Suzuki GS 1000 cafe racer

:Y stabiliteit wordt aanzienlijk beter.
[afbeelding]

Aha kijk, dan gaan we ook is kijken voor wat verstevigingen. Is uiteraard een van de hoofd doeleinden van een cafe racer naar mijn idee, de rijeigenschappen verbeteren. Eens kijken of we aan wat hoogwaardiger staal kunnen komen, iets in de trend van chroom molybdeen staal.
 
Oew, dat wordt smullen! Met molybdeen staal kun je de constructie ook wat lichter houden. Begin al ongeduldig te worden. :)

Jeroen, succes ermee!
 
Laatst bewerkt:
Aha kijk, dan gaan we ook is kijken voor wat verstevigingen. Is uiteraard een van de hoofd doeleinden van een cafe racer naar mijn idee, de rijeigenschappen verbeteren. Eens kijken of we aan wat hoogwaardiger staal kunnen komen, iets in de trend van chroom molybdeen staal.


Zou gewoon standaard staal pakken(is het frame ook),is niet echt idiaal om verschillend staalsoorten tegen elkaar te lassen.Kan wel maar liever niet kwa spanningen/scheuren e.d.
Voor de rest mooi project!
 
Zou gewoon standaard staal pakken(is het frame ook),is niet echt idiaal om verschillend staalsoorten tegen elkaar te lassen.Kan wel maar liever niet kwa spanningen/scheuren e.d.
Voor de rest mooi project!


Nu ik er langer over nadenk, zit daar (natuurlijk) wel wat in. Door gebruik van ander staalsoort zal de constructie niet veel veranderen.
Ervaringsdeskundige Jerryt trekt me direct weer naar de realiteit :) Dromen hoor ik ook s'nachts te doen....
 
Ik zit met een probleempje. Ik ben opzoek naar banden voor de GS 1000, maar de velg maten uit die tijd zijn een beetje exotisch: 1,85 x 19 inch voor velg en een 2,50 x 17 inch achter velg. Nu zijn er uiteraard wel banden in die die maat maar eigenlijk ben ik opzoek naar een beetje zachte plak bandjes. Heb onder mijn gs 500 het verschil gemerkt tussen de michelin pilot active en de pilot power en het verschil is zo onwijs groot. Die pilot powers geven vele male meer grip waar de pilot active al begon te glijden. Maar voor een 19 inch voorwiel en een smal 17 inch acterwiel kan ik niet zo veel vinden wat mij geschikt lijkt om een beetje sportief mee te rijden.

Weet iemand misschien waar ik dit soort banden kan krijgen of wat voor soort bandjes geschikt zijn? Want ik neem aan dat toen der tijd ook met dit soort velg maten op het circuit gereden werd. Andere velgen onder de motor is ook niet echt een optie vanwege de cardanaandrijving, dat wordt me wel erg gek om dat allemaal aan te gaan passen.

dan moet je bij Avon zijn... ;) destijds heeeeele goed bandjes gehaald voor mn katana, en worden nu zeer veel gebruikt voor classic racers en ouwe slabby gsxr's.
 
Zou gewoon standaard staal pakken(is het frame ook),is niet echt idiaal om verschillend staalsoorten tegen elkaar te lassen.Kan wel maar liever niet kwa spanningen/scheuren e.d.
Voor de rest mooi project!

Ja daar heb je eigenlijk helemaal gelijk in. Maar zijn die frames van gewoon S235 gemaakt? Lijkt mij erg logies dat ze toch wel een iets hoogwaardigere legering gebruiken voor framebouw ook 30 jaar geleden.
 
Vandaag 2 platen aluminium opgehaald bij de staalboer. 1,5mm dik aluminium 1200 H111, spul is boterzacht. Rekt echt alle kanten op. Nu nog wachten tot de postbode komt met wat plaatwerkhamers en ander gereedschap en dat kunnen we eindelijk beginnen met het bouwen van een achterkantje. Ben zo benieuwd hoe dat gaat om wat aluminium te kloppen. Zie de laatste tijd ook hier op het forum steeds meer zelfgemaakt plaatwerkdelen. Helemaal super!
 
dan moet je bij Avon zijn... ;) destijds heeeeele goed bandjes gehaald voor mn katana, en worden nu zeer veel gebruikt voor classic racers en ouwe slabby gsxr's.

Weet je toevallig nog welke banden dat waren van Avon?
 
Ja daar heb je eigenlijk helemaal gelijk in. Maar zijn die frames van gewoon S235 gemaakt? Lijkt mij erg logies dat ze toch wel een iets hoogwaardigere legering gebruiken voor framebouw ook 30 jaar geleden.

Las vorige week op ander forum over framereparatie van een Ducati. Men veronderstelde dat het frame gemaakt was van chroom molybdeen, maar de lasser/hersteller constateerde dat het van constructiestaal was gemaakt... Dat had ik ook niet verwacht...
 
Weet je toevallig nog welke banden dat waren van Avon?

dit zijn de 'gewone'... zijn al aardig goed..

http://www.avontyres.com/motorcycle/roadrider

maar er is ook nog een speciale 'classic race' band, maar die vind ik niet direct, moet je speciaal vragen bij de invoerder als ik me goed herinner.. (is hoco parts).. let wel, die zijn een stuk duurder, maar echt super spul, ik maakte makkelijk zat kd's met die ouwe katana op circuit daarmee... ik denk dat meer dan 50% van de classis racers er mee rijdt trouwens..
 
Laatst bewerkt:
Andere velgen onder de motor is ook niet echt een optie vanwege de cardanaandrijving, dat wordt me wel erg gek om dat allemaal aan te gaan passen.

ik heb ooit eens een vx800 achterwiel in een Katana 650 cardan gefrot, niet veel mooier of lichter, maar wel breder. Je kunt ook eens naar eens gsx1100g achterwiel kijken...
 
Laatst bewerkt:
Ja daar heb je eigenlijk helemaal gelijk in. Maar zijn die frames van gewoon S235 gemaakt? Lijkt mij erg logies dat ze toch wel een iets hoogwaardigere legering gebruiken voor framebouw ook 30 jaar geleden.


Das niet logisch,standaard staal(s235)is goedkoop en ga er maar van uit dat de grote fabrikanten dat gebruik(t)en als dat kan.En dat kan. :Y
Denk ook dat de standaard staalsoorten beter zijn dan 30jaar geleden.Genoeg van die ouwe frames verlast en dat spult last niet zo mooi als het huidige staal.
Het is de constructie die het sterk maakt,het voordeel met exotische staalsoorten is dat je lichter kunt bouwen met behoud van de sterkte.Maar daar hangt ook een behoorlijk prijskaartje aan. O-)
 
Heren bedank voor het advies over de bandjes en het staal! :Y
Ik ga is opzoek naar die avon banden of andere velgen, ga gewoon niet meer op van die harde toer banden rijden. En qua staal denk ik dat idd maar gewoon S235 neem. Van het weekend is kijken waar we wat nuttige verstevigingen aan kunnen brengen.
 
Gister weer even heerlijk aan de motor gewerkt. Zou het liefst iedere dag eraan knutselen :Y . De remklauwen en wat andere delen gestraald, daarna geglaspareld en schoon gemaakt. Hier wat foto's ervan. Heb ook even naar het frame gekeken, ga hem op een paar plekken verstevigen met wat schetsplaten en buis. Nu nog even materiaal ervoor halen. Denk dat ik wat 25 x 2mm buis gebruik.

permamedia


permamedia


permamedia


permamedia


permamedia
 
Ik ben benieuwd wat het eindresultaat wordt.

Tip, maak er gelijk andere remmen in, de originele remmen niet echt super...

Ik heb mijn GS1000 ook flink verbouwd, USD vork er in, achterbrug van een Bandit en monoshock.
Waar het achterspatbord normaal zit heb ik platen in het frame gelast, en achter de luchtfilters heb ik ook platen gelast zodat je niet het frame in kijkt.
Door dit alles is mn GS je heel wat beter gaan sturen!
Hier de mijne.
 
Ik ben benieuwd wat het eindresultaat wordt.

Tip, maak er gelijk andere remmen in, de originele remmen niet echt super...

Ik heb mijn GS1000 ook flink verbouwd, USD vork er in, achterbrug van een Bandit en monoshock.
Waar het achterspatbord normaal zit heb ik platen in het frame gelast, en achter de luchtfilters heb ik ook platen gelast zodat je niet het frame in kijkt.
Door dit alles is mn GS je heel wat beter gaan sturen!
Hier de mijne.


Ook erg gaaf geworden jou GS1000. En over de remmen, voorlopig laat ik deze er even op. Maar moet idd misschien maar ik kijken naar andere. Maar ben nog opzoek naar andere velgen. Eerst even andere velgen erin en dan aan de hand daarvan wat mooie klauwtjes zoeken. Had al wel het idee dat ze niet al te best remden. Maar bedankt voor de tip, weet ik nu zeker dat het spulletje beroerd remt.
 
Laatst bewerkt:
Van het weekend en vanmiddag weer wat aan de motor kunnen doen. Wil mooie kleine tellers op de motor hebben, want de originele zijn me veel te groot. Maar vindt die kleine tellers vaak best duur en degene die ik ooit voor mijn gs500 heb gekocht slingert tussen de 70 en 100 als je 120 rijdt, kan nog beter zonder rijden. Klopt helemaal niks van die aftermarket rotzooi. Nu had ik het idee om de originele om te bouwen in een kleiner huis en ben daar dus van het weekend mee begonnen. Hier wat foto's:

permamedia


permamedia


permamedia


permamedia


permamedia


permamedia


permamedia


permamedia


Nu nog het bovenrandje met glaasje maken, maar moet even wachten tot het plexiglas binnen is. De tellerplaten moeten ook vervangen worden, maar moet nog even kijken hoe ik dit oplos. Misschien, maar alleen als het niet al te duur is dan maak ik een tekeningetje in Auto CAD en laat ik de cijfers met streepjes op een aluminium plaatje frezen. Vind stickers ook net niks.
 
Laatst bewerkt:
Ben vandaag ook begonnen om het frame te verstevigen. Is wel nog een heel klusje om die buizen een beetje naadloos te krijgen, maar had gelukkig laatst gatenzagen gekocht en er zat ook een maatje 25mm tot mijn groot geluk. De beitelhouder van de draaibank wat opgehoogd zodat de buizen een beetje op hart center zaten en met de gatenzaag in de klauwkop scheelde het een hele hoop vijl werk. :)

permamedia


permamedia


permamedia


permamedia


permamedia


permamedia


De buizen die onder de tank doorlopen wil ik nog wel voorzien van een schoortje hier of daar. Ook had ik even iets beter moeten meten, want de tank past er niet meer op :+ . Maar had het idee dat ik met deze aanpassing een hoop extra stijfheid in het frame kan krijgen. En het probleempje van de tank is ook wel op te lossen (benzine kraantje verplaatsen). Ook wil ik elders op het frame nog een schetsplaatje of schoortje aanbrengen, maar eerst weer nieuw gas kopen voor het lasapparaat.
 
En hoe ga je de luchtfilters op de carburateurs zetten, nog afgezien hoe je het motorblok erin gaat "hangen".....gaat zo niet lukken ben ik bang.

zo zit het bij mij, omdat ik ander geen ruimte meer had voor de carbs en luchtfilter
Afb0913.jpg





Lassen en draaiwerk zien er trouwens top uit :}
 
Laatst bewerkt:
En hoe ga je de luchtfilters op de carburateurs zetten, nog afgezien hoe je het motorblok erin gaat "hangen".....gaat zo niet lukken ben ik bang.

zo zit het bij mij, omdat ik ander geen ruimte meer had voor de carbs en luchtfilter
[afbeelding]




Lassen en draaiwerk zien er trouwens top uit :}


Het originele luchtfilter dat een groot hok is past idd niet meer, maar wat kleinere filters passen er nog makkelijk op, die zitten onder de buizen.
 
Ik heb op mijn GSX1100 ook zo'n kruis bij de luchtfilters zitten. Tesamen met de korte buisjes bij het balhoofd doet dit erg veel voor de stuureigenschappen.
En hou de bandenspanning hoog, erg hoog, (3.2 voor en 3.0 achter) dat doet eigenlijk nog het meest.
Het nadeel van een korte voorvork is dat je bodem vrijheid omlaag gaat, daardoor zit je met de uitstekende delen van je blok snel aan de grond. Je wil niet weten hoeveel ontstekingsdekseltjes ik al versleten heb.

Mooi project hoor! Mooi gereedschap ook!
 
Ik heb op mijn GSX1100 ook zo'n kruis bij de luchtfilters zitten. Tesamen met de korte buisjes bij het balhoofd doet dit erg veel voor de stuureigenschappen.
En hou de bandenspanning hoog, erg hoog, (3.2 voor en 3.0 achter) dat doet eigenlijk nog het meest.
Het nadeel van een korte voorvork is dat je bodem vrijheid omlaag gaat, daardoor zit je met de uitstekende delen van je blok snel aan de grond. Je wil niet weten hoeveel ontstekingsdekseltjes ik al versleten heb.

Mooi project hoor! Mooi gereedschap ook!

Bedankt voor alle complimenten! :)

Maar jij hebt dus ook nog het balhoofd verstevigd met extra buisjes, zijn dat buisjes die als schoortjes aangebracht zijn? En de bandenspanning zo hoog, is dat omdat de motorfiets zo zwaar is? Want 3,2 en 3,0 is wel echt lekker veel druk in je banden.
 
Ja ik heb die extra buisjes zoals in het schemaatje aangegeven als A.
Mijn fiets is niet zo heel erg zwaar meer (onder 210 kilo) aangezien ik ook alles er af gezaagd heb dat er af kan maar met een lekker hoge bandenspanning stuurt de motor veel strakker.
Ik heb aan de voorkant een ouderwetse Metzeler ME33 (visgraatmotief) band, die moet je eerst heet stoken (hard rijden dus) voordat hij grip krijgt. De achterband slijt bij mij erg snel, meer dan 4000km haal ik meestal niet. Dus daar komt op wat ik goedkoop tegenkom. Momenteel een Avon, fijne band, cupt alleen snel op de randen.
Dat snelle slijten komt doordat ik het leuk vind om te spelen...
En een hard opgepompte band slipt lekker snel als hij koud is, leuk dwars wegrijden en zo..

Oja, de grootste verbetering in weggedrag doe je trouwens door de schokbrekers te vervangen door goede Koni's.
 
Ja ik heb die extra buisjes zoals in het schemaatje aangegeven als A.
Mijn fiets is niet zo heel erg zwaar meer (onder 210 kilo) aangezien ik ook alles er af gezaagd heb dat er af kan maar met een lekker hoge bandenspanning stuurt de motor veel strakker.
Ik heb aan de voorkant een ouderwetse Metzeler ME33 (visgraatmotief) band, die moet je eerst heet stoken (hard rijden dus) voordat hij grip krijgt. De achterband slijt bij mij erg snel, meer dan 4000km haal ik meestal niet. Dus daar komt op wat ik goedkoop tegenkom. Momenteel een Avon, fijne band, cupt alleen snel op de randen.
Dat snelle slijten komt doordat ik het leuk vind om te spelen...
En een hard opgepompte band slipt lekker snel als hij koud is, leuk dwars wegrijden en zo..

Oja, de grootste verbetering in weggedrag doe je trouwens door de schokbrekers te vervangen door goede Koni's.

Aha okee, ja als je zo speelt met de motor is het zonde om er dure zachte bandjes op te hebben. Zelf rij ik graag op banden van wat zachter rubber, kan je toch wat harder door de bocht zonder te glijden. Maar onder de 210 kg is wel een aardige prestatie. Die gs1000 g weegt volgens mij een goede 250kg :o . Ben benieuwd hoeveel kilo's ik eraf geshopt krijg, maar dat blok en die cardan aandrijving wegen al dieplood. Aanstaand weekend een setje gs500 velgen ophalen, dan kan er voor een normaal 17 inch voorwiel in en achter een iets bredere velg. Eigenlijk nog te smal achter maar de achterbrug laat niet meer toe "rot cardan aandrijving", maar op mijn huidige gs500 heb ik ook een 150 bandje er achter op gekregen en tot nu toe rijd het prima (wel altijd schaamranden omdat hij wel erg bol staat). Wordt overigens nog een hele uitdaging om de achtervelg om te bouwen van tandwiel naar cardan, maar ik denk dat het met wat ombouw werk misschien wel moet lukken.

En die achterschokbrekers heb ik ook aan zitten denken, maar mijn eerste standpunt was om het een project een beetje lowbudget te houden, maar dat gaat niet meer echt. Wordt veel te leuk en zonde om sommige dingen te laten liggen. Maar de achter schokbrekers hebben voorlopig nog geen voorrang, die zijn zo vervangen, eerst andere voorremmen erop als de gs500 velgen erin zitten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan