Suzuki GS450 project

Peter_c

Rookie
23 jul 2014
11
0
HAARLEM
Goeiemorgen mede-forummers!

Graag wil ik mijn project met jullie delen. Zelf ben ik Peter, uit Haarlem en rij meestal rond hier op:
foto.JPG

Nu is voor de zomer het gaan kriebelen om zelf wat te gaan verbouwen. Het moest iets meer relaxed worden en een plaatje om naar te kijken uiteraard. Om het mezelf makkelijk te maken heb ik een twee cilinder, luchtgekoelde suzuki gekocht voor een paar honderd euro (lopend!) en ben begonnen.
IMG_0038.JPG

Belangrijkste zijn een slijptol, hamer en schroevendraaier :Y . Eerst maar eens begonnen om alles uit elkaar te halen en de carburateurs schoon te maken, die zaten uiteraard vol met rotzooi en ik vermoed dat die sinds 86 niet uit elkaar zijn geweest. Na een beetje poetsen, zag het er alweer een stuk beter uit.
IMG_0035.JPG

Gelijk ook de aluminium delen eraf gehaald en begonnen met poetsen.
IMG_0030.JPG

Uiteindelijk hielden we dit over:
IMG_0040.JPG


Om wat inspiratie op te doen, even wat plaatjes van hoe het ongeveer moet worden:

Mooie fiets:
triumph_bobber8.jpg

Maar aangezien je toch snel verschillende dingen anders wilt hebben, hier wat ideeen, misschien dat jullie nog meer toffe ideeen hebben?
Uitlaat demper:
$_57.JPG


De tank zelf vond ik niet zo fraai, dus deze vervangen door een dubbele fat boy tank, hier even te zien of het esthetisch gezien past.
IMG_0032%20%282%29.JPG


Ook aan de slag gegaan met de forward controls, het moet allemaal nog gelast worden, maar het begin is er!
IMG_0024.JPG

IMG_0023.JPG

De motorsteunen en moeren waren ook redelijk verrot, deze ook meteen vervangen door nieuw draadeind en bouten.
IMG_0026.JPG


De wensenlijst is nog wel lang:

poedercoaten spaakwielen in mooi oranje
7a1c8455ce694a844dca8320f83e7c12.jpg

twist clutch en internal throttle
throttledismantled.png

Eigen pan seat maken (vanavond mee beginnen!)
Led bar als achterlicht en knippers
Breakout_Kit1.jpg

Apehangers handlebars (niet te hoog:) )
En verder nog allerlei zaken als spatborden etc.

Genoeg te doen voor de winter in ieder geval! Ben benieuwd naar andere ideeen!

Dank!
 
Laatst bewerkt:
Die foto van de carburateur is nog van dat die vies was neem ik aan? :P

Ben benieuwd naar het eindresultaat! De motor zal sowieso een stuk frisser worden ;)
 
Gaaf gedaan! Ik had je topic ook al eens doorgespit en ik moet zeggen dat je hardtailframe erg vet er uit ziet!

Heb je nog werk gehad aan de carburateurs ivm de open pijpen en luchtfilters? Ik ben zeg maar van de Aprilia SR50-generatie van vroegah en die dingen hadden gewoon directe inspuiting :]

Ik lees wel het een en ander of het aanpassen van de jets enzo, maar kan nergens iets vinden specifiek van de GS450.

Het laatste idee is om de meeste electronica en accu weg te werken in een oude munitiekist. Deze zijn bij de Baco in IJmuiden te koop voor een paar euro (ook in veel verschillende maten)
amokist-2_1.jpg
 
Ook aan de slag gegaan met de forward controls, het moet allemaal nog gelast worden, maar het begin is er!
[afbeelding]
[afbeelding]
De motorsteunen en moeren waren ook redelijk verrot, deze ook meteen vervangen door nieuw draadeind en bouten.[afbeelding]

!

"bijzonder" met de draadeinden van de fwc dwars door de frame-buizen heen.....

Krijg je je olie-filter er straks nog uit als die bussen, rond betreffende draadeinden straks aan het frame gelast zijn? (tenminste ik neem aan dat dat de bedoeling is?)
 
Het is voorlopig even rustig. :z Heb net m'n lasapparaat binnen gekregen en ik ben nu aan het speuren voor een goede springer voorvork. Bij een zaak in Zwartewaal, bij Rotterdam, kun je ze voor niet veel geld bestellen.

In tegenstelling tot de duizenden euro's voor 'echte' springers ;)

Daarnaast ben ik in fases de naven en velgen aan het stralen zodat alles straks weer strak in de verf kan. Nog even wachten op het waterscheidingsfilter voor de compressor en dan kan het spuiten beginnen! Lang leve eBay! :)
 
Ben benieuwd wat je er van gaat maken, ben er zelf ook net (lees afgelopen zaterdag) met een GS 450 L begonnen. Ga er een hardtail van maken maar dat kan zomaar veranderen bij mij _O- _O- . Staat bij streetfighters omdat ik daar altijd zit met mijn bouw en verbouw projecten.
Succes met de verdere bouw.

Gr Roughneckk
 
Dank je wel! En succes ook!

Ik zal snel weer even wat foto's toevoegen zodra er weer wat vorderingen zijn.
 
Nou, even op een iets lager pitje. Ik heb namelijk mijn voet gebroken tijdens het sporten en daarbij ook nog een enkelband gescheurd, dus lange stukken staan is wat lastig nu.

Ik hoop met een paar weken weer volop te kunnen klussen, zeker nu het wat minder weer wordt (hopelijk duurt het nog even) :)

Zodra ik weer wat verder ben, meld ik mij weer.
 
Zo, weer even een kleine update:

De laatste weken weer behoorlijk bezig geweest, voornamelijk met het motorische deel. In verband met een lekkende koppakking is de top end eraf geweest en ik ben zo dom geweest om niet even foto's te maken van de standen van de nokkenassen ed....

Maar goed, eerst een fototje:

IMG_0430.jpg


Inmiddels zit het blok er ook weer in en is alle electra weer aangesloten.

Maar.....

Tijdens het terug plaatsen van de nokkenassen liepen we tegen een klein probleempje aan en ik hoop dat mensen hier ervaring hebben met dit 'kleine dingetje:

In het wphb staat vrij duidelijk:

2010-09-04_002115_GS450camtiming.jpg

Nu is deze setting vrij makkelijk te volgen, met de uitzondering dat het bij mijn blokje er iets anders uitziet, namelijk de versie met contactpunten

Schermafdruk%202015-04-22%2021.29.22.png


De beschrijving stelt nu dat de rechter cilinder TDC moet staan, als het teken goed staat. Het probleem is nu alleen dat een van de kleppen de zuiger raakt....

Nu is de nokkenasketing helemaal los geweest, dus misschien dat er in de basis iets verkeerd staat, maar ik kom er niet uit.

We hebben het blok nu op TDC (rechter cilinder) gesteld en de krukas draait vrij rond. Maar starten doet ie natuurlijk niet :) Ik vermoed dat de timing helemaal verkeerd staat.

Ik vermoed dat ik iets over het hoofd zie, iemand het verlossende antwoord?
 
Helaas, was t maar zo simpel...

Ik heb nog eens een paar keer goed gekeken, maar kom er niet uit. Nu zit hier in de buurt gelukkig een expert, dus dat wordt even een paar straten door duwen 😓
 
Terug
Bovenaan Onderaan