Suzuki GS500 Topic #26 - Een betere is nog niet uitgevonden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Tijmen, ik neem aan dat met "contact" bedoelt dat je de continuiteit meet? voor de gode orde, dat doe je altijd spanningsloos, dus de accu kan je er even uithalen.

Verder is uit je verhaal niet duidelijk hoe je meet, als ik aan neem dat je het contactslot aangesloten heb en op de achterkant van het contactslot meet?

Yes. Contactslot is los gehaald om te meten. Accu erin of eruit maakt niet zoveel uit voor mijn metingen, net even gecheckt, maar zal het in de toekomst los halen. Zie trouwens dat m'n multimeter niet meer een batterij icoon laat zien als ik continuiteit meet zonder accu :9 Maakt dus wel uit, verkeerd begrepen.

Je ziet dat ik het contactslot 2 keer gemeten heb, 1 keer aangesloten, 1 keer los. Wanneer deze aangesloten is klopt er geen hout van, wanneer ik hem los van de motorfiets haal en doormeet klopt het volgens dit diagram:

RBB3a6P.jpg
 
Laatst bewerkt:
Oke, ik heb over het eerste gedeelte van je post heen gelezen, stom.

Je verlichting werkt niet en wat gebeurt er als je probeert te starten? aangezien je zegt dat het start relais wel werkt.

Edit: dat schema is niet van jouw motor! :?

Volgens de elektrische schema's zou bij jouw motor de zijstandaard het draaien van de motor niet moeten verhinderen, de schakelaar aan de standaard dient enkel voor het schakelen van het indicatielampje in de cockpit.
De schakelaar moet losgekoppeld worden van het elektrische systeem en dan meet je de continuïteit in uitgeklapte en normale toestand, als het goed is zijn er twee bullet connectors waarmee je de schakelaar kan afkoppelen.

Nogmaals, meten terwijl het nog aan het elektrische systeem hangt zegt niet zoveel als je niet weet waar en hoe je moet meten, dat is best lastig.
 
Laatst bewerkt:
Nogmaals, meten terwijl het nog aan het elektrische systeem hangt zegt niet zoveel als je niet weet waar en hoe je moet meten, dat is best lastig.

Rens, held *O* Ik was dus met die accu bezig en haal de kabel van de plus los.. gaat dus een dun kabeltje daar vandaan naar de hoofd zekering, zit helemaal onder de blub van de ketting.. later haal ik een doekje erover: hapje eruit. Oke! De boel dus met een zip tie vast zetten (vorige eigenaar heeft het start relais wat... kunstzinnig gemaakt).

Probleem was dus: + kabel naar startrelais was prima (die heule dikke) en het dunne kabeltje daarvandaan was zo vies dat ik niet gezien heb dat daar gewoon een hapje uit genomen was! Nu weet ik niet of de ketting dat heeft gedaan of 1 van de vele knaagdieren die bij ons in de schuur komen... ondanks 2 katten die er ook slapen.

Verklaard wel die gekke metingen. Snap daar nog steeds niks van maar laat dat maar zitten voor een volgende keer :')

De schakelaar moet losgekoppeld worden van het elektrische systeem en dan meet je de continuïteit in uitgeklapte en normale toestand, als het goed is zijn er twee bullet connectors waarmee je de schakelaar kan afkoppelen.

Edit: Schakelaar heb ik los gehaald... alle componenten heb ik los en in circuit gemeten. Zal morgen eens testen of dat ding het nog wel normaal doet.

Edit: dat schema is niet van jouw motor! :?
Huh, hij klopt wel verder hoor. Is volgens mij van een GS450GA, maar het merendeel komt er mee overeen. Over de GS450E is bar weinig te vinden (officieel spul in ieder geval).
 
Laatst bewerkt:
Mooi dat het opgelost is, maar wat bedoel je met een hapje eruit? isolatie eraf en de kern lag tegen het frame?

Als de kern ook beschadigd is heb je dikke kans dat dat een keer gaat doorbranden, even netjes repareren dus ;)

Die rare metingen is gewoon omdat alles uiteindelijk op aarde uitkomt, als je niet exact weet waar en hoe te meten is dat behoorlijk nutteloos :P

Huh, hij klopt wel verder hoor. Is volgens mij van een GS450GA, maar het merendeel komt er mee overeen. Over de GS450E is bar weinig te vinden (officieel spul in ieder geval).

Contactslot van heeft heeft maar vier draadjes, in die tekening zijn het er meer, dus toen ben ik al afgehaakt :P
Ik heb een PDF van het WPH, daar staan alle tekeningen in, mag je wel hebben hoor.
 
Laatst bewerkt:
Mooi dat het opgelost is, maar wat bedoel je met een hapje eruit? isolatie eraf en de kern lag tegen het frame?

Als de kern ook beschadigd is heb je dikke kans dat dat een keer gaat doorbranden, even netjes repareren dus ;)

Die rare metingen is gewoon omdat alles uiteindelijk op aarde uitkomt, als je niet exact weet waar en hoe te meten is dat behoorlijk nutteloos :P

Ah helder. Volgende keer beter nadenken :$

Ik denk dat het contact ergens maakte ja. De hele kabel is trouwens naar de filistijnen, maakte waarschijnlijk soms nog even contact met wat van de loshangende koper draadjes, maar de isolatie was geheel weg. Heb hem dicht op de krimpkous afgeknipt en voor het idee maar even wat isolatietape erover zodat het zeker weten nooit contact kan maken.

Morgen ga ik even langs de autozaak, haal ik gelijk zo'n kabel met plek voor een nieuwerwetse zekering, zit nu nog één van glas in, inclusief de reserve ernaast in een plastic zakje *D

Denk dat ik de oude kabel nog gebruik voor naar het startrelais, een langere monteer voor het kapotte dunne draadje, dan kan ik de accu eruit trekken zonder gekloot.

Toch fijn zo'n GS, gaat er iets kapot dan is het de schuld van de eigenaar en niet de hardware :+ Kan ik weer rustig rondploffen. Accu nu even aan de oplader en morgen het avontuur voortzetten. Gelukkig kan ik wel solderen en krimp-kousen-krimpen (indien nodig).
 
Laatst bewerkt:
Bij 150km gaan tanken.. Dan sta ik om de dag bij de pomp _O-

En mijn verbruik is wel gebaseerd op N201/A2/A10/S118, dus wel max 110km/h en redelijk constant. :X

Kijk, jij rijdt veel snelweg, maar ik maar 1x per week en vaak maar paar km en de rest is alleen maar in het dorp een rondje maken over de dijken enz en dat gaat met veel remmen en gas geven. Bij goed weer ga ik veel langere afstanden rijden en ja dan is hij wel zuinig.

Dat stukje vanuit Stabroek ( België ) op de snelweg naar Tholen heeft hem wel zuinig laten doen tot nu toe. Ik ben 100% zeker dat ik dan ook pas om de 250km ( tot reserve ) moet tanken als ik alleen maar snelweg doe.
Ik denk als ik op de grens van Belgie ben ( in dit geval Putte ) dat ik eerst over stabroek rij en dan over de snelweg terug ga. Iets langere afstand kwa terug weg, maar wel zuiniger.
 
Ze gaan idd maar zelden kapot :}

Hmmm :+

Ik ben zelden wezen rijden dat iets niet aan een/mijn gs kapot ging O-)

Voorbeeld: mijn eigen blok liep in de soep op de terugweg van de MF meeting (waarin rascalgp afhaakte met een kapotte ontsteking, en er moest onderweg ook aan de gs van gespierde spijker gesleuteld worden) ;) En herinnerde me dat er ook iemand kwam waarvan het blok helemaal onder de olie zat toen de rit nog moest beginnen :] (fkmotor geloof ik)

Raymond heeft t meeste geloof ik op camera vastgelegd
 
Laatst bewerkt:
Idd volgens mij hebben de meeste gsjes eigenlijk regelmatig wel iets. Tegelijkertijd is het een GS en is het meestal makkelijk en goedkoop te fixen. Klopt ook wel want de GS is altijd een budgetmotor geweest.
 
~
Ik was dus met die accu bezig en haal de kabel van de plus los.. gaat dus een dun kabeltje daar vandaan naar de hoofd zekering, zit helemaal onder de blub van de ketting.. later haal ik een doekje erover: hapje eruit. Oke! De boel dus met een zip tie vast zetten (vorige eigenaar heeft het start relais wat... kunstzinnig gemaakt).

quote]

Is dat een stroomdraadje van de ontsteking naar de Bobine? Bij mij als ik met een duo reed, raakte die de ketting. Op een gegeven moment was hij half doorgesleten zodat hij soms op 1 pit liep. Ben geloof ik een week aan het zoeken geweest wat het kon zijn.
 
GS450 Master race :+

Gaan we eigenlijk nog eens een GS (+-500) meeting doen? Leuk ritje ofzo?
 
Idd volgens mij hebben de meeste gsjes eigenlijk regelmatig wel iets. Tegelijkertijd is het een GS en is het meestal makkelijk en goedkoop te fixen. Klopt ook wel want de GS is altijd een budgetmotor geweest.


Gelukkig weinig last van *O*
Gewoon regelmatig blijven rijden :] (lees: "elke dag" )
 
Laatst bewerkt:
Zou een lithium accu nog verschil maken in verbruik tegenover een Lood Accu ? Heb namelijk nog een lithium accu thuis staan ( YTX7A-BS ) die eigenlijk opgeladen MOET worden, maar mijn lader is sinds gisteren onderweg voor RMA. Weet namelijk niet of een LiFePO4 Start Accu goed tegen ontladen toestand kan ( zitten 3 leds op de accu zelf ), en zover ik weet brand er nog maar 1. Dat betekend 12,7v op de accu zelf.
Breedte is exact hetzelfde, maar de hoogte verschilt en ook de lengte.

Oké, in theorie mag ik hem tot 8,0v ontladen, maar liever niet he.

Het regent nu al een tijd hier en ga niet in de regen de lithium accu monteren.

@F2Ride, over dat valse neutraal, de laatste 2 weken is het eigenlijk bijna nooit meer voorgekomen dat hij hapte met schakelen. Zou dat gewoon komen omdat ik hem niet ver genoeg doortrapte ? heb dit al van iemand anders ook gehoord.
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig weinig last van *O*
Gewoon regelmatig blijven rijden :] (lees: "elke dag" )

Amen. Ik merk bij de GS650L die aanzienlijk minder gebruikt wordt, en de winterstop heeft, dat die veel meer gekke verschijnselen heeft. Ook al bij de brommers meegemaakt, lang stilstaan == dingen raken verstopt of komen via een andere manier klem te zitten. Vooral het benzine traject is problematisch, wellicht dat dat komt doordat de "nieuwe" benzine langzaam deels afbreekt naar water?

Lekker blijven rijden dus :]
 
Amen. Ik merk bij de GS650L die aanzienlijk minder gebruikt wordt, en de winterstop heeft, dat die veel meer gekke verschijnselen heeft. Ook al bij de brommers meegemaakt, lang stilstaan == dingen raken verstopt of komen via een andere manier klem te zitten. Vooral het benzine traject is problematisch, wellicht dat dat komt doordat de "nieuwe" benzine langzaam deels afbreekt naar water?

Lekker blijven rijden dus :]
Goede kwaliteit benzine helpt ook (BP Ultimate). Ik heb afgelopen weekend mijn GS gestart nadat hij sinds oktober stilgestaan heeft. Het duurde even langer dan normaal, maar hij startte vlot.

Het "benzinetraject" is opgebouwd met een carburateur. Zo'n ding werkt met belachelijk lage drukverschillen, iedere minimale verandering in viscositeit merk je direct. Een injectiemotor pompt de benzine met een druk van 3 bar de motor in, dan merk je minder dan een mBar echt niet.

Moderne, goedkope benzine vergomt. Die gom verstopt op den duur de carburateur.
 
Ik tank altijd bij een Shell express tankstation. Met gommen valt het daar volgens mij wel mee maar de benzine laat wel snel een witte aanslag achter. Deze verstopt blijkbaar niet maar het viel me wel op.
 
Hallootjes,

Mijn allereerste motor is een GS500 geweest. Perfecte keuze geweest en nooit spijt van gehad. Tegenwoordig rijd ik een Street triple omdat ik natuurlijk wel wat vermogen miste.
Maar mijn vriendin heeft pas haar rijbewijs gehaald en met een A2 rijbewijs mag je niet meer dan 35KW rijden dus natuurlijk heb ik een GS500 voor haar gekocht. En het motortje stuur en rijd perfect en ze is er helemaal blij mee.

Maar nu komt het natuurlijk. De voorkeringen zijn lek. Nu heb ik precies hetzelfde ook gehad met mijn GS500 en toen heb ik er andere veren in gezet. Echter kan ik me niet meer herinneren welke dat geweest zijn. Het punt was toen dat ik niet heel veel geld had en toen niet progressieve veren erin heb gezet maar vervangen voor iets van een GSX veer ofzo. Ik kan me alleen niet meer voor me halen welke dit geweest zijn. Als ik zo rond zoek dan kosten progressieve veren meer dan 100e en vind ik dat een beetje overdreven gezien dat 1/5 van de motor zelf kost.
Ik heb echt lopen zoeken maar niet kunnen vinden welke veren er passen in een GS500 voorvork poot.

Dus ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen, alvast bedankt

Niemand weet welke binnenveren van een andere suzuki er in de gs500 kunnen in plaats van progressieve veren?
 
Om terug te komen op mijn eerdere post, ik kwam deze tegen op speurders:
Suzuki Motor kopen? Motorfiets occasions van Suzuki te koop

Hij oogt mij aardig netjes. De rest vd kuip zit erbij, echter wel met beschadigingen.

Zal dit een kwestie zijn van carburateurs ultrasoon reinigen?

Tevens, ik wil hem graag op vol vermogen hebben. Welke restricties kan ik tegenkomen in de carburateurs en waar zijn de benodigde delen te koop?
 
Zowieso moeten de carbs EN de benzinekraan in een ultrasoon badje.

Verder moet dan de gasschuif vervangen worden voor VOL exemplaar. En effe de veren checker boven de gasshuif. Zo wil ie ook nog wel eens begrenst zijn.

Al met al heb je nog best wat kosten (zelfs al doe je alles zelf), daar moet dan de prijs ook naar zijn.

Frame lijkt overgespoten, zou zilver moeten zijn (je ziet het ook aan de plastic doppen op het frame welke wel zilver zijn)

Marc
 
Laatst bewerkt:
Niemand weet welke binnenveren van een andere suzuki er in de gs500 kunnen in plaats van progressieve veren?

Je moet dan de veerconstanten vergelijken, diameter en lengte.
Ik denk dat je hier niet op de juist plek ben.

Daarnaast zou ik als het jouw was gewoon zoeken naar veren voor de GS500, weet je zeker dat je goed zit, volgens mij is een setje veren 110,- euro of zoiets, niet bepaald veel in het land van motor vering.

Hmmm :+

Ik ben zelden wezen rijden dat iets niet aan een/mijn gs kapot ging O-)

Voorbeeld: mijn eigen blok liep in de soep op de terugweg van de MF meeting (waarin rascalgp afhaakte met een kapotte ontsteking, en er moest onderweg ook aan de gs van gespierde spijker gesleuteld worden) ;) En herinnerde me dat er ook iemand kwam waarvan het blok helemaal onder de olie zat toen de rit nog moest beginnen :] (fkmotor geloof ik)

Raymond heeft t meeste geloof ik op camera vastgelegd


Allemaal leugens! ze houden je voor de gek, het is één groot complot! 8-)
Grapje natuurlijk, de echte reden is dat jullie gewoon op bagger GS'jes rijden, echte GS'jes gaan nooit kapot :} :} _O-
 
Laatst bewerkt:
Weer even een update van mijn klusserij voor de geinteresseerden.

Na alles in elkaar gezet te hebben en een trechtertje peut op de benzineslang te hebben gezet startte de motor vrijwel gelijk! Hij liep echter niet zo lekker. Ploffende uitlaat en bij gas sloeg hij snel af. Met een beetje aanklooien bleef ie wel lopen en heb ik 'm op 1700 toeren geprobeerd te sychroniseren. Op een gegeven moment liep het toerental vanzelf nogal op en ik heb de indruk dat 1 cilinder er af en toe geen zin in had.

DSC_0231.jpg


Dagje later startte hij weer gelijk en leek vrij stabiel, dus ik heb de tank gemonteerd voor een proefritje. Hij startte weer, maar bij een beetje gas had ie er geen zin in om op toeren te komen, met of zonder choke. Op een gegeven moment wilde hij helemaal niet meer, ook niet met de kraan op PRI stand. Uurtje laten staan, maar ook toen geen sjoege.

Dus maar weer alles losgehaald. Sowieso wil ik het luchtfilter toch vervangen maar ook nog eens de carburateur nalopen. Mengselschroef had ik nog niet aangezeten en ik wilde toch even weten op hoeveel slagen die waren ingesteld. Dat was niet gelijk, 6,5 vs 7,5 halve slag. Beide nu op 7 ingesteld en na vervangen luchtfilter gaan we voor de herkansing.

En dan het goede nieuws: Het raadsel met het microsproeiertje is opgelost!! Na een finale inspectie van de vlotters zag ik aan de zijkant bij eentje iets zitten en bij de ander niet. Het valt amper op omdat de vlotter zelf er voor zit. Dit moest wel het sproeiertje zijn en was ook zo. Fotootje voor het nageslacht, links zie je 'm zitten:

DSC_0233.jpg


Die linkse zat vast en heb ik maar laten zitten. Wel even doorgeprikt met een staaldraadje, voor zover dat nodig was. De andere microsproeier teruggeplaatst, dus nu zijn ze weer identiek.

/EDIT: De functie van dit kanaaltje met sproeiertje is me trouwens niet duidelijk, dus wie het weet mag het weer zeggen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan