Suzuki GS-750 nieuwe Dynamo geeft slechts 5 volt :'(

Laznikoff

Rookie
8 dec 2020
20
12
Hallo,

Als eerst om stoer te doen, kijk me motor kan nu voorop me huis/woonwagen!

en dan

Ik heb een nieuwe dynamo in mijn Suzuki GS750 geplaatst want de vorige was totaal kapot.
Ik heb hem net uitgemeten en ik krijg slechts 5v-AC bij stationair... :(
Verder weerstand goed en geen kortsluiting.

Ik heb een met 18 pootjes geplaatst, die erin zat had 12 pootjes(polen? ik weet niet zo goed hoe ik het moet noemen),.
Ik denk dat dit dan het probleem is, maar weet het niet zeker,. de nieuwe dynamo is nieuw, vage website's enzo, hij was vooral heel goedkoop(corona nekt me(maar dat doet het met iedereen)).

Moet ik een nieuwe Dynamo kopen en dat proberen?
Of is het mogelijk dat het probleem ergens anders ligt,... zou zelf niet weten waar,.
Ik heb bijvoorbeeld ook een vervangend vliegwiel geplaatst, misschien moet dit afgesteld worden of iets dergelijks? ik kon het niet echt goed vinden online, wel veel over andere motoren hun Dynamo's.

<3
Laszlo
 

Bijlagen

  • IMG-20201229-WA0013 (1).jpg
    IMG-20201229-WA0013 (1).jpg
    151,1 KB · Weergaven: 15
  • 20210112_234006.jpg
    20210112_234006.jpg
    122,8 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:
Welke wisselspanning meet je op de draden die van de dynamo naar de spanningsregelaar gaan?
Dat zou iets van 70-80V AC moeten zijn; je gelijkrichter maakt er DC van en regelt het af naar 14,4 - 14,8V.
Dus heb je voldoende voltage op de draden, dan is je REG/REC kaduk..

Dit kán ook de oorzaak zijn geweest van je kapotte dynamo...
 
ah ja sorry, verkeerd benoemt! de wisselspannend is dus slechts 5.0 gemiddeld met stationair met de meter op 200,. ik zit beetje met Youtube tutorials enzo te kutten, maar daar slaat het allemaal veel hoger uit inderdaad.

als ik beetje gas geef gaat het richting de 10 en de 14 maar het zou veel hoger moeten liggen
 

Bijlagen

  • 20210112_234029.jpg
    20210112_234029.jpg
    76,9 KB · Weergaven: 7
  • 20210112_234006.jpg
    20210112_234006.jpg
    122,8 KB · Weergaven: 9
Ben nu wel benieuwd wat die woonwagen gaat trekken ???

Snap de meter ff niet. Staat op 200 volt wisselspanning maar zie maar 2 cijfers voor de punt ?? Of verdwijnt de punt als de spanning boven de 100 volt komt ?? Is je meter nog wel goed....
Misschien een idee om de regelaar aan te sluiten en dan de laadspanning op je accu meten
 
Met een Traktor natuurlijk!

Uuuhm, ja okee nou de meter heb ik hier in de kast gevonden, maar hij doet geen gekke dingen dus hij lijkt te werken,.

even kijken hoor, laadspanning, dus aangesloten op de accu, maaaarrrrr,. hmmn,. niet helemaal thuis in dit gebied dus het kan zijn dat ik gewoon lijpe meet fouten maak :(
 

Bijlagen

  • 64804257_2592561797428865_1415609272162582528_o.jpg
    64804257_2592561797428865_1415609272162582528_o.jpg
    141 KB · Weergaven: 7
  • 20210113_002316.jpg
    20210113_002316.jpg
    114,7 KB · Weergaven: 6
ah ja sorry, verkeerd benoemt! de wisselspannend is dus slechts 5.0 gemiddeld met stationair met de meter op 200,. ik zit beetje met Youtube tutorials enzo te kutten, maar daar slaat het allemaal veel hoger uit inderdaad.

als ik beetje gas geef gaat het richting de 10 en de 14 maar het zou veel hoger moeten liggen
Volgens mij moet je tussen massa en elk van de gele draden meten en dan op de wisselstroomstand dus met het golfje
Met de bedrading van de spanningsregelaar los. Dan weet je of de stator voldoende spanning afgeeft.
 
dus aan het frame? dan gebeurt er niks. ik had uit de vele youtube tutorials begrepen dat dit wel de manier van meten was.

Ik zal morgen even een meter lenen van de buren om te dubbel chekken of deze meter wel goed werk
 
dus aan het frame? dan gebeurt er niks. ik had uit de vele youtube tutorials begrepen dat dit wel de manier van meten was.

Ik zal morgen even een meter lenen van de buren om te dubbel chekken of deze meter wel goed werk

Volgens mij is je meting goed zo, je doet niets verkeerd.
Zet de meter eens op 300 V. wisselspanning, en meet eens een stopcontact. Moet om en nabij de 230V. zijn.
 
dus aan het frame? dan gebeurt er niks. ik had uit de vele youtube tutorials begrepen dat dit wel de manier van meten was.

Ik zal morgen even een meter lenen van de buren om te dubbel chekken of deze meter wel goed werk

Sorry my bad zat er ff niet helemaal bij met mijn gedachte. Idd steeds tussen 2 gele draden meten
 

Hier staat het ook allemaal beschreven

Ja, dit resultaat hoopte ik te halen met me meting, maaaarrrr dat gebeurd dus niet,. ik heb een nieuw (2de hands, goed uitziend) vliegwiel en een nieuwe nieuwe dynamo,. maar dus, dan een nieuwe nieuwe dynamo zoeken? :( fak, shit is duuuuuuuur gek
 
Klopt, voor de GS'en zijn er meerdere type stators. Ik heb op mijn GS850 ook één met minder "pollen". Dacht dat meer beter was en heb toen gevraagd of ze uitwisselbaar zijn (die van elektrosport). Nope, schijnen anders te zijn.
 
Kweenie waar je woont, maar als je in de buurt woont kun je ermee langs komen, meet ik hem voor je na
op dit moment sta ik in Weesp,

Ik ben net langs een motor garage gereden, aardige man, samen extra doorgemeten en de metingen waren hetzelfde,. hij was ook verbaasd maar ik heb dus nu een een nieuwe Dynamo besteld, eentje die exact hetzelfde is als de originele (als het goed is) en dan maar dat proberen! het is niet anders denk ik,. ik hou jullie up to date als het probleem ermee is opgelost! Bedankt voor de tips en reacties!
 
Opgelost! nieuwe Dynamo met minder pootjes was de oplossing,. ondanks dat die ik had precies dezelfde afmeting was werkt het met de nieuwe wel,. hij geeft niet echt de volle kracht die zou moeten volgens de handleiding maar hij laad wel bij met alle lichten aan!
 
Terug
Bovenaan Onderaan