Suzuki GS500 tik boven in blok bij terugvallend toerental

Janr1007

MF'er
27 dec 2011
34
0
Hoi,

Ik heb een GS500 van 1991 met 30.000 op de klok. Een mooi machientje geheel in originele staat.

Sinds kort heeft mij GS een tik in het blok als hij terugvalt naar het stationair toerental.
Bij koude motor heeft hij er geen last van. Alleen als de motor goed warm is, tikt hij onregelmatig een 2 à 3 keer per seconde. Na een paar seconde stationair draaien is het geluid weg. Het is een metallisch geluid. En niet voelbaar in steuntjes/stuur of wat dan ook. Koppeling in of uit maakt geen verschil.

Tijdens het rijden is het tikkend geluid niet aanwezig.

Nu heb ik al een en ander gelezen over balans assen, kruk-tappen en big-end, maar het geluid is hoorbaar boven in het motorblok bij de cilinderkop.

Motor heeft geen olieverbruik, goed gekleurde bougies, loopt op 2 cilinders stationair en loopt 1:25. Ketting en tandwielen zijn goed.

Wie weet waar ik als eerste moet kijken ?
Ik heb de distributie ketting spanner al gechecked, maar die is in orde.

Zou de distributieketting geleider doorgesleten kunnen zijn ?

Groet, Jan.
 
quootje uit een of ander gs topic:

Tikken van het blok
Bij de eerste blokken (tot ca. 1992) is de ruimte tussen de kop en de nokkenas zodanig klein dat, als het blok koud is, er fysiek contact is en kun je een tikkend geluid horen. Als het getik weg is, is het blok warm en kun je vol gas geven. Na aanhoudende kritiek van de internationale motorpers heeft Suzuki 1 mm meer ruimte gegeven en tikt het blok nooit. Een blok van na 1992 dat tikt heeft dus een probleem. Een blok van voor 1992 met een warm blok dat tikt heeft een probleem.
 
Ik had het ook, wanneer je je stationair toerental iets hoger afsteld is het weg.
 
nou je het trouwens zegt, volgens mij maakte die van mij ook wel eens een soort van tikkend geluid als hij warm was en zo weinig toeren maakte (900 of nog minder) dat ie nét niet uitviel. Als je een broertje hebt, knijp zijn neus eens dicht tot ie een beetje blauw wordt ongeveer dat geluid maar dan net iets anders.
Was na kleppenstellen/synchroniseren dus moest mijn stelschroef nog wat verder draaien. Zou best de oplossing kunnen zijn voor het probleem.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Gido, welke pakkingen bedoel je ?

Kapteinkoek, bij koude motor tikt er niets. Alleen bij warme motor en met terugvallend toerental. Zat zelf te denken aan de balansas; tijdens gas geven verspreid de olie zich door het blok. Na terugvallen vult de balansaskamer zich weer met olie waardoor tikken stopt ? (hoewel het geluid meer bij de cilinderkop te horen is).
Stelschroef ? Je bedoeld die van het stationair toerental ?

db-tje; hoger stationair toerental... Hmm. Het is geen grasmaaier waar we het over hebben.

Rijkwessel: Klepspeling ? Geen idee. Die moet ik nog controleren.
 
alle pakkingen die aan je cilinder zitten, is nooit slecht om die even te vervangen..
koppakking, pakking tussen het blok en uitlaat etc
 
Terug
Bovenaan Onderaan