Suzuki GS Topic 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb een probleem met mijn GS 750 uit 1978. Als de motor koud is dan wil hij heel moeilijk starten(aanslaan). Ik sta soms enkele minuten te starten voor hij begint te lopen. Als de motor warm is dan hoef ik de startknop maar aan te raken en hij loopt. Heeft iemand een mogelijke oplossing voor dit probleem?
 
Ik heb een probleem met mijn GS 750 uit 1978. Als de motor koud is dan wil hij heel moeilijk starten(aanslaan). Ik sta soms enkele minuten te starten voor hij begint te lopen. Als de motor warm is dan hoef ik de startknop maar aan te raken en hij loopt. Heeft iemand een mogelijke oplossing voor dit probleem?
bekend probleem heb ik ook altijd gehad
ben er nooit achter gekomen wat dat nou was ben ook wel benieuw dat nou zou kunnen zijn :Y
 
Vandaag weer een probleempje gehad met de GS550.

Rond 22.00 uur reed ik in de stromende regen op de A13 thv Delft. Precies op het stuk waar tijdelijk geen vluchtstrook is springt ineens alles uit. Motor, dasboard, verlichting echt alles. Uitgerold tot ik ergen veilig kon staan en even een vlugge blik geworpen op e.e.a. Aangezien de regen nog steeds met bakken uit de lucht kwam heb ik maar meteen de ANWB gebeld, de mededeling was dat het een uurtje zou gaan duren. :?
Hopende op een snelle oplossing ook Robin gebeld. Zoveel mogelijk los getrokken en al snel een letterlijk ontplofde zekering gevonden. Ik dacht dat dit de oplossing was, maar het omwisselen van de zekeringen leidde er aleen maar toe dat de motor weer te starten was, nog steeds geen licht.

Toen de ANWB er was voor de ANWBer uitgereden naar een bezinestation. Daar bleek dat echt alles op de motor is doorgebrand. koplamp, achterlicht, dachtboardverlichting, knipperlichten, knipperlicht relais, remlichtschakelaar. De motor liep weer gewoon en de spanningsregelaar lijkt goed te functioneren 13,6 volt.

De belanrijkste lampjes zijn vervangen en ook de remlichtschakelaar ik weer gerepareerd. Allees relais en een aan, neutraalschakelaar en wat kleine lampjes zijn nog kapot. Ik ben in ieder geval weer thuis gekomen.

Heeft iemand enig iedee wat de oorzaaak kan zijn dat de spanning even zo hoog wordt dat alles doorbrand?

full
 
Vandaag weer een probleempje gehad met de GS550.

Rond 22.00 uur reed ik in de stromende regen op de A13 thv Delft. Precies op het stuk waar tijdelijk geen vluchtstrook is springt ineens alles uit. Motor, dasboard, verlichting echt alles. Uitgerold tot ik ergen veilig kon staan en even een vlugge blik geworpen op e.e.a. Aangezien de regen nog steeds met bakken uit de lucht kwam heb ik maar meteen de ANWB gebeld, de mededeling was dat het een uurtje zou gaan duren. :?
Hopende op een snelle oplossing ook Robin gebeld. Zoveel mogelijk los getrokken en al snel een letterlijk ontplofde zekering gevonden. Ik dacht dat dit de oplossing was, maar het omwisselen van de zekeringen leidde er aleen maar toe dat de motor weer te starten was, nog steeds geen licht.

Toen de ANWB er was voor de ANWBer uitgereden naar een bezinestation. Daar bleek dat echt alles op de motor is doorgebrand. koplamp, achterlicht, dachtboardverlichting, knipperlichten, knipperlicht relais, remlichtschakelaar. De motor liep weer gewoon en de spanningsregelaar lijkt goed te functioneren 13,6 volt.

De belanrijkste lampjes zijn vervangen en ook de remlichtschakelaar ik weer gerepareerd. Allees relais en een aan, neutraalschakelaar en wat kleine lampjes zijn nog kapot. Ik ben in ieder geval weer thuis gekomen.

Heeft iemand enig iedee wat de oorzaaak kan zijn dat de spanning even zo hoog wordt dat alles doorbrand?

(Afbeelding)


Kortsluiting met je frame ..ga jij die hoofddraden maar eens lospulken...wedden dat er 1 bloot ligt
 
Dus wel contactpunten? Er wordt wat afgeknutseld met die GS-jes...
Stel ze eerst maar op 0.3 tot 0.4 mm lifthoogte en op het juiste tijdstip af, kan met een lampje met 2 draden en de flap van een pakje vloeitjes, lekker nostalgisch. :)
Blijft hij sputteren probeer dan eens nieuwe condensators, ik zou ook niet weten hoe je de oude zou moeten doormeten, ik was geloof ik voor 2 stuks 15 Euro kwijt bij de motorzaak. Normaal zou ik eerst een andere bobine proberen als die van 75Kohm :X maar je zegt dat hij daar altijd goed op heeft gelopen, heb je hem ook gemeten zonder doppen? M'n EF had ook vééls te veel weerstand op de doppen.
Gelukkig heb ik wel voelermaatjes, en aardig gereedschap bij de aldi gescoort vandaag. Maar dat terzijde. Dat stellen met een lampje ga ik dit weekeinde eens proberen. Kan ik dat zo ergens kopen of gewoon draadjes aan een lampie solderen oid ?
Die condensatoren zijn dat speciale of kan ik daar ook voor naar een elektro-boer ? Ik gok dat de motorzaak zegt dat hij ze niet op voorraad heeft (zeggen ze altijd standaard) en met bestellen moet je weer wachten, gedoe... :r
Heeft iemand enig iedee wat de oorzaaak kan zijn dat de spanning even zo hoog wordt dat alles doorbrand?(Afbeelding)
Raadselachtig die GSjes...
Zit de aansluiting/schakeling na de dynamo origineel ? Dus 2 rechtsreeks via de gelijkrichter en 1 via de lichtschakelaar ? Misschien dat je het daar moet zoeken ?
En dat die spanningsregelaar het nog doet is een wonder... :X
Kortsluiting met je frame ..ga jij die hoofddraden maar eens lospulken...wedden dat er 1 bloot ligt
Branden daar al je lampen van door ? :?
 
Laatst bewerkt:
Raadselachtig die GSjes...
Zit de aansluiting/schakeling na de dynamo origineel ? Dus 2 rechtsreeks via de gelijkrichter en 1 via de lichtschakelaar ? Misschien dat je het daar moet zoeken ?
En dat die spanningsregelaar het nog doet is een wonder...

Ik ga het morgen eens bekijken, de ANWB er kwam met de suggestie dat er door het water kortsluiting is ontstaanen dat de spanningsregelaar daarvan is gaan flippen en de spanning omhoog heeft laten schieten.

Ik hoor graag zo veel mogelijk theorieen, morgen ga ik zoeken!
 
Ben alles met je eens, heb zojuist mijn twee carbs van nieuwe naalden voorzien... echter voor 2 setjes (naalden incl huis excl pakkingen) werd ik toch wel 75 euro lichter gemaakt!
Originele onderdelen zijn onbetaalbaar. Bij en Suzuki-dealer was ik laatst 24,60 kwijt voor 2 klepstelplaatjes, en die waren niet eens nieuw (dus waarschijnlijk ook niet origineel). Bij Roukama was je pas geleden trouwens ook nog zo'n 50,- kwijt voor 2 imitatie vlotternaaldsetjes.
Vlotters stromen nu niet meer over... heb wel andere problemen... Help!!! Benzine in de luchtfilter kamer. 1e post op 2e pagina! Ik denk dat het verstopte carbs zijn, maar wie weet licht het wel aan de naalden... weet jij dat?
Deze:
zojuist wezen rijden... met koude motor starten absoluut geen probleem. Motor netjes warm gereden en toen:
Bij het geven van meer dan half gas begon het te pruttelen in de uitlaten en hield de motor in
Het schakelen ging minder soepel als normaal
Het stationair lopen ging ruk (dit kan komen omdat ik eerder aan de stationair schroef heb gedraaid, maar koud loopt ie prima stationair)
Na het uitschakelen en weer inschakelen van de motor start de motor erg slecht
Rijden zonder benzinedop had geen effect.

Mijn vermoedens:
vervuilde carbs
Benzine in het blok, mindere smeering en minder soepel lopen/schakelen

Dat lijkt op een probleem met de brandstoftoevoer. Controleer eens of er voldoende brandstof uit de benzinekraan loopt, door aan het vacuumslangetje te zuigen als de kraan op "on" of "reserve" staat en de brandstofslang er niet op zit. Komt er geen mooi straaltje uit, dan kan dat het volgende betekenen:
- vervuiling achter het membraam
- membraam kapot
- vervuiling onderin de brandstoftank bij het kraantje

Komt er voldoende uit, en zit deze vacuumslang op de juiste aansluitingen, dan kan het inderdaad om opnieuw vervuilde carburateurs gaan. Zit er een filtertje in de brandstofslang naar je carburateurs? Anders zou ik die eerst eens plaatsen, en vervolgens de carburateurs schoonmaken.

Wat die olie in de benzine betreft: je bent er wel van op de hoogte dat de benzinekraan vanzelf afsluit als de motor niet draait? Ik was dat niet, en dacht altijd dat ik de kraan dichtdraaide. Na een jaar ontdekte ik dat ik hem op "pri" zette, waarmee de automatische afsluiter juist wordt overbrugd. Dat kostte me uiteindelijk mijn krukaslagers vanwege benzine in de olie. En ja... zo nu en dan schakelde hij ook stroever.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga het morgen eens bekijken, de ANWB er kwam met de suggestie dat er door het water kortsluiting is ontstaanen dat de spanningsregelaar daarvan is gaan flippen en de spanning omhoog heeft laten schieten.

Ik hoor graag zo veel mogelijk theorieen, morgen ga ik zoeken!

In elk geval moet kortstondig een behoorlijk hoge spanning op het geregelde circuit hebben gestaan (het gedeelte na de gelijkrichter/spanningsregelaar). Die spanning kan slechts vanaf 2 circuits zijn overgeslaan:
[*]het ongeregelde gedeelte (van dynamo tot gelijkrichter)
[*]hoogspanningsgedeelte (vanaf bobines t/m bougiekapjes)

Het is niet geheel ondenkbaar dat er vocht in de gelijkrichter/spanningsregelaar is gekomen, maar dan moet er al een (haar)scheurtje in de behuizing zitten of het ingegoten gedeelte sluit niet meer volledig aan op de behuizing. Als je hiernaar kijkt, controleer dan gelijk even of de uitkomende draden nog netjes ingegoten zitten en of de isolatie volledig tot in het gietsel doorlopen.

Dit is zo gecontroleerd, en dus snel uitgesloten als oorzaak. Controleer vervolgens eerst op plaatsen waar de drie circuits het dichtst bij elkaar liggen of er geen isolatie beschadigd is, en of de hoesjes van de stekkertjes nog netjes over de verbindingen zitten. Maak desnoods de stekkertjes schoon en vet ze in met zuurvrije vaseline of van dat witte stekkervet (hoe heet dat?), zodat er geen water bij de verbindingen kan komen.
 
Check vooral de draden in je koplamp en rond je koplamp.Trek er maar rustig aan. Enne.............is je massadraad wel massa? Zit hij vast, niet vol corrosie? Ook de massadraad van je gelijkrichter?


Trek ook even aan de afzonderlijke draden van de grotere connectoren. Zitten niet zelden niet of slecht vast en dan komt er een draad vol groene aanslag=koperoxide=patina tevoorschijn=geen contact/verbinding meer.
 
Check vooral de draden in je koplamp en rond je koplamp.Trek er maar rustig aan. Enne.............is je massadraad wel massa? Zit hij vast, niet vol corrosie? Ook de massadraad van je gelijkrichter?


Trek ook even aan de afzonderlijke draden van de grotere connectoren. Zitten niet zelden niet of slecht vast en dan komt er een draad vol groene aanslag=koperoxide=patina tevoorschijn=geen contact/verbinding meer.

Kan dit dan de oorzaak zijn van het probleem. Hoe kan een slecht contact zorgen voor een te hoge spanning?
 
Heel veel gelijkrichter problemen hebben o.a. te maken met een slecht massakontact van de gelijkrichter. Wordt daardoor te warm en gaat kapot, daarna gaat de dynamo meestal ook stuk, omdat de warmte dan helemaal niet meer afgevoerd wordt.Maar er is door mij al veel meer en veel gedetailleerder over deze zaken geschreven op MF. Zie mijn andere draadjes op MF.

In jouw geval lijkt het me inderdaad een sluiting van een draad op het frame, massa dus. Suzuki's uit die tijd hebben gewoon klote bedrading. En zelfs de goeie toen zijn na 30 jaar wel zodanig gecorrodeerd dat er zulke hoge weerstanden in de bedrading ontstaan dat de isolatie smelt en vervolgens tegen het frame sluiting maakt. Normaal gaat er dan een zekering uit, maar ja, ook die zijn 30 jaar oud en vaak vervangen door te zware exemplaren of door zilverpapier of paperclips.(zoals in een van mijn T500 soesjes.)
Komt er op neer dat je op een verloren zondagmiddag eens aan de slag meot met een multimeter.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de elektra opnieuw aangelegd en heb heel af en toe ook nog last van een flinke piekspanning, knalt de hoofdzekering eruit, is bij mij toch de spanningsregelaar.
 
Ik heb de elektra opnieuw aangelegd en heb heel af en toe ook nog last van een flinke piekspanning, knalt de hoofdzekering eruit, is bij mij toch de spanningsregelaar.

Aan mijn GS is aardig gerommeld heb ik inmiddels gemerkt.
Zo kwam ik er laatst achter dat er geen elektronische onsteking inzit (zoals dat hoort bij een GS550E zonder kickstarter), maar contactpuntjes.
En die spanningsregelaars bij de GSjes: zwaar ruk :r
Alledrie kapot gegaan doordat ze uiteindelijk bij 5000 toeren geen 14-15 volt deden (in het begin wel), maar na een tijdje begonnen ze laadstromen te geven van 17-18 volt |(
In GStopic (deel 1) is daar ook een hele discussie over geweest meen ik me te herinneren en de kenners waren het er snel over eens dat de oude bedrading vaak problemen gaf en de spanningsregelaar een bezuinigings-/ontwerp-fout was.
Kijk maar naar het schema, dan zie je wat ik bedoel. Essentie is dat 2 aders van de 3 fasen-dynamo permanent op de 2 fasen gelijkrichter gaan. De 3e fase wordt meegeschakeld via de verlichting en daar zit em de bottleneck. Dit veroorzaak vaak defecte dynamo's (doordat de 3e fase z'n energie permanent moet omzetten in warmte) en de gelijkrichter/spanningsregelaar krijgt ook klappen door die 3efase/verlichtings-schakelaar...
Drie spanningsregelaars verder heb ik uiteindelijk een Honda modernere (3-fasen-gelijkrichter/spanningsregelaar op de kop kunnen tikken. De draad-code's/kleuren via het web opgezocht de stekker erafgeknipt, en de (langere) GS-kabels eraan gesoldeerd.
De waarden die ie nu afgeeft blijven consequent tussen 13,8-14,5 volt. *O*
13,8 volt is ideaal om een accu te laden, hoger is eigenlijk niet zo goed voor een accu. Kijk maar naar acculaders: de laadspanning is meestal 13,8 volt en de beste laadmethode is met een lage laadstroom (duurt wel langer). Mijn automatische druppellader laadt met 300mA en verlaagt de laadstroom naar enkele mA naarmate de accu voller zit.Ik heb een veel duurdere die met 600mA laadt, maar ook steeds ontlaadt en die cyclus blijft herhalen. Dat heeft me al een accu gekost dus die gebruik ik alleen nog met een tijdklok...

Dus als je van die piekspanningen blijft houden zou ik toch eens die spanningsregelaar doormeten/testen met een andere.
** en ik zal mijn bedrading ook eens checken... **
 
Laatst bewerkt:
OK, eens even hardop denken hoe álle lampjes het onmiddelijk kunnen begeven...

Wat gebeurt er bij kortsluiting naar de massa?
Onbelast kan de dynamo meer dan 80V leveren, maar bij belasting zakt de spanning. Bij kortsluiting is de belasting dusdanig groot, dat de spanning in het gehele circuit lager is dan de normale werkspanning. Wel is de stroom vanaf dynamo tot kortsluitpunt zo hoog dat alles hiertussen net zo lang warm wordt totdat een van de componenten het begeeft en de keten onderbreekt. In een goed systeem is de zekering al lang doorgebrand voordat de overige componenten schade oplopen. Een zwakke dynamo, gelijkrichter, of bedrading kan echter ook schade hebben opgelopen voordat de zekering is doorgebrand, en het dus later alsnog begeven. De gedeelten ná het kortsluitpunt krijgen nauwelijks of geen spanning, dus daar gaat niets kapot. De overige verbruikers in het circuit staan parallel, en raken niet defect door de lagere spanning. Dit kunnen we uitsluiten als oorzaak.

Wat gebeurt er bij onderbreking van de massa in het geregelde circuit?
Dat is het gedeelte na de spanningsregelaar. In principe loopt er dan geen stroom door de verbruikers die op dit massapunt zijn aangesloten, dus kunnen ze ook niet beschadigen. Wel kan het gebeuren dat stroom van bijv. een lampje een terugweg zoekt via een ander lampje. Door de onderbreking staan ze feitelijk onbedoeld in serie tussen 2 punten met mogelijk een verschillende spanning. Ze delen echter die spanning, waardoor ze zwakker branden (denk maar eens aan die achterlichten die zwakker branden zodra het remlicht brandt, of zodra de richtingaanwijzer knippert). Hier slaan dus ook geen lampjes van door.

Wat gebeurt er bij een probleem met de gelijkrichter en spanningsregelaar?
Beiden zitten in de dezelfde behuizing (bij een GS, maar ook bij veel andere motoren en auto's). Allereerst zet de gelijkrichter de wisselspanning van de dynamo om in gelijkspanning. Dat kan door gebruik te maken van dioden, welke de stroom slechts in één richting doorlaten. Vervolgens "regelt" de spanningsregelaar de spanning naar ca. 14,8 of minder. Wordt meer stroom van de dynamo gevraagd, dan geeft de dynamo een lagere spanning af, en is ook de afgeregelde spanning lager.

Is de gelijkrichter defect, dan kan het zijn dat de dioden stroom doorlaten in 2 richtingen, waardoor de dynamo wordt kortgesloten en zal doorbranden. Ook kan het zijn dat de dioden geen stroom meer doorgeven. In dat geval is er gebeurt er niets, en zitten we enkel zonder stroom. Dit geldt eveneens indien de gelijkrichter geen massa heeft.

Heeft de spanningsregelaar geen massa, dan zit alleen de gelijkrichter nog aan de dynamo. De gelijkrichter gebruikt een heel klein beetje stroom, waardoor de dynamo toch nog enigzins wordt belast. Dit is echter zo weinig, dat de spanning in de dynamo zeer hoog oploopt waardoor hij na enige tijd doorbrandt. Zou de gelijkrichter helemaal niets gebruiken, dan zou het stroomcircuit in de dynamo worden onderbroken en zou de dynamo het overleven. De rest van het circuit krijgt overigens geen spanning, dus ook dit kunnen we uitsluiten als het om de lampjes gaat.

Is het relais van de spanningsregelaar defect, dan regelt hij de spanning niet terug. In dat geval gaan er wél lampjes doorbranden. Indien de verlichting aanstaat, is er nog voldoende belasting om de spanning redelijk laag te houden. Gelijdelijk zullen de lampjes 1 voor 1 doorbranden. Eerst de zwaksten, maar hoe minder er nog branden, hoe hoger de spanning oploopt en hoe sneller de rest doorbrandt. Ze zullen er echter nooit allemaal onmiddelijk me ophouden. Het komt dus al iets meer in de richting, maar ook dit lijkt niet de meest waarschijnlijke oorzaak. Bovendien blijkt de gelijkrichter/spanningsregelaar nog te werken.

Wat gebeurt er bij kortsluiting van het ongeregelde circuit naar het normale circuit?
Het ongeregelde circuit is dus het gedeelte van dynamo tot gelijkrichter en spanningsregelaar. Slaat vanuit dit circuit spanning over naar geregelde circuit, dan wordt dus de gelijkrichter en spanningsregelaar overbrugd, en komt er een hogere wisselspanning op de verbruikers te staan. De condensatoren van de ontsteking zullen echter niet meer opladen, dus de ontsteking zal onmiddelijk falen. Misschien maar goed ook, want bij doordraaien van de dynamo zouden de condensatoren het begeven, en mogelijk ook de CDI-unit. Verder branden lampjes ook op wisselspanning, dus dat is geen probleem. Wel zouden ze gelijdelijk doorbranden door de hogere spanning, maar daar krijgen ze in dit geval de kans niet voor. Alhoewel ik dit eerst als optie noemde, wordt het al onwaarschijnlijker.

Wat gebeurt er bij kortsluiting van de bougiekabels/bobines naar het normale circuit?
Het normale circuit krijgt pulsen te verwerken van 20.000 tot 30.000 Volt. Alle lampjes branden onmiddelijk door, en omdat de hoogspanning ook richting gelijkrichter en dynamo wilt lopen, knalt ook de zekering van de betreffende bedrading er tussenuit. De bedrading overleeft die paar korte pulsen wel.

Deze oorzaak lijkt me nog altijd het meest waarschijnlijk. Bij vochtige lucht kan die hoogspanning een behoorlijke afstand door de luchtoverbruggen, en er lopen heel wat draadjes langs de bobines. Ook zitten de claxons vaak in de buurt van de bougiekabels. Persoonlijk zou ik als eerste de bougiekabels goed controleren, en vervolgens eerst alle draden en stekkers in die omgeving.

Slot
Het is een nogal lang verhaal geworden, maar ik hoop dat het goede uitgangspunten oplevert. Verbeter me maar als ik me ergens vergis of iets over het hoofd zie, maar wel graag geargumenteerd. ;)
 
Laatst bewerkt:
Drie spanningsregelaars verder heb ik uiteindelijk een Honda modernere (3-fasen-gelijkrichter/spanningsregelaar op de kop kunnen tikken. De draad-code's/kleuren via het web opgezocht de stekker erafgeknipt, en de (langere) GS-kabels eraan gesoldeerd.
De waarden die ie nu afgeeft blijven consequent tussen 13,8-14,5 volt. *O*
Eerst wilde ik zelf een gelijkrichter maken met electronische spanningsregelaar (eentje die dus écht regelt i.p.v. 2 stappen), maar zo'n Honda gelijkrichter/regelaar was sneller geplaatst, en inderdaad... het spaart de dynamo. :)
 
OK, eens even hardop denken hoe álle lampjes het onmiddelijk kunnen begeven...
[knippie]Wat gebeurt er bij kortsluiting van de bougiekabels/bobines naar het normale circuit?
Het normale circuit krijgt pulsen te verwerken van 20.000 tot 30.000 Volt. Alle lampjes branden onmiddelijk door, en omdat de hoogspanning ook richting gelijkrichter en dynamo wilt lopen, knalt ook de zekering van de betreffende bedrading er tussenuit. De bedrading overleeft die paar korte pulsen wel.

Deze oorzaak lijkt me nog altijd het meest waarschijnlijk. Bij vochtige lucht kan die hoogspanning een behoorlijke afstand door de luchtoverbruggen, en er lopen heel wat draadjes langs de bobines. Ook zitten de claxons vaak in de buurt van de bougiekabels. Persoonlijk zou ik als eerste de bougiekabels goed controleren, en vervolgens eerst alle draden en stekkers in die omgeving.
Dat klinkt als een heel aannemelijke verklaring voor het probleem wat Rik heeft ondervonden... :Y

Eerst wilde ik zelf een gelijkrichter maken met electronische spanningsregelaar (eentje die dus écht regelt i.p.v. 2 stappen), maar zo'n Honda gelijkrichter/regelaar was sneller geplaatst, en inderdaad... het spaart de dynamo. :)
Indeed ! :]
Heb jij de lichtschakelaar overbrugt of issie ie zoals origineel aangesloten ?
 
Dat klinkt als een heel aannemelijke verklaring voor het probleem wat Rik heeft ondervonden... :Y

Dan ga ik daar nu maar als eerste eens naar kijken. Ik denk dat ik een stuk rubber slang zoek en alle 12v draden rond de bobines hier doorheen ga leiden. Dit zou dan toch voldoende moeten helpen.

Daarnaast zal ik dan maar stap voor stap kabeltjes gaan controleren op breuken en slecht contact.

Mochten er nog meer suggesties zijn dan hoor ik dat graag!
 
Kijk dan ook even naar droge plekjes op de isolatiemantel, want voor doorslaande hoogspanning is een haarscheurtje voldoende. En probeer vooral de bobine en bougiekabels uit te sluiten als probleemveroorzaker.

Wellicht zijn de kabels uitgedroogd, of kan er vocht tussen de aangegoten bevestiging aan de bobine komen. In dat geval heeft de vonk misschien ook wel een weg gevonden naar de laagspanningsdraden van de bobine. Desnoods kan je e.e.a. inspuiten met vochtverdrijver of met een isolerende film. In het laatste geval moet wel alles goed droog zijn, anders sluit je vocht in.

Kan je niets vinden, en wil je de bedrading extra isoleren, dan zou ik die liever strak omwikkelen met isolatietape. Een horizontale slang houdt gegarandeerd water vast, terwijl het opdrogen door de wind verhindert.

[...]
Indeed ! :]
Heb jij de lichtschakelaar overbrugt of issie ie zoals origineel aangesloten ?

Alle drie de fasen zitten rechtstreeks op de gelijkrichter, dus de lichtschakelaar speelt geen rol meer.
 
Dus wel contactpunten? Er wordt wat afgeknutseld met die GS-jes...
Stel ze eerst maar op 0.3 tot 0.4 mm lifthoogte en op het juiste tijdstip af, kan met een lampje met 2 draden en de flap van een pakje vloeitjes, lekker nostalgisch. :)
Blijft hij sputteren probeer dan eens nieuwe condensators, ik zou ook niet weten hoe je de oude zou moeten doormeten, ik was geloof ik voor 2 stuks 15 Euro kwijt bij de motorzaak. Normaal zou ik eerst een andere bobine proberen als die van 75Kohm :X maar je zegt dat hij daar altijd goed op heeft gelopen, heb je hem ook gemeten zonder doppen? M'n EF had ook vééls te veel weerstand op de doppen.


UPDATE:
Contactpunten gesteld.
Lampje ging bij 2-3 netjes aan als de contactpunten open gingen en uit voor de rest van de tijd...
Bij 1-4 bleef het lampje branden.

Bij gebruik van stroboscoop-lamp bleek 1-4 geen spanning te geven en controle wees uit dat NU de 1-4 bougies GEEN vonk gaven.

Dus hoe zit dat ? |(
Kortsluiting, of gewoon door defecte bobine
en/of
Lekstroom door defecte condensator ? :?
Overigens was dat de bobine die de meetwaarden van 25 Kohm over de secundaire wikkeling heeft (inclusief de bougiedoppen), dus die van 75 Kohm functioneerde wel goed...
 
Bij gebruik van stroboscoop-lamp bleek 1-4 geen spanning te geven en controle wees uit dat NU de 1-4 bougies GEEN vonk gaven.

Dus hoe zit dat ? |(
Kortsluiting, of gewoon door defecte bobine
en/of
Lekstroom door defecte condensator ? :?

Het lijkt erop dat de condensator is doorgeslagen. Althans... als de zwakstroomdraad van bobine naar contactpuntjes niet onderbroken is en geen sluiting maakt. Die condensator is zo getest door even beide condensatoren te wisselen.

Je kan trouwens ook meten of een condensator is doorgeslagen, maar dan moet je wel even het draadje daarvan bij de contactpuntjes los maken. Gewoonlijk zal je bij een condensator geen weerstand meten als je de ene meetpen van een multimeter op dat draadje zet, en de andere aan de andere kant van de condensator. Slaat de Ohm-meter wél uit, dan is de condensator doorgeslagen.

Even terzijde: als je geen weerstand meet, betekent dat niet vanzelfsprekend dat de condensator goed is. Dat zou je evt. met een LCR-meter kunnen meten, maar in jouw situatie is dit niet van belang.
 
Het lijkt erop dat de condensator is doorgeslagen. Althans... als de zwakstroomdraad van bobine naar contactpuntjes niet onderbroken is en geen sluiting maakt. Die condensator is zo getest door even beide condensatoren te wisselen.

Je kan trouwens ook meten of een condensator is doorgeslagen, maar dan moet je wel even het draadje daarvan bij de contactpuntjes los maken. Gewoonlijk zal je bij een condensator geen weerstand meten als je de ene meetpen van een multimeter op dat draadje zet, en de andere aan de andere kant van de condensator. Slaat de Ohm-meter wél uit, dan is de condensator doorgeslagen.

Even terzijde: als je geen weerstand meet, betekent dat niet vanzelfsprekend dat de condensator goed is. Dat zou je evt. met een LCR-meter kunnen meten, maar in jouw situatie is dit niet van belang.
Ok, een condensator kan dus toch gemeten worden.
Ik heb echter alleen een gewone multimeter en geen LCR-meter (een watte :? )
Begrijp ik het goed dat de condensator over de + en - gemeten moet worden ?
In welke stand ? Gewoon gevoeligste stand, ofwel laagohmig, of beter in de hoogste stand (hoogohmig)? En maakt het nog uit welke polariteit ik aanhoud ( + aan + OF + aan - ) ?

Als ie defect is weet jij het type & de waarden waaraan deze moet voldoen ?
Dan wil ik zoiets morgen gewoon even bij de elektroboer gaan halen...
(condensatoren, en de plaatsing ervan, zien er nl heel anders uit dan in WPH van Peters)

Zal ieg ook even de bedrading checken.
Thanx ! :}
 
Voor Jeroen Koehorst

m.b.t. treffen weerribben

Volgend jaar weer, we hebben 28 t/m 11 aug 2007 zelfde terrein geboekt

Foto's van deze keer staan op:

http://www.ofoto.com

Klik op members sig inn.

Vul in bij bij email login : henk.huls@home.nl
Bij paswoord : motoren

Map : weerribben 2006
Erop klikken, map opent zich, laadt in, dan slideshow aanklikken


BTW 9 en 10 sept is het ook laggen daar
 
Ok, een condensator kan dus toch gemeten worden.
Ik heb echter alleen een gewone multimeter en geen LCR-meter (een watte :? )
Begrijp ik het goed dat de condensator over de + en - gemeten moet worden ?
In welke stand ? Gewoon gevoeligste stand, ofwel laagohmig, of beter in de hoogste stand (hoogohmig)? En maakt het nog uit welke polariteit ik aanhoud ( + aan + OF + aan - ) ?

Als ie defect is weet jij het type & de waarden waaraan deze moet voldoen ?
Dan wil ik zoiets morgen gewoon even bij de elektroboer gaan halen...
(condensatoren, en de plaatsing ervan, zien er nl heel anders uit dan in WPH van Peters)

Zal ieg ook even de bedrading checken.
Thanx ! :}
Inderdaad even over de plus en min van de condensator meten. In welke richting maakt niet uit, en in welke stand je Ohm-meter staat, maakt in principe ook weinig uit... als je over een losse condensator duidelijk weerstand kan meten, is hij zondermeer defect (doorgeslagen).

Maar je kan natuurlijk ook even simpel de condensatoren wisselen. Doen dan de andere cilinders het, dan weet je ook genoeg. Zoniet, dan even de draad vanaf de puntjes tot aan de bobine bekijken/doormeten.

Bij condensatoren in een voertuig wordt zelden een waarde opgegeven, waardoor je min of meer gebonden bent aan het type wat bij een betreffend voertuig hoort. Een verkeerd type werkt ook hoor, maar het kan zijn dat de contactpuntjes wat sneller inbranden. Dit omdat de condensator is afgestemd op o.a. de bobine. Het best gebruik je er dus een die voor de ontsteking van je motor bestemd is.
 
Inderdaad even over de plus en min van de condensator meten. In welke richting maakt niet uit, en in welke stand je Ohm-meter staat, maakt in principe ook weinig uit... als je over een losse condensator duidelijk weerstand kan meten, is hij zondermeer defect (doorgeslagen).

Maar je kan natuurlijk ook even simpel de condensatoren wisselen. Doen dan de andere cilinders het, dan weet je ook genoeg. Zoniet, dan even de draad vanaf de puntjes tot aan de bobine bekijken/doormeten.

Bij condensatoren in een voertuig wordt zelden een waarde opgegeven, waardoor je min of meer gebonden bent aan het type wat bij een betreffend voertuig hoort. Een verkeerd type werkt ook hoor, maar het kan zijn dat de contactpuntjes wat sneller inbranden. Dit omdat de condensator is afgestemd op o.a. de bobine. Het best gebruik je er dus een die voor de ontsteking van je motor bestemd is.

De GS550e blijft op 2 pitten lopen, pitten 2 & 3 om precies te zijn (pitten 1&4 geen vonk)
Wat heb ik gedaan ?
- Condensatoren losgehaald en doorgemeten, weerstand oneindig dus geen problemen zou je denken.
- Condensatoren omgewisseld: blijft op de 2 dezelfde pitten lopen (dus 2 en 3) en lampje aangesloten: lampje gaat bij beide contactpunten aan en uit...
- Condensatoren weer gewoon aangesloten en lampje aangesloten: lampje gaat bij 2/3 aan en uit, bij 1/4 blijft ie weer branden ! :?
- Tank eraf bekabeling doorgemeten, alles ok, geen problemen...
- bobines omgewisseld, blijft op 2 pitten lopen, wederom pitten 2 en 3 !!!
:? :? :? Dus beide bobines funktioneren goed !
-O- ;( :( |(

- kan ik de contactpunten doormeten/testen op defect ?
- zou het dan toch de 1/4-condensator zijn die stuk is ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan