suzuki gs450l 1986 accu laad niet

Arevw

Rookie
24 mei 2020
3
0
Hoi allen,
ik ga het zo duidelijk mogelijk uitleggen ik heb echter al het een en ander gedaan.
vorig jaar zomer heb ik problemen gehad dat ik met een lege accu, ik heb deze toen vervangen.
vervolgens had ik hetzelfde probleem en zei de ANWB dat de dynamo stuk was, ik heb toen de stator vervangen door die van mijn donormotor.
met hetzelfde probleem heb ik hem in de garagebox gestalt voor de winter.
ik ben er na de winter weer verder mee gegaan echter kreeg ik de accu niet meer aan de praat , deze was helemaal leeg en heeft de hele winter zo gestaan.
de accu van mijn donormotor gepakt en de druppellader begon meteen te laden dus deze in mijn motor gezet.
Ik heb bij de motorshop mijn spanningsregelaar/gelijkrichter (dit is beide in 1 component) laten doormeten, deze gaf niet voldoende stroom af (rond 13.4V) bij 5000 toeren.
ik heb de spanningsregelaar/gelijkrichter vervangen voor die van mijn donormotor echter omdat deze te veel spanning af gaf (boven 15 volt) is de zekering gesprongen en mijn motor deed echt helemaal niks meer.
ik heb via internet een nieuwe spanningsregelaar besteld, de zekering vervangen door een reserve 15A echter laad mijn accu niet meer sinds de zekering gesprongen is, verder werkt alles.
om te kijken of de spanningsregelaar niet foutief was heb ik beide oude spanningsregelaars/gelijkrichters teruggezet om te kijken of hij dan laadt echter gebeurt er met geen van de 3 iets.
ik heb de dynamo losgekoppeld en alle fasen gemeten deze geven stuk voor stuk 95V wisselspaning af +- 1,5V.
ik concludeer daar uit dat de dynamo functioneert.
om te kijken of er een kabelbreuk is heb ik de kabels door gemeten maar kon niks vinden echter omdat ik geen expert ben op elektrisch gebied heb ik de hele kabelboom vervangen door de spare van mijn donormotor, alles werkt maar de accu laad nog steeds niet.
op het elektrisch schema zie ik dat 2 fasen van de dynamo direct naar de spanningsregelaar/gelijkrichter gaan en dat er 1 over de lichtschakelaar naar de spanningsregelaar gaat, ik heb echter geen lichtschakelaar, contact aan is bij mij licht aan, deze derde fase zit dan ook in de koplamp doorgelust (dus ook direct op gelijkrichter). vanuit de gelijkrichter gaat er een plus en een min op de accu.

opsomming
sinds zekering geklapt is laad accu niet meer
zekering vervangen door een nieuwe 15A
dynamo geeft stroom af
spanningsregelaar vervangen en geen van de 3 resulteert in laden.
kabels vervangen door spare van donormotor
druppellader laadt accu gewoon op dynamo echter niet

ik weet niet meer wat ik kan doen of nakijken.

ik hoop dat iemand met de gouden tip komt
alvast bedankt,
Robin
 
Laatst bewerkt:
Als eerste is je accu nog wel goed? Een zekering van 15A klapt er niet uit omdat de spanning te hoog is maar door de stroom te hoog is. Deze te hoge stroom kan je accu hebben opgeblazen. Ik begrijp dat je de dynamo ca 95V~ wisselspanning geeft onbelast en wat meet je aan spanning Na de gelijkrichter ?V= en welke spanning staat er op de koplamp en is dat ~ of =
Welke motor is het dan kan ik schema bekijken.
 
Hoi meld je ook even in het gs500 blok hier op MF. Want het onderblok van jou gs450 is het zelfde als de gs500. Laadcirquit is volgens mij ook het zelfde. De functie van de 3fase is als je licht aan staat de accu dan extra geladen wordt door de 3de fase.
Enne welkom hier. 😎
 
Als eerste is je accu nog wel goed? Een zekering van 15A klapt er niet uit omdat de spanning te hoog is maar door de stroom te hoog is. Deze te hoge stroom kan je accu hebben opgeblazen. Ik begrijp dat je de dynamo ca 95V~ wisselspanning geeft onbelast en wat meet je aan spanning Na de gelijkrichter ?V= en welke spanning staat er op de koplamp en is dat ~ of =
Welke motor is het dan kan ik schema bekijken.
Het gaat om een Suzuki GS450L uit 1986, als je een accu hebt opgeblazen werkt die dan nog? alles op mijn motor functioneert behalve het laden van de accu.
 
Heb nog ff in het handboek gekeken. Bij 5000 toeren zou de spanning op de accuklemmen 14-15V moeten zijn. Dit bij een volle accu gemeten. Vervolgens wisselstroomdynamo testen. Die zou meer dan 75 volt moeten geven. Ik weet niet of je die 15 volt bij een volle accu gemeten hebt.

Wat je ook eens kan doen is de draad los gooien die naar voren loopt. Dan laad de accu gewoon op 2 fase op. Want als die draad soms sluiting maakt krijg je ook gekke dingen. Want als jou motor alles doet dan moet het in het laad circuit zitten.

Succes er mee. 8-)
 
Ik meet op elke fase direct ruim 75v wisselspanning ook op de stekker die op de spanningsregelaar gaat er gaat dus 3 fasen ruim voldoende spabning de spanningsregelaar in. Na de spanningsregelaar meet ik 13.3V echter is dit een nieuwe en met de 2 oude die meer afgegeven hebben meet ik precies hetzelfde. Ik heb de kabel die naar voor loopt en terug doorgemeten en daar zit geen kabelbreuk in, tevens meet ik op die aansluiting van de stekker gewoon 80V wisselspanning.
 
En als je de draad die naar de verlichting toe gaat eens los haal . Dus eigenlijk de 3de fase. Ik heb begrepen dat jij geen lichtschakelaar hebt en dat dus gelijk de verlichting brand. Dan zou er geladen worden met 2 fase. De accu zou nu opgeladen moeten worden. Je zou volgens mij dan iets van 13.7 a 14.8 volt moeten hebben bij 4 a 5000 toeren. Dan moet de accu gewoon opladen. Als dit wel werkt dan zit er iets niet lekker in het lichtcircuit. Succes 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan