Suzuki GS topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dan moet je vermoedelijk weten voor de verzekering?

Elke maatschappij heeft een lijst waar dat op staat.
Zelf hebben ze vaak geen zin dat op te zoeken

Betaal voor onze GS 750 in de oldtimerverzeking bij Unive, met onbeperkte kilometers, 17 of 18 euro per jaar.
 
Dan moet je vermoedelijk weten voor de verzekering?

Elke maatschappij heeft een lijst waar dat op staat.
Zelf hebben ze vaak geen zin dat op te zoeken

Betaal voor onze GS 750 in de oldtimerverzeking bij Unive, met onbeperkte kilometers, 17 of 18 euro per jaar.
Yep, is voor de verzekering. Ik had al ff bij Univé op de site gekeken. Daar kun je de dagwaarde bepalen. Maar helaas kennen ze geen Suzuki's uit '81.

Zit zelf overigens bij de MAG.

PS... Heb de carbs eraf. De uitlaat inmiddels ook. Die is helaas wel in een deplorabele toestand. Het collector gedeelte is door en door verrot. Inlaatrubbers lijken mee te vallen. De enige die lekte was de 2e cylinder en daar bleek geen O-ring tussen te zitten.
 
Gewoon 2 C troep erin.
Die GS staat toch te koop?

==========================

Op een standaard GS 750 type 78/80, past een tank van een GS 850, zo ga je in tankinhoudt van 17 naar 21 liter.


Hoi, waar haal je dat spul?
Het is een 850.
En nee hij is niet meer te koop.
En euh bedankt voor de recatie.
Groet.
 
Lekke tank dichtmaken.

Hoe kan ik mijn lekke of verroeste tank repareren?
Een goede oplossing is het coaten van de tank; hierbij maak je als het ware een nieuwe kunststof tank in je bestaande tank. Het meest gebruikte middel hiervoor is Kreem. De set bestaat uit drie flesjes, het blauwe flesje dat je op de site (http://www.instantop.com) ziet zit er niet bij.

Het was even zoeken waar ik het kon krijgen, ik heb het bij Boonstra Motoren (Groningen en Ureterp) gekocht. De eigenaar van Boonstra in Ureterp heeft nogal wat oude motoren en gebruikt Kreem regelmatig. Misschien kan hij of iemand anders je meer vertellen als je additionele info wilt. De set kostte me EUR 35,95. Dit was iets onder de meest gehoorde prijs van EUR 39,95 maar ik was al lang blij dat ik het kon krijgen en dan nog goedkoper ook

Het coaten ging op zich goed, neem er wel de tijd voor. Een weekend is heel geschikt, bij voorkeur met wat warm weer. Dit laatste is met name voor het drogen van de tank, dit moet bij voorkeur bij 70 graden Fahrenheit gebeuren (21 graden celcius).

Eerst de tank verwijderen, leeg laten lopen, de benzinekraan en HET BENZINEFILTER (indien aanwezig) verwijderen. Dat benzinefilter hebben wij dus helemaal over het hoofd gezien, dit bleek pas toen alles klaar was en er geen benzine in de carburateurs kwam. Ik heb nog steeds builen op m'n kop van het bonken tegen de muur dat we zo stom hebben kunnen zijn om dat te vergeten. Op de benzinekraan zit namelijk een buisje waardoor de benzine uit de tank loopt, om dat buisje gaat weer het benzinefilter. Zeer waarschijnlijk blijft het filter zitten als je de benzinekraan verwijdert, je moet het filter er dus voorzichtig uittrekken. Maak een houten deuvel op maat om in het ontstane gat te stoppen als je de vloeistoffen erin gaat doen.

Na het laten leeglopen hebben we de tank gespoeld met water en afwasmiddel (voor het ontvetten). Daarna de tank nog vettig aanvoelt moet je hem alsnog ontvetten (met aangelengde ammoniak bijvoorbeeld). Daarna weer schoongemaakt en nagespoeld. Als je tank (erg) roestig is kan het handig zijn om bij het schoonspoelen er wat boutjes en moertjes in te doen, op die manier komt de roest los (al vraag ik me af hoe je die boutjes en moertjes er weer uit krijgt, maar goed. Zal wel peuteren worden).

Als je op dit punt bent aangekomen gooi je Tank Prep A met 2,5 gallon (9,5 liter) warm water erin. Dit is een soort etsmiddel dat het metaal van je tank uitbijt en grof maakt, zodat de uiteindelijke laag coating beter hecht. Ook maakt het achtergebleven roest los. Tijdens het proces zie je het metaal mooi dof grijs uitslaan Let op dat het middel onverdund erg agressief is. Bij weinig roestige tanks hoeft het maar vier uur te blijven zitten, bij erg roestige tanks het liefst een hele nacht. Ondanks dat het bij de onze wel meeviel hebben we hem lekker de hele nacht laten zitten Belangrijk is dat de tank het liefst zoveel mogelijk van binnen bedekt is met de vloeistof. Hiervoor hebben wij het water nog wat meer aangelengd. Namelijk: als het etsmiddel over metaal heengaat en uitbijt en vervolgens komt het droog te staan roest het waar je bij staat. De tank vaak heen en weer schudden helpt ook goed en is goed voor je spierballen Als je tank erg groot is kan het noodzakelijk zijn om twee flessen van het middel te gebruiken omdat de verhouding Tank Prep A / water anders te arm wordt. Volgens de gebruiksaanwijzing kun je het middel gebruiken om nog een andere tank mee te etsen maar dat was in ons geval niet noodzakelijk.

Als je tank veel groter is kun je beter twee flesjes Tank Prep A toevoegen, anders wordt de ets-werking minder. Ook de hoeveelheid coating die je nodig hebt is dan natuurlijk groter.

Nu kom je op het punt van no return, nu moet je alle vervolgstappen direct achter elkaar uitvoeren. Na het verwijderen van de Tank Prep A en het water (kijk of je veel roeststukjes ziet meekomen) moet je hem weer naspoelen met water, waarna Tank Prep B erin kan. Dit ruikt naar ether en verdrijft al het water uit de tank (is erg vluchtige stof). Wederom goed schudden. Nu kun je Tank Prep B eruit halen, via een trechter in de originele verpakking laten lopen en inleveren als Klein Chemisch Afval (KCA).

En dan het moment suprême. Laat de coating (het flesje met de witte vloeistof) in de tank lopen. Dicht de vulopening af met iets anders dan de vuldop; wij hadden een rondje uit een plank gezaagd en een schroef erin gedraaid om hem weer makkelijk los te kunnen halen. Je moet de tankdop er niet opdraaien bij het coaten, hij gaat lekken en later dichtzitten door het onluchtingsgaatje dat er waarschijnlijk opzit. Verder heb je kans dat je dop gaat vastzitten (met name het mechanisme waarmee je hem dichtdraait, dat bestaat bij de tank die wij hebben behandeld uit twee schuifjes die open en bloot liggen). Verder weet ik ook niet was de uitwerking van het spul is op het rubber van de tankdop.

Verder afplakken met Ducktape om te voorkomen dat de Kreem tijdens het schudden erlangs loopt, het is namelijk ONTZETTEND AGRESSIEF spul en FUNEST voor je lak (het bijt erg lekker uit). Draai nu de tank langzaam rond zodat alle opervlakken bedekt worden. Als je dat hebt gedaan leg je de tank voor 8-10 minuten weg met de vulopening open; het spul moet namelijk kunnen verdampen en drogen. Hang er NIET met je neus boven, het stinkt als de vinketering en is niet gezond. De geur lijkt nog het meest op tolueen volgens mij, een oplosmiddel dat in lijm voorkomt.

Na die 8-10 minuten doe je je geïmproviseerde dop er weer in en gaat weer lopen draaien. Hoe droger het spul wordt, des te langzamer gaat het lopen. Hou deze procedure een tijd vol totdat je de coating nauwelijks of erg langzaam ziet druppen. En leg hem na elke 'draaisessie' op een andere kant weg (ja ook op de kop, als dat niet wordt gecoat kun je erop wachten dat de roest er aan die kant doorheen komt). Een Workmate is erg praktisch om hem in een gewenste positie te laten staan.

Als je dit hebt afgerond moet hij minstens 24 uur drogen, wij hebben er twee dagen van gemaakt. Als je het drogen wilt bespoedigen kun je een 'milde' luchtbron in steken, GEEN compressorslang of warme föhn. Wij hebben echter alles gewoon op zijn beloop gelaten bij het drogen, toen de tank in de zon lag kon je de toxic fumes (giftige dampen) uit de vulopening zien komen

=============================================================

2 C troep haal ik hier bij de motorzaak om de hoek, Hofstede motoren
 
Yep, is voor de verzekering. Ik had al ff bij Univé op de site gekeken. Daar kun je de dagwaarde bepalen. Maar helaas kennen ze geen Suzuki's uit '81.

Zit zelf overigens bij de MAG.

PS... Heb de carbs eraf. De uitlaat inmiddels ook. Die is helaas wel in een deplorabele toestand. Het collector gedeelte is door en door verrot. Inlaatrubbers lijken mee te vallen. De enige die lekte was de 2e cylinder en daar bleek geen O-ring tussen te zitten.

Als je eraan kunt komen, vervangen is duurder, omwikkelen met exhaust wrapp van motorcycle storehouse, kost iets van 10 euro, en insmeren met gum gum, om alleen de winter door te komen goed zat.

Anders deze man eens vragen of ie nog bochten heeft liggen mailto: r.gerrits@hccnet.nl
 
Dan moet je vermoedelijk weten voor de verzekering?
Elke maatschappij heeft een lijst waar dat op staat.
Zelf hebben ze vaak geen zin dat op te zoeken
Betaal voor onze GS 750 in de oldtimerverzeking bij Unive, met onbeperkte kilometers, 17 of 18 euro per jaar.
Da's heel goedkoop !
Klassiekerverzekering ?
Maar die heeft toch een limiet van 5000km per jaar en alleen privegebruik?
Of heb je een andere verzekering ?
 
Gewoon oldtimerverzekering bij de unive , we hebben 70% + 6% pakket korting
idd 5000 kilometers. Op papier voor sezioen gebruik, maar we gebruiken um heel het sezioen want we rijden altijd, dat goed op kantoortje daar

Een Soez GSX 1100 E uit 1980, 20 jaar en ouder kan en mag in de oldtimerverzekering bij Unive, van winterstop is geen sprake, van km beperking wel, mar is niet te controleren, en anders zorgen dat ie niet te controleren is, maar ze hebben mij met alle motoren nog nooit naar een stand gevraagd.
Net ff, de papaieren nagezien van alle motoren, en even gebeld wat sezioenebonden inhoudt : houdt niks in, als je maar niet over de km heen zit. Dus als ik een klapper maak in dec ben ik gewoon verzekerd? Want ik heb veel motoren en bestuur ze om beurten. Nee niks aan de hand, mits de betreffende motor maar binnen de km zit.

Hier, bruto premie = 95.77 euro. ik hen 70% no claim korting = 67.03 euro, dus ik betaal per jaar 28.74 euro

 
Laatst bewerkt:
Wat zou er gebeuren als je over de km stand heengaat ?

Ik betaal voor mijn 550 ik geloof iets van 34 euro,inc alle kosten, 0 schadevrije jaren, 1e fiets, 5000km. Winterhur via van Maarsseveen...
 
Helemaal niks, want heb nooit standen doorgegeven
En daarnaast de tellers begeven het af en toe, elk jaar komt er wel een andere op bij de 1100

En woon werk verkeer = privekilometers

afbeelding0012916yd.jpg
 
Laatst bewerkt:
Weet iemand waar ik de oorspronkelijke cataloguswaarde van een '81 GS 550 kan vinden?


Op http://www.ezwebz.org/gs-classic/modelle/550/gs550_hist.htm (SUZUKI GS 500 / 550 - Modellgeschichte bij Michales GS Classic) staat:
" Nach Deutschland gelangte sie im Juni 1977 als GS 550 DB mit Drahtspeichenrädern und Doppelscheiben-Bremsanlage vorn (daher auch das D in der Typbezeichnung) für 5690 Mark, plus der Auslieferungspauschale von 160 Mark."
"1979       
Mit Einführung der Gussfelgen, wurde bei der GS 500 EN und GS 550 EN die gestängebetätigte Simplex-Trommel im Hinterrad gegen eine Scheibenbremse ersetzt, was den Preis um DM 800 nach oben trieb. In Deutschland wurde die 500er durch eine aufwendige Drosselung auf versicherungsgünstige 27 PS getrimmt.
Außerdem kam als zweite Variante die GS 550 LN ins Programm, mit Stufensitzbank, 13-Liter-Tropfentank und anderer Fahrwerksgeometrie. Als zusätzliches Schmankerl hatte die L-Version Transistorzündung, gelochte Bremsscheiben und einen in Kegelrollen gelagerten Lenkkopf. Das Ganze zu einem fairen Endpreis von DM 7.200,-."
 
had laatst een vraag over de vonk van een gs750.maar het is een gsx750 zit daar veel verschil in heb dus geen vonk hoor het wel sorry voor de fout.
 
Meten = weten

Die twee blokjes die op je grondplaat van je ontseking zitten, de draad die daar naar toe loopt en vanaf gaat.

Dan heb je ergens een verlies zitten = lekke kabel
 
Ik ben bezig met de suzuki GS400 twee pitter (1977)de boel zit al weer behoorlijk in elkaar maar ben met de carburateur bezig,heb 5 aansluitingen voor slangetjes
2 zijn voor het aftappen van de vlotterbakken, 2 voor lucht ?(heb dus 4 slangentjes los hangen) 1 dikkere aansluiting voor de benzine toevoer deze zit op een asje voor allebei de carburateurs, die slang wil ik aansluiten op de originele benzinekraan maar de benzinekraan aansluiting is veel dunner dus de slang dondert ergewoon vanaf? vraag me dus af welke slang hierop hoort?

SU0071_013.gif
 
Laatst bewerkt:
Als je eraan kunt komen, vervangen is duurder, omwikkelen met exhaust wrapp van motorcycle storehouse, kost iets van 10 euro, en insmeren met gum gum, om alleen de winter door te komen goed zat.

Anders deze man eens vragen of ie nog bochten heeft liggen mailto: r.gerrits@hccnet.nl
De bochten zijn nog goed, het is alleen het collector gedeelte wat rot is. We gaan eerst kijken of we dat kunnen lassen of misschien een paar andere stukkies pijp ertussen kunnen zetten.
 
carburateur0hw.jpg



Dus benzineslang van de carburateur naar de kraan van 8mm binnenmaat naar 6 mm
binnenmaat?? En die andere 4 slangetjes naar beneden loshangend?
 
ff aangepast:

full


De benzineleiding moet aangesloten worden conform de paarse lijn.
Als je tijdens het lopen op één van de buisjes die rood omcirkeld zijn een zuiging constateert, dan moet die op de kleine aansluiting v/d benzinekraan.
Ook is het mogelijk dat er een vacuum aansluiting op je inlaatkanaal of inlaatrubber zit.
 
Laatst bewerkt:
Paul bedankt voor je reply :} er zit geen aansluiting(en) op mijn inlaatrubber(s)

Ik denk dan dat die 2 slangen rood omcirceld zitten comform een T-stukje op de kleine aansluiting zit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan