel suzuki slot erbij, alle sleutels, etc.
- Laatste DEKRA keuring in 2016 (2 jaar geldig).
- Laatste keer gereden in 2017 na een onderhoudsbeurt waarbij de carbs ultrasoon zijn gereinigd.
- Toch lopen de carburateurs over
- Accu is overgekookt door een kapotte antieke druppellader
- Als gevolg wat vlekken op het frame van het zuur.

Bijna te mooi om niet origineel te laten, maar f*ck it. De zaag gaat erin, want tja, het zijn best lelijke dingen in standaard trim.

Inspiratiebron is het topic van Michiel Wolthaus van 4 jaar geleden:
Scrambler/Tracker-achtige GR650 Temper

Maar ook die van de goldenage speedshop vind ik vet.

Ik zal voor de liefhebbers van knutseltopics hier mijn voortgang bijhouden en hoop gaandeweg ook wat gebruik te maken van enige adviezen van de weledelgestrengelde experts die hier rondhangen.

:W
 
Dit is ze bij aankoop:

1k0.jpg


1k0.jpg


En de buit is binnen, op 't aanhangertje terug naar huis:

1k0.jpg
 
Inspiratie:

De (ex?)GR van Michiel:
1k0.jpg


Die van GASS
1k0.jpg


En die van Blackbean vind ik ook heel gaaf:

1k0.jpg
 
En zo hangt ze er inmiddels bij:

1k0.jpg


Zo kan ik de voorkant meteen cosmetisch aanpakken:

1k0.jpg


1k0.jpg
 
Verder heb ik de oude olie afgelaten (ivm het risico op benzine in de olie), en de carbs uitgebouwd.

Nieuwe olie erin en zonder bougies eens kijken of ik oliedruk had en of er lucht verplaatst wordt.
Vervolgens bougies er weer in en de oude (reeds drooggekookte) accu krijgt de twin met compressie maar 2 slagjes rond. Er lijkt in ieder geval compressie te zijn, en geen rare bijgeluiden anders dan veroorzaakt door te weinig accukracht.


Door met de carbs:
1k0.jpg


Die zijn niet overdreven vies (helemaal niet zelfs), en er is geen slijtage te zien aan de vlotternaald (ivm overlopen de hoofdverdachte). Pilotjet heb ik even uitgeblazen, maar leek ook niet verstopt.
Vaccuummembramen zijn niet lek en schuiven doen het soepel.
Wel stonden de vlotters ongelijk, dus die heb ik op fabriekswaarde gezet.


Next stop:
benzinekraan. Die ga ik uit voorzorg "reviseren".

Vanaf nu zullen de updates in minder snel tempo komen.
 
Gaaf!
Ik wil je ook vooral complimenteren met de autokeuze *O* Prachtige wagen!

Dank je. Bevalt ook uitstekend! Nog een week of 3-4 en dan heb ik er in 5 maanden al meer mee gereden dan de GR650 totaal in 35 jaar aan asfalt heeft gezien :+
 
Is een open einde :+ wordt vervolgt. Maar er kwam een project tussendoor en een hernia operatie van mijn vriendin ( voor wie de motor bedoeld is).
Zodoende staat deze op een laag pitje.
 
Is een open einde :+ wordt vervolgt. Maar er kwam een project tussendoor en een hernia operatie van mijn vriendin ( voor wie de motor bedoeld is).
Zodoende staat deze op een laag pitje.

De aanhouder wint zeg maar ;-)


Mijn voortgang van vanmiddag: voorvork weer in de motor gezet en wiel erin.
Carbs er weer op. Benzinekraan gereviseerd.

Startpoging gedaan zonder tank en met een hele brakke accu en er was een plof (meerdere zelfs). Dus goede hoop dat ik dichtbij een lopende motor ben.

360.jpg
 
Laatst bewerkt:
Update: Benzine in de tank en ze start en blijft lopen. Eerste meters door de straat en alles lijkt te werken.

Helaas lijkt de benzinekraan wel door te lopen in stand "on". Dat zou niet moeten.

Wel staat het mengsel veel te arm. Ze loopt niet makkelijk in de toeren, behalve als ik de luchtinlaat deels afsluit.
Dat verdient dus nog aandacht.

Nu klaargezet voor de RDW en zal ik eens een kenteken aanvragen voordat er echt verbouwd wordt.

360.jpg
 
Laatst bewerkt:
Update: RDW afspraak gemaakt en de vroegste mogelijkheid was pas over 2 weken. Langer wachten dan ik had verwacht.
Dus toch nog maar even verder geknutseld.

Benzine weer uit te tank laten lopen om de benzinekraan opnieuw te onderzoeken. Die loopt zonder vacuum gewoon vol door op stand "ON".
Ondanks dat de vlotters nu goed hun werk zouden moeten doen, sijpelde er toch wat benzine uit de carbs. Dat leek uit het rechter slangetje te komen tussen de cilinderkop en de carburateur (een air induction slang?). Dat wil ik ook nog even nader onderzoeken.

Achterwiel eruit en één kant al zwart gespoten. Trommelrem zwart gespoten.

En nog wat tijd gespendeerd om de tellerunit lager te monteren.
Dit heb ik gedaan door de beugel onder de kroonplaat te bevestigen i.p.v. er bovenop. Scheelt zo'n 3 cm en daarmee valt de tellerunit iets netter achter de koplamp, die ook lager zit. In de (verdere) toekomst zal 't hele dash nog minimalistischer worden, dus dit is een tussenoplossing.

geen foto's dit keer.
 
Benzinekraantje was duidelijk:
Ik had de veer aan de verkeerde kant van het membraam teruggeplaatst. Oeps.
Voor het terugplaatsen heb ik veertje ook nog iets opgerekt om wat meer sluitkracht te krijgen. Getest met het luchtpistool en het lijkt nu te werken.

Vervolgens verder gegaan met het achterwiel zwart spuiten (speelkaarten methode) en het stuur eraf gehaald. Een dragbar is onderweg en volgens mij gaat dat er tof uit zien op de GR.

360.jpg
 
mijn eerste motor was ook een gr650, een bordeaux rode.
Ik was toen blij met die fiets, want het was mijn eerste.
full

Ben blij dat die ruggenbreker weg is, maar er zijn dus leuke creaties van te maken.
Ze worden zelden te koop aangeboden..

Deze ga ik even volgen :t
 
het was voor mij niet de geschikte machine om lange afstanden op te rijden.
Ligt uiteraard meer aan mijn zwakke rug dan ah gr650 tempter.
 
het was voor mij niet de geschikte machine om lange afstanden op te rijden.
Ligt uiteraard meer aan mijn zwakke rug dan ah gr650 tempter.

Ah, helder. Ik dacht misschien heb je wat ervaring met de vering opgedaan.

De vering van de GR650 is namelijk nogal eeeh, "chopper" afgesteld?.. Oftewel zacht aan de voorkant, wat nog erger wordt als de rijhouding naar voren wordt verplaatst (zoals bij mij, met flinke doorsteek en een dragbar_. Ik heb daarom al vorkolie 20w staan om iets meer demping te krijgen, n.a.v. opgedane internetwijsheid, maar praktijk ervaring van anderen is altijd waardevol om te lezen.
 
ik kan je er niets over vertellen helaas.
Maar andere vorkolie of luchtkamer verkleinen, of de voorpoten doorsteken zijn van die dingen die verbetering kunnen geven.
 
Laatst bewerkt:
Aan de achterkant zou een schokbreker van een duc 600 monster moeten passen.

Maar aangezien jouw grrr nog niet zoveel gereden heeft kan de shocker nog niet versleten zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan