Suzuki gs450L caferacer project

Beunhaas98

MF'er
17 apr 2021
172
114
Beste mensen, mijn naam is Luuk en ik ben 22 jaar en ik woon in de Achterhoek. Ik heb inmiddels een paar maand mijn rijbewijs en vond het wel tijd om eens een motor te kopen. Van de week een suzuki gs450L op de kop getikt uit 87' met volgens de klok 18.000 km er op. Ik had al een vraag gesteld ergens anders op MF maar omdat ik dit al is opgelost wil ik hier mijn project zelf bij gaan houden aagezien het geen technische vraag meer is. Als dit niet goed is excuus ik ben nieuw hier en ken de weg nog niet zo goed. Verder zal ik even een foto bijvoegen van hoe hij was en wat de huidige stand van zaken is. De motor is inmiddels al zo goed als kaal en ik ga misschien het frame laten coaten, of eventueel zelf spuiten (iemand tips/ervaringen?) En ik wil er een mooie caferacer van maken. Ik heb eens zitten kijken voor een zadel bij caferacer webshop en daar zag ik zadels die ik bij ali voorbij zag komen. Ik heb er een besteld met een tellertje en een U doe aan het subframe gelast kan worden incl. Ledstrip. Ik weet het grote kans dat het rotzooi is maar ik wil het toch even proberen en het zadel is eventueel nog nieuw te bekleden naar wens. Clip ons wil ik zelf gaan proberen te draaien/frezen op het werk want dat is leuk om te doen
20210414_203100.jpg
received_301704081474765.jpeg
 
Hoi Luuk, leuk project, ik vind een GS450 een leuke basis voor een caferacer maar ik ben bevooroordeeld omdat ik er zelf een stel GSen heb gehad inclusief een paar verbouwd naar caferacer. :9
En als je zelf kan draaien en frezen wordt het helemaal leuk, wacht even met het spuiten of coaten van onderdelen tot alles helemaal verbouwd is, het is zonde als er nog een beugeltje bij moet of afgehaald worden omdat dat mooier is terwijl het frame er al glimmend bij staat,

Ik ga je volgen en hoop op lekker veel foto's.
 
Nou vandaag een paar dingen gedaan, even gekeken naar de kleppen van het blok en krijg nergens al een voelermaat van 0.05 onder... een paar shims uitgewisseld en zelfs dan krijg ik hem nog nergens tussen. Waar moet ik beginnen gewoon net zo lang door gaan met elke keer 0.05 kleiner tot ik er ben? Ik kan de oude eventueel op jet werk slijpen met een slijpbank om zo de dikte te bepalen en uiteindelijk deze diktes kopen. Ik kan de geslepen shims ook hebruiken want in de fabriek slijpen ze deze ook neem ik aan.
Verder even de remklauw er afgehaald waar ik een half uur mee bezig was en dat was het eigenlijk wel. Verder ga ik inderdaad het frame schoonmaken en eerst alles verbouwen voor ik deze laat poedercoaten want het zou wel zonde zijn idd.
Oja is er iemand die weet hoe de NAKS werkt van een gs450?
 
Nou vandaag een paar dingen gedaan, even gekeken naar de kleppen van het blok en krijg nergens al een voelermaat van 0.05 onder... een paar shims uitgewisseld en zelfs dan krijg ik hem nog nergens tussen. Waar moet ik beginnen gewoon net zo lang door gaan met elke keer 0.05 kleiner tot ik er ben? Ik kan de oude eventueel op jet werk slijpen met een slijpbank om zo de dikte te bepalen en uiteindelijk deze diktes kopen. Ik kan de geslepen shims ook hebruiken want in de fabriek slijpen ze deze ook neem ik aan.
Verder even de remklauw er afgehaald waar ik een half uur mee bezig was en dat was het eigenlijk wel. Verder ga ik inderdaad het frame schoonmaken en eerst alles verbouwen voor ik deze laat poedercoaten want het zou wel zonde zijn idd.
Oja is er iemand die weet hoe de NAKS werkt van een gs450?

Als jullie een goede slijpbank hebben staan met magneet kan je dat prima doen, ik zou voor de veiligheid wel de zelf geslepen kant aan de onderkant doen ik weet niet hoe diep de harding van de shims gaat. Ruilshims bij de dealer zitten rond de €5-8 per stuk als ze deze grote maat nog hebben, jij hebt de 29 mm diameter versie geloof ik?
 
Klopt is inderdaad 29mm en het scheelt ik heb er maar 4 nodig dus zal sowieso geen dure aanschaf zijn
 
Weet je zeker dat je op de juiste manier meet? Zoals je het nu verteld staan dus al je kleppen momenteel te strak.
Dit terwijl ze na tijden niet stellen over het algemeen te los komen te staan..
Ik zou nog een paar keer goed meten voordat je besluit iets te gaan verslijpen.
 
Weet je zeker dat je op de juiste manier meet? Zoals je het nu verteld staan dus al je kleppen momenteel te strak.
Dit terwijl ze na tijden niet stellen over het algemeen te los komen te staan..
Ik zou nog een paar keer goed meten voordat je besluit iets te gaan verslijpen.
Ik heb de kleppen zo staan dat ze met de punt ongeveer omhog staan dus vrij, dan moet ik toch een speling kunnen meten? Ik dacht altijd dat speling minder word ivm inslijten van de kleppen maar kan het fout hebben natuurlijk.
Onderaan wat foto's van de bestelde spullen, eens kijken wat het is, verder als dalijk de kleppendeksel er weer op zit ga ik hem afdoppen en schoonmaken en spuiten ik zag op google motors met de deksels zwart mee gespoten ik vind dit wel mooi eigenlijk.
Screenshot_20210419-083918_AliExpress.jpg
Screenshot_20210419-083906_AliExpress.jpg
Screenshot_20210419-083838_AliExpress.jpg
 
Door slijtage slijt er metaal weg dus zou er juist meer speling moeten zijn.
Heb je een werkplaatshandboek of dergelijk? Daar staat duidelijk in hoe je de klepspeling moet meten en wat deze moet zijn. Meestal is dit met de cilinder op TDC. Aangezien je een twin hebt moet je uiteraard voor beide cilinders onafhankelijk van elkaar checken. Vermoed dat ze 180 graden tov gedraaid zijn mbt TDC.
Ik heb hetzelfde cockpitje gebruikt op mijn FT. Was even zoeken hoe je hem moet aansluiten (handleiding is nogal... chinees) maar dan heb je wel een best leuk tellertje voor weinig.
 
Kan je niet zo stellen, bij deze motor gaan ze bijna altijd krapper staan, vooral bij de uitlaat.
 
Zo had ik het nog niet bekeken ik ging er zomaar vanuit dat de klep zich meer zou zetten dan dat de shim zou slijten en dat is in dit geval ook zo. Die dingen zijn knetter hard dus morgen even wat verschillende maten shims halen om uit te proberen. Ik denk in elk geval dat het al heel lang geleden is dat de kleppen van deze motor zijn gesteld.
Trouwens voor het stuur heb ik een idee, ik ga waarschijnlijk de rechte stukken van het oude stuur afslijpen en daar uiteinden op fabriceren die ik aan de voorpoot kan maken dan heb ik gewoon clip-ons. Ik wil sowieso graag clip-ons ivm het zakken van de voorpoten aangezien deze standaard vrij lang zijn en een m stuur blokeert de poten in dit geval.
 
Clipons is sowieso mooier als een M-stuur vind ik, en als je kan draaien op het werk dan kunnen ook de binnenpoten ingekort worden toch? Er zijn wel how-to's te vinden op het net. Als je de clipons gaat maken let dan trouwens goed op waar je de bevestigingsbouten doet, niet ergens aan de achterkant waar ze de stuuruitslag kunnen beperken omdat ze de tank raken.
 
Clipons is sowieso mooier als een M-stuur vind ik, en als je kan draaien op het werk dan kunnen ook de binnenpoten ingekort worden toch? Er zijn wel how-to's te vinden op het net. Als je de clipons gaat maken let dan trouwens goed op waar je de bevestigingsbouten doet, niet ergens aan de achterkant waar ze de stuuruitslag kunnen beperken omdat ze de tank raken.
O goeie tip als uiteindelijk blijkt dat ze te lang zijn kort ik de poten gewoon in als dat idd kan. Verder een goede tip van die bevestigingspunten, ga ik rekening mee houden want waarschijnlijk komt er een blokje recht achter (als dit past met de tank)
 
We hebben thuis ook nog 2x 450gs staan.
1 is van mijn vrouw de andere is eigenlijk voor onderdelen. Maar eigenlijk zou deze opgeknapt moeten worden. Ze zijn wel iets ouder namelijk van 1980. Dus ik volg ook.
IMG-20180926-WA0003.jpeg
 
Laatst bewerkt:
O goeie tip als uiteindelijk blijkt dat ze te lang zijn kort ik de poten gewoon in als dat idd kan. Verder een goede tip van die bevestigingspunten, ga ik rekening mee houden want waarschijnlijk komt er een blokje recht achter (als dit past met de tank)
Kan je een tekening laten zien van hoe je de clipons wilt maken? Ik heb ook nog een set in de planning staan voor één van m'n projecten maar dan met carbonfiber stuurhelften.
 
Kan je een tekening laten zien van hoe je de clipons wilt maken? Ik heb ook nog een set in de planning staan voor één van m'n projecten maar dan met carbonfiber stuurhelften.
Ik ga het morgen denk ik even uittekenen en zal hem zeker even doorsturen als hij klaar is
We hebben thuis ook nog 2x 450gs staan.
1 is van mijn vrouw de andere is eigenlijk voor onderdelen. Maar eigenlijk zou deze opgeknapt moeten worden. Ze zijn wel iets ouder namelijk van 1980. Dus ik volg ook.Bekijk bijlage 1621449
Hmm mooi velgen en een mooie tank moet je daar toevallig van af? :9 :9
 
Voor knipperlichten moet je wel aanpassingen doen. Het makkelijkste is om een ander relais te plaatsen. Voor de overige lampen is het niet nodig.
 
Ik heb al ff gekeken op internet, is gewoon universeel allemaal zo te zien dus dat komt wel goed, bij de motorzaak maar ff een halen vd week alvast.
 
Laatst bewerkt:
Oke ik heb dus even de rest van het frame kaal gemaakt dan kan ik hem vandaag of morgen even schoonmaken van meer dan 30 jaar kettingvet volgensmij. Verder even bij de motorzaak geweest voor shims maar daar hadden ze alleen shims van yamaha als ik mij niet vergis in elk geval waren die in diameter net te klein maar kon ik wel de speling opmeten.
Klep A en B beiden uitlaat moeten een van 2.5 dik hebben en C inlaat 2.55 dik en D inlaat heeft maarliefst 2.92 dik nodig. Waar dit verschil vandaan komt weet ik niet maar veel is het wel in elk geval. Hopen dat ik er een kan vinden zo dik en verder wil ik de deskundigen hier vragen of het verstandig is die flapjes aan het frame te laten voor de kabelboom, ik zkt er namelijknover na te denken de meeste weg te halen en kabelbinders gebruiken aangezien een heel aantal behoorlijk slap is en weinig houvast hebben.
20210420_191848.jpg
20210420_191744.jpg
20210420_183959.jpg
 
Nou vanavind even terug naar het werk gegaan om de klep shims te slijpen en dit ging super. Ik heb de onderkant geslepen en de bovenkant origineel gelaten. Verder even de kap waar de koppelingshevel in zit geborsteld met een scotch-brite borstel op de slijpsteen, de rest van het blok gebeurd met de hand wanneer deze schoongespoten is.
Ik heb revisiesetjes met pakking o-ringen en vlotternaald voor de carburateurs besteld en de carburateurs vandaag uit elkaar gedraaid en ultrasoon gereinigd. De vorige eigenaar (denk ik) was zo slim om de pin die de vlotters vast houd te klinken aan de achterkant terwijl de vlotterbak deze normaal gewoon blokkeerd.... dus daar een hele tijd mee lopen stoeien. De vacuum rubbers van de carburateur zijn wat stugger geworden door de jaren een, wel werken ze en zijn goed dicht. Hoop dat het geen problemen oplevert voor het lopen want ze kosten best wel veel.
De kleppen hebben nu goeie speling 1 inlaatklep nog wel wat te veel maar dit hou ik even in de gaten. Klepdeksel pakking had ik ergens opgepikt maar bleek de verkeerde te zijn waarschijnlijk gs500 oid want het boutpatroon was compleet anders.
20210421_191609.jpg
 
Nou vanavind even terug naar het werk gegaan om de klep shims te slijpen en dit ging super. Ik heb de onderkant geslepen en de bovenkant origineel gelaten. Verder even de kap waar de koppelingshevel in zit geborsteld met een scotch-brite borstel op de slijpsteen, de rest van het blok gebeurd met de hand wanneer deze schoongespoten is.
Ik heb revisiesetjes met pakking o-ringen en vlotternaald voor de carburateurs besteld en de carburateurs vandaag uit elkaar gedraaid en ultrasoon gereinigd. De vorige eigenaar (denk ik) was zo slim om de pin die de vlotters vast houd te klinken aan de achterkant terwijl de vlotterbak deze normaal gewoon blokkeerd.... dus daar een hele tijd mee lopen stoeien. De vacuum rubbers van de carburateur zijn wat stugger geworden door de jaren een, wel werken ze en zijn goed dicht. Hoop dat het geen problemen oplevert voor het lopen want ze kosten best wel veel.
De kleppen hebben nu goeie speling 1 inlaatklep nog wel wat te veel maar dit hou ik even in de gaten. Klepdeksel pakking had ik ergens opgepikt maar bleek de verkeerde te zijn waarschijnlijk gs500 oid want het boutpatroon was compleet anders.Bekijk bijlage 1622186
Heeft de GS450 niet dezelfde shims als een GS500? Zo ja mag je ze hier ook gratis komen ruilen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan