Suzuki GR650 '83 op-/ombouw

Leeftijd en gebrek aan onderhoud doen een schokbreker ook geen goed ;)
 
Hoi Erwin, ik kreeg m'n GR beter sturend met 10cc. per poot meer olie erin en 2 5mm. dikke ringen op de veren, stuurde als een tureluur.
Heb nu een GR uit '85, maar daar heb ik nog weinig aan gedaan....
 
Hoi Erwin, ik kreeg m'n GR beter sturend met 10cc. per poot meer olie erin en 2 5mm. dikke ringen op de veren, stuurde als een tureluur.
Heb nu een GR uit '85, maar daar heb ik nog weinig aan gedaan....

Bedankt voor de tip.
 
Zwart achterwielwiel erin, en benzine in de tank.

360.jpg


Behalve dat het mengsel nog heel arm is, lijkt de benzine toevoer nu op orde en loopt de motor sterk en stabiel. In zowel ON als RES is de kraan i.i.g. dicht.

Volgende klusje is de carbs nog eens onderzoeken i.v.m het arme mengsel (motor gaat beter lopen met een hand op de inlaten van de airbox en stijgt maar moeilijk in toeren als de openingen vrij zijn) en bekijken of de vlotterhoogte toch te laag is of dat ik een sproeierverstopping heb gemist. Ook wil ik de schuiven nog eens beter bekijken en met vacuum testen.

Ik wil eigenlijk proberen om een vlotterbakplug te maken met een aansluiting voor een slangetje. Een stukje draadeind en een kolomboor en veel geduld zou toch moeten werken...?
 
Je bedoeld om je benzineniveau in je vlotterbak te zien?
Je hebt al een aftapplug en als het goed is heb je vacuumaansluitingen voor het sychroniseren op je inlaatbuizen (zou ook niet in de vlotterbak kunnen natuurlijk).....
Misschien zijn er voor deze carbs ook wel doorzichtige vlotterbakken te krijgen, ik weet dat ze voor bepaalde carbs bestaan, scheelt een hoop werk en is nog mooier!
 
Je bedoeld om je benzineniveau in je vlotterbak te zien?
Je hebt al een aftapplug en als het goed is heb je vacuumaansluitingen voor het sychroniseren op je inlaatbuizen (zou ook niet in de vlotterbak kunnen natuurlijk).....
Misschien zijn er voor deze carbs ook wel doorzichtige vlotterbakken te krijgen, ik weet dat ze voor bepaalde carbs bestaan, scheelt een hoop werk en is nog mooier!

Ja, ik wil gewoon een transparant slangetje aansluiten onderaan de vlotterbak en dan het benzineniveau controleren.
vlotter.gif

(voorbeeld plaatjes, die 3-5 mm is n.v.t.)

Het niveau hoort bij deze carbs volgens mij hoger te zijn dan de bovenkant van de vlotterbak, dus een transparant bakje lijkt me niet echt helpen om betrouwbaar te kunnen meten?

In plaats van zelf een schroefje te doorboren is een nippel van m'n synchroniseerklokken ook wel een goed idee. Zal eens kijken of ik er een nippel bij heb in die maat.
 
Laatst bewerkt:
360.jpg

360.jpg


Wordt al wat met zwarte wielen, sissybar eraf en een drag bar erop :D

Chop chop.

360.jpg
 
Laatst bewerkt:
In plaats van zelf een schroefje te doorboren is een nippel van m'n synchroniseerklokken ook wel een goed idee.

De spoed van die nippels is anders dan van de vlotterpluggen, maar dit werkte wel goed genoeg om een idee te krijgen.
De ene carb had een benzineniveau van 5 mm onder de carb body, de ander zat OP de lijn carb body-vlotterbak (dus 5 mm te hoog).

Toch de boel dus nog maar eens uit elkaar getrokken en met perslucht de naalddichting gecontroleerd en in een bakje benzine gekeken of de vlotters goed drijven en niet lek zijn.

Wat blijkt: de o-ring van de naaldzitting dicht niet meer goed af.
Toch maar een (klein) revisiesetje besteld dus.
 
Kleur: ik was eigenlijk van plan om de tank een hele andere kleur te geven, maar werd erop gewezen dat dit eigenlijk ook best leuk is, en de lak is in heel behoorlijke staat.

Dus een tijdje over nagedacht en besloten dat dit thema ook wel eens tot een gaaf resultaat kan leiden.

Daarom begonnen met het spatbord. Zoiets leek me dan wel passen:
360.jpg


Vervolgens een keuze gemaakt en begonnen met afplakken:
360.jpg


En wat kleur erop:
360.jpg


Waar ik al bang voor was: scherpe lijnen spuiten is heel moeilijk, zeker in scherpe bochten. Desondanks ben ik niet ontevreden.
De rode lijnen breng ik aan met 3mm pinstriping tape.
De rand tussen zilver en zwart trek ik strak met een zwarte pinstrip tape, en daarna blanke lak erover. Aangezien de kleuren op de tank ook stickers zijn, verwacht ik dat het wel een bij elkaar passend geheel wordt.

Denk dat het wel wat wordt (knutsel in MS paint):

360.jpg
 
Jammer, blijkbaar was de blauwe lak van een andere chemische samenstelling. De blanke lak ging daar niet lekker op...

360.jpg


Keertje over doen dus, voor nu is het mooi van ver, maar verre van mooi.

360.jpg



Carburateur update: nieuwe naaldzittingen, naalden en o-ringen geplaatst en vlotters opnieuw op 23mm hoogte gesteld. Daarna met een slangetje benzineniveau gecheckt: nog steeds te hoog op rechts. Die vlotter daarom maar een paar mm hoger dan spec gezet, nu klopt het benzineniveau in ieder geval wèl.
Gestart en de pilotschroeven nog iets ingedraaid (stond op 3,5 nu 2,75) en nu loopt en rijdt ze mooi.

Maandag RDW en daarna verder.

360.jpg
 
Ziet er al goed uit zo :t , in het techniek topic zit ook een spuit en verf topic.
Zonde dat de blanke lak zo gereageerd heeft, misschien kun je daar vragen wat er fout is gegaan, er zitten enkele prof. spuiters in het topic.

Succes maandag
 
Word het zadel tzt nog een beetje geminimaliseerd?
Denk dat het geheel er nog meer van opknapt.
Voor de rest ziet het er al goed uit :t
 
Word het zadel tzt nog een beetje geminimaliseerd?
Denk dat het geheel er nog meer van opknapt.
Voor de rest ziet het er al goed uit :t

Jazeker! Wil alleen met een "standaard" motor bij de rdw verschijnen. Daarna gaat de accu onder de brug of onder het zadel, de zaag in het subframe en komt er uiteindelijk een plat zitje en podfilters ipv de hele airbox. Beetje zoals de groene die ik als voorbeeld deelde.


M.b.t. de verf, achteraf zag ik dat de blauwe verf op aardoliebasis is en de rest op basis van acryl. Had in het verf topic al wat info over 1k / 2k blanke lak opgezocht en om die reden voor 1k gekozen en ironisch genoeg nekt me die onderlinge incompatibiliteit nu...
 
:t netjes, en nu snel naar huis om het zadel ritueel te verbranden ;)
 
:t netjes, en nu snel naar huis om het zadel ritueel te verbranden ;)

_O-

Ik probeer het zadel te verkopen (op ebay), maar er is niet veel vraag naar.... Dat geldt ook voor andere GR650 onderdelen trouwens. Daarom voel ik ook geen énkele vorm van schaamte als de slijptol ter hande wordt genomen. Bij mijn Honda CB350f zou ik dat nooit zomaar doen (mooie spatborden verzagen bijvoorbeeld).
 
Op deze foto's is (op de accu na) alle elektra nog aangesloten. Het lijkt alsof het inderdaad wel erg "makkelijk" op een vlakke plaat onder het zadel te frotten is en dat er een mooi leeg subframe open blijft, zoals in de voorbeeld topics van andere GR's te zien is.

De accu zal dan tussen het blok en de achtervering komen. De originele accu(bak) zou zelfs moeten passen, maar zo ver ben ik nog niet.
 
Gisteravond eens wat aan het vlooien geweest met het subframe en het achterspatbord.

Hoewel ik het groene voorbeeld in het begin van dit topic heel mooi vind, zijn er een paar zaken die opvallen of die ik gewoon anders wil:

- met behoud van de knik direct achter de tank, komt het zadel wel heeeeeel erg laag te zitten. Met mijn 190cm lengte zit ik dan best met m'n benen opgevouwen en het voelt aan alsof ik op een minibike zit (ben even op de framebuis gaan zitten en dat is natuurlijk een cm of 5 lager dan met een zadel, maar toch)

- ik wil een klein stukje achterspatbord behouden (vind ik mooier).

- Plaatsing van de accu tussen blok en brug is krapper dan ik dacht. Ik moet nog even goed kijken of ik dat wil/kan, ondanks dat die plek wel heel veel vrijheid oplevert m.b.t. het opruimen rondom het subframe...

Dus wellicht ga ik toch een iets groter deel van het subframe aanpakken, i.p.v. alleen een loop achter de aanhechting van de diagonaal.

Maar ik moet er nog even over nadenken.

1k0.jpg
 
alles van electronica past inderdaad vlot op een zadelplaat, enkel de gelijkrichter heb ik een beugel voor gemaakt aan de voorste framebuizen, net voor het blok, lekker in de wind, zwart gespoten dus valt ook niet echt op.

is trouwens een zwak punt van de GR dus check even je laadspanning...

lithium accu krijgt hem makkelijk gestart trouwens, kleinste die er is gaat perfect bij mij.

succes met je project!
 
alles van electronica past inderdaad vlot op een zadelplaat, enkel de gelijkrichter heb ik een beugel voor gemaakt aan de voorste framebuizen, net voor het blok, lekker in de wind, zwart gespoten dus valt ook niet echt op.

is trouwens een zwak punt van de GR dus check even je laadspanning...

lithium accu krijgt hem makkelijk gestart trouwens, kleinste die er is gaat perfect bij mij.

succes met je project!

Hey Koen, leuk dat je hier (ook) reageert.

Inmiddels wat meer plaatjes gekeken, en ik laat het subframe toch met knik, dus het zadel wordt wat dikker op het lage punt van het frame (de zitkuil).

Vanavond een begin gemaakt met een plaat.
Ik hang de gelijkrichter eronder en het zekeringkastje laat ik wat uitsteken. Uiteindelijk wordt alles natuurlijk zwart.

De belangrijkste vraag blijft nu de plek voor de accu.

360.jpg


360.jpg
 
Weer één en ander gedaan de afgelopen dagen, waaronder de definieve versie van de electraplaat gemaakt.
Tevens:
- onnodige beugels van het subframe geslepen
- open luchtfilters erop geschroefd (DNA)
- voorvork er weer uit en stuurdraden netter geroute.
- lamporen bewerkt en gespoten (knipperflappen eraf) en koplamphuis matzwart gespoten.
- begin gemaakt met een accubeugel. De accu komt toch onder het zadel.

1k0.jpg


360.jpg
 
Laatst bewerkt:
Start met zadel geknutsel (en a.d.h. daarvan ook bepalen wat ik met het subframe ga doen).

360.jpg


360.jpg


Hier wil ik dan een alu-plaat overheen maken met een knikje waar de accu met een hoekje omhoog ligt.
Die alu-plaat kan ik dan ook als solide bevestiging gaan gebruiken.

Ik zit nu in de richting van een kleine caferacer hump te denken:

360.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan