Suzuki gs 550E trekt tot 6000 door daarna niets....

risky147

Rookie
22 sep 2007
21
5
Ik ben al een tijdje bezig aan het reanimeren van een Suzuki gs 550e 1984.
Die al 25 jaar stilstond

De motor loopt mooi stationair trekt vlot op start koud en warm perfect alleen bij de 6000 toeren gaat hij gewoon niet verder hij doet ook niet vreemd hij stopt gewoon met door trekken.

Onbelast vliegt hij wel zeer makkelijk naar de 9000 toeren.

Ik ben eigenlijk niet van het vragen maar ik begin nu een beetje vast te lopen met mijn oplossingen.....

Wat heb ik allemaal gedaan :
Carburateur ultrasoon gereinigd
Nieuwe sproeiers en vlotter naalden en membramen en stationair sproeiers gemonteerd.

De kleppen gesteld, bougies en bobine's vervangen luchtfilter vernieuwd nieuwe benzine kraan gemonteerd.

Ver vroeger gecontroleerd of deze los is deze is ook los.

De gas schuiven gaan ook keurig open
Deze Gs 550 heeft een puntloze ontsteking.

Heeft iemand nog ideeën waar ik nog meer naar kan kijken.

Ik zat nog aan de cdi te denken maar eigenlijk rijd en start de suzuki te goed voor.

Groet Dirk
 
Ik weet niet of het moeilijk is om het luchtfilter er uit te halen , maar als hij zonder beter rijdt staat hij gewoon veels te rijk , rijdt hij nog slechter dat te arm , hetzelfde dat is het wat anders
Heb ik al geprobeerd,
daar zit nihil verschil in,
ik heb zonder luchtfilter gereden en met de luchtfilter los van de carburateurs.

Ik ben al een tijdje aan het stoeien met de motor, hij is echt goed rijd baar geworden. Hij rijd vlekkeloos is zeer snel en reageert goed op het gas. Hij vliegt naar de 6000 rpm en dan stopt hij abrupt met trekken alsof in hij een soort noodloop komt
 
gaat hij al rijdend bij geen enkele gasstand hoger dan 6000 ?
Nee hij gaat enkel meer inlaat geluid geven met vol gas. Al kwam hij vandaag verder dan normaal. Vandaag kwam ik tot een kleine 7000 toeren, er zit schot in haha. Ik heb vandaag de keringen van de schokbrekers vervangen maar daar zou het niet aan kunnen liggen dat hij nu een stuk je verder doortrekt.

Mijn distributie ketting begint wel te tikkeren bij koude start dat is nu wel weer nieuw pfffd.....
 
Ik denk dat bedoeld word gaat hij met half/ ¾ gas rijdend wel voorbij de 6000 toeren. Dus gas half tot ¾ houden en dan kijken en dus even wat langer wachten of hij wel voorbij het stotter punt komt.
 
Mss heel gek wat ik tik, hoe oud zijn je accu en bobines?
Als de vonk zwak is dan lukt het onbelast best wel om toeren te make , maar belast kunnen de vonken niet stand houden en stopt het ontsteken. Alsof ze weg geblazen worden. Vroeger eens aan de hand gehad en wezenloos gezocht. Denk ook eens aan de bougie kabels en vooral de kappen.
 
Zo maar een idee uit de praktijk, als de motor zo lang stil staat kan de brandstofkraan deels verstop zijn. Mogelijk nog net voldoende doorvoer voor laag toerental.

Lijkt mij de moeite waard om te checken . Het klinkt mij namelijk als een brandstof probleem.
Daar zeg je zowat, check gelijk de brandstof slangen op knikken en/of een brandstoffilter(tje) dat roet in het eten gooit.
Mijn zwager had een keer iets vergelijkbaars, begon in te houden, en een geknikte brandstof slang na terugplaatsen van de tank.
 
Vervroeger is los zegt TS, ik neem aan dat het er een is die op centrifugaal kracht werkt.
Ja dat klopt, ik heb de carburateurs er weer af liggen de bougies waren erg zwart dus te rijk.....

Nu heb ik de hoofd sproeiers vergeleken met de oude die nieuwe zijn een flink stuk groter het zelfde geld voor de lucht sproeiers achterin de inlaat van de carburateurs (luchtfilter kant)
Dus wordt vervolgd :)
 
Ja dat klopt, ik heb de carburateurs er weer af liggen de bougies waren erg zwart dus te rijk.....

Nu heb ik de hoofd sproeiers vergeleken met de oude die nieuwe zijn een flink stuk groter het zelfde geld voor de lucht sproeiers achterin de inlaat van de carburateurs (luchtfilter kant)
Dus wordt vervolgd :)
 
Oké, met de orginele hoofdsproeiers is hij boven 6000 toeren te krijgen 7000 makkelijk en met aandringen zijn 9500 toeren mogelijk.
Het lijkt wel of hij het in stappen doet
Wel traag en zo te ruiken heeft de suzuki dat al een lange tijd niet gedaan....
In het midden gebied is het bagger, horten en stoten en laat op het gas reageren.

Met de andere sproeier bezetting rijd de suzuki vele malen beter in het midden gebied alleen trekt hij niet door.

Maar 1 ding is nu duidelijk het zit in de carburateurs.....
 
ik snap echt niet waarom mensen geld uitgeven aan complete revisiekitjes voor carbu's. sproeiers slijten niet. en sproeiers die je niet gekuist/open krijgt bestaan ook niet. ook nog nooit een vlotternaald gehad die ik niet heb kunnen laten afsluiten.
als je echt een kitje moet kopen voor 1 bepaald iets, gebruik dan ook enkel dat 1 bepaald iets.
en wil je toch perse alles gebruiken : kijk altijd na wat erin steekt en of dat overeen komt met wat in de carbu zit. en niet enkel de nummertjes op de onderdelen maar de effectieve maten. originele mikuni/keihin/.... onderdelen zijn veel betrouwbaarder dan namaak.

ik zou beginnen met alles weer origineel te zetten
 
ik snap echt niet waarom mensen geld uitgeven aan complete revisiekitjes voor carbu's. sproeiers slijten niet. en sproeiers die je niet gekuist/open krijgt bestaan ook niet. ook nog nooit een vlotternaald gehad die ik niet heb kunnen laten afsluiten.
als je echt een kitje moet kopen voor 1 bepaald iets, gebruik dan ook enkel dat 1 bepaald iets.
en wil je toch perse alles gebruiken : kijk altijd na wat erin steekt en of dat overeen komt met wat in de carbu zit. en niet enkel de nummertjes op de onderdelen maar de effectieve maten. originele mikuni/keihin/.... onderdelen zijn veel betrouwbaarder dan namaak.

ik zou beginnen met alles weer origineel te zetten
Helemaal mee eens, alleen ik begon al met 1-0 achterstand door niets te weten van de motor de motor is na 25 jaar ergens uit schuur getrokken en daarna weer over een paar handen gegaan, die hem niet gefikst kregen, dus ik weet gewoon niet of de motor überhaupt op deze carburateurs in het verleden ooit goed heeft gelopen.

Ik kocht de motor dan ook zonder dat hij liep

En uiteraard heb ik eerst de orginele sproeier bezetting ultrasoon gereinigd en daarna nog een paar dagen in puur citroen sap laten liggen... Maar toen liep hij als een banaan.

Nu ik de oude sproeiers en buis en naalden weer gemonteerd heb loopt hij in het lage gebied redelijk maar midden gebied als een natte krant en het hoge gebied na aandringen in stappen omhoog.

Met de nieuwe imitatie sproeiers loopt hij super mooi n het lage en midden gebied. In het hoge gebied na 6000 toeren doet hij bijna niets, niet met vol. gas of half gas. ook niet met aandringen. (met aandringen bedoel ik vol gas houden in lage versnelling)

Voor het zelfde geld horen deze carburateurs er niet op dat kan natuurlijk ook maar zo zijn dit type mikuni vacuüm carburateurs zit op meerdere merken motoren.

Misschien toch ergens een andere set carburateurs scoren van een gs550E zodat ik het uit kan sluiten.

Inmiddels vervangen/gerepareerd:
Accu
Vlotters
Vlotter naalden met zitting
Alle sproeiers inclusief buis en naald
(Naald kan maar 1 positie niet verstelbaar)
Menbraam rubbers vernieuwd
Carburateurs ultrasoon gereinigd
Alle benzine slangen vervangen
Tank binnenzijde gecoat
Inlaat rubbers vernieuwd
Luchtfilter vernieuwd
Benzine kraan vernieuwd
Vervroeger gereviseerd
Bobine's vernieuwd met bougies
Kleppen gesteld
 
Laatst bewerkt:
Update :
Het heeft ff geduurd maar de suzuki trekt nu hard door, ik heb een sloop carburateur setje gekocht en heb de sproeier buizen, hoofd sproeiers en de gas schuiven met membraam overgezet. Trekt nu gewoon door tot zo'n 9000 a 10.000 toeren.

Het midden gebied blijft nog wat achter dan moet hij ff denken en dan gaat hij als een speer.

Ik verwacht dat dit in de aan sluitingen zit van de plastic luchtfilter kap zit van de binnenste 2 carburateurs dat wil op de 1 of andere manier niet lekker passen.

Mvg Dirk
 
Terug
Bovenaan Onderaan