Suzuki gs500 2004 loopt niet lekker

hamkaaspizza

MF'er
21 dec 2020
32
3
Dag Allen,

Afgelopen jaar heb ik mijn rijbewijs behaald en direct heb ik van de mogelijkheid gebruik gemaakt om een motor te kopen. Gezien mijn 35 kw restrictie ben ik gevallen voor een suzuki gs500 uit 2004. Nu heb ik niet erg veel kennis van motoren en dit is dan ook de reden dat ik mij tot jullie richt. Ik loop tegen de volgende zaken aan:

- Nadat ik mijn luchtfilter heb vervangen merk ik dat ik, bij vol gas, verminderd vermogen heb rond de 6-8k toeren. De motor zeurt in die regionen wat en komt maar moeilijk op gang. Merk = HiFlo;
- Mijn motor start, vind ik, niet heel gemakkelijk. Wanneer ik wil rijden moet ik de choke al gauw 3-4 minuten open laten staan om de motor stationair te kunnen laten lopen;
- De choke is maar moeilijk soepel te sturen, ik heb haast het idee dat hij nu als een soort aan/uit-knop functioneert. Dat lijkt mij niet helemaal zoals het heurt ;);
- Ik merk dat de toerenteller wat heen en weer schommelt, het is niet veel, maar toch schommelingen van zon 100-300 toeren;
- De motor valt soms uit bij terugschakelen bij een stoplicht naar de eerste versnelling. Dit probleem doet zich nu vooral voor nadat ik het luchtfilter heb vervangen;
- Ik zit nu vaak wat te klooien met de stelschoef onder de carburateurs om de motor tijdens het rijden niet uit te laten vallen. Ik heb gelezen in het handboek dat de motor, warm, rond de 1200 toeren stationair zou moeten lopen. Echter merk ik nu dat wanneer ik hem warm rond dat aantal toeren zet, hij regelmatig uitvalt bij het stilstaan tijdens het rijden. Ook dit probleem doet zich nu vooral voor nadat ik het luchtfilter heb vervangen.

Ik ben reeds voornemens de motor langs de garage te doen, maar ben toch erg benieuwd wat jullie mij kunnen vertellen.

Graag hoor ik het.

Groet,

Niels
 
Bij de gs is uitdraaien een rijker mengsel. Dus in draaien wordt het mengsel armer van. Dat heeft naar mijn weten met de plaats te maken waar die schroefjes zitten. Aan de inlaatkant of aan de luchtfilter kant. Bij de inlaat kant voeg je meer benzine toe bij uitdraaien. Bij de luchtfilter kant voeg je meer lucht toe bij uitdraaien.
 
Bij de gs is uitdraaien een rijker mengsel. Dus in draaien wordt het mengsel armer van. Dat heeft naar mijn weten met de plaats te maken waar die schroefjes zitten. Aan de inlaatkant of aan de luchtfilter kant. Bij de inlaat kant voeg je meer benzine toe bij uitdraaien. Bij de luchtfilter kant voeg je meer lucht toe bij uitdraaien.
In het algemeen is indraaien armer en uitdraaien rijker. Ik heb nog niet eerder gehoord dat het andersom is.

@TS: hoever heb je ze nu uitgedraaid?
 
Dag, ik heb voor zover ik weet de schroeven nu goed gezet middels een instructie. Nu loop ik echter nog wel tegen de volgende zaken aan. Ik merk dat het toerental nog steeds behoorlijk schommelt en dat de choke erg lastig af te stellen is. Volledig open werkt de choke goed, maar wanneer ik hem bijvoorbeeld wat terug wil zeggen valt het toerental plots erg snel terug. Graag hoor ik het.
 
Dag, ik heb voor zover ik weet de schroeven nu goed gezet middels een instructie. Nu loop ik echter nog wel tegen de volgende zaken aan. Ik merk dat het toerental nog steeds behoorlijk schommelt en dat de choke erg lastig af te stellen is. Volledig open werkt de choke goed, maar wanneer ik hem bijvoorbeeld wat terug wil zeggen valt het toerental plots erg snel terug. Graag hoor ik het.
Op hoeveel heb je de schroeven ingesteld?
Wat is behoorlijk schommelen?
 
Dag Allen, het is een poosje geleden. Inmiddels heb ik de motor naar een garage gebracht omdat ik het zelf wel gezien had. Nu heeft de monteur de carbs nogmaals schoongemaakt, én de luchtinlaatrubbers vervangen omdat hij valse lucht aanzoog. Echter merkt de monteur alsnog wanneer je gasgeeft tijdens het stationair lopen, hij lang blijft hangen op de rond de 3000 rpm. Hebben jullie enig idee wat het zijn kan?

Hartelijke groet
 
Nou, de motor loopt weer aardig. Belachelijk dure reparatie geweest, bijna €500. De monteur geeft aan dat het voor hem erg veel zoekwerk is geweest, omdat hij het probleem ook niet duiden kon. Al met al zijn de inlaatrubbers vervangen, de carbs weer gereinigd en hij heeft een O-ringetje geplaatst op deze plek (zie foto):

Foto O-ring.jpg


Er blijkt nu nog een compressieverschil te zitten tussen de cilinders. De een geeft 10 bar, de ander geeft 7,55 bar. Hoe moet ik dit probleem duiden?

Ik voel me een beetje belazerd moet ik zeggen door de motorzaak waar ik de motor gekocht heb. Ik zal eind van vandaag ook contact met hem opnemen.

Gr.

Niels
 
Hoord daar een o-ringetje te zitten? Dit zijn toch de nieuwe type carbs zo aan de tps sensor te zien? Met al die vacuum bende bovenop de carbs? Bij het oude type hoord daar een ringetje volgens de tekening. Maar bij het nieuwe type toch niet?
 
Ik moet zeggen dat ik ben uitgegaan van de expertise van de garagehouder. Ik vermoed dat die ring er niet hoort. Dat is de keuze geweest van de garagehouder. Zou het kwaad kunnen of een vorm van oplossing hebben geboden?
 
Nou, de motor loopt weer aardig. Belachelijk dure reparatie geweest, bijna €500. De monteur geeft aan dat het voor hem erg veel zoekwerk is geweest, omdat hij het probleem ook niet duiden kon. Al met al zijn de inlaatrubbers vervangen, de carbs weer gereinigd en hij heeft een O-ringetje geplaatst op deze plek (zie foto):

Bekijk bijlage 1616760

Er blijkt nu nog een compressieverschil te zitten tussen de cilinders. De een geeft 10 bar, de ander geeft 7,55 bar. Hoe moet ik dit probleem duiden?

Ik voel me een beetje belazerd moet ik zeggen door de motorzaak waar ik de motor gekocht heb. Ik zal eind van vandaag ook contact met hem opnemen.

Gr.

Niels
Minimale compressie is 8 bar en er mag tussen de cilinders maximaal 2 bar verschil zitten. Zijn de kleppen wel degelijk gesteld?
 
Bovenstaande foto is van een ouder model. Volgensmij heb ik deze carburateurs:Bekijk bijlage 1616763

Ik ver moed dus dat de ring er niet eens hoort. Zou het kwaad kunnen?
Dan zit ie er niet in nee.

Maar ik zou het eigenlijk ook niet in de carburateurs zoeken maar in die missende compressie. Staan de kleppen verkeerd? Is de compressiemeting verkeerd gedaan? Is je motorblok gewoon naar de klote?
 
Allemaal vragen waar ik het antwoord niet goed op heb. De garagehouder geeft aan dat de kleppen wel goed staan afgesteld. Of de compressiemeting goed is gedaan, dat weet ik niet. Ik kan het slechts doen met wat hij mij aangeeft.

Nogmaals: echt veel verstand heb ik er niet van ;)
 
Nou, de motor loopt weer aardig. Belachelijk dure reparatie geweest, bijna €500. De monteur geeft aan dat het voor hem erg veel zoekwerk is geweest, omdat hij het probleem ook niet duiden kon. Al met al zijn de inlaatrubbers vervangen, de carbs weer gereinigd en hij heeft een O-ringetje geplaatst op deze plek (zie foto):

Bekijk bijlage 1616760

Er blijkt nu nog een compressieverschil te zitten tussen de cilinders. De een geeft 10 bar, de ander geeft 7,55 bar. Hoe moet ik dit probleem duiden?

Ik voel me een beetje belazerd moet ik zeggen door de motorzaak waar ik de motor gekocht heb. Ik zal eind van vandaag ook contact met hem opnemen.

Gr.

Niels
Ik denk dat op de plek van de o-ring een uitstulping van het membraan hoort, gemaakt om zeker te stellen dat het membraan niet verdraaid zit.
 
Allemaal vragen waar ik het antwoord niet goed op heb. De garagehouder geeft aan dat de kleppen wel goed staan afgesteld. Of de compressiemeting goed is gedaan, dat weet ik niet. Ik kan het slechts doen met wat hij mij aangeeft.

Nogmaals: echt veel verstand heb ik er niet van ;)
Ik zou eens kijken of je ergens een 2e compressietest kan laten doen ter dubbelcheck. Als daar soortgelijke waardes uit komen vrees ik dat er iets echt niet goed in het blok is of dat iemand echt royaal iets verkloot heeft met kleppen stellen.
 
Ik zou eens kijken of je ergens een 2e compressietest kan laten doen ter dubbelcheck. Als daar soortgelijke waardes uit komen vrees ik dat er iets echt niet goed in het blok is of dat iemand echt royaal iets verkloot heeft met kleppen stellen.
Een goed afgestelde klep kan ook lekken. En als de motor olie verbruikt kan er van alles aan de hand zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan