Suzuki GS 500e bj 1991 start niet na 150 km rijden.

Motor_Luke

MF'er
22 jul 2020
37
11
Den Haag
Beste mensen,

Gisteren mijn eerste motor gekocht bij een kerel die dr verstand van heeft. Goede vent, motor mooi opgeknapt en nagekeken. Vindt de problemen die er nu zijn net zo vervelend als ik. Na de koop 150 km naar huis gereden. Paar keer stil gezet, fotootje gemaakt en weer door gegaan niks geen problemen.

Daarna naar huis gereden, geen gekkigheden gehad geen rare fratsen uitgehaald. Motor voor de deur gezet, moeders dr bij. Wilden m starten, maar ging niet aan. Gekke geluid in de start motor, start motor draait wel maar slaat de motor niet aan.

Toen verkoper geappt met filmpje. Dacht te denken dat het de startmotor is, motorisch was de verder motor verder helemaal op en top nagekeken. Stap voor stap gedaan wat hij zei met de startmotor, die bleek te werken, dus weer netjes teruggezet. Ging allemaal prima soepel, niks geforceerd oid.

Daarna wilde ik m nog 1 keer met een aanloop starten, en ging hij heel moeilijk aan, met een raar hard zingend fluitend geluid er extra gratis bij, bij gas geven werd dit geluid ook harder.

Toen ik de chocke minder zette viel hij uit, en krijg er sindsdien niks meer van output uit, alleen een klikje bij indrukken startknop. Daarna op advies niks mee gedaan, en in de N onder het afdakje gereden.

Motor is in handen geweest van iemand die dr verstand van heeft, en geloof ik 'm ook op.

Probleem lijkt te maken hebben met startkrans en lagers, maar is mijn eerste motor dus ik weet nog niet goed waar ik het zoeken moet.
Verkoper is ook hard aan het nadenken wat het zou kunnen zijn, maar wilde het toch ff hier uitzetten.

Hopelijk helpen jullie me!

Groet, Luke.
 
Vanavond maar eens aan de slag gegaan.
Linker deel geopend, olie stroomde dr uit, maar leek ogenschijnlijk niks mis met startkrans en vliegwiel. Geen gruis in de olie, geen butsen in de tandwielen/ vliegwiel.
Wou het vliegwiel demonteren, maar lukte niet 1,2,3 en rammelde per toeval even met de startmotor.
En dat rammelde.
Startmotor uitelkaar geschroefd en het resultaat was een hoop gruis. Zie foto's...

Daar is de nieuwigheid wel vanaf ja. Geen idee hoe zijn onderdelen voorraad erbij staat maar BPH was altijd de GS500 guru dus daar zou ik zeker eens informeren.
 
Update!
Van de verkoper een nieuwe startkoppeling en startmotor gekregen.
Bij het demonteren vliegwiel zat de krans daarachter moer en moer vast. Kreeg dr geen beweging in, terwijl de enige weerstand licht magnetisch zou moeten zijn.
Uiteindelijk met een rubberen hamer een een platkop het vliegwiel van de krans ontdaan. Moest flink opgeslagen worden.
Cilindertjes die achter die veertjes zitten vielen dr gelijk uit, maar wat precies de oorzaak was dat het zo vastzat is nog een raadsel. Was wel de verklaring voor de kapotte startmotor

Afijn, vliegwiel schoongemaakt, nieuw tussendeel geplaatst, krans dr op, en die draaide wel naar rechts los van het vliegwiel en niet naar links zoals het hoort. Dat er beweging in zat was al heel wat.

Terug geplaatst, nieuwe startmotor dr op en ja! Het werkt. Mooi dat het gelukt is.

Wel bang dat het probleem zich weer voor gaat doen, omdat naast het feit dat het tandwiel moervast aan het vliegwiel zat, ik niet weet waar dat vandaan komt.

Iemand enig idee?

Voor nu starten en lopen naar behoren. Maar, nog niet te vroeg juigen.
 

Bijlagen

  • IMG-20200725-WA0071.jpeg
    IMG-20200725-WA0071.jpeg
    2,2 MB · Weergaven: 7
Terug
Bovenaan Onderaan