Suzuki GS500 Topic #26 - Een betere is nog niet uitgevonden

Status
Niet open voor verdere reacties.

kapiteinkoek

MF veteraan
27 okt 2008
6.402
183
full



GS500 topic #26: Nog altijd de beste



Voorgaande delen



Meeting


Links

GS-gerelateerde websites:

How-to’s:

Werkplaatshandboeken:



Aankooptips


  • Sinds de nieuwe A2 regeling zien wij een grote toestroom van enthousiaste nieuwe motorrijd(st)ers in het gs500 topic. Ook al is de gs500 grotendeels bulletproof, zijn er toch een paar kleine dingen om op te letten bij de aankoop van je nieuwe (waarschijnlijk eerste) motor.
    Over het algemeen kan er grotendeels vertrouwd worden op bijvoorbeeld deze checklist
  • Checklist

    Er zijn echter ook wat specifieke puntjes waar (extra) op gelet moet worden bij de gs500.
  • Roest op het frame, in de tank en op de uitlaatbochten
  • Bij de modellen tot 2003 een falende benzinekraan die kan zorgen voor een sputterende, uitvallende motor op de snelweg. Dit kan getest worden door 3 a 4 minuten met 140 kilometer per uur op de snelweg te rijden, gebeurt er niks vreemds dan werkt de benzinekraan hoogst waarschijnlijk goed.
  • Let bij de testrit op een schommelende snelheidsmeter en toerenteller, dit komt relatief vaak voor en duidt erop dat of de snelheidsmeterkabel of toerentellerkabel gebroken zijn of dat de snelheidsmeter en toerenteller zelf aan het overlijden zijn. Dit is ook een mooi argument bij de onderhandeling.
  • Typ het kentekennummer voordat je gaat kijken op Ovi en check of er bij: aantal eigenaren privé/zakelijk niks achter de / staat. 2/0 of 4/0 is dus prima, 4/1 betekend dat het een lesmotor is geweest. Vermijd deze!
  • Check datum laatste tenaamstelling: heeft iemand hem pas sinds kort en staat hij nu alweer te koop vraag dan naar de reden, is er iets kapot bijvoorbeeld?
  • Check of de motor verzekerd is, is dit niet het geval dan is er een grote kans dat hij al een tijd stil staat.
  • Check of de genoemde kilometerstand niet in mijlen is
  • Check of er beschadigingen zitten op de blokdeksels (waar suzuki op staat), mocht dit het geval zijn is hij dus een keer omgevallen of erger.
  • Kijk of het framenummer en bloknummer overeenkomen met wat er in de kentekenpapieren staan. Bij de gs zit het framenummer aan de rechterkant op het frame rechts naast de tank als je er naast staat. Het bloknummer is in het blok gegraveerd, kan je ook aan de rechterkant zien, is niet te missen je kijkt er zo op.
  • Check het oliepeil voor de testrit, is deze te laag laat hem dan maar staan. Betekend dat er niet goed voor gezorgd is.
  • Check de voorvorkkeeringen voor én na de testrit. Een kwaadwillend persoon kan de voorvorkpoten schoon gemaakt hebben waardoor het lijkt dat de keerringen niet gelekt hebben.
  • Kijk of de inbusbouten van bijvoorbeeld de uitlaatbochten niet kapot zijn gedraaid, mocht dit zo zijn heeft een beun de haas er aan zitten werken en dan kan je wel verwachten wanneer je je gs500 open gooit dat alles kapot gedraait is en je flink met je griptang en boor aan de slag kunt.
  • Voel aan het blok of deze nog warm is, dan is deze van te voren gestart zodat hij mooier loopt voor de verkoop. Blok moet koud zijn zodat je weet wat je koopt.
  • Let erop of de motor tijdens de testrit niet steeds slechter gaat rijden/reageren. Dit duidt op een slechte afstelling van de carburateurs. Over het algemeen kan je een gs'je starten zonder choke maar dan moet je wel een tijdje gas bij geven om hem niet af te laten slaan, beetje choke erop en starten zonder gas bij is wat je eigenlijk wil zien.
  • Tijdens de proefrit even handjes los bij 60 a 70 kmh, niet op een moment dat het erg hard waait van de zijkant, maar vrij windstil is. En natuurlijk op een rechte weg zonder hobbels en gaten. Blijft de motor rechtdoor gaan, is dat prima. Wanneer deze naar een kant trekt, kan het zo simpel zijn als een schuin gemonteerd achterwiel tot een gebogen frame.
  • Het allerbelangrijkste: vertrouw helemaal niemand wanneer het om geld gaat.
  • Laat de verkoper van tevoren foto's doorsturen van de aandachtspuntjes, video's van hoe de motor start wanneer die koud is en hoe die loopt. Iemand kan wel via internet zeggen dat hij er mooi uitziet en mooi loopt, maar mooi lopen voor de verkoper kan heel erg verschillen met wat jij mooi lopen vindt.
  • Controleer alles dubbel, neem sowieso iemand anders mee om te dubbelchecken.
  • Vertel nooit dat je van ver komt, dat wordt tegen je gebruikt met het afdingen. Wordt er gevraagd waar je vandaan komt: antwoord met "niet zo ver".
  • Wanneer je de motor start en je hoort geratel, gebonk of getik en de verkoper zegt dat dat bij deze motoren hoort, schop hem/haar dan flink in de anus en ga op zoek naar een andere.
  • De enige gs500's die licht mogen tikken wanneer ze koud zijn, zijn die van 1989, 1990 en 1991. De Reden hiervan is dat er weinig speling tussen de nokkenas en kleppendeksel is, bij nieuwere modellen is deze speling groter gemaakt.
  • De afdingmarge is meestal 200 euro minder dan de vraagprijs, dat moet je doel zijn. Als iemand adverteerd voor een prijs van 1400 bied dan eerst 1000 dan komt je rond de 1200 uit. Bied je 1200 kom je op 1300 uit en naai je jezelf voor 100 euro. Bij echt goedkope gs'jes van bijvoorbeeld 600 euro heb je ongeveer 100 euro afdingmarge.
  • Koetjes en kalfjes praat hoort erbij, hoe beter de klik is hoe makkelijker de deal zal gaan, maar als puntje bij paaltje komt moet je schijt hebben aan de verkoper (behalve als je van een MF'er koopt) die lui zie je toch nooit meer.
  • Heb je van te voren op internet of via de telefoon al een vaste prijs afgesproken met een aantal voorwaarden: banden zijn goed, ketting & tandwielen zijn goed, voorvorkkeeringen zijn lek bijvoorbeeld, en je ziet bij het checken dat één van de banden bijna op is, betekend dat die vaste prijs dus niet meer geld, dat was namelijk niet afgesproken, spreek de verkoper hier op aan en onderhandel opnieuw wat van de prijs af.
  • Zet een linkje van de advertentie van de gs500 die je wilt gaan kopen in dit topic neer, er zitten hier meer dan genoeg mensen die alleen al van foto's kunnen beoordelen of je iets moet kopen of niet. En voor welke prijs



Tips & Tricks

  • Olie: halfsyntheet, 10W40. Bij vervanging met nieuw filter: 2.9 liter olie, wanneer je het oude filter laat zitten: 2.6 liter olie
  • Banden: 2,25 bar voor, 2,5 bar achter (2,8 met duo). Bij BT45 voor 2,5 en 2,8 bar achter
  • Nieuwe ketting erin zetten, zonder klinken en visjes: De lange bout van de achterbrug eruit trekken, en dan de bovenste bout van de schokbreker eruit halen. Dan heb je genoeg ruimte om de ketting tussen het frame en de brug door te halen.
  • Achtervering: Standaard op standje "4", "1" is het zachtst, "7" is het hardst. De meeste mensen die willen leren sturen op de GS en dat graag wat sportiever doen vinden standje "6" het prettigst, waaronder ondergetekende. Altijd zelf proberen natuurlijk. Als je het standaard bijgeleverde C-tool niet hebt, kun je met een grote schroevendraaier en wat lichtje tikjes met een hamer ook de vering bijstellen.
  • Tikken van het blok
    Bij de eerste blokken (tot ca. 1992) is de ruimte tussen de kop en de nokkenas zodanig klein dat, als het blok koud is, er fysiek contact is en kun je een tikkend geluid horen. Als het getik weg is, is het blok warm en kun je vol gas geven. Na aanhoudende kritiek van de internationale motorpers heeft Suzuki 1 mm meer ruimte gegeven en tikt het blok nooit. Een blok van na 1992 dat tikt heeft dus een probleem. Een blok van voor 1992 met een warm blok dat tikt heeft een probleem.
  • Oliepeil controleren voor de proefrit met een KOUD blok, is het peil te laag dan heeft de eigenaar er dus niet goed op gelet en kan je hem beter laten staan.
  • Uitlaatbouten vervangen door draadeinden en moeren
  • Borgpengaten uitboren ter voorkoming van vastzittende borgpennen


Projecten


Upgrades
Voor de GS500 zijn naast de standaard accessoires, zoals handvatten en andere knipperlichten, een aantal andere upgrades mogelijk. Hieronder een aantal mogelijkheden:

Optisch:
Wegligging:
[*]Voorvering/voorvork:
  • Progressieve voorveren
  • GSX-600F voorvork (stuurpen van T-stuk overzetten)
  • Aprilia RS125 voorvork (extra opvulbus tbv t-stuk; wielbussen; remklauw RS125 aanpassen: How-to made by Rijkwessel & dB-tje)
[*]Achtervering/-brug/-wiel:
  • Schokbreker (GSX-600F of GSX-750F)
  • Achterwiel GSX-600F (vrijwel zonder aanpassing)
  • Achterwiel Bandit 400 (tandielhouder en afstandsbussen overzetten)
  • Achterbrug GSX600F (vrijwel zonder aanpassing)
  • Achterbrug Bandit 400 (zonder aanpassing)
[*]Remmen
  • Staal omwonden remleidingen
Comfort:
  • Gel zadel
  • Ophoog of verlaag kits
  • Superbikestuur (risers met 1 bout benodigd, komen ipv de bouten in je sier kroonplaat)
Motorisch:
  • Uitlaatdemper (bijvoorbeeld Takkoni of Ixil)
  • Dynojet kits
Elektrisch:

Willekeurige dingen
Kapiteinkoek snelgas clip. Zorgt ervoor dat de gashendel gevoeliger wordt (minder ver draaien voor dezelfde hoeveelheid gas)



Veel van dit soort onderdelen zijn op Ebay en bij onze eigen huis-, tuin- en keukenhandelaar gixxer bassie te koop.




Willekeurige dingen

Ik heb mijn carburateur uit elkaar gehaald en ik heb dit onderdeeltje over, waar moet hij?
2nqwnj8.png


MotorBaasje heeft het antwoord
 
Laatst bewerkt:
:] GS-rijders :]



Rensdw
Eigenaar van de GS links op de foto. Voorzien van fraaie usd voorvork (2001 GSXR 750)
20160125_1442231_zps2g1vnk0q.jpg


Suxez
full


Frank95
6dZmwtN.jpg


CravingCookie
uua8C1l.jpg


xasuntox
d1gVxZUNeETA_aZJDV5JthLweHlcxP54oMIZMD-y6Q0=w740-h555-no

G0021918.JPG



wittereus
full


NuttyWalnut
full

Iris94
256xlrt.jpg



Bobt
2j3prwn.jpg


Corney28
2014-12-09%2B12.13.16.jpg


dennisjeb
IMG_6565_zpsdfvk3mkl.jpg


F2ride2001
004_zpshxyzvdww.jpg


FKmotor
full


ger--nl
20140313_152821_zpsb785f00d.jpg


Gerard1793
Grotefoto-YGGZQLQ8.jpg


Kapiteinkoek
Foto-GIV3NGLY.jpg


LedZeppelin
Foto-6LDQTY8A.jpg


Marijn_Dk
Foto550-63A84V6C.jpg


MitchellHearthog
full


MrShiz
vJ21smO.jpg


MvEssen
11150338_795832200498511_371515812696780521_n.jpg


Patrick08
Foto-MIABZHA8.jpg


sav
Foto550-66J4PYC6.jpg


Sushi500
Foto-NUGF63TT.jpg


teun94
Foto-ZB8DROYT.jpg


tosti-ijzer
full






:] Afvallige leden

db-tje
3348A2D1-C906-4C01-94BA-1909BC2F23CC_zpsbxdpq06t.jpg


Tropic
Foto-3MNGHVZP.jpg



Bioflap
- vond dat zijn GS500 teveel vermogen had en heeft hem aan zijn zus gegeven. Vervolgens een tamme fiets aangeschaft:
11203129_877629608944812_847264765055812439_n.jpg


diekooi †
(Honda Africa Twin)

Verongelukt in Polen, zie ook dit topic.
20140223_155202_zpsbe9bf312.jpg


Gixxer Bassie - elke dag wat anders
full


Prutje Potje - Suzuki SV650S
Foto550-QUYTG88A.jpg


roy131313
IMG_1708_zps603561b4.jpg


weerstandje
rsvz.jpg


-Dré- Nog altijd verdwaalt in de bergen, geniet van lekker eten
large






GS500 Hall of Fame

De superdikke GS500 die gebouwd is door dbtje
3348A2D1-C906-4C01-94BA-1909BC2F23CC_zpsbxdpq06t.jpg


De Testa-Rossa tank
full


De mooiste GS500 ooit
full


De GS500 van F2ride2001 die in bizar goede conditie verkeert en over de 130.000km op de klok heeft
large


Een Poolse elektrische GS500:
sttyczne GS elektryczny
dynamika_lewy_profil.jpg


Hierbij nomineer ik mijzelf ook voor de Hall of Fame en aangezien het mijn eigen topic is kan dat ook gewoon :+
De GS van Kapiteinkoek met (afneembare) trekhaak:
WP_20150813_20_55_06_Pro.jpg
 
Laatst bewerkt:
Pfff, zonet de spanners aan de inlaat vervangen door nieuwe die veel harder spande. Dacht ik dat de oplossing gevonden was. Carbu's opnieuw gesynchroniseerd, gaskabel afgesteld. Nog steeds schiet hij soms in hogere toeren, meestal blijft hij hangen op 2-4 rpm. Deo spuiten en dan vliegt hij geleidelijk ook hoger. Uitlaat rubbers?
Of kan er ook valse lucht via de vlotters van de carbu's gaan? En de relantie afstellen is dan ook onmogelijk momenteel...

Heb het van miserie ff aan de kant gezet.
 
Pfff, zonet de spanners aan de inlaat vervangen door nieuwe die veel harder spande. Dacht ik dat de oplossing gevonden was. Carbu's opnieuw gesynchroniseerd, gaskabel afgesteld. Nog steeds schiet hij soms in hogere toeren, meestal blijft hij hangen op 2-4 rpm. Deo spuiten en dan vliegt hij geleidelijk ook hoger. Uitlaat rubbers?
Of kan er ook valse lucht via de vlotters van de carbu's gaan? En de relantie afstellen is dan ook onmogelijk momenteel...

Heb het van miserie ff aan de kant gezet.

Relantie, miserie. Gotta luv those belgians :+
 
Zo mooi Belgisch kan ik het niet omschrijven, maar ik durf er een krat Jupiler onder te verwedden dat het de inlaatrubbers zijn.

Smeer de aansluiting tussen rubbers en carburateurs maar eens dicht met kit (wat er na een tiental kilometers toch weer tussenuit ligt... ).



De carburateur heeft een groefje, op het inlaatrubber zit een verdikking en door het loshalen van de carburateur (of er flink aan jutteren) rekt het rubber uit en heb je lekkage. Tussen cilinderkop en rubber zit een rubber O-ring, die gaat ook lekken als je de boel los haalt.
 
Dus wat ik nodig heb zijn de O ringen + de rubbers.

Ik heb ze helaas niet liggen, maar voordat je alles gaat bestellen zou ik eerst eens proberen om de carburateurs goed af te stellen en daarna de stationairschroef (PERFECT) afstellen. Wil nog wel eens helpen. Als je motor ietsjes te hard stationair loopt krijg je dit effect ook.
 
Yes, de eerste met een probleem in dit nieuwe topic

Het Gs-je wilt niet meer starten. Zodra ik haar op contact zet gaan de normale lampjes branden. Bij het indrukken van de startknop gebeurd er niets. Geen geklik van het startrelais, geen startende startmotor.

_ accu is vol, gecontroleerd, juiste spanning
_ hoofdzekering niet doorgebrand

Wat kan het zijn? Brand maar los......
Is het de startmotor?
 
Ik heb ze helaas niet liggen, maar voordat je alles gaat bestellen zou ik eerst eens proberen om de carburateurs goed af te stellen en daarna de stationairschroef (PERFECT) afstellen. Wil nog wel eens helpen. Als je motor ietsjes te hard stationair loopt krijg je dit effect ook.

Ja het probleem is een beetje raar. Ik heb de schroef afgesteld maar dan stijgt die weer in toeren, stel ik die volgende keer weer af stijgt die weer in toeren enzo altijd verder. Afstelling is normaal wel goed. (dan bedoel ik het mengsel opzich). Nu vorige keren bij de deo test steeg die in toeren, als ik daarnet dan weer veel spoot gebeurde er niks. Soms zakt hij terug naar 1,7 rpm en dan stijgt hij vanzelf naar 3 rpm... vreemd
 
Yes, de eerste met een probleem in dit nieuwe topic

Het Gs-je wilt niet meer starten. Zodra ik haar op contact zet gaan de normale lampjes branden. Bij het indrukken van de startknop gebeurd er niets. Geen geklik van het startrelais, geen startende startmotor.

_ accu is vol, gecontroleerd, juiste spanning
_ hoofdzekering niet doorgebrand

Wat kan het zijn? Brand maar los......
Is het de startmotor?
standaard koppelling en versnelling?



















killswitch _O- _O- _O- _O-
 
Jaja,

ook wij zijn er weer bij!
alleen is in de tussentijd wel wat veranderd aan de brommer,

full




  • andere schokdemper (gsx)
  • ander stickersetje
  • velgstriping
  • andere wafe remschijf + remblokken

maar nu heb ik nog niet echt verbeterde remprestaties kunnen merken met andere schijf en nieuwe remblokken, wat zal de voornaamste oorzaak hiervan kunnen zijn? oude remolie, valse lucht of een slechte pomp?
 
Jaja,

ook wij zijn er weer bij!
alleen is in de tussentijd wel wat veranderd aan de brommer,

[afbeelding]



  • andere schokdemper (gsx)
  • ander stickersetje
  • velgstriping
  • andere wafe remschijf + remblokken

maar nu heb ik nog niet echt verbeterde remprestaties kunnen merken met andere schijf en nieuwe remblokken, wat zal de voornaamste oorzaak hiervan kunnen zijn? oude remolie, valse lucht of een slechte pomp?
wat verwacht je van de remmen *D oude remolie trekt water aan. en water laat zich samendrukken. dus verversen kan nooit kwaad. :N en oude rubbere remleidingen zijn ook niet alles
 
Laatst bewerkt:
Wat ik heb gedaan is de relantie schroef helemaal terug gedraait, het probleem heeft zichzelf opgelost vermoed ik. Hij draait nu relantie op 1500 rpm en nu blijft hij niet meer hangen. Motor draait zoals het hoort. Ook kan ik de benzine kraan enkel op pri zetten en alle benzine slangen zijn aangesloten.

Vreemd allemaal, maar goed hij draait goed daar ben ik blij om!
Bedankt voor de hulp allen!
 
Vandaag mijn rijbewijs gehaald !
Morgen versneld aanvragen & dan heb ik t donderdag :)
Examen ging best lekker, voor dat ik t wist kon ik weer terugrijden naar het examencentrum.
 
Wat ik heb gedaan is de relantie schroef helemaal terug gedraait, het probleem heeft zichzelf opgelost vermoed ik. Hij draait nu relantie op 1500 rpm en nu blijft hij niet meer hangen. Motor draait zoals het hoort. Ook kan ik de benzine kraan enkel op pri zetten en alle benzine slangen zijn aangesloten.

Vreemd allemaal, maar goed hij draait goed daar ben ik blij om!
Bedankt voor de hulp allen!

Als de motor goed warm is moet je hem stationair afstellen. EERDER NIET!

Dus na een aantal kilometer de stationair schroef terugdraaien tot ongeveer 1300 toeren. Dan blijft het blokje mooi lopen. Dit wil wel zeggen dat de motor wat minder hard stationair loopt als hij koud is maar dat is geen probleem. Het beste is na het starten van de motor direct weg te rijden, zodat de motor op temperatuur kan komen.

Wellicht is er dus niets mis met je inlaatrubbers. Scheelt je weer in de portemonnee :9
 
Yes, de eerste met een probleem in dit nieuwe topic

Het Gs-je wilt niet meer starten. Zodra ik haar op contact zet gaan de normale lampjes branden. Bij het indrukken van de startknop gebeurd er niets. Geen geklik van het startrelais, geen startende startmotor.

_ accu is vol, gecontroleerd, juiste spanning
_ hoofdzekering niet doorgebrand

Wat kan het zijn? Brand maar los......
Is het de startmotor?
Bij mij was de startknop slecht en dacht ik ook dat er veel mis was. Probeer de schakelaar te sluiten met een schroevendraaier. Je kan ook een schroevendraaier op je startrelais zetten tussen de twee polen. Weet je gelijk of t je startmotor is of t elektrisch systeem.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan