Suzuki gs450L caferacer project

Ja ik heb wel gekeken in het wphb die ik digitaal heb maar kan er niet echt wijs over worden
 
link

"think of the tensioner as a mechanical one-way valve -- it can tighten the cam chain if needed, but it won't allow it to loosen. The pushrod can come out, but it can't go back in (unless you turn the knob.)"
 
Laatst bewerkt:
Dit vond ik in de service manual, ik moet dus dat wieltje handmatig naar links draaien terwijl ik de krukas verdraai en wanneer ik de spanner loslaat en verder draai aan de krusas zal de spanner zichzelf als het goed is gaan zetten als iknht goed begrijp.

Rotate the large knurled nut on the cam
chain tensioner counterclockwise while
slowly rotating the crankshaft counter￾clockwise. This rotation will cause the
cam chain to push back against the
tensioner plunger. Release the knurled
nut and slowly rotate the crankshaft
clockwise (normal rotation). The
knurled nut should rotate clockwise as
the plunger takes up the slack in the cam
chain. If the knurled nut does not re￾spond as described, the plunger lock￾screw may be too tight or the plunger
may be sticking. If necessary, refer to
Cam Chain Tensioner as outlined in this
chapter to disassemble the
 
Volgens mij (correct me if i am wrong) is dat een methode om te kijken of spanner nog goed werkt.
 
Eigenlijk als ik het goed heb hoef ik dus helemaal niks te doen om de ketting te spannen en gaat het gewoon altijd vanzelf :? als ik wil conroleren of hij nog werkt moet ik dus het wieltje naar links draaien en aan de krukas draaien en voila. Dan ga ik dat ook even checken
 
Naja gaat niet vanzelf wanneer de ketting te versleten is en kan je hem met die knop bij stellen. De plunjer die de ketting spant kan nooit verder naar binnen als de knop niet beweegt, naar links draaien minder spanning naar rechts meer.

Maar let op bijstellen met die knop hoeft maar extreem weinig te zijn dus geen hele slagen. link En de setscrew moet natuurlijk een halve slag loszitten zodat je plunjer kan bewegen.
1620289378756.png
 
link

"think of the tensioner as a mechanical one-way valve -- it can tighten the cam chain if needed, but it won't allow it to loosen. The pushrod can come out, but it can't go back in (unless you turn the knob.)"
Lees dit nu pas goed door het is nu echt heel duidelijk danku
 
  • Leuk
Waarderingen: RWB
Oke ff weer een update: achterlicht aangesloten, knipperlichten aangesloten met een led relais van ali express op snelheid instelbaar werkt goed. Motor tot zo ver in elkaar zitten om alles op te meten en op maat te maken zoals elektra schakelpook uitlaat steun etc. En ook de rest van het elektrisch systeem is aangesloten, de teller is aangesloten net als de stuurschakelaar dus de kabelboom is nu helemaal klaar en kan er weer uit om even netjes te maken. Ik geloof dat dit het wel was (was genoeg werk uitzoeken hoe die teller werkt) maar het resultaat mag er wezen en ik ben er heel erg blij mee, vooral met de versnellings indicator waarom weet ik niet maar vind het gewoon een super vette optie ookal kijk ik er toch nooit naar.
helaas is het filpmje van de teller te groot om te sturen maar de teller is bekend en die werkt naar behoren.
20210507_133124-jpg.1629210
 

Bijlagen

  • 20210507_133124.jpg
    20210507_133124.jpg
    344,9 KB · Weergaven: 235
  • Leuk
Waarderingen: RWB
Oja nog een vraagje, is het eigenlijk normaal dat het achterlicht met het contact aangaat? Leek mij een beetje gek want bij mn auto zit deze gewoon op de lichtschakelaar. Verder zegt het bedradingsschema dat deze rechtstreeks op het contact zit dus het klopt wel allemaal. Iemand misschien een toelichting? Kon het met google even niet vinden.
 
Normaal loopt het via de lichtschakelaar op het stuur. Zo staat het ook op het elektrisch schema. Tenminste het schema wat ik heb wel. :+
gs450wiring.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mijn verhaal klopt niet helemaal zie ik. In het schema van hier boven zit deze wel degelijk gelijk op het contact slot. In het schema wat ik thuis heb staat ook duidelijk Dutch only bij. Maar ik zou er mij niet zo druk om maken, als het maar werkt.
20210507_164154.jpg
 
Klopt inderdaad zit op jou schema ook direct op het contact ik dacht dat dit altijd gelijk met het voorlicht schakelde maar blijkbaar niet weer wat geleerd:)
 
Klopt inderdaad zie nu pas dat hij in 92' geschreven is terwijl hij uit 87' komt, ben benieuwd waar hij vandaan komt dan
 
Contact heeft toch twee standen, eigenlijk drie. Off, run en park. Bij de stand run, dus om de motor te laten draaien, kan het achterlicht pas branden als de verlichting is ingeschakeld. De stand park is, zoals de naam al zegt, om de motor te parkeren met het achterlicht brandende net als men een wagen kan parkeren met brandende parkeerlichten. Kan wel eens tegenvallen als ge uw motor in de verkeerde stand binnenzet en ge het volgende weekend vaststelt dat ge een lege batterij hebt, want ook in die stand kan de contactsleutel verwijdert worden.
 
Contact heeft toch twee standen, eigenlijk drie. Off, run en park. Bij de stand run, dus om de motor te laten draaien, kan het achterlicht pas branden als de verlichting is ingeschakeld. De stand park is, zoals de naam al zegt, om de motor te parkeren met het achterlicht brandende net als men een wagen kan parkeren met brandende parkeerlichten. Kan wel eens tegenvallen als ge uw motor in de verkeerde stand binnenzet en ge het volgende weekend vaststelt dat ge een lege batterij hebt, want ook in die stand kan de contactsleutel verwijdert worden.
Daar zeg je wel wat maar de mijne heeft geen parkeer stand, alleen contact aan/uit (nog verder naar rechts en nog verder naar links is stuurslot) en dan brand er niks en kan ik ook niks laten branden
 
Vandaag weer druk geweest want het word steeds mooier weer en ik krijg nu echt drang om te rijden, ik ben bezig geweest met het rempedaal en schakelmechanisme en de bevestiging van de ontsteking en de regulator, dit zit nu onder het zadel. Verder krijg ik de elektronica wel weggewerkt zoveel is het nou ook weer niet. Wel moet ik even kijken wat ik met de accu ga doen, ik denk dat ik iets van een munitie kistje ga zoeken om op de achterbrug te zetten waar de accu in kan dat leek mij in elk geval wel mooi. Verder heb ik weer een hoop gewichtsbesparing gedaan vandaag door een hoop onzin van het frame te slijpen.
 
Vandaag weer druk geweest want het word steeds mooier weer en ik krijg nu echt drang om te rijden, ik ben bezig geweest met het rempedaal en schakelmechanisme en de bevestiging van de ontsteking en de regulator, dit zit nu onder het zadel. Verder krijg ik de elektronica wel weggewerkt zoveel is het nou ook weer niet. Wel moet ik even kijken wat ik met de accu ga doen, ik denk dat ik iets van een munitie kistje ga zoeken om op de achterbrug te zetten waar de accu in kan dat leek mij in elk geval wel mooi. Verder heb ik weer een hoop gewichtsbesparing gedaan vandaag door een hoop onzin van het frame te slijpen.
Foto's :Y
 
Heb deze foto, van het frame in de werkplaats. Ben dalijk bij de schoonouders en zal morgen even van de rest foto's maken:j
Ook vergeten te vertellen dat ik 2 stukken pijp heb gekocht die ik geperforeerd heb met een boor van 11 als ik mij niet vergis. Daar zal ik ook even een fotootje van sturen morgen
IMG-20210508-WA0002.jpeg
 
Nou eindelijk tijd om weer wat te schrijven, vandaag blok even gewassen en deze kwam er nog wel heel mooi uit, ik twijfel om deze wel te gaan spuiten want krijg hem echt niet overal mooi vetvrij. Maar heb nog even om daar over na te denken, verder even de dempers gespoten met kachelsphitbusje en toen ik klaar was kwam ik er ajter dat ik het ophangpunt nog helemaal niet gemaakt had dus waarschijnlijk een spuitbusje voor niks verknoeid. Dit was alles van vandaag wel verder nog foto's van gister ik moet er wel even bij zeggen dat de rempedaal nog netjes gemaakt moet worden. De instelbare db killer komt in de pijp gelast die ik in zn geheel in de demper huls schuif en vastdraai.
20210509_205225.jpg
20210509_202942.jpg
20210509_202848.jpg
20210509_202753.jpg
20210509_202743.jpg
20210509_202730.jpg
 
Ik zag de schokbrekers voorbij komen op een foto. Wil je die ook nog vervangen. Ik heb dat uiteindelijk wel gedaan, nou dat scheelt een hoop in wegligging. Hoeft natuurlijk niet gelijk. Maar waarschijnlijk zijn het nog de originele en die zijn bijna 35 jaar oud. Ik ga het gewoon volgen. :t
 
Ik zag de schokbrekers voorbij komen op een foto. Wil je die ook nog vervangen. Ik heb dat uiteindelijk wel gedaan, nou dat scheelt een hoop in wegligging. Hoeft natuurlijk niet gelijk. Maar waarschijnlijk zijn het nog de originele en die zijn bijna 35 jaar oud. Ik ga het gewoon volgen. :t
Leuk dat je dat vraagt ik denk odd dat ze origineel zijn. Ze zijn wel instelbaar maar ga ze even opknappen en kijken hoe de motor er mee rijd ik kan ze altijd nog vervangen
 
Vandaag eventjes bezig geweest met de dempers, de hele mikmak in elkaar gelast en op hoop van zegen een mooi geluidje. Het spul past mooi in de demperhulzen die ik gemaakt heb en het enige wat nog moet gebeuren is de ophanging en een gaatje boren voor de schroef van de db killer. De ophanging doe ik bij montage pas.
20210511_170421.jpg
20210511_170524.jpg
 
Vabdaaag lekker weer om buiten eens het blok nog maals grondig te reinigen, en dat is voor 90% gelukt. Kon tussen de koelribben niet overal bij maar met een smalle borstel kwam ik heel ver. Uiteindelijk de boel afgeplakt met tape en voila zie het resultaat. Ben zelf wel tevreden en hoop dat de verf overal goed uithard aangezien dit eienlijk bij 180c gebeurd maar daar maak ik mij niet zo veel zorgen om. Bougies heb ik meegespoten daar komen toch nog nieuwe in. Daarna heb ik nog even de alu deksels met scotchbrite bewerkt zodat het even iets strakker lijkt.
20210513_175258.jpg
20210513_183933.jpg
 
Heb gisteren even alle punten voor het zadel aan het frame gelast, enige waar ik nog mee zit is passagiersteuntjes. Is het een idee om deze op de achterbrug te monteren? Dat deze iets op en neer gaat is niet zo erg toch? Dit is namelijk de makkelijkste en mooiste optie aangezien ik anders een lange bevestiging moet maken aan het frame. Verder is het frame bijna klaar om te spuiten en dan kan ik een keer beginnen met echt bouwen*O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan