Suzuki GS 500e bj 1991 start niet na 150 km rijden.

Motor_Luke

MF'er
22 jul 2020
37
11
Den Haag
Beste mensen,

Gisteren mijn eerste motor gekocht bij een kerel die dr verstand van heeft. Goede vent, motor mooi opgeknapt en nagekeken. Vindt de problemen die er nu zijn net zo vervelend als ik. Na de koop 150 km naar huis gereden. Paar keer stil gezet, fotootje gemaakt en weer door gegaan niks geen problemen.

Daarna naar huis gereden, geen gekkigheden gehad geen rare fratsen uitgehaald. Motor voor de deur gezet, moeders dr bij. Wilden m starten, maar ging niet aan. Gekke geluid in de start motor, start motor draait wel maar slaat de motor niet aan.

Toen verkoper geappt met filmpje. Dacht te denken dat het de startmotor is, motorisch was de verder motor verder helemaal op en top nagekeken. Stap voor stap gedaan wat hij zei met de startmotor, die bleek te werken, dus weer netjes teruggezet. Ging allemaal prima soepel, niks geforceerd oid.

Daarna wilde ik m nog 1 keer met een aanloop starten, en ging hij heel moeilijk aan, met een raar hard zingend fluitend geluid er extra gratis bij, bij gas geven werd dit geluid ook harder.

Toen ik de chocke minder zette viel hij uit, en krijg er sindsdien niks meer van output uit, alleen een klikje bij indrukken startknop. Daarna op advies niks mee gedaan, en in de N onder het afdakje gereden.

Motor is in handen geweest van iemand die dr verstand van heeft, en geloof ik 'm ook op.

Probleem lijkt te maken hebben met startkrans en lagers, maar is mijn eerste motor dus ik weet nog niet goed waar ik het zoeken moet.
Verkoper is ook hard aan het nadenken wat het zou kunnen zijn, maar wilde het toch ff hier uitzetten.

Hopelijk helpen jullie me!

Groet, Luke.
 
Beste mensen,

Gisteren mijn eerste motor gekocht bij een kerel die dr verstand van heeft. Goede vent, motor mooi opgeknapt en nagekeken. Vindt de problemen die er nu zijn net zo vervelend als ik. Na de koop 150 km naar huis gereden. Paar keer stil gezet, fotootje gemaakt en weer door gegaan niks geen problemen.

Daarna naar huis gereden, geen gekkigheden gehad geen rare fratsen uitgehaald. Motor voor de deur gezet, moeders dr bij. Wilden m starten, maar ging niet aan. Gekke geluid in de start motor, start motor draait wel maar slaat de motor niet aan.

Toen verkoper geappt met filmpje. Dacht te denken dat het de startmotor is, motorisch was de verder motor verder helemaal op en top nagekeken. Stap voor stap gedaan wat hij zei met de startmotor, die bleek te werken, dus weer netjes teruggezet. Ging allemaal prima soepel, niks geforceerd oid.

Daarna wilde ik m nog 1 keer met een aanloop starten, en ging hij heel moeilijk aan, met een raar hard zingend fluitend geluid er extra gratis bij, bij gas geven werd dit geluid ook harder.

Toen ik de chocke minder zette viel hij uit, en krijg er sindsdien niks meer van output uit, alleen een klikje bij indrukken startknop. Daarna op advies niks mee gedaan, en in de N onder het afdakje gereden.

Motor is in handen geweest van iemand die dr verstand van heeft, en geloof ik 'm ook op.

Probleem lijkt te maken hebben met startkrans en lagers, maar is mijn eerste motor dus ik weet nog niet goed waar ik het zoeken moet.
Verkoper is ook hard aan het nadenken wat het zou kunnen zijn, maar wilde het toch ff hier uitzetten.

Hopelijk helpen jullie me!

Groet, Luke.

Klonk het wel alsof hij de motor rond draaide? of draaide de startmotor, maar dreef het niets aan?
Verder gebruik je de startmotor niet bij het aanlopen, dus dat doet wel denken aan een groter probleem.
 
Klonk het wel alsof hij de motor rond draaide? of draaide de startmotor, maar dreef het niets aan?
Verder gebruik je de startmotor niet bij het aanlopen, dus dat doet wel denken aan een groter probleem.

Klinkt alsof de startmotor wel draait, maar niet het zetje aan de motor geeft. Klinkt als een roermixer zonder beslag. Heb t op film, kan het helaas niet toevoegen.

Denken zelf aan de startkrans die vies is en lagers die verkeerd zitten. Wat ik zei: eerste motor, nog weinig verstand van.
 
Waarschijnlijk de startkoppeling die doorschiet,of de man met verstand 🤓8)7heeft iets niet goed vastgezet en dat is losgetrild
of los gelopen,kortom rij er geen meter meer mee voordat de motor is nagekeken.
 
Klinkt alsof de startmotor wel draait, maar niet het zetje aan de motor geeft. Klinkt als een roermixer zonder beslag. Heb t op film, kan het helaas niet toevoegen.

Denken zelf aan de startkrans die vies is en lagers die verkeerd zitten. Wat ik zei: eerste motor, nog weinig verstand van.

Moet wel de startkrans zijn, maar zal wel iets meer dan enkel vies zijn.
En dat het je eerste motor is, maakt niets uit. Leer je weer van toch?
Je gaat vanzelf de geluiden bij problemen herkennen haha..
 
Waarschijnlijk de startkoppeling die doorschiet,of de man met verstand 🤓8)7heeft iets niet goed vastgezet en dat is losgetrild
of los gelopen,kortom rij er geen meter meer mee voordat de motor is nagekeken.

Loskomen van de startkoppeling is een van de kwaaltjes van het nieuwe model GS500 (zilverkleurige blokken), maar wellicht heb je pech en is jouw 1991 ook toevallig het haasje. De oplossing is dan ook simpel, zijkant blok even los en de boel weer netjes vastdraaien.

Ik had een tijdje terug hetzelfde, een GS netjes opgeknapt en in de verkoop gezet, ding deed het weer fantastisch. Bij de proefrit spontaan problemen, snel proberen op te lossen maar dat ging hem niet worden want de oorzaak was me niet direct duidelijk. En beetje vent neemt dat ding gewoon terug en lost de problemen op. Mag hij zich hier melden en dan helpen we hem verder :P
 
Ik zou:
1: aanhanger huren en motor terugbrengen. Geld terug of zonder kosten gerepareerd
2: in overleg met verkoper laten repareren door een lokale motorzaak waarbij verkoper de kosten draagt
 
Ik zou:
1: aanhanger huren en motor terugbrengen. Geld terug of zonder kosten gerepareerd
2: in overleg met verkoper laten repareren door een lokale motorzaak waarbij verkoper de kosten draagt

Garantie tot de deur natuurlijk.
De omschrijving 'kerel die er verstand van heeft' klinkt niet als een erkende BOVAG aangesloten zaak.

Maar als hij er verstand van heeft, vindt hij het vast niet erg om het op te lossen tegen materiaal kosten, denk ik?
Zou het minstens proberen.
 
Dank voor de tips. Verkoper is zeer bereid voor hulp maar gaat precies met vakantie, en wil graag zelf rijden. Dus probeer het ff zelf op te lossen.

Dank voor de tips. Het niet starten wordt verklaard.

Iemand enig idee wat dat fluitende geluid dan kan zijn?
 
Dank voor de tips. Verkoper is zeer bereid voor hulp maar gaat precies met vakantie, en wil graag zelf rijden. Dus probeer het ff zelf op te lossen.

Dank voor de tips. Het niet starten wordt verklaard.

Iemand enig idee wat dat fluitende geluid dan kan zijn?
Ik zou zeggen maak eens een filmpje van dat geluid,maar als dat er eerst niet was en nu wel dan zal er inwendig iets niet goed zijn.
 
Vanavond maar eens aan de slag gegaan.
Linker deel geopend, olie stroomde dr uit, maar leek ogenschijnlijk niks mis met startkrans en vliegwiel. Geen gruis in de olie, geen butsen in de tandwielen/ vliegwiel.
Wou het vliegwiel demonteren, maar lukte niet 1,2,3 en rammelde per toeval even met de startmotor.
En dat rammelde.
Startmotor uitelkaar geschroefd en het resultaat was een hoop gruis. Zie foto's...
 

Bijlagen

  • IMG-20200725-WA0019.jpeg
    IMG-20200725-WA0019.jpeg
    2,1 MB · Weergaven: 5
  • IMG-20200725-WA0021.jpeg
    IMG-20200725-WA0021.jpeg
    1,9 MB · Weergaven: 6
  • IMG-20200725-WA0023.jpeg
    IMG-20200725-WA0023.jpeg
    1,8 MB · Weergaven: 4
  • IMG-20200725-WA0012.jpeg
    IMG-20200725-WA0012.jpeg
    1,6 MB · Weergaven: 5
  • IMG_20200725_012146.jpg
    IMG_20200725_012146.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 5
  • IMG-20200725-WA0017.jpeg
    IMG-20200725-WA0017.jpeg
    1,3 MB · Weergaven: 6
Ik heb er eventueel nog 1 liggen welke mogelijk zou passen, alleen de borstels zijn op, verder netjes. (gratis en voor niets)
Maar op de sloop zijn ze niet heel duur over 't algemeen, dus zou gewoon zoiets bestellen voor 30,- ipv nieuw.

Alleen vraag me af of de startmotor het probleem is ondanks dat die nu stuk is natuurlijk(?) want 'iets' lijkt hem kapot gedraaid te hebben(?)


https://www.motoronderdelenshop.nl/...0-e-gm51a/startmotor-suzuki-gs-500-e-gm51a-2/30,- goede ervaringen met deze tent. Al mijn onderdelen komen hier vandaan, goed verpakt en zoals omschreven.
 
Laatst bewerkt:
Hoe ziet de startkoppeling er uit?
Die heeft waarschijnlijk doorgeslipt waardoor de motor niet wilde starten (staafmixer geluid)

Toen je vervolgens de motor aan duwde is de startkoppeling blijven hangen waardoor de startmotor mee is blijven draaien terwijl de motor liep. (Dat andere rare geluid)

Controleer die startkoppeling goed.
 
Wat top al deze reacties. Verkoper heeft me inmiddels een nieuwe startmotor gestuurd. Op advies van jullie toch maar beter gaan kijken naar startkoppeling. Tandwiel achter vliegwiel zit moer en moer vast. Zal t probleem zijn geweest dat de startmotor is blijven hangen. Die demonteren, schoonmaken en inspecteren op schade.
 
Op je foto's lijkt er tussen de magneten van het vliegwiel los materiaal te zitten. Is dit gruis en zo ja van wat voor materiaal is het?

Je startkoppeling is gewoon kapot. Deze zou ik per definitie niet meer willen gebruiken en vervangen voor een nieuwe.
 
Terug
Bovenaan Onderaan