Suzuki GS1000E startmotor stuk? (filmpje toegevoegd)

daanjm

Rookie
1 aug 2019
18
1
Hi medeleden,

Sinds een week staat mijn motor vast in een Haagse garage, tot frustratie. Ik ben tot op zekere hoogte een leek, maar goed, ik ben hier om een beetje bij te leren!

Mijn motor staat dus vast, een GS1000 uit 1979, die momenteel startproblemen geeft. Ik heb een filmpje toegevoegd omdat ik het in woorden lastig vindt om uit te leggen wat er gebeurt: GS1000 start.

Klopt het als ik zeg dat het lijkt alsof de startmotor vastloopt en daar waarschijnlijk het probleem zit van het niet willen doorstarten? Of kunnen er andere dingen mis zijn?

Even voor de duidelijkheid, de accu van de GS1000 is leeg en de motor die je op de achtergrond hoort is een Honda Sevenfifty aan startkabels.

Wat ik erbij moet zeggen is dat afgelopen week mijn spanningsregelaar is vervangen, maar ik me moeilijk voor kan stellen dat het probleem daar ligt.

Groetjes!
 
Laatst bewerkt:
Startmotor eens los maken en kijken wat hij doet als je hem zonder lading laat draaien.

Als dit erg langzaam is of moeizaam, vervangen.

Edit: Je lampen lijken niet ver uit te gaan wat duid op een lege accu. Hoeveel volt is je accu? Kabelbreuk ergens? Of een connector waar corrosie opzit?
 
Laatst bewerkt:
Je laat een auto startmotor zien.
Met bendix.
Heeft een motor niet.
Verder heb je het over druk in een startmotor, aangezien er geen vloeistof in zit bouwt een startmotor geen druk op, het is geen pomp.
Ook kun je geen oxidatie hebben tussen een magnetisch veld en een coil (spoel), een magnetisch veld kan niet oxideren.
Kortom, dit was een aardig waardeloze post.
 
Je laat een auto startmotor zien.
Met bendix.
Heeft een motor niet.
Verder heb je het over druk in een startmotor, aangezien er geen vloeistof in zit bouwt een startmotor geen druk op, het is geen pomp.
Ook kun je geen oxidatie hebben tussen een magnetisch veld en een coil (spoel), een magnetisch veld kan niet oxideren.
Kortom, dit was een aardig waardeloze post.

Orgineel bericht aangepast


Dat het een auto startmotor met bendix was had ik ook wel gezien. Op de foto waren de interne delen mooi gelabeld. ;).
Druk in de drukende kracht die de startmotor uitoefend vanaf de startmotor as.
Je kunt zeker oxidatie krijgen op de koperen spoelen, soldeerstukken, enz. Wat verhoogde weerstand veroorzaakt. Alsmede op het startrelais
 
Laatst bewerkt:
update:

Het is zowaar gelukt om de motor te starten. De accu heb ik sinds gisteren aan de druppellader gehangen, maar uiteindelijk was het toch nodig om er weer startkabels bij te halen om te zorgen dat er genoeg vermogen was omdat het me uiteindelijk toch +/- 10 minuten heeft gekost om hem koud te starten.

Om eerlijk te zijn ben ik bang dat ik gewoon niet goed weet hoe ik zo'n oud gebakje koud moet starten. Of het bijvoorbeeld juist handig is om wél pri aan te zetten, of het handig is om lang de choke open te zetten, of of het handig of om van tevoren al de gashendel open te draaien.

Ik weet dat het volledig off-topic is, omdat het probleem dus niet de startmotor was. Die draaide geweldig zojuist, maar ik denk dat ik ongelooflijk onkundig, dan al niet onhandig ben in het koud starten van een motor. Even voor de duidelijkheid, ik heb ook een Honda Sevenfifty, en die kan ik een jaar lang koud laten staan en vervolgens met een beetje choke starten binnen een minuut. Dit blijkt toch andere koek.

Dus vandaar alsnog de vraag, en dan laat ik hem een paar dagen koud staan en probeer ik het in een aantal dagen weer:

Hoe start ik het beste déze motor koud, aangezien ik nu meer bang ben dat ik die hele accu leeg aan het trekken ben met koud starten, omdat ik het niet volgens het boekje doe.

Groetjes, een amateur.
 
Begin met een volle accu, een volle verse tank benzine, schone, goed afgestelde carburateurs en nieuwe bougies.
Als de motor al lang stilstaat, even de kraan op Pri, choke volledig open, geen of een heel klein beetje gas en starten maar.
Als hij loopt langzaam de choke terug zonder dat hij afslaat. Niet vergeten de kraan weer op On te zetten.

Een goed bedrijf in Den Haag om de eerste regel te laten doen als je dat zelf niet kunt is Bolman op de Zonweg in de Binckhorst. Die hebben ook zo ongeveer alle onderdelen voor oude Suzies gewoon gebruikt liggen.
 
Mijn tip zou zijn, om niet de choke meteen volle bak re gebruiken. Maar meteen tijdens starten in een sec of twee van 25% richting 100% te brengen.

Je voelt en hoort wel wanneer het voldoende is.
 
De normale manier van starten is de choke vol open en met je handen van het gas afblijven,dan moet de motor aanslaan,
wat je in het filmpje doet is dus niet zoals het hoort,het is ook niet handig om met de verlichting aan te starten,
maar omdat dit al een oude motor is kan het zijn dat alles niet werkt zoals het hoort,dus de tip van Martell zou je ook kunnen proberen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan