Suzuki gs500 2004 loopt niet lekker

hamkaaspizza

Rookie
21 dec 2020
19
3
Dag Allen,

Afgelopen jaar heb ik mijn rijbewijs behaald en direct heb ik van de mogelijkheid gebruik gemaakt om een motor te kopen. Gezien mijn 35 kw restrictie ben ik gevallen voor een suzuki gs500 uit 2004. Nu heb ik niet erg veel kennis van motoren en dit is dan ook de reden dat ik mij tot jullie richt. Ik loop tegen de volgende zaken aan:

- Nadat ik mijn luchtfilter heb vervangen merk ik dat ik, bij vol gas, verminderd vermogen heb rond de 6-8k toeren. De motor zeurt in die regionen wat en komt maar moeilijk op gang. Merk = HiFlo;
- Mijn motor start, vind ik, niet heel gemakkelijk. Wanneer ik wil rijden moet ik de choke al gauw 3-4 minuten open laten staan om de motor stationair te kunnen laten lopen;
- De choke is maar moeilijk soepel te sturen, ik heb haast het idee dat hij nu als een soort aan/uit-knop functioneert. Dat lijkt mij niet helemaal zoals het heurt ;);
- Ik merk dat de toerenteller wat heen en weer schommelt, het is niet veel, maar toch schommelingen van zon 100-300 toeren;
- De motor valt soms uit bij terugschakelen bij een stoplicht naar de eerste versnelling. Dit probleem doet zich nu vooral voor nadat ik het luchtfilter heb vervangen;
- Ik zit nu vaak wat te klooien met de stelschoef onder de carburateurs om de motor tijdens het rijden niet uit te laten vallen. Ik heb gelezen in het handboek dat de motor, warm, rond de 1200 toeren stationair zou moeten lopen. Echter merk ik nu dat wanneer ik hem warm rond dat aantal toeren zet, hij regelmatig uitvalt bij het stilstaan tijdens het rijden. Ook dit probleem doet zich nu vooral voor nadat ik het luchtfilter heb vervangen.

Ik ben reeds voornemens de motor langs de garage te doen, maar ben toch erg benieuwd wat jullie mij kunnen vertellen.

Graag hoor ik het.

Groet,

Niels
 

V-twin!

Die hard MF'er
5 mrt 2007
424
13
Bij de gs is uitdraaien een rijker mengsel. Dus in draaien wordt het mengsel armer van. Dat heeft naar mijn weten met de plaats te maken waar die schroefjes zitten. Aan de inlaatkant of aan de luchtfilter kant. Bij de inlaat kant voeg je meer benzine toe bij uitdraaien. Bij de luchtfilter kant voeg je meer lucht toe bij uitdraaien.
 

Clank

MF veteraan
25 okt 2016
3.991
2.190
Helmond
Bij de gs is uitdraaien een rijker mengsel. Dus in draaien wordt het mengsel armer van. Dat heeft naar mijn weten met de plaats te maken waar die schroefjes zitten. Aan de inlaatkant of aan de luchtfilter kant. Bij de inlaat kant voeg je meer benzine toe bij uitdraaien. Bij de luchtfilter kant voeg je meer lucht toe bij uitdraaien.
In het algemeen is indraaien armer en uitdraaien rijker. Ik heb nog niet eerder gehoord dat het andersom is.

@TS: hoever heb je ze nu uitgedraaid?
 

hamkaaspizza

Rookie
21 dec 2020
19
3
Dag, ik heb voor zover ik weet de schroeven nu goed gezet middels een instructie. Nu loop ik echter nog wel tegen de volgende zaken aan. Ik merk dat het toerental nog steeds behoorlijk schommelt en dat de choke erg lastig af te stellen is. Volledig open werkt de choke goed, maar wanneer ik hem bijvoorbeeld wat terug wil zeggen valt het toerental plots erg snel terug. Graag hoor ik het.
 

Clank

MF veteraan
25 okt 2016
3.991
2.190
Helmond
Dag, ik heb voor zover ik weet de schroeven nu goed gezet middels een instructie. Nu loop ik echter nog wel tegen de volgende zaken aan. Ik merk dat het toerental nog steeds behoorlijk schommelt en dat de choke erg lastig af te stellen is. Volledig open werkt de choke goed, maar wanneer ik hem bijvoorbeeld wat terug wil zeggen valt het toerental plots erg snel terug. Graag hoor ik het.
Op hoeveel heb je de schroeven ingesteld?
Wat is behoorlijk schommelen?
 
Bovenaan Onderaan