Suzuki GS500 Topic #27

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dan ben je hem kwijt.
Er gebeurd niets ergs.
Het is alleen zonde want het kost toch weer een aantal eurotjes.



En helaas kom ik niet naar Veenendaal op de MFMM.

Ik rust vaak met mij hand op het gewichtje (vooral aan de gas kant, maar dan nog)
Maargoed ik had deze de eerste kilometers vast niet gemist
 
Zo de GS is weg.
Definifief gestopt nu met rijden.
Moest eerst kopen en dan erachter komen dat ik niet meer wil rijden.

Als je een echte motorrijder in hart en nieren bent , komt de zin om te rijden weer terug.
Dat je nu eerst tijd wil vrijmaken voor de kinderen en je relatie is logisch.
Dat heeft niets met leeftijd te maken maar met prioriteiten.

Hopelijk zien we je over enkele jaren weer terug.

Tot ziens
 
Dacht dat je er al een had of heb je er nu twee?

Heb inderdaad nog een GS500 Challenge '95, staan er nu twee. Wereld van verschil de twee GSjes, maar de Challenge heeft wel wat mankementen en een niet zo heel nette kuip meer dus nog even kijken wat ik daar mee ga doen.
 
Straks wordt het een trent om 2 gs'jes in de schuur te hebben :+

In dat geval heb ik liever een pittige 1-cilinder voor offroadwerk erbij :Y
 
Laatst bewerkt:
Kwam net tot de ontdekking dat de koppelingskabel draadbus is afgebroken omdat deze totaal vast zit in het deksel. Griptang erop gezet maar echt totaal geen beweging in te krijgen.

Vannacht in kruipolie weken en morgen maar eens een flinke brander erop zetten en nog een poging doen.

afgebroken.jpg
 
Straks wordt het een trent om 2 gs'jes in de schuur te hebben :+

In dat geval heb ik liever een pittige 1-cilinder voor offroadwerk erbij :Y

Haha begint er bijna op te lijken :P

Ik heb ook nog een (niet zo) pittige 1 cilinder er bij staan, een 50cc Chinese snorscooter met maar liefst 37k kilometers op de teller :P
 
Kwam net tot de ontdekking dat de koppelingskabel draadbus is afgebroken omdat deze totaal vast zit in het deksel. Griptang erop gezet maar echt totaal geen beweging in te krijgen.

Vannacht in kruipolie weken en morgen maar eens een flinke brander erop zetten en nog een poging doen.

[afbeelding]

Laten "schrikken" van een vaste bout/draadstang etc wil ook nog wel eens helpen (gerichte harde tik van boven geven met hamer)
Wel uitkijken dat je hem daardoor niet nogmeer aan gort helpt ivm scheefslaan oid.
 
Beste mensen,

Ik krijg steeds minder vertrouwen in mijn motor momenteel... ik rijd er al te weinig op.
Maar wat ik eigenlijk heb is :
1x voorgekomen tijdens het inhalen op de snelweg, dat mijn stuur echt enorm begon te wiebelen en ik dus het gas moest loslaten voordat het weer minder werd... dat was even een mini heart attack moment.
Maar vandaag weer meegemaakt dat ik tijdens een bocht met 70km/u over een hobbeltje heenging en ook het stuur voor mijn gevoel begon te shaken en in onbalans?
Ik heb 2 maanden geleden mijn motor een keer gebracht naar Motoport Hengelo ivm dat ene akkefietje op de snelweg. Maar hij kon eigenlijk niks vinden en merkte ook niks aan mijn motor.
Wat moet ik nu eigenlijk doen, ik krijg namelijk zo steeds minder vertrouwen op de motor... en baal hier ontzettend van.
Zou het eventueel aan de balhoofd kunnen liggen? Of zijn het toch de voorvorken? Ze zijn de laatste keer netjes ingedraaid door Motoport.
 
Beste mensen,

Ik krijg steeds minder vertrouwen in mijn motor momenteel... ik rijd er al te weinig op.
Maar wat ik eigenlijk heb is :
1x voorgekomen tijdens het inhalen op de snelweg, dat mijn stuur echt enorm begon te wiebelen en ik dus het gas moest loslaten voordat het weer minder werd... dat was even een mini heart attack moment.
Maar vandaag weer meegemaakt dat ik tijdens een bocht met 70km/u over een hobbeltje heenging en ook het stuur voor mijn gevoel begon te shaken en in onbalans?
Ik heb 2 maanden geleden mijn motor een keer gebracht naar Motoport Hengelo ivm dat ene akkefietje op de snelweg. Maar hij kon eigenlijk niks vinden en merkte ook niks aan mijn motor.
Wat moet ik nu eigenlijk doen, ik krijg namelijk zo steeds minder vertrouwen op de motor... en baal hier ontzettend van.
Zou het eventueel aan de balhoofd kunnen liggen? Of zijn het toch de voorvorken? Ze zijn de laatste keer netjes ingedraaid door Motoport.

Deze klachten kan je krijgen als er teveel speling op het balhoofdlager zit. Deze iets strakker zetten en dan is het waarschijnlijk verholpen. Helpt dat niet of komt het op korte termijn weer terug dan is waarschijnlijk het lager versleten. Ik had op een gegeven moment hetzelfde probleem, eerste keer dat ik het ontdekte moest ik een semi-noodstop maken en kreeg ik ook een flinke slinger in het stuur :P Gebeurde steeds vaker en toen ik het lager had afgesteld niks meer aan de hand. Ben alweer duizenden kilometers verder sinds ik opnieuw gesteld heb zonder klachten.

Je kan zelf prima proberen het lager te stellen:
lager_stellen.png


Zorg dat het voorwiel vrij hangt door de motor op de middenbok te zetten en dan iets onder het frame/blok zodat het voorwiel boven de grond hangt. Nummer 1 los draaien en dan nummer 2 iets vaster zetten. Hier zijn speciale sleutels voor maar ik doe het altijd met een schroevendraaier en een hamer. Schroevendraaier in een van de inkepingen zetten en dan een klein tikje geven. Je draait hem strakker totdat je weerstand begint te voelen als je het stuur draait. Je wil hem eigenlijk op de grens van wel weerstand/geen weerstand hebben. Dan nummer 1 weer vastdraaien en nogmaals controleren of het stuur vrij draait. Kan zijn dat hij na het aandraaien van 1 weer net iets te strak zit. Dan herhaal je het proces maar zet je 2 net iets minder strak.

Als je bang bent het te verprutsen, markeer de positie van nummer 2 met een stift dan kan je de boel gewoon weer zetten zoals het was ;)

Als je het lager te strak hebt afgesteld merk je dit vanzelf tijdens het rijden. De motor stuurt dan minder gewillig bochten in etc.
 
Laatst bewerkt:
Deze klachten kan je krijgen als er teveel speling op het balhoofdlager zit. Deze iets strakker zetten en dan is het waarschijnlijk verholpen. Helpt dat niet of komt het op korte termijn weer terug dan is waarschijnlijk het lager versleten. Ik had op een gegeven moment hetzelfde probleem, eerste keer dat ik het ontdekte moest ik een semi-noodstop maken en kreeg ik ook een flinke slinger in het stuur :P Gebeurde steeds vaker en toen ik het lager had afgesteld niks meer aan de hand. Ben alweer duizenden kilometers verder sinds ik opnieuw gesteld heb zonder klachten.

Je kan zelf prima proberen het lager te stellen:
[afbeelding]

Zorg dat het voorwiel vrij hangt door de motor op de middenbok te zetten en dan iets onder het frame/blok zodat het voorwiel boven de grond hangt. Nummer 1 los draaien en dan nummer 2 iets vaster zetten. Hier zijn speciale sleutels voor maar ik doe het altijd met een schroevendraaier en een hamer. Schroevendraaier in een van de inkepingen zetten en dan een klein tikje geven. Je draait hem strakker totdat je weerstand begint te voelen als je het stuur draait. Je wil hem eigenlijk op de grens van wel weerstand/geen weerstand hebben. Dan nummer 1 weer vastdraaien en nogmaals controleren of het stuur vrij draait. Kan zijn dat hij na het aandraaien van 1 weer net iets te strak zit. Dan herhaal je het proces maar zet je 2 net iets minder strak.

Als je bang bent het te verprutsen, markeer de positie van nummer 2 met een stift dan kan je de boel gewoon weer zetten zoals het was ;)

Als je het lager te strak hebt afgesteld merk je dit vanzelf tijdens het rijden. De motor stuurt dan minder gewillig bochten in etc.

Super bedankt voor je reactie :-)
Ik bespreek dit even met mijn vader, het klinkt wel makkelijk maar wil niks kapot maken hahahah. O-)
 
Controleer eerst even of de bandenspanning niet te laag is voordat je gaat sleutelen: voor 2.3 en achter 2.6 BAR bij de huidige generatie banden!
Ook een verkeerd uitgebalanceerd achterwiel(!) kan de oorzaak zijn van het eerder beschreven "kopschudden".
 
Hij staat nu bij mij in de schuur.

Spitskool bedankt voor de goede afhandeling, hij remt, stuurt en trekt heel goed op. Meteen 150 kilometer naar huis gereden zonder problemen.
Aardige lui die Amsterdammers :P

Topper man blij dat je er blij mee bent, voor mij was de fun gewoon weg
 
Ook een verkeerd uitgebalanceerd achterwiel(!) kan de oorzaak zijn van het eerder beschreven "kopschudden".

Slechte wiellagers kunnen ook gekke dingen doen of bijv zijdelingse speling op de achterbrug. Dus bij deze nog een tip voor lindsey even de motor op de bok zetten en dan eens de brug en het wiel heen en weer sjorren. Als er speling op zit dan merk je dat wel. Ik denk echter nog steeds dat je het bij het balhoofdlager moet zoeken.
 
Laatst bewerkt:
Beste mensen,

Ik krijg steeds minder vertrouwen in mijn motor momenteel... ik rijd er al te weinig op.
Maar wat ik eigenlijk heb is :
1x voorgekomen tijdens het inhalen op de snelweg, dat mijn stuur echt enorm begon te wiebelen en ik dus het gas moest loslaten voordat het weer minder werd... dat was even een mini heart attack moment.
Maar vandaag weer meegemaakt dat ik tijdens een bocht met 70km/u over een hobbeltje heenging en ook het stuur voor mijn gevoel begon te shaken en in onbalans?
Ik heb 2 maanden geleden mijn motor een keer gebracht naar Motoport Hengelo ivm dat ene akkefietje op de snelweg. Maar hij kon eigenlijk niks vinden en merkte ook niks aan mijn motor.
Wat moet ik nu eigenlijk doen, ik krijg namelijk zo steeds minder vertrouwen op de motor... en baal hier ontzettend van.
Zou het eventueel aan de balhoofd kunnen liggen? Of zijn het toch de voorvorken? Ze zijn de laatste keer netjes ingedraaid door Motoport.

Ik zou het balhoofd inderdaad even nakijken zoals al geopperd is door meerdere mensen. Ik zie volgens je profielfoto dat je een rode GS500 rijdt, volgens mij heb ik je een paar weken geleden in Enschede zien rijden dicht bij het station. :P
 
Afgelopen woensdag een verse voorband erop laten leggen, een bt45. Ik moet zeggen dat die nu toch een stukje beter stuurt dan met die oude band. Maar die was ook al ver op. Volgend weekend (als het weer meezit) lekker weekendje sturen in de moezel!

Groet,
Dennis :]
 
Laatst bewerkt:
Voor dat schudden zijn er meerdere oorzaken mogelijk.
Een aantal dingen zijn al genoemd

Slechte of te zachte banden.
Een zware top koffer.
De demping van voor of achtervering defect. of verkeerd afgesteld.
Wat bedoel je met "Motoport heeft ze netjes ingedraaid" ?

Wiel lagers.
lagering achterbrug
Balhoofdlager wat kapteinkoek al aangaf,Maar nog niet verstellen eerst wat testjes.
je kan dit makkelijk controleren door de motor op de standaard te zetten.
De vorkpoten bij de as van het wiel beet te pakken en dan naar je toe trekken en voelen of er speling op zit.
Daarna aan het stuur van draaien en voelen of er een zwaar punt in zit. met name in het midden.
Hij moet soepel draaien zonder een tik of wat dan ook.
 
Laatst bewerkt:
Voelen of het stuur vrij draait is soms wat lastig omdat de kabels in de weg zitten dus daar moet je ook op letten.
 
Een paar andere oorzaken:

voorpootbrug heeft ruimte,
Frame, vulstuk aan rechterzijde zit niet goed vast,
olielekkage in een van de twee vorkpoten,
een scheurtje in het frame,
krom frame / balhoofd / voorvork,
het wegdek.

Zoals Ron ook al aangeeft: controleer wat er niet goed is voordat je het gaat "verhelpen". Een balhoofdlager strakker zetten kan weinig kwaad, maar ik zou vooraf wel willen weten hoe veel speling het lager had voordat ik het strakker ga zetten. Een balhoofdslager krijgt op den duur putten in het oppervlak. Dat voel je met draaien en het voorwiel los en dan weet je dat je hem moet vervangen.

Dit kunnen heel vervelende dingen zijn om de oorzaak van te vinden. Soms is het eenvoudig, soms is het gewoon niet te vinden. Feit is wel dat de GS500 juist bekend staat om zijn goede stuurgedrag, mijn GS-je heeft vrijwel geen last van dit verschijnsel (wobble, shimmy).

Het is een vorm van resonantie. Omdat jij er in een bocht last van hebt, kan het bijvoorbeeld ook een slechte schokdemper achter of een band met hapjes er uit zijn (cuppen).
Mijn Honda CB750K2 had er last van omdat het frame aan de rechterkant duidelijk minder stevig was dan aan de linkerkant. Die had dus last van wobble in een snel genomen bocht naar rechts (en dat zijn de meeste). Ik weet dat er motoren geleverd zijn die er direct uit de fabriek er al zoveel last van hebben dat er een stuurdemper gemonteerd is.

Het verschijnsel kan wel GEVAARLIJK zijn. Zoek maar eens op wobble of death.

Misschien is dit probleem iets waarbij je als beginnend sleutelaar aan een vakman moet gaan denken. Kent iemand een framespecialist?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan