Suzuki GS1000 wordt heet en gaat daarna niet harder dan 100

PeterBoom

Die hard MF'er
3 aug 2014
927
29
Maarheeze
De machine heeft een tijd stilgestaan.
Kleppen zijn gesteld.
Rijdt de eerste 4 km zonder problemen ,hij kan nadat die op de snelweg (rijdt dan gewoon 130-140) begint te brommen en stagneren zomaar beneden de afrit uitvallen. Vervolgens moeilijk starten en dan zo weer wegrijden , als er niets aan de hand is. Maar zodra die moet presteren komt het euvel terug en rijdt niet harder dan 100.
Omdat het vermoeden dat het elektrische is , CDI, 2 Bobines , pick-ups gewisseld.
Bougies zijn bruin-zwartbruin. (het zwarte kan de olie zijn)
Ik weet even niet waar ik het moet zoeken, iemand een hint?
 
Zei ergens begin van het topic al zet m
op de testbank. Dan weet je zoveel meer. Kun je ook temperaturen meten tijdens de run van de uitlaatbochten etc

Testbank is ideaal voor het afstellen van een racer en een mooi stuk gereedschap om problemen op te lossen, maar om een motor goed af te stellen om prettig mee te rijden op de weg zijn er andere manieren. Het begint bij de basis, zeker weten dat alles goed is.
Als je heel erg veel tijd en runs en verschillende naalden, sproeiers exct tot je beschikking hebt is het mooi, maar niet iedereen heeft een bank tot zijn beschikking, en meerdere runs op iedere gasstand is hier dan noodzakkelijk als je perse een bank wil gebruiken.
Echt niet de handigste manier en zeker niet goedkoop.....
 
De massa van de regelaar gaat met een kort snoertje , direct onder de bout waarmee die (regelaar) op de "ankerplaat" gemonteerd zit.
Ik heb met de meter gemeten 0,1 Ohm tov min accu

Reinhoud, ik meen dat de gSRecources met minder werken:
TGSR-Stator Papers
Bedankt voor de tip met de regelaar, ga proberen toch een origineel te krijgen

Het is niet direct een ramp maar weerstand zegt erg weinig. Meet de spanningsval eens. Zeker bij hogere stromen kan dat hard gaan.
 
Ok , topend opengemaakt, Zuigerveren vervangen, flexhoon, klepseals vervangen.
Ik ben voorzichtig maar het is dus olielekkages geweest . (heb ik dit voorbij zien komen?)
Klepgeleiders mijn inziens versleten van uitlaat 2 en 3 maar volgens MRV is dit geen belangrijk punt.
Nu rook hij tijdens het starten nog steeds even blauw op 3 en/of 4
Hij blijft hoog in toeren hangen tijdens gas los, maar dit is meen ik toch vacuüm inbreuk?
 
of foute afstelling carbu's,
of vuile carbu's
of probleem gaskabel die blijft hangen
of probleem gaskleppen die slecht naar hun rustpositie terug keren
...
1- ik zal nog eens synchroniseren
2- waren schoon, en kanaaltjes getest
3- er zit een retour kabel op, maar of die goed is afgesteld
4- Hoe kom je daar achter? en wat doe je ertegen?

dankjewel.
 
Of de retour kabel goed is afgesteld kan je zien,de hevel waar de kabels aan vast zit moet helemaal tegen de aanslag
terug komen.Zo niet de kabel wat losser zetten.
Of je inlaatrubbers lekken kan je testen door met deodorant er op te spuiten,zijn ze lek zal je dat merken aan een nog hoger toerental.
 
Laatst bewerkt:
omdat het maar 75% vd tijd gebeurd

dan moet je eens testen of het verschil uitmaakt als je de gas langzaam toe draait of ineens laat dicht schieten.

1 keer mee gemaakt dat gaten in de carbu-behuizing uitgesleten waren, en afhankelijk van laten schieten of zacht toe te draaien eindigden de gaskleppen in een net iets andere positie met net iets meer of minder doorlaat.
 
neen, dat is het meer dan waarschijnlijk niet.
afstelling stationnair mengschroef/ven daarentegen ... (want blijkbaar zijn er GS'en met 2 regelschroeven per carbu)
Dat vind ik nog steeds een groot probleem.
De GS heeft een Pilot screw die is van fabriekswegen op een pre-set waarde gezet, gezien de andere jaren op 1,25 slag (uitgedraaid)
Nu slijten die naalden nogal en zijn ze in bijna alle gevallen de borging (loden prop) weg geboord
Zet je de pilot op 1,25 dan moet je de airscrew op 1,4 zetten heb ik ergens gelezen,
Maar hoe stel je zoiets af,
- op gehoor? blijkt niet zo zuiver te zijn.
- colortune? vind ik moeilijk afleesbaar
- O2 meter is best prijzig en hoe plaats je de lambda sonde>
Is er ergens een goede howto?

Alvast bedankt
 
dan moet je eens testen of het verschil uitmaakt als je de gas langzaam toe draait of ineens laat dicht schieten.

1 keer mee gemaakt dat gaten in de carbu-behuizing uitgesleten waren, en afhankelijk van laten schieten of zacht toe te draaien eindigden de gaskleppen in een net iets andere positie met net iets meer of minder doorlaat.
Ik zal dit testen, maar het lijkt er wel veel op.
 
Dat vind ik nog steeds een groot probleem.
De GS heeft een Pilot screw die is van fabriekswegen op een pre-set waarde gezet, gezien de andere jaren op 1,25 slag (uitgedraaid)
Nu slijten die naalden nogal en zijn ze in bijna alle gevallen de borging (loden prop) weg geboord
Zet je de pilot op 1,25 dan moet je de airscrew op 1,4 zetten heb ik ergens gelezen,
Maar hoe stel je zoiets af,
- op gehoor? blijkt niet zo zuiver te zijn.
- colortune? vind ik moeilijk afleesbaar
- O2 meter is best prijzig en hoe plaats je de lambda sonde>
Is er ergens een goede howto?

Alvast bedankt
Echt goed afstelen kan maar op 1 manier en dat is op de testbank,dan zou je er een keer mee naar een dynojetbank moeten gaan.
Die kunnen ook zien of de motor te arm of te rijk staat,zelf gaan prutsen is nutteloos.Een heel goede is Ruud Frederiks in Goes,die heeft
ook de tijd toen mastodonten als de GS nog over het land dwaalden meegemaakt,dus weet daar ook genoeg van.
 
Laatst bewerkt:
Echt goed afstelen kan maar op 1 manier en dat is op de testbank,dan zou je er een keer mee naar een dynojetbank moeten gaan.
Die kunnen ook zien of de motor te arm of te rijk staat,zelf gaan prutsen is nutteloos.Een heel goede is Ruud Frederiks in Goes,die heeft
ook de tijd toen mastodonten als de GS nog over het land dwaalden meegemaakt,dus weet daar ook genoeg van.
Paul Ritzen (Ritzen motoren) in Weert heeft ook een testbank en is een zeer competente monteur. Ik zou bij hem langs gaan.
 
Dat vind ik nog steeds een groot probleem.
De GS heeft een Pilot screw die is van fabriekswegen op een pre-set waarde gezet, gezien de andere jaren op 1,25 slag (uitgedraaid)
Nu slijten die naalden nogal en zijn ze in bijna alle gevallen de borging (loden prop) weg geboord
Zet je de pilot op 1,25 dan moet je de airscrew op 1,4 zetten heb ik ergens gelezen,
Maar hoe stel je zoiets af,
- op gehoor? blijkt niet zo zuiver te zijn.
- colortune? vind ik moeilijk afleesbaar
- O2 meter is best prijzig en hoe plaats je de lambda sonde>
Is er ergens een goede howto?

Alvast bedankt

meer dan gehoor en gevoel heb ik nog nooit gebruikt, maar je leert dat niet op 1-2-3 en al zeker niet op een 4-cylinder, laat staan 1 met dubbele regeling op de carbu's.

eigenlijk moet je het leren met 2-takten, daar hoor je veel beter de verschillen. pumpercarb's (zoals op boomzagen) zijn ideaal om de basis te leren : 1 regelschroef voor stationnair mengsel, 1 voor hoofdsproeier, en maar draaien en voelen/horen wat dat doet met het toerentallen/blok/vermogen/oppakken bij gasgeven-lossen, ...
 
meer dan gehoor en gevoel heb ik nog nooit gebruikt, maar je leert dat niet op 1-2-3 en al zeker niet op een 4-cylinder, laat staan 1 met dubbele regeling op de carbu's.

eigenlijk moet je het leren met 2-takten, daar hoor je veel beter de verschillen. pumpercarb's (zoals op boomzagen) zijn ideaal om de basis te leren : 1 regelschroef voor stationnair mengsel, 1 voor hoofdsproeier, en maar draaien en voelen/horen wat dat doet met het toerentallen/blok/vermogen/oppakken bij gasgeven-lossen, ...
Dus weg met dat kleppen ding en een fatsoenlijke 2 takt kopen,Gt750 bijvoorbeeld,rijd ook nog eens veel leuker dan een GS :Y :]
Maar je kan nog zou goed denken te zijn een testbank is altijd beter.
 
had het nu vooral over stationnair mengsel goed krijgen.

verder krijg je iedere motor goed draaiend zonder testbank :Y, maar het kan wel zijn dat je ettelijke pk's mist '(
Alleen is er een verschil tussen wat jij denkt wat goed is en wat er werkelijk uit te halen is met een testbank,dat kan zelfs JB niet voor elkaar
krijgen met z,n afstel voelsprieten:P
 
  • Leuk
Waarderingen: MSW
Bedankt voor de info allemaal. Kijk of ik hetzelf nog geregeld krijg (mbv een colortune) .
Heb nieuwe inlaatrubbers besteld omdat daar het vermoeden groot is, tenzij de gasschuiven idd niet willen zakken.
Een Gt 750 is idd een heel leuke fiets.
Mocht ik er niet uit komen , ga ik naar Ritzen.
Thx
 
Terug
Bovenaan Onderaan