Suzuki gs500 2004 loopt niet lekker

hamkaaspizza

MF'er
21 dec 2020
32
3
Dag Allen,

Afgelopen jaar heb ik mijn rijbewijs behaald en direct heb ik van de mogelijkheid gebruik gemaakt om een motor te kopen. Gezien mijn 35 kw restrictie ben ik gevallen voor een suzuki gs500 uit 2004. Nu heb ik niet erg veel kennis van motoren en dit is dan ook de reden dat ik mij tot jullie richt. Ik loop tegen de volgende zaken aan:

- Nadat ik mijn luchtfilter heb vervangen merk ik dat ik, bij vol gas, verminderd vermogen heb rond de 6-8k toeren. De motor zeurt in die regionen wat en komt maar moeilijk op gang. Merk = HiFlo;
- Mijn motor start, vind ik, niet heel gemakkelijk. Wanneer ik wil rijden moet ik de choke al gauw 3-4 minuten open laten staan om de motor stationair te kunnen laten lopen;
- De choke is maar moeilijk soepel te sturen, ik heb haast het idee dat hij nu als een soort aan/uit-knop functioneert. Dat lijkt mij niet helemaal zoals het heurt ;);
- Ik merk dat de toerenteller wat heen en weer schommelt, het is niet veel, maar toch schommelingen van zon 100-300 toeren;
- De motor valt soms uit bij terugschakelen bij een stoplicht naar de eerste versnelling. Dit probleem doet zich nu vooral voor nadat ik het luchtfilter heb vervangen;
- Ik zit nu vaak wat te klooien met de stelschoef onder de carburateurs om de motor tijdens het rijden niet uit te laten vallen. Ik heb gelezen in het handboek dat de motor, warm, rond de 1200 toeren stationair zou moeten lopen. Echter merk ik nu dat wanneer ik hem warm rond dat aantal toeren zet, hij regelmatig uitvalt bij het stilstaan tijdens het rijden. Ook dit probleem doet zich nu vooral voor nadat ik het luchtfilter heb vervangen.

Ik ben reeds voornemens de motor langs de garage te doen, maar ben toch erg benieuwd wat jullie mij kunnen vertellen.

Graag hoor ik het.

Groet,

Niels
 
In Suzuki,s kan je het beste alleen originele filters monteren,sommige modellen lopen niet goed op imitatie filters.
Als er een origineel filter in zat kijk of daar een nummer op staat en zorg dat je een filter koopt waar een zelfde nummer op staat,anders een filter bestellen bij de dealer zodat ze aan de hand van het framenummer de juiste kunnen leveren,er zijn namelijk nogal wat verschillende filters per bouwjaar.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: AWH
Dag, het terugplaatsen van het nieuwe filter wordt lastig gezien ik hem weg heb gegooid. Wel kan het dus goed zijn dat het filter een deel van het euvel veroorzaakt? Starten heeft de motor nooit echt lekker gedaan en datzelfde met het schommelen van de toerenteller.
 
Ik heb de bougies pas vervangen, hij start nu wel wat langer door. Dat was ook een van mijn eerste gevoelen, de carburateurs. Is het goed zelf te doen om deze te reviseren? Of raad je het aan het te laten doen?
 
Ik heb de bougies pas vervangen, hij start nu wel wat langer door. Dat was ook een van mijn eerste gevoelen, de carburateurs. Is het goed zelf te doen om deze te reviseren? Of raad je het aan het te laten doen?
Je hebt het luchtfilter en de bougies al zelf vervangen. Ik zeg: je bent toe aan de volgende stap. De stap van het demonteren van de carburateurs en dan bekijken hoe de toestand er vanbinnen uitziet. Werk netjes, systematisch en noteer hoeveel slagen de stelschroeven uitgedraaid zijn.
Komt vast goed, en bij vragen vind je op dit forum vast de antwoorden op eventuele vragen.

Leuk klusje voor in de kerstvakantie, toch?
 
Dag, ik moet zeggen dat ik een beetje huiverig ben het zelf aan te pakken. Al is het wel een mooie uitdaging ;). Kom zelf uit Zwolle.
Carburateurs uit elkaar halen en terug in elkaar zetten is niet heel lastig, je moet vooral zorgen dat je secuur werkt, een overzicht van alle onderdelen van bijvoorbeeld cmsnl erbij houdt en na elke ding wat je eruit draait foto's maakt.
 
Duidelijk, ik denk dat ik het maar gewoon ga ondernemen. Is het perse nodig de carburateurs ultrasoon te reinigen? Of werkt ontvetter of carburateurreiniger voldoende? Ook vroeg ik mij nog even af wat ik dan benodigd ben? Ik neem aan 2* een revisieset met daarin de benodigde O-ringen, een nieuwe sproeier en een pakking (Carburateur Revisieset Suzuki GS500 '04-06 / GZ250 '99-05 / XF650 '98-99). Zie ik dan nog wat over het hoofd?
 
4 bakjes van de chinees, grote delen erin. Delen die je door elkaar kan gooien nummeten...
2 bakjes is al genoeg. Zitten maar 2 carburateurs op. En dan bakje 1 voor alles van carburateur 1, bakje 2 alles van carburateur 2.

Duidelijk, ik denk dat ik het maar gewoon ga ondernemen. Is het perse nodig de carburateurs ultrasoon te reinigen? Of werkt ontvetter of carburateurreiniger voldoende? Ook vroeg ik mij nog even af wat ik dan benodigd ben? Ik neem aan 2* een revisieset met daarin de benodigde O-ringen, een nieuwe sproeier en een pakking (Carburateur Revisieset Suzuki GS500 '04-06 / GZ250 '99-05 / XF650 '98-99). Zie ik dan nog wat over het hoofd?
Dat zijn inderdaad de setjes die je minimaal moet hebben. Sommige setjes hebben ook sproeiers en naalden erbij, maar als de motor eerder goed liep, zou ik deze gewoon lekker bestellen.

Ik zou ze wel in een ultrasoonbak laten gooien bij de lokale motorzaak.
 
Duidelijk, ik denk dat ik het maar gewoon ga ondernemen. Is het perse nodig de carburateurs ultrasoon te reinigen? Of werkt ontvetter of carburateurreiniger voldoende? Ook vroeg ik mij nog even af wat ik dan benodigd ben? Ik neem aan 2* een revisieset met daarin de benodigde O-ringen, een nieuwe sproeier en een pakking (Carburateur Revisieset Suzuki GS500 '04-06 / GZ250 '99-05 / XF650 '98-99). Zie ik dan nog wat over het hoofd?
Ah, je begint eraan. Mooi zo. Ik zou me in dit stadium nog niet te druk maken over wat je eventueel moet bestellen/reinigen e.d.
Begin nu maar eerst aan de klus, en deel op dit forum foto`s van wat je tegenkomt. Dat levert vast voldoende reacties c.q. leesvoer op om je op weg te helpen (of aan het twijfelen te brengen, hahaha).
Succes!
 
1608671328420.jpeg


1608671394353.jpeg


1608671475053.jpeg


Ultrasoneren is niet zaligmakend. Compressortje erbij, pijperagers, allerhande schoonmaakmiddelen.
Zwolle is een fokking eind weg om je carbs te komen ultrasonen in den haag. Maar er is vast wel iemand met een badje in de buurt bij jou...
 
Bekijk bijlage 1576126

Bekijk bijlage 1576127

Bekijk bijlage 1576128

Ultrasoneren is niet zaligmakend. Compressortje erbij, pijperagers, allerhande schoonmaakmiddelen.
Zwolle is een fokking eind weg om je carbs te komen ultrasonen in den haag. Maar er is vast wel iemand met een badje in de buurt bij jou...
Zo ja.

Als je laat ultrasonen bij een motorzaak ook even overleggen hoe groot hun bak is. Ik mag bij mijn lokale garage altijd de body's van de carburateurs aan elkaar laten zitten. Scheelt een hoop gekut met kleine veertjes die net weer steeds onhandig wegspringen.
 
Enig idee wat allemaal de ultrasoon in moet? @Clank, wat bedoel je met de body's? Zou dat voor mij betekenen dat ik de twee carburateurs aan elkaar laat, en alle los te schroeven onderdelen uit de vlotterkamers haal?

Of bestaat er misschien iets van een instructie aan de hand waarvan ik de demontage kan doen. De carburateurs losmaken gaat lukken, alleen wat er dan met de carburateurs zelf moet gebeuren lijkt nog even een gok.

Zondag ga ik aan de slag! De week erop heb ik een ultrasoonbak kunnen regelen bij een garage waar ik iemand ken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan