Suzuki GS 1000 cafe racer

Allen bedankt voor de positieve reacties. Vanmiddag de frame verstevigingen afgemaakt, was me nog een heel karweitje om er een paar buisjes in te zetten. Zal morgen of zondag weer wat foto's ervan posten.
 
Jeroen, wat maak jij een mooie dingen man, echt super!! en die tellers.....hoe kom je erop???

Gefeliciteerd met een tot nu toe heel mooi topic!
 
Hier weer wat foto's van de vordering van het project. Gister alle frame verstevigingen afgemaakt. Door de twee extra buizen onder de tank moest wel de positie van het benzinekraantje aangepast worden. Ook heeft de vlotten van de benzinemeter plaats moeten maken voor de buizen. (Scheelt weer een paar gram gewicht zonder vlotter en weer tijd om de meter weg te werken ;) . Ook gs500 wielen gekocht. Vindt eigenlijk de oude velgen wel mooier, maar qua banden maat zijn de gs500 velgen toch beter en ze zijn ook weer een stukje lichter :) . Het voorwiel past er zonder problemen in, maar het achterwiel gaat een hele klus worden om om te bouwen naar cardan aandrijving. Ik denk dat ik de naaf van de gs500 velg leeg draai op de draaibank en van een stuk aluminium probeer een nieuw binnenwerk te draaien, waar ook de adapterplaat van de cardan aandrijving aan geschroefd wordt. Het enige probleempje nog is, is dat hij eigenlijk ook weer moet worden voorzien van een transmissiedemper, van die cash drive rubbers die altijd in de achternaaf zitten. Wordt nog even passen, meten en denken hoe we dat gaan doen. Maar het wordt een mooie uitdaging :Y .

permamedia


permamedia


permamedia


permamedia


permamedia


permamedia


permamedia


permamedia


permamedia
 
Heb ik ook eens over nagedacht. Ik had als werkbare optie bedacht om de naaf van de GS er uit te halen en dan een gat te draaien in een SRAD velg. Dan de oude naaf er in laten lassen.

helaas was de naaf net wat te groot voor de SRAD velg daar bleef geen maretiaal genoeg over -O-

verder volg ik m :}
 
Jeroen, goed bezig man! :} :} :9


ik moet zeggen, tijdens al die weken/maanden ziekenhuis verblijf, is 1 van de dingen die ik het hardst gemist heb, al de mooie projecten hier op MF volgen... :/ en dit is er eentje van.. ;)


en je hebt PB... ;)
 
Laatst bewerkt:
Ziet er lekker stevig en profi uit zo dat frame!Dat ga je merken dat hij beter stuurt t.o.v.dat kauwgomballen freempje.
Hoop wel dat je goed om en om gelast hebt of het frame geschoord hebt bij het aflassen. O-)
 
Ziet er lekker stevig en profi uit zo dat frame!Dat ga je merken dat hij beter stuurt t.o.v.dat kauwgomballen freempje.
Hoop wel dat je goed om en om gelast hebt of het frame geschoord hebt bij het aflassen. O-)

Heb hem niet in een las mal gehad of geschoord. Heb wel geprobeerd om een beetje om en om te lassen. Hoop dat hij inderdaad niet echt getrokken is, zo wel dan hebben we een probleempje. Hoe doe jij dat altijd eigenlijk voor frame aanpassingen, of gaan ze altijd een las mal in?
 
Eindelijk weer een kleine update :) . Van de week voor het eerst geprobeerd om aluminium plaatwerk te kloppen. Na lang nadenken over de vorm van het kontje ben ik begonnen aan de onderplaat ervan. Omdat hij zo laag zit komt het wiel ertegen tijdens het in veren en moet er dus een uitsparing in komen. Is redelijk na tevredenheid gelukt, maar het is nog niet zo strak dat de laklaag er zo overheen kan. Dat is nog even oefenen. Maar het is wel onwijs leuk om te doen dat plaatmateriaal kloppen :Y . Ga zo snel mogelijk weer verder en plaats dan uiteraard weer foto's.

permamedia


permamedia


permamedia


permamedia


permamedia
 
Jij hebt daar ook een mooi profi Engels wiel staan zeg! :+
De bewerkte plaat ziet er goed uit en het is zeker mooi werk om te doen.
 
Jij hebt daar ook een mooi profi Engels wiel staan zeg! :+
De bewerkte plaat ziet er goed uit en het is zeker mooi werk om te doen.

Ja het is inderdaad geweldig om te doen. Metaal is echt een pracht materiaal om te bewerken. Maar het engels wiel is zelfbouw. De engelse wielen die te koop zijn waren niet echt naar mijn zin, op de veelste dure dan. Heb toen een set rollen gekocht en de rest zelf gemaakt. Heb nu voor ongeer 400 euro (als je de uren uiteraard niet mee rekent) een engels wiel naar mijn zin staan. Heb hem zo gemaakt dat de wielen weggehaald kunnen worden en het bovenste gedeelte met een hevel als 'lichte' mechanische pers gebruikt kan worden.
 
WOOOOOOOWW, wat een gereedschap maak jij!!,alsof het van een dure fabriek komt, en leuk om te zien hoe je daarmee alu in vorm krijgt...
 
Een oud collega van mij, ook zo een handige donder heet tevens Jeroen. Je weet maar nooit wat voor heimelijke hobbies de mensen om je heen hebben...

Engels wiel, zou daar best mee willen leren werken, maar er zelf eentje maken? Baas boven baas zal ik maar zeggen...
 
De een is handig met bouten en moertjes en de ander met spuitbussen en verf. Mijn kamer had nog een mooie afbeelding op de muur nodig en ik wou eigenlijk graag iets met motoren, (moet niet veel gekker worden; motoren, motoren, motoren, lijkt bijna wel een verslaving :+ ). Mijn broertje doet veel graffiti opdrachten, muren, doeken en andere dingen spuiten. Heb mijn broertje gevraagd de muur aan de hand van een foto te spuiten die ik van het internet geplukt had. En dit in het resultaat. Heeft niks met het project te maken, maar toch even leuk om het resultaat hier te laten zien. Vindt het zelf heel erg geslaagd en ben er heeeeel erg blij mee :Y .

permamedia


Toen mijn maat het zag vond vond hij het ook een super idee voor in de schuur. Deze afbeelding is op twee houten platen gespoten en is uiteindelijk niet in de schuur maar ook in zijn kamer komen te hangen.

permamedia
 
Zeg Jeroen, hoe kom je op die versteviningspunten in je frame?
Zit zelf ook te denken om een GS te verbouwen maar weet niet of het echt nodig is om frame zo extreem aan te pakken...
 
Wordt al een ontzettend mooie fiets zo! Erg mooi wat jij allemaal maakt! :)

Al lezende zat ik me af te vragen of je niet beter de cardan kunt verwijderen en met een andere achterbrug (lees, verstevigde GS500?) je GS ombouwen naar ketting aangedreven. of gaat dit niet?
 
Zeg Jeroen, hoe kom je op die versteviningspunten in je frame?
Zit zelf ook te denken om een GS te verbouwen maar weet niet of het echt nodig is om frame zo extreem aan te pakken...

Heey Tsjah, ik kreeg wat reacties van jongens op het forum die hun gs frame verstevigd hadden en zij zijden dat dit goed merkbaar is. De frames uit die tijd staan ook niet al te goed bekent om hun stijfheid en goede rij eigenschappen, er zijn toen der tijd niet voor niets veel framebouwers in schuurtjes geboren. Als je zo'n gs frame vergelijkt met een wat moderner frame is het ook wel goed te zien dat het een flexibel ding is en de framebouw grote stappen vooruit is gegaan en dan weegt zo'n gs1000 ook nog is een kilo of 250. Heb zelf nooit op het origineel gereden dus zal het verschil ook niet merken, maar een beetje extra stijfheid kan nooit veel kwaad :) , maar of het echt nodig is, is een ander verhaal. En de verstevigingspunten heb ik een beetje op 'inzicht' tot goed geluk gedaan :+ . Proberen te achterhalen wat de zwakste punten zijn en waar het frame het beste en makkelijkst met een schoor te verstijven is. Had alleen het balhoofd bovenaan graag nog verstijfd, maar dit werd te veel werk (moest er weer een uitsparing in de tank gemaakt worden enz).
 
Wordt al een ontzettend mooie fiets zo! Erg mooi wat jij allemaal maakt! :)

Al lezende zat ik me af te vragen of je niet beter de cardan kunt verwijderen en met een andere achterbrug (lees, verstevigde GS500?) je GS ombouwen naar ketting aangedreven. of gaat dit niet?

Heey Rijkwessel, bedankt voor de complimenten. Maar daar heb ik ook nog aan zitten denken. Maar zo'n cardanblok is volgensmij niet zomaar om te bouwen naar een ketting aandrijving. Carters en uitgaande as zijn al veel anders. En om er nu een ander gs blok in te leggen vindt ik ook weer zo wat, want dan blijft er echt niks van de originele GS1000 over. Maar ketting aandrijving zou ik wel beter vinden, scheelt ook weer vele kilo's en roterende massa traagheid. Maar aan de andere kant oogt de cardan wel lekker clean en is het een mooie uitdaging om er een ander achterwiel in passend te maken :) .
 
Ai, dat wist ik niet. Blokwissel lijkt me idd dan ook weer teveel van het goede. Maar ik ben spannend benieuwd naar het resultaat van de cardan aangedreven GS500 velg :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan