DeBadmeester
Rookie
Beste Motor forum lezers.
Ik zit met een tril probleem. De motor is hiervoor al verscheidene keren bij de garage geweest, maar gezien het een 'niet constant aanwezig' probleem is, kan de monteur het trillen niet nabootsen.
Gezien ik wel een technische achtergrond heb (eerder een Honda Shadow gereviseerd hobby matig) leek het me verstandig om hier een topic te openen voor jullie mening over de situatie. Voor de duidelijkheid, ik wil niet gaan sleutelen aan de motor, ik wil proberen de mogelijke oorzaak hierlangs te vinden om in te schatten of reparatie rendabel is.
Motor feiten:
Wanneer:
Probleem en kenmerken (enkel als het probleem er is!):
Geprobeerd om te verhelpen (bij een beroeps monteur):
Mijn eerste gedachtegang is een lager die niet bij de versnellingsbak zit (hij trilt immers ook met koppeling in). Mogelijk bij de krukassen ofzo. Zijn er Suzuki kenners die het blok open hebben gehad? Wat is jullie mening?
Ik zit met een tril probleem. De motor is hiervoor al verscheidene keren bij de garage geweest, maar gezien het een 'niet constant aanwezig' probleem is, kan de monteur het trillen niet nabootsen.
Gezien ik wel een technische achtergrond heb (eerder een Honda Shadow gereviseerd hobby matig) leek het me verstandig om hier een topic te openen voor jullie mening over de situatie. Voor de duidelijkheid, ik wil niet gaan sleutelen aan de motor, ik wil proberen de mogelijke oorzaak hierlangs te vinden om in te schatten of reparatie rendabel is.
Motor feiten:
- Suzuki GS450L
- 47.000 Km op de teller (32.000 gekocht +/- jaar geleden)
- Geen monteur handleiding
- Het probleem is in mijn bezit ontstaan/opgedoken (15.000Km gelden gekocht, +/- 10.000 geleden voor eerst opgedoken
Wanneer:
- Willekeurig
- Duidelijk wel of niet aanwezig (geen tussenweg van hard of minder hard trillen)
- Lijkt 'aan of uit' gezet te kunnen worden door terug schakelen en afremmen op blok, of de koppeling los en het blok in hoge toeren gooien
Probleem en kenmerken (enkel als het probleem er is!):
- Duidelijk merkbare trilling in hele motor (tank, stuur, voetensteun)
- Vrouw zouden het mogelijk een fijne ervaring vinden tijdens het rijden
- Motorblok toerental gerelateerd (meer gas geven is meer trilling)
- Koppeling in of uit (wel of geen weerstand op het blok via banden) geeft geen verschil
- Merkbaar minder vermogen (max 120kmph ipv 140kmph en benzine verbruik van 1:22 naar 1:17)
- Start met meer moeite
- Als hij start met dit probleem, kun je de grond voelen trillen als je ernaast staat
- Bij afremmen op het blok de eerste twee seconden een merkbare piek in het trillen (het moment van gas geven naar afremmen). Gevoelsmatig lijkt het of er iets zit te tollen/onregelmatig trillen (voelbaar tussen linker en rechter voetpedaal). Net of iets stabiel moet worden met draaien in het blok.
- Meer geluid
- Moment aanwezig word vaker en langer
Geprobeerd om te verhelpen (bij een beroeps monteur):
- Nieuwe carburateur(niet geholpen, schoongemaakt en gesteld)
- Nieuwe tandwielen set voor en achter plus ketting
- Vele testrondes van de monteur (waar het probleem natuurlijk er nooit is)
Mijn eerste gedachtegang is een lager die niet bij de versnellingsbak zit (hij trilt immers ook met koppeling in). Mogelijk bij de krukassen ofzo. Zijn er Suzuki kenners die het blok open hebben gehad? Wat is jullie mening?