Suzuki gs500 2004 loopt niet lekker

hamkaaspizza

MF'er
21 dec 2020
32
3
Dag Allen,

Afgelopen jaar heb ik mijn rijbewijs behaald en direct heb ik van de mogelijkheid gebruik gemaakt om een motor te kopen. Gezien mijn 35 kw restrictie ben ik gevallen voor een suzuki gs500 uit 2004. Nu heb ik niet erg veel kennis van motoren en dit is dan ook de reden dat ik mij tot jullie richt. Ik loop tegen de volgende zaken aan:

- Nadat ik mijn luchtfilter heb vervangen merk ik dat ik, bij vol gas, verminderd vermogen heb rond de 6-8k toeren. De motor zeurt in die regionen wat en komt maar moeilijk op gang. Merk = HiFlo;
- Mijn motor start, vind ik, niet heel gemakkelijk. Wanneer ik wil rijden moet ik de choke al gauw 3-4 minuten open laten staan om de motor stationair te kunnen laten lopen;
- De choke is maar moeilijk soepel te sturen, ik heb haast het idee dat hij nu als een soort aan/uit-knop functioneert. Dat lijkt mij niet helemaal zoals het heurt ;);
- Ik merk dat de toerenteller wat heen en weer schommelt, het is niet veel, maar toch schommelingen van zon 100-300 toeren;
- De motor valt soms uit bij terugschakelen bij een stoplicht naar de eerste versnelling. Dit probleem doet zich nu vooral voor nadat ik het luchtfilter heb vervangen;
- Ik zit nu vaak wat te klooien met de stelschoef onder de carburateurs om de motor tijdens het rijden niet uit te laten vallen. Ik heb gelezen in het handboek dat de motor, warm, rond de 1200 toeren stationair zou moeten lopen. Echter merk ik nu dat wanneer ik hem warm rond dat aantal toeren zet, hij regelmatig uitvalt bij het stilstaan tijdens het rijden. Ook dit probleem doet zich nu vooral voor nadat ik het luchtfilter heb vervangen.

Ik ben reeds voornemens de motor langs de garage te doen, maar ben toch erg benieuwd wat jullie mij kunnen vertellen.

Graag hoor ik het.

Groet,

Niels
 
Enig idee wat allemaal de ultrasoon in moet? @Clank, wat bedoel je met de body's? Zou dat voor mij betekenen dat ik de twee carburateurs aan elkaar laat, en alle los te schroeven onderdelen uit de vlotterkamers haal?

Of bestaat er misschien iets van een instructie aan de hand waarvan ik de demontage kan doen. De carburateurs losmaken gaat lukken, alleen wat er dan met de carburateurs zelf moet gebeuren lijkt nog even een gok.

Zondag ga ik aan de slag! De week erop heb ik een ultrasoonbak kunnen regelen bij een garage waar ik iemand ken.
Exact dat bedoel ik ja.

Haal niet alleen alles uit de vlotterkamer, maar ook het membraan bovenop mag eruit.

Verder: koop een werkplaatshandboek. Dat scheelt enorm in dit soort werkjes.
 
Dag Allen,

Het duurde allemaal wat langer, maar de carburateurs zijn er dan nu echt uit.
Zie hier de foto's:


8c3c8157-c752-46c5-833c-f662e3bf3422.jpg
d35da08d-23a7-489b-ba52-ed4c980a8bf5.jpg
5c9836f8-7472-4c33-8102-9b2c46d24663.jpg
60c0ad8d-0bbb-41b3-8436-ced4144309be.jpg


Heel graag hoor ik of jullie mij aan kunnen geven wat ik precies los moet halen om hem gereed te maken voor het ultrasoonbad.

Groet
 
Alles, behalve hetgeen wat de 2 gasklephuizen aan elkaar maakt. Dus alle sproeiers, alle slangen, alle elektronica, de 'hoedjes' bovenop mogen er af en alles wat je vanuit daar er af kan schroeven.

Alles wat de gaskleppen aan elkaar hangt en de gaskleppen zelf mogen blijven zitten.
 

Bijlagen

  • 1609576732766.png
    1609576732766.png
    146,6 KB · Weergaven: 13
Ik heb de standen van nr 27 gecontroleerd voor beide carburateurs. Nu kom ik er echter achter dat de standen ongelijk zijn. De ene staat ongeveer 3,75 rond uitgedraaid. De ander ongeveer 4,75 uitgedraaid. Hoe weet ik nu hoever deze stelschroef uitgedraaid moet worden? Groet
 
Ik heb de standen van nr 27 gecontroleerd voor beide carburateurs. Nu kom ik er echter achter dat de standen ongelijk zijn. De ene staat ongeveer 3,75 rond uitgedraaid. De ander ongeveer 4,75 uitgedraaid. Hoe weet ik nu hoever deze stelschroef uitgedraaid moet worden? Groet
Wel even bijhouden hoe ze precies stonden, welke dus op 3,75 en welke op 4,75 staat.

Wat je zou kunnen doen: 3 x 360 graden is standaard. Daar zou je de volgende keer mee kunnen beginnen. Het kan zijn dat iemand hem rijker heeft gezet omdat het een en ander oud werd.

Kan ook zijn dat hij een stukje los getrilt is (hoewel een stuk onwaarschijnlijker).
 
Akkoord, dan doe ik dat. De rubbers en de zuigers van de choke en een kunststof, bruin T-stuk krijg ik lastig verwijderd. Kan ik die laten zitten tijdens het ultrasoonbad? Het T-stuk zit zo tussen de carburateurs in dat ik hem er niet tussenuit krijg zonder de twee uit elkaar te halen (nr 70 op onderstaande afbeelding).
suzuki-gs500f-2004-k4-usa-e03-carburetor-model-k4k5k6_big3IMG00902270_98a0.gif
 

Bijlagen

  • 1609606243021.png
    1609606243021.png
    109,5 KB · Weergaven: 5
alles wat de carbu's verbindt laat je gewoon zitten, dus ook nr 70.
laat de rubbers ook maar op de gasschuiven zitten, gasschuiven moeten niet in ultrasoon en zo kan je de rubbers ook niet kapot doen.
het doel van ultrasoon is dat alle kanalen binnenin de carbu open zijn. dus enkel de carbu's en de dproeiers moeten er in. al de rest heeft weinig zin.
 
Nou ja, ik heb het T-stuk en de zuigers van de choke er maar uitgehaald. Daarmee viel ook meteen de gashendel uit elkaar zonder dat ik heb gezien hoe die in elkaar zat. Kunnen jullie mij aangeven of die zo weer goed zit? Zie foto's 1-4) Tevens kwam ik erachter dat de rubbers van het genoemde T-stuk wat uitgedroogd zijn (foto 5). Moet ik deze vervangen of kan ik ze gewoon nog gebruiken?

IMG_20210103_165255.jpg
IMG_20210103_165238.jpg
IMG_20210103_165230.jpg
IMG_20210103_165224.jpg


IMG-20210103-WA0006.jpeg


Groet, Niels
 
Dag allen,

Ik heb de carburateur binnen, schoon en wel. Kan ik hem nu alweer in elkaar schroeven, of moet ik eerst nog iets ondernemen? Verder: zijn er zaken die ik moet smeren? En kan de pakking gewoon tussen tussen het bakje van de vlotterkamer of is dan dan nog iets van vloeibare pakking oid nodig? Kortom: wat moet ik niet vergeten ;)

Groet,
 
Dag allen,

Ik heb de carburateur binnen, schoon en wel. Kan ik hem nu alweer in elkaar schroeven, of moet ik eerst nog iets ondernemen? Verder: zijn er zaken die ik moet smeren? En kan de pakking gewoon tussen tussen het bakje van de vlotterkamer of is dan dan nog iets van vloeibare pakking oid nodig? Kortom: wat moet ik niet vergeten ;)

Groet,
Alles wat je probeert te smeren zal het vet weer oplossen in de benzine. In principe hoeft er niks gesmeerd te worden. Vloeibare pakkingen moet je vermijden. Kan alleen voor opstoppingen zorgen.
 
Dag allen,

Inmiddels heb ik de motor in elkaar en al even een testrit gereden. Hij trekt lekker door, alleen merk ik dat het gas nog blijft hangen bij stationair. Ik vermoed dat dit te maken heeft met het afstellen van het gas/lucht mengsel met de twee schroeven op de carbs? Daar wilde ik in ieder geval een dezer dagen naar kijken om deze goed af te stellen. Iemand daar nog tips voor?

Groet,

Niels.
 
Terug
Bovenaan Onderaan