Suzuki GS1000 wordt heet en gaat daarna niet harder dan 100

PeterBoom

Die hard MF'er
3 aug 2014
927
29
Maarheeze
De machine heeft een tijd stilgestaan.
Kleppen zijn gesteld.
Rijdt de eerste 4 km zonder problemen ,hij kan nadat die op de snelweg (rijdt dan gewoon 130-140) begint te brommen en stagneren zomaar beneden de afrit uitvallen. Vervolgens moeilijk starten en dan zo weer wegrijden , als er niets aan de hand is. Maar zodra die moet presteren komt het euvel terug en rijdt niet harder dan 100.
Omdat het vermoeden dat het elektrische is , CDI, 2 Bobines , pick-ups gewisseld.
Bougies zijn bruin-zwartbruin. (het zwarte kan de olie zijn)
Ik weet even niet waar ik het moet zoeken, iemand een hint?
 
worden de bobines pisheet na die 4-5 km of valt dat mee. Als je bobines en ontsteking niet gematcht hebt kan dit rare kuren geven. elektr. ontstekin laag ohmig, contactpunten hoog ohmig. Even voelen met de vingertjes als hij stopt en dan weet je meer.

benno
 
Tankontluchting zou ook zo maar kunnen,of als er een benzine filter tussen zit een te kleine met te weinig doorstroming.
Heb ik ook gehad, met slang losgekoppeld stroomde het gewon door het filter heen, maar toch steeds stilstaan(gekste dingen uitgesloten) filter er tussen weg en klaar. Kennelijk toch wat tegendruk vanuit de vlotterbak wat hinderde..?
Dus indien filter er tussen ook meteen weghalen.
 
maar als het koud wel normaal draait is de kans klein dat er mechanische problemen zijn die zo'n groot verschil veroorzaken. tenzij kleppen die open blijven bij warm worden.
ik zou sowieso nooit met die 0.03 en 0.08 rijden, maar ja, het staat zo in de manual, dus dan moet dat maar zo zeker ? of niet ?
 
M Ik heb zelf ook een Gs1000 welke ik 2 jaar geleden opnieuw heb opgebouwd (contact puntjes vervangen voor Dyna S ontsteking) dus het zelfde principe als die jij hebt. Mij eerste gevoel zegt dat het een brandstof probleem is. Ik neem aan dat als je de benzine slang er vanaf haalt dat de benzine er dan uitstroomt. (als test kan je de tank volgooien en dan via de benzine slang een jerrycan vol gooien met de tankdop erop want het zou ook een vacuum in de tank kunnen zijn)

Verder zitten er op er op de carburateur bank 4 aansluitingen voor een slang
* 1 Benzine toevoer
* 1 Vacuum voor benzine kraan
* 2x vlotterkamer beluchting

Nu ben ik benieuwd of de poorten voor de vlotterbeluchting niet dicht gezet zijn want als er geen lucht in/uit kan kan je ook de gekste dingen krijgen met de vlotterniveau.

Ook zou je nog even kunnen controleren of de ontsteking een sterke vonk geeft (vooral als de motor warm is) want de kill switch kan erg geoxideerd zijn naar die paar jaar dat i rond rijd (dit had ik ook en gaf een erg zwakke vonk)
 
1399221


Moet goed zijn, Ik heb ze ook tussen de 0.03 en de 0.08 mm staan
 
dat weten we ondertussen al. maar niets moet in het leven.
De vraag is hoe de kleppen en klepzittingen met moderne benzine zich houden,vergeet niet dat een GS nog uit het dinosaurus
tijdperk komt waarin de benzine nog lood bevatte,ik zou vaker de klepspeling controleren bij zo,n oude motor.
0,03mm is niks er is maar weinig voor nodig om dat 0,00 te maken.
 
Goed nog maar een keer vragen dan.
Want geen antwoord maar dat verbaast mij niets gezien wie TS is.

Is het laadsysteem wel in orde en ook als dit allemaal goed warm is?
Dit is bij alle oude suzuki's namelijk verdachte nummer 1 en kan ook vergelijkbare klachten geven.
 
Tankontluchting zou ook zomaar kunnen , zeker omdat je eerst 0 problemen hebt. Heb het zelf ook eens gehad met een brandstoftank van een boot, vol gas opeens smoren en blurp uit. Later weer gewoon starten en niks aan de hand.

Bleek het ventiel van de ontluchting vettig, en bleef hangen met als gevolg een vacuum.
 
Heb je wel voldoende brandstoftoevoer vanaf de tank naar de carburateurs? (vlotters niet lek/op onjuiste onhoogte?)
Ik ga even het rijtje af met reageren, gisteravond te moe om nog iets te doen.
Als antw: Daar zit ik dus ook mee, dat gevoel, had ik al vermeld bij Zot. Bij de andere (huidige) carb set (nieuw in de rubbers) zit geen filter . De enige bottleneck is een slang die van de kraan loopt zit niet fraai:
1399311

Er heeft ook een chinese kraan op gezeten met achteruitvoer , daar werkte het membraan niet van, maar op PRI wel.
De vlotters van beide carbs zijn op vloeistof peil gecontroleerd 3-5 mm vanaf vlotterdeksel
 
worden de bobines pisheet na die 4-5 km of valt dat mee. Als je bobines en ontsteking niet gematcht hebt kan dit rare kuren geven. elektr. ontstekin laag ohmig, contactpunten hoog ohmig. Even voelen met de vingertjes als hij stopt en dan weet je meer.

benno
De Bobines zitten onder de tank, ik zou niet weten hoe daar de temperatuur van te meten.
1399317
Deze foto is van een Blauwe GS1000 en heeft dezelfde keramische bobines als de mijne en loopt daar soepel op (zelfde ontsteking). Op die machine hebben we later een GS1100 topend op gezet. en dan erachter komen dat de drijfstangen korter zijn en daar een truc op moet verzinnen.

Nr 2 7-6-2019
 
En nog steeds geen antwoord.

Die behuizing van de bobines is trouwens gewoon van een kunststof soort en niet van keramiek.
Voor wat betreft dat controleren of de bobines heet worden. Gereedschap mee nemen en zo gauw de klachten ontstaan de tank lichten en of met de hand voelen of met zo'n simpel infrarood metertje ff meten.
 
Ik ga even het rijtje af met reageren, gisteravond te moe om nog iets te doen.
Als antw: Daar zit ik dus ook mee, dat gevoel, had ik al vermeld bij Zot. Bij de andere (huidige) carb set (nieuw in de rubbers) zit geen filter . De enige bottleneck is een slang die van de kraan loopt zit niet fraai:Bekijk bijlage 1399311
Er heeft ook een chinese kraan op gezeten met achteruitvoer , daar werkte het membraan niet van, maar op PRI wel.
De vlotters van beide carbs zijn op vloeistof peil gecontroleerd 3-5 mm vanaf vlotterdeksel
GS1000 kraan,
https://www.cmsnl.com/suzuki-gs1000-1978-c-general-export-e01_model13503/partslist/FIG-35.htmlGS750 kraan,
https://www.cmsnl.com/suzuki-gs750-1978-c-usa-e03_model34274/partslist/BLCK0036.html
 
Hij zegt dat ie te heet wordt
Dat lees ik nergens..

Dat past prima.bij een arm (wordend) mengsel. Voor schoonbranden van een bougie heb je 600+ graden van de bougieneus nodig. Normaliter duurt dat even voordat eea weer wit is.
Ik ga meer mee in deze lezing.. de beschrijving doet mij ook vermoeden dat ie gewoon onvoldoende benzine krijgt.
 
Ik heb gereden met tap op de vulopening met 2 gaten erin
Doorstroom kranen niet gecontroleerd, is dus nog een optie:

Bekijk bijlage 1399322 Klopt dit een beetje?
Nee dat lijkt me niks; de doorstroom van de kranen moet 'potentieel' veel hoger liggen dan 0,24 l/min, maar andere vraag is of je de doorstroom goed kan testen als het vacuumkranen zijn.
zit er een PRI stand op en heb je die al geprobeerd?
Zijn de filters/inlaat in de tank zelf schoon?
 
Terug
Bovenaan Onderaan