suzuki gs 750

^ wat hij zei :)

en > http://www.checklijst.nl/Motor.htm

en met wat verstan kom je een eind...
verder wat dingen nav mijn 450 aanschaf: letten op tikken/ratelen in blok, dikte remschijf > 4mm ofzo, verlichting werkzaam bij zowel voet- en handrem?, slag in voor- of achterwiel? (snel te zien met bokje), kettingspeling?

waar ik pas na aanschaf achterkwam was dat de ophanging achter per gratie van de teer-fee nog hield op wat dolgedraaide moeren.

maar wss is de prijs zodanig dat ik zeg, gewoon doen en in ergste geval verlies nemen en ding in onderdelen wegzetten
 
Hier heb je een paar gegevens

Waar moet je op letten als je een nieuwe motor koopt? Hier is een lijst die je kan helpen bij het beoordelen van een tweedehands motor. Voor het eerste gedeelte van de lijst hoef je alleen maar om de motor heen te lopen. Komt hij hier doorheen, dan kun je verder met het tweede gedeelte van de checklist: de proefrit. Veel succes!

Aandachtspunt Controle

Motorblok Zijn de kleppendeksel, cilinderkop- en voet en carterafdichtingen vrij van
olielekkage?
(het beste na een proefrit) Is er sprake van een waterlekkage bij het koelsysteem?
Zijn de koelslangen bros?
Zijn de (rubberen) inlaatspruitstukken bros?
Uitlaat Bij een niet originele demper: voorzien van een keurmerk (EG-ABE)?
Wanneer er met de hand tegen de demper geslagen wordt, rammelt er dan wat?
Zo ja, zitten er schotten los!
Zit er roest op het systeem?
Zijn er sporen van een ongeval?
Armaturen Laat de dagteller zich "resetten"?
Functioneren de kop-, achter-, en remlampen? En de toeter?
Zijn er sporen van een ongeval op de knipperlichten?
Sleutels Zijn alle sleutels voorhanden?
Functioneert het stuurslot?
Functioneertest van alle sloten.
Hydraulische leidingen Verouderd (ouder dan 4 jaar)?
Bros? Week? Zacht?
Hendels Lopen soepel? Afstelmogelijkheid op de maximale stand?
Buddyovertrek Scheuren? Uitgescheurd? Bedekt onder een sticker? Is het een originele overtrek?
Wanneer dit niet het geval is, is het geheel correctgemonteerd?
Tank Met een zaklamp de binnenkant bekijken, roestvorming?
Stuuruitslag Onbeschadigd? Wanneer beschadigingen te zien zijn, kan het duiden op eenongeval.
Balhoofdlagers Motor opbokken. Voorwiel vrij maken,stuur van links naar rechts draaien. Dit moet
soepel en zonder tegenstribbelengaan.
Motor met het voorwiel tegen een muur zetten. Nu meerdere malen krachtig het
stuur richting de muur drukken. Dit mag niet gepaard gaan met speling en kraken
Binnenpoten v/d voorvork Met een vinger langs de binnenpotenbewegen. Wanneer deze droog zijn, kan
het duiden op kapotte keerringen.
Voorwiel Heeft het voorwiel speling? Het voorwiel met beide handen krachtig in de rijrichting
bewegen. Dit moet zonder speling geschieden. Geven alle spaken dezelfde toon?
Een ComStar- wiel van Honda. Alle klinknagels dienen vast te zitten.
Voorband Profieldikte van minimaal 1.0 mm. Zitten er scheurtjes in de band? Niet goed!
Voorrem Zitten er groefjes in de schijf? Test met de nagels! Schijf dunner dan toegestaan?
Meten met een schroefmaat.
Remvloeistof Remvloeistof verouderd? Bruingekleurd?
Remblokjes versleten? Let op wearlimit!
Bok-standaard In opgebokte toestand, moet één wiel vrij van de grond staan. Zo niet is of de
standaard verbogen of de aanslag op het frame.
Zij-standaard Moet automatisch inklappen, of een kortsluitschakelaar moeten het starten
verhinderen. Dubbele veren moeten gemonteerd zijn.
Ketting en tandwielen Laat de ketting zich makkelijk van het achtertandwiel naar achteren lichten?
Vernieuwen!
De doorhang van de ketting controleren wanneer het achterwiel steeds een stukje
doorgedraaid wordt. Verschillende spanningen? Gevaar voor breken! Vernieuwen!
Cardan Hoe is de staat van de keerringen in het systeem?
Achterbrug Bij een opgebokte motor flink aan de brug schudden. Dit moet zonder speling kunnen.
Achtervering Lekkage? Functioneren? Roest op de demperstangen?
Monoshock Bij een opgebokte motor, de achterbrug vastpakken en krachtig omhoog en omlaag
bewegen. Wanneer hier speling inzit, zijn de lagers van het veersysteem versleten.
Zit er roest aan de buitenkant van het hefboomsysteem? Wanneer er vet op het
systeem zit, kan het zijn dat de lagers droog gelopen zijn.
Gebruik een zaklamp om te kijken of er scheurtjes zitten in afdichtingmaterialen.
Achterwiel Heeft het voorwiel speling? Het voorwiel met beide handen krachtig in de rijrichting
bewegen. Dit moet zonder speling geschieden. Geven alle spaken dezelfde toon?
Een ComStar- wiel van Honda. Alle klinknagels dienen vast te zitten.
Achterrem Zitten er groefjes in de schijf? Test met de nagels! Schijf dunner dan toegestaan?
Meten met een schroefmaat.
Een trommelrem. Kijk of de remhevel al op de limiet zit. Zo ja, dan zijn de remblokjes
aan vervanging toe.
Achterband Profieldikte van minimaal 1.6 mm. Zitten er scheurtjes in de band? Niet goed!
Is de band versleten?
De stand van de wielen De motor opbokken, stuur recht zetten, diep door de hurken en kijken of de wielen in
één lijn staan. Wanneer dit niet het geval is, kan de motor verkeerd in elkaar gezet
zijn, of een deel van de frameconstructie is krom.
Onder de buddyzit Hoe is de toestand van de accu (polen, stand van het accuzuur, de kast van de accu)?
Zit er een slang aan de accu? Is er schade door accuzuur?
Hoe is de staat van de stekkerverbinding?
Proefrit
Koppeling Slipt de koppeling bij versnellen in de hoogste versnelling? Zo ja, moet de koppeling
bijgesteld worden of de platen en/of veren zijn versleten.
Geeft de motor bij het inschakelen van de eerste versnelling een grote schok,
met de koppeling ingeknepen? Zo ja, klevende platen, niet goed afgesteld, of
de stalen platen zijn versleten.
Wisselde belasting Een helpende hand gaat achterop mee op de motor. Wanneer er onder belasting,
zo ook bij gas geven, blauwe rook uit de uitlaat komt, zijn waarschijnlijk de
zuigerveren versleten.
Wanneer er onder wisselende belasting en bij het loslaten van het gas, blauwe
rook uit de uitlaat komt, moeten waarschijnlijk de kleppen geslepen worden.
Wanneer er bij het gas loslaten knallen uit de uitlaat komen, dan is de uitlaat
waarschijnlijk niet luchtdicht afgesloten.
Rammelen, ruisen Maakt de transmissie zingende geluiden? Komt vaak voor bij 1 cilinder. Meer
cilinders? Tandwielen en ketting vervangen.
Rammelt of ratelt bij lage toerentallen? Dan is de distributieketting
waarschijnlijk versleten of moet bijgesteld worden.
Armaturen Werkt de kilometerteller?
Werkt de snelheidsmeter?
Werkt de toerenteller?
Papieren Klopt het framenummer?
Hoeveel eigenaren heeft de motor gehad?
Reparaties Wanneer de eigenaar aangeeft grote reparaties te hebben laten uitvoeren, is
dat aantoonbaar? (Bonnen, rekeningen)



Dat is een algemene lijst waar je op moet/kunt letten.

Hier enkele nuttige tips zoals ikzelf doe bij een tweepitter, mijn stelling is optische staat = gewoon zichtbaar en voelen maar.

Verder.

Koop nooit een fiets die eerst warmgedraaid is voordat je er komt, zelf eerste start van de dag maken en alle geluiden beluisteren, tikken enzo

En verder, het is heel brutaal, maar het kan je een hoop ellende besparen, gooi een kleine doppendoos in de auto.

Draai de beide uiteinden van de uitlaat AAN het blok los = 10 min werk. Dop 10 + ratel

Kijk naar de staat van de kleppen, die heb je dan in beeld.

Zijn deze gitzwart, dan laten staan, dan zijn de zuigerveren of zuigers versleten.
Ogen deze stelen, klepstelen zie je dan, lichtbruin of wit van kleur, dan is de motor daar okay.

Mag dit niet van de verkoper, niet kopen, je richt er immers geen schade of wat dan maar ook mee aan, vertel gewoon je doelstelling, indien de fiets okay is dan heeft hij geen reden dat te weigeren.

Indien wijgeren, er zijn meer intruders te koop, makkelijk zat.

En......maak een afspraak dat je om b.v. 15.00 in de middag komt, zorg dan dat je om 09.00 uur in de ochtend er bent, dan kan ie onmogelijk vlak van tevoren gestart zijn. Of kom 4 uur later aanzetten, dan is de fiets weer koud.

Om na te gaan of de fiets gestart is, dat is aan de motor niet per definitie te voelen, neem een schroevedraaier mee, draai de oliebijvuldop los, peuter er wat olie uit, en je voelt zo of die warm is of niet.
(met een lange tie wrap gaat het makkelijker)

Als je vraagt hoeveel olie verbuikt ie, zal de verkoper, die hem graag kwijt wil voor zijn prijs, antwoorden met : iets, maar niet teveel, mijn woorden, maar daar doe ik geen zak op.

Vandaar bekijk die klepstelen bij een koude motor.
Je ziet dan de klepstelen van de uitlaatkleppen en dat aanzicht verteld je alles over het olieverbruik c.q. slijtage van het blok.

Ga nooit op kilometerstanden af, want tellers verwisselen om de haverklap, kijk naar de conditie van blok, inwendig gedeelte a.d.h.v. bovenstaande punten, als je hebt een compressie meter meenemen, een nieuwe geeft ca 12 bar. Als je een compressietest uitvoert en hij geeft 7 of 8 bar weer, dan heb je een blok wat tegen een revisie aan zit of lekke kleppen heeft, 7 bar zuipt veel olie, 8 iets minder, maar bij 9 of meer kun je er bij normaal gebruik nog jaren plezier van hebben.

Het zijn xxxx streken, maar het zijn je eigen centen, en je staat er vast niet om te springen dat je een blok koopt wat eigenlijk aan revisie toe is niet dan?


Bevestiging kentekenplaat;
Motor voor 31 oktober in gebruik genomen:
------------------------------------------
Bevestiging aan de achterzijde.

niet lager als 20 cm en niet hoger als 150 cm.

naar voren gekanteld niet meer als 30 graden en naar beneden niet meer als 5 graden. Dus niet beiden zodat je hem rond buigt, plaat moet origineel en vlak zijn!!

Op 20 meter afstand achter het voertuig door een waarnemer goed zichtbaar ( geheel) en leesbaar.

Geen beschadigingen, vuil of toestanden aangebracht waardoor de plaat slechter leesbaar is.
-----------------------------------
Motoren na 1 november 1995 dienen te voldoen aan de richtlijnen in de genoemde EEG norm. Dat komt in het kort neer op de bovenstaande regels en extra daarbij de zichtbaarheidshoek naar links en rechts van 30 graden. Dit is puur gedaan voor de flitskasten om de opsporing mogelijk te maken. Aan deze norm dienen alle motoren van fabriekswege te voldoen als ze worden ingevoerd. De plaats is dan in de norm vastgelegd en de plaat mag niet verplaatst worden. Die norm is er dus voor de vervaardiger van de motor en de eigenaar dient de plaat "op de daartoe bestemde plaats" bevestigd te hebben. En die plaats is door de fabrikant gemaakt. Dus nieuwere motoren mag je niks aan veranderen. Henk Huls zijn motor is gekeurd bij de RDW en daar houden ze deze regels aan, dus zal hij wel voldoen aan de eisen van voor 1995, of zijn plaat voldoet aan de 2 keer 30 graden links en rechts, mazzelpik!

Ik zie geregeld platen die zijn gebogen met het wiel of het spatbord mee. Dat is nou eens echt verboden, plaat moet vlak zijn.

Dat was het zo'n beetje, meer is er niet over. De diender die het aandurft te schrijven met als reden dat de plaat aan de uiterste achterzijde moet zitten gaat volgens mij voor de rechtbank onderuit. De achterzijde is nooit het uiterste achterste punt, Ik denk als je de plaat tussen het achterste punt en de achteras plaatst, en je voldoet aan de gegeven afmetingen, je verlichting oke is enz, dat je het dan netjes voor elkaar heb.

Resume: Zolang de wetgever niet met een duidelijke uitspraak komt wat nu wordt verstaan onder de achterzijde van de motor kan de agent op straat dat niet voor zich zelf invullen.

=====================

Neem maar een GS rijder mee, ze zijn allen voor hun leeftijd nog redelijk goed
Ik heb nog een geheel gereviseerde staan, dis is over, mijn vrouw heeft een 1100 gekocht, ding moet 700 opbrengen, een lekbak koop je voor 200
 
De gs heeft voor zover ik weet geen zwakke punten en al helemaal geen sterke.
Kortom. een erge karakterloze fiets
full


En tenzij je een sleutellaar bent zijn brikjes, zelfs probleemloze zonder karakter door de leeftijd, toch wel een bronnetje van werk.
Vaak wordt er met het verstrijken van de leeftijd steeds meer op onderhoud bespaard. O-)

Dus denk goed na met welk doel je hem zoekt. :o
 
Ik heb zelf een gs 750 als eerste motor gehad. Was er heel tevreden over en ken geen specifiek gs 750 problemen.

Maar zoals voorgaande posters al gemeldt hebben, let op de normale dingen voor motoren van deze leeftijd. Stukje rijden doet ook wonderen.
 
Volgens mij hebben niet alle motoren een aftapplug.
Van de bijna 20 die ik heb gehad alleen mijn Jawa. :)

Is toch een kwestie van de poten uitbouwen, bovenmoer lossen, keringen eruit pulken, binnenpoten eruit rukken? :o :o :o :o :o
 
Ik wil er nog een beetje aan toevoegen

Als je klusjes als keringen vervangen zelf niet kunt, moet je er niet aan beginnen, want bij brikrijden moet je alle onderhoud zelf kunnen doen, anders pakt ie nog duurder uit dan een R1 of verzin wat van net na de garantie
 
Terug
Bovenaan Onderaan