Suzuki GS500 Topic #26 - Een betere is nog niet uitgevonden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb het toegevoegd aan de startpost omdat de vraag over dit onderdeeltje al meerdere keren is gesteld en het antwoord elke keer op zich moest laten wachten.
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk last van valse lucht?

De carburateur leek wel goed te zitten op spruitstuk en airbox en heb ik vastgeschroefd. Lekkage via de wat stug geworden rubbers zou natuurlijk kunnen, maar luistert dat zo enorm nauw?

Ik las wat over de 'remmenreiniger proef' om dat te testen. Is dat bij lopende motor gewoon wat spuiten bij het inlaatspruitstuk?
 
Laatst bewerkt:
De carburateur leek wel goed te zitten op spruitstuk en airbox en heb ik vastgeschroefd. Lekkage via de wat stug geworden rubbers zou natuurlijk kunnen, maar luistert dat zo enorm nauw?

Ik las wat over de 'remmenreiniger proef' om dat te testen. Is dat bij lopende motor gewoon wat spuiten bij het inlaatspruitstuk?

Ja, dat luistert erg nauw.

Stationair: groot drukverschil, weinig lucht, dus alle lekkage verandert het mengsel in sterke mate. Ik weet dat er mensen zijn die preventief deze rubbers vervangen als ze een paar jaar oud zijn en de carburateurs los moeten.

Je spuit wat remmenreiniger op de plaats waar je lekkage verwacht. De motor zuigt dan ether (remmenreiniger) en lucht aan en het toerental loopt op (hou je hand bij de noodstop schakelaar). Bekende plaatsen van lekken: De aansluiting van de carburateur op het rubber en het rubber op de cilinderkop. Andere plekjes zijn het vacuumslangetje tussen benzinekraan en rechter carburateur en de aansluitdopjes voor het synchroniseren.


Een goede tip, dat scharniertje van de vlotter.
 
Laatst bewerkt:
OK, ik ga bij het monteren extra goed op lekkage letten. Paar vragen:

1) voordat ik alles demonteerde ontbrak er bij 1 van de carburateur al een dopje op de vaccuumaansluiting en op de ander zat een kort dichtgekit stukje slang. Bij gebrek aan mooie dopjes heb ik dat nu ook aan de andere kant gedaan en lijkt me dicht genoeg te zitten. Echter, de motor heeft best goed gelopen zonder dat ene dopje. Wel af en toe knallen in de uitlaat, dat kan dan mogelijk hierdoor worden verklaard (?).

2) de vaccuumslang vanaf de benzinekraan heb ik aan de zijkant op de linker carburateur gezet. EDIT: Ik wist niet meer precies op die nou links of rechts moest zitten. Maakt dat nog uit? En moet de andere aansluiting dan ook worden afgedopt? --> ik heb even gekeken en ik denk dat het vaccuumslangetje inderdaad links moet, want rechts is bij mij dicht van binnen. Perslucht komt er niet doorheen en links wel. @SAV: ik denk dus dat je hierboven precies andersom bedoelt?

Tot slot ga ik de brandstoftoevoer beter nalopen. Met het trechtertje kreeg ik 'm wel aan de praat maar met de tank erop was het snel over. Misschien dat de toevoer toch ergens niet goed ging. Aanwijzing is dat er bij aftappen van de carburateurs minder peut uit kwam dan ik zou verwachten.

Dank allen voor het meedenken!
 
Laatst bewerkt:
OK, ik ga bij het monteren extra goed op lekkage letten. Paar vragen:

1) voordat ik alles demonteerde ontbrak er bij 1 van de carburateur al een dopje op de vaccuumaansluiting en op de ander zat een kort dichtgekit stukje slang. Bij gebrek aan mooie dopjes heb ik dat nu ook aan de andere kant gedaan en lijkt me dicht genoeg te zitten. Echter, de motor heeft best goed gelopen zonder dat ene dopje. Wel af en toe knallen in de uitlaat, dat kan dan mogelijk hierdoor worden verklaard (?).

2) de vaccuumslang vanaf de benzinekraan heb ik aan de zijkant op de linker carburateur gezet. EDIT: Ik wist niet meer precies op die nou links of rechts moest zitten. Maakt dat nog uit? En moet de andere aansluiting dan ook worden afgedopt? --> ik heb even gekeken en ik denk dat het vaccuumslangetje inderdaad links moet, want rechts is bij mij dicht van binnen. Perslucht komt er niet doorheen en links wel. @SAV: ik denk dus dat je hierboven precies andersom bedoeld?

Tot slot ga ik de brandstoftoevoer beter nalopen. Met het trechtertje kreeg ik 'm wel aan de praat maar met de tank erop was het snel over. Misschien dat de toevoer toch ergens niet goed ging. Aanwijzing is dat er bij aftappen van de carburateurs minder peut uit kwam dan ik zou verwachten.

Dank allen voor het meedenken!

Jij had het een paar pagina's terug over dat je mengselschroeven op 6,5 uit staan. Nu snap ik waarom, omdat er zoveel extra lucht via dat niet afgedopte gat kwam.

Wat je nu eerst moet doen is ervoor zorgen dat je 100% zeker bent dat die dopjes bovenop de carbs dicht zitten. Dat is natuurlijk heel erg belangrijk. Vervolgens zet je de mengselschroeven weer op de fabrieksafstelling (2 of 2,5 uit zo uit mijn hoofd) + 1/4 slag bij een originele uitlaat. Of +1/2 slag uit bij een open uitlaat. Dan zal die gewoon weer prima lopen.

Het bovenste is iets wat zeker is dat dat helemaal verkeerd staat bij jou.

Vervolgens beetje warm laten lopen meteen synchroniseren die handel.

Tot slot je benzineverhaal:

Check de filter in de tank of die verstopt is.
Check de benzineleidingen
Check of de benzinekraan onder de tank volledig op "on" staat en of daar ook voldoende uitkomt als je hem open draait.
Koop en monteer een 2003+ benzinekraan (de andere benzinekraan dus, niet onder de tank)
Met vacuumlekken wordt de benzinekraan niet goed geopend en krijg je dus ook weinig in je vlotterbakken. Megabelangrijk dat je gewoon de carburateurs bovenop goed afdopt, en je vacuumslang van carb naar benzinekraan goed vastzit en niet beschadigd is. Anders kan je kijken naar het benzinetraject wat je wil, maar krijg je het niet goed (tenzij je m op PRI zet)

Vlotterhoogte is ook belangrijk, is makkelijk om te verneuken redelijk tijdrovend om weer goed te krijgen.

http://ww2.justanswer.com/uploads/motoforge/2009-11-27_012052_Fuel_level_adjustment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Jij had het een paar pagina's terug over dat je mengselschroeven op 6,5 uit staan. Nu snap ik waarom, omdat er zoveel extra lucht via dat niet afgedopte gat kwam.
Waren halve slagen (6,5 en 7,5), excuus want dat wekt verwarring, in dat bericht heb ik het nu even dik gedrukt. Maar dan nog staan ze met mijn aanpassing naar 3,5 slag aan de ruime kant lijkt me.

Wat je nu eerst moet doen is ervoor zorgen dat je 100% zeker bent dat die dopjes bovenop de carbs dicht zitten. Dat is natuurlijk heel erg belangrijk. Vervolgens zet je de mengselschroeven weer op de fabrieksafstelling (2 of 2,5 uit zo uit mijn hoofd) + 1/4 slag bij een originele uitlaat. Of +1/2 slag uit bij een open uitlaat. Dan zal die gewoon weer prima lopen.

Het bovenste is iets wat zeker is dat dat helemaal verkeerd staat bij jou.

Die vacuüm nippels zitten wel dicht. De mengselschroeven staan dus niet zo enorm verkeerd als je dacht maar m.i. wel te ruim. Als ik het goed begrijp wordt bij deze carburateur het mengsel rijker naarmate ik de stelschroeven verder uitdraai? De bougies waren eerder zwart dan bruin dus het mengsel zou dan wel wat armer mogen.

De fabriekswaarden voor de mengselschroeven is volgens het WPH 2 1/4 slag. Er zit een open Vampire knalpijp op de motor dus dan komt de instelling toch wel tegen de 3 slagen aan.

Thanks ook voor je andere tips mbt vlotter, vacuumsysteem en benzinetoevoer. Vlotterhoogte check ik nog even (truc met het slangetje had ik al ergens gezien) en dan zal ik 'm eerst eens zonder tank weer netjes laten lopen. Daarna pak ik wel het toevoersysteem aan.
 
Laatst bewerkt:
Waren halve slagen (6,5 en 7,5), excuus want dat wekt verwarring, in dat bericht heb ik het nu even dik gedrukt. Maar dan nog staan ze met mijn aanpassing naar 3,5 slag aan de ruime kant lijkt me.Die vacuüm nippels zitten wel dicht. De mengselschroeven staan dus niet zo enorm verkeerd als je dacht maar m.i. wel te ruim. Als ik het goed begrijp wordt bij deze carburateur het mengsel rijker naarmate ik de stelschroeven verder uitdraai? De bougies waren eerder zwart dan bruin dus het mengsel zou dan wel wat armer mogen.

De fabriekswaarden voor de mengselschroeven is volgens het WPH 2 1/4 slag. Er zit een open Vampire knalpijp op de motor dus dan komt de instelling toch wel tegen de 3 slagen aan.

Thanks ook voor je andere tips mbt vlotter, vacuumsysteem en benzinetoevoer. Vlotterhoogte check ik nog even (truc met het slangetje had ik al ergens gezien) en dan zal ik 'm eerst eens zonder tank weer netjes laten lopen. Daarna pak ik wel het toevoersysteem aan.

Geen probleem :)

Inderdaad hoe verder uit hoe rijker. 2 3/4 a 3 slagen uit bij beide mengselschroeven moet goed zijn.
 
Laatst bewerkt:
IJCtYlr.jpg

S5njveo.jpg


Hij staat er weer prachtig bij vandaag :')
 
OK, ik ga bij het monteren extra goed op lekkage letten. Paar vragen:

1) voordat ik alles demonteerde ontbrak er bij 1 van de carburateur al een dopje op de vaccuumaansluiting en op de ander zat een kort dichtgekit stukje slang. Bij gebrek aan mooie dopjes heb ik dat nu ook aan de andere kant gedaan en lijkt me dicht genoeg te zitten. Echter, de motor heeft best goed gelopen zonder dat ene dopje. Wel af en toe knallen in de uitlaat, dat kan dan mogelijk hierdoor worden verklaard (?).
Ja, dat dopje weglaten verneukt het mengsel ernstig. Knallen zijn meestal een teken van een arm mengsel.

2) de vaccuumslang vanaf de benzinekraan heb ik aan de zijkant op de linker carburateur gezet. EDIT: Ik wist niet meer precies op die nou links of rechts moest zitten. Maakt dat nog uit? En moet de andere aansluiting dan ook worden afgedopt? --> ik heb even gekeken en ik denk dat het vaccuumslangetje inderdaad links moet, want rechts is bij mij dicht van binnen. Perslucht komt er niet doorheen en links wel. @SAV: ik denk dus dat je hierboven precies andersom bedoelt?
Links of rechts maakt niet uit. Ik had hem bij mijn motor rechts zitten op de aansluiting van de vacuummeters. Deze twee pijpjes moeten open zijn als je de carburateurs wil synchroniseren.

Tot slot ga ik de brandstoftoevoer beter nalopen. Met het trechtertje kreeg ik 'm wel aan de praat maar met de tank erop was het snel over. Misschien dat de toevoer toch ergens niet goed ging. Aanwijzing is dat er bij aftappen van de carburateurs minder peut uit kwam dan ik zou verwachten.

Ik heb een voorkeur voor een benzinekraan zonder vacuüm besturing. De kraan op mijn motor kon ik ombouwen, ik weet niet of het eerdere type om te bouwen is. Denk er wel aan dat je OEM vlotternaalden gebruikt zonder vacuüm besturing, je wil je motor niet terugvinden in een plas van 15 liter benzine - en een sigaretten-verslaafde er naast.

Zo'n vacuüm kraan moet werken met een hoge onderdruk met grote drukverschillen (stationair pruttelend) en met weinig drukverschil (volgas). Een klein beetje slijtage heeft al tot gevolg dat de kraan niet meer lekker werkt.

Ik heb het nog niet meegemaakt dat zo'n kraan alleen met stationair draaien niet genoeg benzine door liet. Dat zou ik eerder zoeken in filters (in de benzinetank en als de vlotternaalden origineel zijn boven de vlotternaaldzitting) plus eventueel zelf toegevoegde filters.
Het membraan van de kraan kan wel lek zijn, dan zuig je via de kraan valse lucht en de kraan zal helemaal niet werken behalve op pri.
 
Zonet lekker een rondje wezen rijden. Halverwege begon die in te houden. Bleek dat de benzine op was :') (ook niet de eerste keer dat mij dit overkomt). Ik kraantje op reserve gezet, maar na een kilometer viel die weer uit.


Een blik in de tank gaf dit niet al te aangename beeld:
dxu1zOm.gif

3dfmWit.jpg

jHwVKLQ.jpg


Op een gegeven moment wilde die gelukkig weer aanspringen, en toen heeft hij het de 5km tot het dichtstbijzijnde tankstation ook gewoon uitgehouden.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er wel vies uit :)

Ik had zelf vandaag ook toen ik 160 reed dat ie ging inhouden, maar dat is weer een kwaal van de gs500. Gwn gas terug en 120 rijden. Niks aan de hand haha. Niet mekkeren en gewoon rijden.
Dit echt de eerste keer dat ik het gemerkt heb in de 2 maanden.
 
Laatst bewerkt:
OK, weer even een update:

* Mengselschroeven beiden op 2.75 slag terug gezet
* microsproeiertje nu weer op zijn plek
* carburateur en airbox+filter vastgeschroefd. Ik kan me niet voorstellen dat hier valse lucht aangezogen gaat worden.
* trechtertje in de benzineslang gefrot en de carbs weer gevuld.
* vlotternivo gecheckt met hevel methode. Stonden beiden iets boven het nivo van het vlotterdeksel, zie foto:

DSC_0234.jpg


--> Is dit een goed nivo, of moet dit onder de rand zijn?

Daarna: starten en.... lopen! Even een minuutje met choke en af en toe wat gasgeven. Daarna bleef ie zonder choke met wat licht gas aan de praat. Geen geplof en het klonk mij ook bij wat gasgeven goed in de oren.

Kortom, dit lijkt dus allemaal volgens het boekje en ik denk dat gisteren de brandstoftoevoer toch niet goed ging.

Vervolgens sloot ik ff mijn Synchronisatie slangen aan en die balans leek op choke wel in orde, maar zonder choke en met wat gas vloog ie uit de schaal toen ik even niet op zat te letten. Kortom, er kwam een slokje lampolie in het vacuümsysteem terecht :$

Snel uitgezet, afgekoppeld en toch maar weer gestart want ik had geen zin om de carbs weer helemaal schoon te maken. Resultaat: de garage nog wat voller met rook, nu met extra lampolie resten O-)

Verder afstellen dus maar even achterwege gelaten, maar nog wel wat vragen:

- wat is nu het juiste vlotternivo?
- synchroniseren kan niet met de tank er op, maar wat is nu de logische stap. Eerst kijken of de motor onder belasting goed rijdt en dan synchroniseren? Moet de motor bovendien warm zijn voor synchronisatie, of kan dat ook als ie net van de choke af is?

@SAV:
Links of rechts maakt niet uit. Ik had hem bij mijn motor rechts zitten op de aansluiting van de vacuummeters.

Ik begrijp je opmerking denk ik niet (aansluiting op vacuummeters) en betwijfel of de slang voor de vacuümsturing naar de benzinekraan bij mij ook rechts op de carburateur kan. Ik kreeg er namelijk geen zuchtje perslucht doorheen gespoten itt links. Weet je zeker dat rechts een open kanaal moet zijn?

Verder had ik niet begrepen dat deze slang los moet zijn voor synchroniseren. Klopt dat inderdaad?
 
Laatst bewerkt:
Ziet er wel vies uit :)

Ik had zelf vandaag ook toen ik 160 reed dat ie ging inhouden, maar dat is weer een kwaal van de gs500. Gwn gas terug en 120 rijden. Niks aan de hand haha. Niet mekkeren en gewoon rijden.
Dit echt de eerste keer dat ik het gemerkt heb in de 2 maanden.

Hopen dat het een vuiltje was en geen stervende benzinekraan ;(
 
Laatst bewerkt:
OK, weer even een update:

* Mengselschroeven beiden op 2.75 slag terug gezet
* microsproeiertje nu weer op zijn plek
* carburateur en airbox+filter vastgeschroefd. Ik kan me niet voorstellen dat hier valse lucht aangezogen gaat worden.
* trechtertje in de benzineslang gefrot en de carbs weer gevuld.
* vlotternivo gecheckt met hevel methode. Stonden beiden iets boven het nivo van het vlotterdeksel, zie foto:

[afbeelding]

--> Is dit een goed nivo, of moet dit onder de rand zijn?

Daarna: starten en.... lopen! Even een minuutje met choke en af en toe wat gasgeven. Daarna bleef ie zonder choke met wat licht gas aan de praat. Geen geplof en het klonk mij ook bij wat gasgeven goed in de oren.

Kortom, dit lijkt dus allemaal volgens het boekje en ik denk dat gisteren de brandstoftoevoer toch niet goed ging.

Vervolgens sloot ik ff mijn Synchronisatie slangen aan en die balans leek op choke wel in orde, maar zonder choke en met wat gas vloog ie uit de schaal toen ik even niet op zat te letten. Kortom, er kwam een slokje lampolie in het vacuümsysteem terecht :$

Snel uitgezet, afgekoppeld en toch maar weer gestart want ik had geen zin om de carbs weer helemaal schoon te maken. Resultaat: de garage nog wat voller met rook, nu met extra lampolie resten O-)

Verder afstellen dus maar even achterwege gelaten, maar nog wel wat vragen:

- wat is nu het juiste vlotternivo?
- synchroniseren kan niet met de tank er op, maar wat is nu de logische stap. Eerst kijken of de motor onder belasting goed rijdt en dan synchroniseren? Moet de motor bovendien warm zijn voor synchronisatie, of kan dat ook als ie net van de choke af is?

@SAV:Ik begrijp je opmerking denk ik niet (aansluiting op vacuummeters) en betwijfel of de slang voor de vacuümsturing naar de benzinekraan bij mij ook rechts op de carburateur kan. Ik kreeg er namelijk geen zuchtje perslucht doorheen gespoten itt links. Weet je zeker dat rechts een open kanaal moet zijn?

Verder had ik niet begrepen dat deze slang los moet zijn voor synchroniseren. Klopt dat inderdaad?

Ik heb even wat plaatjes op google afbeeldingen gecheckt (gs500 float height) en het lijkt erop dat dat prima is bij jou.

Met betrekking tot de opmerking van SAV, hij heeft een nieuw model gs500 met andere carburateurs. Daar hoef je je dus geen zorgen over te maken.

Als iemand anders de tank beetje draait dan zou je erbij moeten kunnen. Maar het is handiger om m warm te laten lopen met de tank erop. Dan tank eraf halen en de rest inderdaad met een trechter te doen. Ik heb een carbtune dus geen gezeik met vloeistof die opgezogen kan worden, als je het een paar keer gedaan hebt dan is het een minuutje werk aangezien je maar 1 synchronisatieschroef hoeft te doen.

Op bedrijfstemperatuur staat in het werkplaathandboek, maar gewoon redelijk warm met choke eraf gaat t ook prima hoor ;)
Toeren verhogen tot 1600 a 1700, afstellen en done.
 
Zonet lekker een rondje wezen rijden. Halverwege begon die in te houden. Bleek dat de benzine op was :') (ook niet de eerste keer dat mij dit overkomt). Ik kraantje op reserve gezet, maar na een kilometer viel die weer uit.


Een blik in de tank gaf dit niet al te aangename beeld:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Op een gegeven moment wilde die gelukkig weer aanspringen, en toen heeft hij het de 5km tot het dichtstbijzijnde tankstation ook gewoon uitgehouden.


Lijkt mij water in de tank, die bruine bubbels zijn water concentraties met wat bruinig roest er doorheen gemengd, en op water loopt zelfs een GS500 niet zo lekker 8-)

*kan zijn dat ik het niet goed zie in je video.
 
Lijkt mij ook water met roest. Tank leeghalen of de zooi eruit zuigen met een slang/buis
 
Dat lijkt idd water met wat roest, wat de heren hierboven zeggen moet voldoende zijn, je kunt ook nog van die tank cure in je tank gooien, maar ik zou het gewoon even in de gaten houden.
 
Het was inderdaad vloeistof in een vloeistof, dus het moet ook haast wel water zijn. Ik laat het nu nog even voor wat het is, en bij de volgende beurt zal ik de tank een keer leeghalen.

Ik heb ook het probleem dat er benzine weglekt als ik mijn kraantje op pri laat staan. Is dit het moeite van repareren waard, of kan ik het beter zo laten als het is?
 
Laatst bewerkt:
Dat hangt er vanaf waar hij lekt, als dit de vlotters zijn (via luchtfilter) kun je het beter wel meteen aanpakken.
 
Nieuw topic trouwens, waarbij ik de topic titel vergeten ben in de topic titel te zetten :+

Dubbel gefaald want ik dacht dat we op 2499 zaten maar het was dus 2449 :')
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan