Suzuki GS 500 1992 reageert slecht op gas geven

Ragman

MF'er
8 jan 2006
55
0
Huizen
Allo Allo

Bij deze een mooi raadsel over een gs500 die ik gekocht heb om op te knappen.

De motor is van van 1992 en heeft slechts 4800 km ( :Y echt waar !!) gereden.
De motor heeft de afgelopen jaren niet gelopen maar wel altijd binnen en droog gestaan.
Motor opgehaald, voorzien van verse bougies, filters, brandstof accu en tank gespoeld, carburateurs gereinigd.

Alles keurig in orde. Motor gestart, loopt stationair.

Maar dan..... zodra ik gas geef "smoort"hij.
(het alom bekende "woooaaaap" ( :? ) geluid.)

Geef ik rustig (heel langzaam) meer gas vanaf stationair dan pakt hij op tot 6000 rpm.
Daarna niet verder, geef ik meer of ineens vol gas dan klinkt het bekende geluid (alsof er geen benzine meer is).

Werderom de carburateurs gedemonteerd en nogmaals gereinigd en heel goed gecontroleerd. Alles was nog netjes, niets kunnen vinden.
Alles weer gemonteerd, maar geen verandering.
De vlotter niveua's zijn goed en er zit dus voldoende benzine in de carburateurs.
(gemeten met een doorzichtig slangetje door deze naast de carb. te houden )

Door mijn gemeet bleef op gegeven moment de vlotter even hangen en liep een carb. over, tot mijn verbazing pakte de motor toen wel even goed op en kon ik gassen tot
9000 rpm.

De vlotter is nu weer los en het probleem is weer terug.

De motor is dus volledig origineel, en er was voor mij nog nooit een sleutel aan geweest.

Wie O wie heeft een goed idee ?

Vast bedankt, :}

Martijn
 
hoi
heb dit een tijdje terug ook gehad met een oude bandit 400
bij de ene set carbs dit probleem en als ik er een andere set opzette ging alles
bijde setjes meerdere malen gekuist en zelfs alles wat erin zit zoals membramen sproeiers enz verwisselt dus het moet ergens toch een kanaaltje zijn dat dicht zit
ik ga die set die niet ging eens in een speciaale reiniger leggen
ik zou toch willen weten of het daar aan hangt
veel succes ik zou ze laten ultrasoon reinigen
 
Juist,

Kijk, dat wil ik horen, mensen met een gelijke ervaring.
(en een oorzaak en een oplossing.)

Voor mijn gevoel moet het ook in de carburateurs zitten,
en klinkt het ook als brandstof tekort.
Ik weet alleen bijna zeker dat de carbs goed schoon zijn.
Het is gewoon net of de hoofdsproeiers verstopt zitten.
(wat dus niet zo is.)

Ultrasone laten reinigen is misschien een optie.
Maar dan moet het echt in een of ander klein rot kanaaltje zitten
en dat geeft dan wel een erg heftige reaktie. :?
 
benzinekraan en tank van binnen wel goed schoon?
tankventilatie werkt goed?


Ja, dat moet wel goed zijn, ik heb meet het brandstofniveau in de carburateur (met draaiende motor) door een doorzichtig slangetje onderaan het tuitje van de vlotterbak te bevestigen en die dan naast de carburateur te houden. Als je dan de leegloopschroef ( :? heet dat zo?) losdraait zal de benzine het niveau in de carburateur laten zien, en dat is dus goed.

Aan brandstof geen gebrek.
 
Ja, dat moet wel goed zijn, ik heb meet het brandstofniveau in de carburateur (met draaiende motor) door een doorzichtig slangetje onderaan het tuitje van de vlotterbak te bevestigen en die dan naast de carburateur te houden. Als je dan de leegloopschroef ( :? heet dat zo?) losdraait zal de benzine het niveau in de carburateur laten zien, en dat is dus goed.

Aan brandstof geen gebrek.

stationair kan dat wel kloppen ja.
maar als je hem dan gaat belasten heeft je motor een stuk meer brandstof nodig.
Als die brandstof dan niet door de kraan kan gaat je motor inhouden.
Het is iig iets wat ik zeker even zou nakijken
 
Ook bij draaiende motor (en bij gas geven) bleef het niveau op pijl.

Ik heb de carb's wederom gedemonteerd B| .
(ik word er wel handig in, binnen 10 minuten gedemonteerd en uit elkaar !)

En toch maar even weggebracht naar de motorzaak, alwaar een ultrasone-reiniger aanwezig is.

Dit weeekend ging het helaas niet meer lukken, '(
komende week maar weer ophalen en even afwachten.

Nogmaals, ik zal blij zijn als dit het probleem oplost (letterlijk), maar ik vindt de
storing nogal heftig voor een beetje vuiligheid.
Ik heb al heel wat carb's losgehad en schoongemaakt, maar dit zou toch de eerste keer zijn dat ik met zo'n storing blijf zitten.

Wordt vervolgd. :W
 
Oke dan......daar was hij weer.

Carburateurs terug van de motorzaak. (80 eu armer ;( )

Het hele zooitje weer gemonteerd.

(Vraagje tussendoor, welke |( $ :r ! heeft in hemelsnaam dat brandstofkraan-systeem ontworpen.
De tank is niet normaalte (de) monteren zonder brandstof te knoeien !)

Motor gestart en ja hoor, *O* motor loopt weer prima !

Ondanks het feit dat er niet veel troep in het reinigingswater zat was er dus weldegelijk
nog vuil in mijn carb's.

Conclusie: Ook het getrainde oog (mag ik ondertussen van mezelf wel zeggen ;) )
ziet niet alles.

Bedankt voor de goede tips en tot later
 
Ik heb echt 100% hetzelfde probleem met mijn net aangeschafte GS500E van 1990. Dus ook maar weer de carburateurs eraf halen en ultrasoon laten reinigen al heb ook ik geen idee waar dat vuil dan moet zitten....? Na het tot in details schoonmaken met carburateurreiniger ziet alles er keurig open en schoon uit.
Maar toch precies hetzelfde: stationair prima maar zonder choke gas geven lijkt ie gewoon geen benzine te krijgen. Met hand voor inlaat luchtfilter pakt ie wel op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan