Suzuki GS500 stopt er na 2 km mee

Nightraider

MF'er
12 apr 2007
164
0
Zoetermeer
Hoi,

Ik heb een Probleem met mijn GS500,
Na de Winter ( Accu aan druppellader, Hoes over de motor , wel buiten) startte hij eerst niet meer elektrisch, wel aanlopen, dan kan ik een +-2KM rijden en dan gaat hij eerst in het midden van de gashendel haperen, dan kan ik hem daar nog doorheen trekken door volgas te geven, dat gaat nog 1 of 2 x en dan is het ook over, dan reageert hij niet meer en valt gewoon uit. nu kan ik hem wel weer normaal elek. starten en de rest v/h probleem is nog hetzelfde.

als ik dan een 5-10 minuutjes wacht en hem weer start is het gewoon weer als normaal, ook niet een paar keer de motor ronddraaien voordat hij daadwerkelijk start ofzo, gewoon zoals het hoort.

ik heb geen idee waar ik het moet zoeken, en wil hem best zelf uit elkaar sleutelen, maar dan begin ik wel meteen daar waar het probleem zou kunnen zitten :-)

Het is een luchtgekoelde motor, met Brulpijp erop, verbouwde streetfighter.

Alvast bedankt voor de reacties!
 
Het kunnen meerdere dingen zijn. Ik gok op een brandstofprobleem.

Check de boel vanaf de benzine kraan, filtertje, vlotternaalden, vlotterbakjes..

Als ie net uit is gevallen: draai de aftapjes van de vlotterbakjes los: geen benzine, dan zit je probleem daarvóór.
 
mja dat zou inderdaad kunnen, hoe kan ik dat het beste testen?

er even bijgezegd dat ik nog nooit een motor uit mekaar gehaald heb, scooters en puchjes wel allemaal, maar zolang ik deze al heb heeft hij het altijd gedaan zonder problemen :-)
 
ik zou om te beginnen eens proberen te rijden met de tankdop open. Doet ie het? Tankontluchting verstopt, tankdop eraf schroeven en de boel even schoonmaken met remmenreiniger oid.
Doet ie het nog steeds niet? Tankdop dicht en rijden met je benzinekraan op PRI. Doet ie het? Probleem met je benzinekraan (membraampje lek) of het vacuum slangetje carburateur<-> benzinekraan is lek/te flexibel.
Werken beide dingen niet dan zit het na je benzinekraan (of in de benzinekraan onder je tank, of in de slangen tussen je tank en benzinekraan al lijkt me dat onwaarschijnlijk). Controleer of er geen slang afgekneld of geknakt zit.
Geen slang geknakt/afgekneld? Controleer zoals martell zei vlak na het afslaan of er benzine uit de aftapschroefjes komt. Zo ja, carburateurs schoonmaken.
 
oke, dan gaan we dat zaterdag ofzo maar eens testen, zit nu een beetje in ziekmodus voor de pc, en niet echt de moed om ook maar iets te doen, laat staan aan de motor sleutelen ;)

iig voorlopig bedankt voor de tips!
 
Misschien een open deur en al bekend,
maar ik heb ook even problemen gehad met een uitvallende GS na een tijdje ''hogere'' touren gereden te hebben (snelweg).

Het is heel makkelijk te controleren, maar je hebt onder je tank ook een benzinekraantje.
bij 0 graden staat hij dicht, bij 90 graden open en bij 180 weer dicht.

De oorzaak bij mij was dus dat het kraantje niet goed open stond.
Ik dacht 0 graden is dicht en 180 is dus open |(

Hier heb je wel een lange schrovendraaier voor nodig omdat je helemaal onder de tank door moet.

Zou mooi zijn als het zo simpel op te lossen is. ;)
 
Ik ben er even onder gaan liggen, en het viel me op dat 1 van de carb's lek is, of lijkt:
img1606small.jpg

als je goed kijkt zie je de voorste helemaal vies zijn en de achterste nog netjes schoon.

closeups :

Vies:
img1603small.jpg


Schoon:
img1607small.jpg



kan dit ook de oorzaak zijn? en kan ik dat zo uit elkaar halen en nieuwe pakkingen tussen ( ik denk de vlotterbak?) zetten zonder dat ik hem weer af moet stellen oid? daar heb ik nl geen kaas van gegeten :-)


nu voor de zekerheid eerst een rondje rijden zonder tankdop!
 
Laatst bewerkt:
nu snap ik het helemaal niet meer!

rijden met open tankdop mocht niet baten, stond dus weer stil..

toen uiteindelijk mn benzinekraantje maar op reserve gezet, en zowaar bleef hij rijden!

aangezien mn tank niet leeg kon zijn ( pas 175km gereden) toch maar gaan tanken en weer op pri gezet ( er ging overigens maar 11 liter in, is een 17 ltr tank.) en daarna vrolijk 30 km rondjes gereden, zonder sputteren?


nu hoop ik eigenlijk dat hij het goed blijft doen, maar is er nu nog iets wat ik kan doen om dat gevoel te verstevigen ?:P potje carb reiniger door de benzine oid?
 
Bladders/troep/drab in de tank; waarschijnlijk een zeefje van binnen bovenop de kraan dichtgeslibd. Reserve is een tweede, lagere ingang op de kraan dus als je die eenmaal gebruikt zal-ie ook heel gauw dichtraken.

(Carb-)reiniger helpt soms maar in dit geval vrees ik dat de vervuiling daar te grof voor is.
 
Laatst bewerkt:
heb nu ruim 100 km gereden, en dat probleem niet meer gehad, alleen het probleem dat ineens bij starten alle stroom wegvalt, alle lampjes alles., dan een beetje kloten aan het ding wat met de + draad aan de accu zit. en dan gvaat het weer aan, daar maar weer naar kijken, wss wat los ofzo?

sputter probleem is in ieder geval oplost :-) hij gaat weer als de brandweer
 
toen uiteindelijk mn benzinekraantje maar op reserve gezet, en zowaar bleef hij rijden!
Is dit de reserve of de primestand die je hierna vermeld?
aangezien mn tank niet leeg kon zijn ( pas 175km gereden) toch maar gaan tanken en weer op pri gezet ( er ging overigens maar 11 liter in, is een 17 ltr tank.) en daarna vrolijk 30 km rondjes gereden, zonder sputteren?
Ik vermoed dat er iets fout zit in het vacuumgedeelte van je benzinekraan. Het is een vacuumkraan die open gezet wordt door het vacuum in het inlaatkanaal van een carburateur. De primestand heeft geen vacuum nodig om open gezet te worden en dient eigenlijk alleen om je vlotterkamers vol te laten lopen na een schoonmaakbeurt.
 
hij staat nu gewoon op pri, das toch van primair, dus gewoon hoe die hoort te staan?
De normale stand is ON. Dan wordt de kraan bediend door het vacuum van een draaiende motor.
PRI komt van prime en is de stand dat er benzine kan lopen zonder dat er vacuum voor nodig is. Hij staat dan ook constant open. Deze stand is bedoel om na het leeg laten lopen van de vlotterkamers deze weer vol te krijgen zonder dat de motor loopt.
 
PRI in combinatie met een gare vlotternaald = een carburateur die je benzinetoevoer niet goed afsluit en daardoor blijft overlopen, dat kan je vieze carb verklaren. Als ie het alleen met PRI doet moet je even checken of het vacuum slangetje carburateur <-> benzinekraan nog goed is (niet lek, niet makkelijk in te knijpen). Is dat het geval dan kan je proberen om je benzinekraan te reviseren, nieuw membraam erin etc. Hoe kom je aan het juiste revisie-setje? Geen flauw idee, ben zelf ook nog aan het zoeken :P
 
PRI in combinatie met een gare vlotternaald = een carburateur die je benzinetoevoer niet goed afsluit en daardoor blijft overlopen, dat kan je vieze carb verklaren. Als ie het alleen met PRI doet moet je even checken of het vacuum slangetje carburateur <-> benzinekraan nog goed is (niet lek, niet makkelijk in te knijpen). Is dat het geval dan kan je proberen om je benzinekraan te reviseren, nieuw membraam erin etc. Hoe kom je aan het juiste revisie-setje? Geen flauw idee, ben zelf ook nog aan het zoeken :P





Je carb-teurs zitten waarschijnlijk vol met vuil.
Gewoon even demonteren en reinigen die boel.
Niets aan de afstellingen veranderen met reinigen.
Wel alles goed controleren op beschadigen.
Nieuwe pakkingen erop doen, vlotterbakken.
Controleren van alle slangen op de carb, zitten ze aangesloten volgens werkplaatshandboek?

Verder even je benzine-slangen demonteren en reinigen.
Benzine koppelstuk reinigen (benzine-mengkraan), en controleren op doorstroming zonder dat moter loopt!!
Benzine filter reinigen en controleren+ stand van de kraan onder aan de tank controleren.
Die moet 90graden staan, niet volle 180graden open.

Benzine-toevoeging is altijd een goed idee, niet alleen het reinigen van het brandstof-systeem maar ook van de kleppen en dergelijke.

Na dit alles kon ik dmv het regelen van de luchtschroef onder aan de carb. bij stationair toerental de cilinders beter regelen. Misschien niet de juiste manier maar de motor ging merkbaar beter lopen. Bij de rechter cilinder met sproeier 125 reageerde hij vrijwel niet.
Maar bij de linker carb met sproeier 122,5 reageerde hij vrijwel direct, beter stationair en betere reactie op de gashendel.

Ik heb dus een soort gelijk probleem gehad.
Na het uitvoeren van de bovengenoemde werkzaamheden heb ik weer goed trekkend vermogen, geen afslaan meer en direct respons op de gashendel.
De moter loopt weer heel netjes.

mocht je vragen hebben effe bellen of mailen.

succes gr pat
 
Terug
Bovenaan Onderaan