Suzuki GS500 Topic #27

Status
Niet open voor verdere reacties.

kapiteinkoek

MF veteraan
27 okt 2008
6.402
183
full



GS500 topic #27: Er is niets wat de GS500 niet kan



Voorgaande delen



Meeting


Links

GS-gerelateerde websites:

How-to’s:

Mini howto's:

Werkplaatshandboeken:



Aankooptips


  • Sinds de nieuwe A2 regeling zien wij een grote toestroom van enthousiaste nieuwe motorrijd(st)ers in het gs500 topic. Ook al is de gs500 grotendeels bulletproof, zijn er toch een paar kleine dingen om op te letten bij de aankoop van je nieuwe (waarschijnlijk eerste) motor.
    Over het algemeen kan er grotendeels vertrouwd worden op bijvoorbeeld deze checklist
  • Checklist

    Er zijn echter ook wat specifieke puntjes waar (extra) op gelet moet worden bij de gs500.
  • Roest op het frame, in de tank en op de uitlaatbochten
  • Bij de modellen tot 2003 een falende benzinekraan die kan zorgen voor een sputterende, uitvallende motor op de snelweg. Dit kan getest worden door 3 a 4 minuten met 140 kilometer per uur op de snelweg te rijden, gebeurt er niks vreemds dan werkt de benzinekraan hoogst waarschijnlijk goed.
  • Let bij de testrit op een schommelende snelheidsmeter en toerenteller, dit komt relatief vaak voor en duidt erop dat of de snelheidsmeterkabel of toerentellerkabel gebroken zijn of dat de snelheidsmeter en toerenteller zelf aan het overlijden zijn. Dit is ook een mooi argument bij de onderhandeling.
  • Typ het kentekennummer voordat je gaat kijken op Ovi en check of er bij: aantal eigenaren privé/zakelijk niks achter de / staat. 2/0 of 4/0 is dus prima, 4/1 betekend dat het een lesmotor is geweest. Vermijd deze!
  • Check datum laatste tenaamstelling: heeft iemand hem pas sinds kort en staat hij nu alweer te koop vraag dan naar de reden, is er iets kapot bijvoorbeeld?
  • Check of de motor verzekerd is, is dit niet het geval dan is er een grote kans dat hij al een tijd stil staat.
  • Check of de genoemde kilometerstand niet in mijlen is
  • Check of er beschadigingen zitten op de blokdeksels (waar suzuki op staat), mocht dit het geval zijn is hij dus een keer omgevallen of erger.
  • Kijk of het framenummer en bloknummer overeenkomen met wat er in de kentekenpapieren staan. Bij de gs zit het framenummer aan de rechterkant op het frame rechts naast de tank als je er naast staat. Het bloknummer is in het blok gegraveerd, kan je ook aan de rechterkant zien, is niet te missen je kijkt er zo op.
  • Check het oliepeil voor de testrit, is deze te laag laat hem dan maar staan. Betekend dat er niet goed voor gezorgd is.
  • Check de voorvorkkeeringen voor én na de testrit. Een kwaadwillend persoon kan de voorvorkpoten schoon gemaakt hebben waardoor het lijkt dat de keerringen niet gelekt hebben.
  • Kijk of de inbusbouten van bijvoorbeeld de uitlaatbochten niet kapot zijn gedraaid, mocht dit zo zijn heeft een beun de haas er aan zitten werken en dan kan je wel verwachten wanneer je je gs500 open gooit dat alles kapot gedraait is en je flink met je griptang en boor aan de slag kunt.
  • Voel aan het blok of deze nog warm is, dan is deze van te voren gestart zodat hij mooier loopt voor de verkoop. Blok moet koud zijn zodat je weet wat je koopt.
  • Let erop of de motor tijdens de testrit niet steeds slechter gaat rijden/reageren. Dit duidt op een slechte afstelling van de carburateurs. Over het algemeen kan je een gs'je starten zonder choke maar dan moet je wel een tijdje gas bij geven om hem niet af te laten slaan, beetje choke erop en starten zonder gas bij is wat je eigenlijk wil zien.
  • Tijdens de proefrit even handjes los bij 60 a 70 kmh, niet op een moment dat het erg hard waait van de zijkant, maar vrij windstil is. En natuurlijk op een rechte weg zonder hobbels en gaten. Blijft de motor rechtdoor gaan, is dat prima. Wanneer deze naar een kant trekt, kan het zo simpel zijn als een schuin gemonteerd achterwiel tot een gebogen frame.
  • Het allerbelangrijkste: vertrouw helemaal niemand wanneer het om geld gaat.
  • Laat de verkoper van tevoren foto's doorsturen van de aandachtspuntjes, video's van hoe de motor start wanneer die koud is en hoe die loopt. Iemand kan wel via internet zeggen dat hij er mooi uitziet en mooi loopt, maar mooi lopen voor de verkoper kan heel erg verschillen met wat jij mooi lopen vindt.
  • Controleer alles dubbel, neem sowieso iemand anders mee om te dubbelchecken.
  • Vertel nooit dat je van ver komt, dat wordt tegen je gebruikt met het afdingen. Wordt er gevraagd waar je vandaan komt: antwoord met "niet zo ver".
  • Wanneer je de motor start en je hoort geratel, gebonk of getik en de verkoper zegt dat dat bij deze motoren hoort, schop hem/haar dan flink in de anus en ga op zoek naar een andere.
  • De enige gs500's die licht mogen tikken wanneer ze koud zijn, zijn die van 1989, 1990 en 1991. De Reden hiervan is dat er weinig speling tussen de nokkenas en kleppendeksel is, bij nieuwere modellen is deze speling groter gemaakt.
  • De afdingmarge is meestal 200 euro minder dan de vraagprijs, dat moet je doel zijn. Als iemand adverteerd voor een prijs van 1400 bied dan eerst 1000 dan komt je rond de 1200 uit. Bied je 1200 kom je op 1300 uit en naai je jezelf voor 100 euro. Bij echt goedkope gs'jes van bijvoorbeeld 600 euro heb je ongeveer 100 euro afdingmarge.
  • Koetjes en kalfjes praat hoort erbij, hoe beter de klik is hoe makkelijker de deal zal gaan, maar als puntje bij paaltje komt moet je schijt hebben aan de verkoper (behalve als je van een MF'er koopt) die lui zie je toch nooit meer.
  • Heb je van te voren op internet of via de telefoon al een vaste prijs afgesproken met een aantal voorwaarden: banden zijn goed, ketting & tandwielen zijn goed, voorvorkkeeringen zijn lek bijvoorbeeld, en je ziet bij het checken dat één van de banden bijna op is, betekend dat die vaste prijs dus niet meer geld, dat was namelijk niet afgesproken, spreek de verkoper hier op aan en onderhandel opnieuw wat van de prijs af.
  • Zet een linkje van de advertentie van de gs500 die je wilt gaan kopen in dit topic neer, er zitten hier meer dan genoeg mensen die alleen al van foto's kunnen beoordelen of je iets moet kopen of niet. En voor welke prijs



Tips & Tricks

  • Olie: halfsyntheet, 10W40. Bij vervanging met nieuw filter: 2.9 liter olie, wanneer je het oude filter laat zitten: 2.6 liter olie
  • Banden: 2,25 bar voor, 2,5 bar achter (2,8 met duo). Bij BT45 voor 2,5 en 2,8 bar achter
  • Nieuwe ketting erin zetten, zonder klinken en visjes: De lange bout van de achterbrug eruit trekken, en dan de bovenste bout van de schokbreker eruit halen. Dan heb je genoeg ruimte om de ketting tussen het frame en de brug door te halen.
  • Achtervering: Standaard op standje "4", "1" is het zachtst, "7" is het hardst. De meeste mensen die willen leren sturen op de GS en dat graag wat sportiever doen vinden standje "6" het prettigst, waaronder ondergetekende. Altijd zelf proberen natuurlijk. Als je het standaard bijgeleverde C-tool niet hebt, kun je met een grote schroevendraaier en wat lichtje tikjes met een hamer ook de vering bijstellen.
  • Tikken van het blok
    Bij de eerste blokken (tot ca. 1992) is de ruimte tussen de kop en de nokkenas zodanig klein dat, als het blok koud is, er fysiek contact is en kun je een tikkend geluid horen. Als het getik weg is, is het blok warm en kun je vol gas geven. Na aanhoudende kritiek van de internationale motorpers heeft Suzuki 1 mm meer ruimte gegeven en tikt het blok nooit. Een blok van na 1992 dat tikt heeft dus een probleem. Een blok van voor 1992 met een warm blok dat tikt heeft een probleem.
  • Oliepeil controleren voor de proefrit met een KOUD blok, is het peil te laag dan heeft de eigenaar er dus niet goed op gelet en kan je hem beter laten staan.
  • Uitlaatbouten vervangen door draadeinden en moeren
  • Borgpengaten uitboren ter voorkoming van vastzittende borgpennen


Projecten


Upgrades
Voor de GS500 zijn naast de standaard accessoires, zoals handvatten en andere knipperlichten, een aantal andere upgrades mogelijk. Hieronder een aantal mogelijkheden:

Optisch:
Wegligging:
[*]Voorvering/voorvork:
  • Progressieve voorveren
  • GSX-600F voorvork (stuurpen van T-stuk overzetten)
  • Aprilia RS125 voorvork (extra opvulbus tbv t-stuk; wielbussen; remklauw RS125 aanpassen: How-to made by Rijkwessel & dB-tje)
[*]Achtervering/-brug/-wiel:
  • Schokbreker (GSX-600F of GSX-750F)
  • Achterwiel GSX-600F (vrijwel zonder aanpassing)
  • Achterwiel Bandit 400 (tandielhouder en afstandsbussen overzetten)
  • Achterbrug GSX600F (vrijwel zonder aanpassing)
  • Achterbrug Bandit 400 (zonder aanpassing)
[*]Remmen
  • Staal omwonden remleidingen
Comfort:
  • Gel zadel
  • Ophoog of verlaag kits
  • Superbikestuur (risers met 1 bout benodigd, komen ipv de bouten in je sier kroonplaat)
Motorisch:
  • Uitlaatdemper (bijvoorbeeld Takkoni of Ixil)
  • Dynojet kits
Elektrisch:





Willekeurige dingen

Snelgas
Kapiteinkoek snelgas clip. Zorgt ervoor dat de gashendel gevoeliger wordt (minder ver draaien voor dezelfde hoeveelheid gas).

Carburateur onderdeeltje
Ik heb mijn carburateur uit elkaar gehaald en ik heb dit onderdeeltje over, waar moet hij?
2nqwnj8.png


MotorBaasje heeft het antwoord



Hendels:


Er zijn in China goedkope CNC hendels te krijgen die van prima kwaliteit zijn en een heel mooi prijsje hebben. Bijvoorbeeld:
Korte&lange hendels
Korte hendels
Lange hendels

Let daarbij wel op dat er verschil zit tussen hendels van het oude en het nieuwe model GS500:
Lange hendels inderdaad, van eBay. :) Let vooraf (als je het nieuwe model gs500 hebt) even op of je niet toch het oude model koppelingshendel hebt gekregen. Dan past de clutch switch niet en moet je of de hendel wat dieper inkerven, of een nieuwe switch halen, of de switch doorlussen. Andersom, nieuwe hendel op oud model, is geen probleem.


GS500 kleurstelling geschiedenis
te vinden in deze post

Handvat verwarming, USB laders en andere zaken aansluiten mbv een relais
te vinden in deze post



Waar vind ik de plastic gasschuif geleiders? Ik kan ze niet bestellen bij Suzuki

Zie dit topic. Deze geleiders staan niet op de microfiches van Suzuki, wel die op van BMW motoren die dezelfde carburateurs gebruiken als de GS500.

Als je de geleiders wil hebben ga je naar een BMW dealer en vraag je om deze spullen:

Serie: E169
Model: BMW F 650 97
bouwjaar/maand: 1996/12

BMW artikelnummer gasschuifgeleider (ook wel 'drager' genoemd): 13 11 2343374
BMW artikelnummer O-ring: 13 11 2343393
kosten bij elkaar ongeveer €40

Hier nog wat meer plaatjes en installatietip.


Ik wil de o-ringen in de carburateurs vervangen maar heb geen zin om een revisie set te kopen, welke maten heb ik nodig?
O-ring maten voor in de carbs;
Onder de gasschuifgeleider: 10x1,2
Om de vlotternaald zitting: 7,5x1,5
Om de vlotters: 5,7x1,2

de binnen diameter mag eventueel nog een heel klein beetje kleiner, snoerdikte hetzelfde houden.
 
Laatst bewerkt:
:] GS-rijders :]



dbouman

full


mathijs95
full


Rensdw
Eigenaar van de GS links op de foto. Voorzien van fraaie usd voorvork (2001 GSXR 750)
20160125_1442231_zps2g1vnk0q.jpg


Suxez
full


Frank95
6dZmwtN.jpg


CravingCookie
uua8C1l.jpg


xasuntox
d1gVxZUNeETA_aZJDV5JthLweHlcxP54oMIZMD-y6Q0=w740-h555-no

G0021918.JPG



wittereus
full


NuttyWalnut
full

Iris94
256xlrt.jpg



Bobt
2j3prwn.jpg


Corney28
2014-12-09%2B12.13.16.jpg


dennisjeb
IMG_6565_zpsdfvk3mkl.jpg


F2ride2001
004_zpshxyzvdww.jpg


FKmotor
full


ger--nl
20140313_152821_zpsb785f00d.jpg


Kapiteinkoek
Foto-GIV3NGLY.jpg


LedZeppelin
Foto-6LDQTY8A.jpg


Marijn_Dk
Foto550-63A84V6C.jpg


MitchellHearthog
full


MrShiz
vJ21smO.jpg


MvEssen
11150338_795832200498511_371515812696780521_n.jpg


Patrick08
Foto-MIABZHA8.jpg


sav
Foto550-66J4PYC6.jpg


Sushi500
Foto-NUGF63TT.jpg


teun94
Foto-ZB8DROYT.jpg


tosti-ijzer
full






:] Afvallige leden

Gerard1793
1k0.jpg



db-tje
3348A2D1-C906-4C01-94BA-1909BC2F23CC_zpsbxdpq06t.jpg


Tropic
Foto-3MNGHVZP.jpg



Bioflap
- vond dat zijn GS500 teveel vermogen had en heeft hem aan zijn zus gegeven. Vervolgens een tamme fiets aangeschaft:
11203129_877629608944812_847264765055812439_n.jpg


diekooi †
(Honda Africa Twin)

Verongelukt in Polen, zie ook dit topic.
20140223_155202_zpsbe9bf312.jpg


Gixxer Bassie - elke dag wat anders
full


Prutje Potje - Suzuki SV650S
Foto550-QUYTG88A.jpg


roy131313
IMG_1708_zps603561b4.jpg


weerstandje
rsvz.jpg


-Dré- Nog altijd verdwaalt in de bergen, geniet van lekker eten
large






GS500 Hall of Fame

De superdikke GS500 die gebouwd is door dbtje
3348A2D1-C906-4C01-94BA-1909BC2F23CC_zpsbxdpq06t.jpg


De Testa-Rossa tank
full


De mooiste GS500 ooit
full


De GS500 van F2ride2001 die in bizar goede conditie verkeert en over de 130.000km op de klok heeft
large


Een Poolse elektrische GS500:
sttyczne GS elektryczny
dynamika_lewy_profil.jpg


Hierbij nomineer ik mijzelf ook voor de Hall of Fame en aangezien het mijn eigen topic is kan dat ook gewoon :+
De GS van Kapiteinkoek met (afneembare) trekhaak:
WP_20150813_20_55_06_Pro.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nee never nooit niet.
Misschien met een groter voortandwiel, maar weet niet of de gs dan wel genoeg vermogen heeft hiervoor.
 
Standaard GS500 gaat volgens mij zo'n 190km/h max. Als je de boel een beetje opleukt red je de 210 wel. Nieuw model met aerodynamische kuip helpt daar ook bij.
 
200 wil ik ooit nog wel een keertje proberen, MAAR als die van mij niet gaat stotteren op de snelweg :O.
Met de zomer nog een beurtje doen en dan misschien het kraantje maar laten vervangen ( duur ).

Rond de 170 is de peut er wel uit bij mij overigens.

Ga ook morgen proberen om mijn velgen weer eens schoon te maken met een keukenontvetter van CIF.
Ik denk persoonlijk dat het wel gaat werken, en hoef ik tenminste geen Dasty te kopen :P
De achtervelg is echt ontzettend smerig.
GJTwWzG.jpg
 
Laatst bewerkt:
200 wil ik ooit nog wel een keertje proberen, MAAR als die van mij niet gaat stotteren op de snelweg :O.
Met de zomer nog een beurtje doen en dan misschien het kraantje maar laten vervangen ( duur ).

Rond de 170 is de peut er wel uit bij mij overigens.

Ga ook morgen proberen om mijn velgen weer eens schoon te maken met een keukenontvetter van CIF.
Ik denk persoonlijk dat het wel gaat werken, en hoef ik tenminste geen Dasty te kopen :P
De achtervelg is echt ontzettend smerig.
[afbeelding]

WD40 werkt perfect om je velgen mee schoon te maken.
 
Ontvetter gaat toch beter vindt ik. Heb ook terpetine geprobeerd op de ketting, maar als nog werkt een ontvetter veel beter, en dus ook op de velgen.
 
Kan een gs500 210 kmh? :+

Ja, toen ik mijn GS net gekocht had ging ik windje mee ~210 op de teller, maat van mij reed met zijn R6 achter me en had hetzelde op zijn digitale teller.

Het zou ook niet zo heel veel kosten om er een paar PK extra uit te persen en de 210 te kunne halen, veel harder dan dat en dan worden de kosten die je erin moet steken berekend aan de hand van een kwadratisch verband :P
 
Ontvetter gaat toch beter vindt ik. Heb ook terpetine geprobeerd op de ketting, maar als nog werkt een ontvetter veel beter, en dus ook op de velgen.

Wat is een ontvetter volgens jouw dan?

Heb je het al geprobeerd, want WD-40 is een prima ontvetter.
Terpentine is een middel wat je door verf mengt ;)
 
Laatst bewerkt:
Wat is een ontvetter volgens jouw dan?

Heb je het al geprobeerd, want WD-40 is een prima ontvetter.
Terpentine is een middel wat je door verf mengt ;)

Ik snapte het verband ook niet helemaal O-)

Ik zou zeggen try it before you judge it :+
 
Laatst bewerkt:
Totaal niet, in tegendeel. WD40 laat juist een laagje vet achter op het oppervlak. Corrosie voorkomen is altijd het originele doel geweest van WD40.

WD40 is zeker wel een ontvetter, en het laat zelf inderdaad een dun laagje achter.
Aangezien jouw velgen nog nooit zijn schoongemaakt, spuit eens voor de grap wat aan de linkerkant van je achterwiel (waar het vet op zit).
 
Ja ok, ik lees inderdaad dat wd40 schoonmaakt, maar zie nergens dat je ermee kan ontvetten.

Morgen ga ik het proberen, maar ik durf te zeggen dat het niet ontvet.
 
Ja ok, ik lees inderdaad dat wd40 schoonmaakt, maar zie nergens dat je ermee kan ontvetten.

Morgen ga ik het proberen, maar ik durf te zeggen dat het niet ontvet.

Hoe maakt die WD-40 dan schoon?...........door te ontvetten

WD-40 is ook niet gedesigned als ontvetter, WD staat voor water-displacement.
Maarrrrr.... de middeltjes die erin zitten ontvetten zeker wel, en er blijft een vettig beschermlaagje achter, daarom wordt het zoveel gebruikt om schoon mee te maken.
Maar ik zal de eerste zijn die toegeeft dat er betere middeltjes zijn.
 
Laatst bewerkt:
In mijn boekje is een ontvetter nog altijd iets dat ontvet, dwz als je het gebruikt hebt is je object vetvrij. Met de definitie dat er ontvetter in zit maar dat het verdampt waarna er vet achterblijft zijn er nog 10.000 andere dingen ontvetter die toch echt geen ontvetter zijn. Dat ergens oplosmiddel in zit betekend nog niet dat het een ontvetter is.
 
In mijn boekje is een ontvetter nog altijd iets dat ontvet, dwz als je het gebruikt hebt is je object vetvrij. Met de definitie dat er ontvetter in zit maar dat het verdampt waarna er vet achterblijft zijn er nog 10.000 andere dingen ontvetter die toch echt geen ontvetter zijn. Dat ergens oplosmiddel in zit betekend nog niet dat het een ontvetter is.

:} ga nu je velgen maar schoonmaken ;)
 
200 wil ik ooit nog wel een keertje proberen, MAAR als die van mij niet gaat stotteren op de snelweg :O.
Met de zomer nog een beurtje doen en dan misschien het kraantje maar laten vervangen ( duur ).

Rond de 170 is de peut er wel uit bij mij overigens.

Ga ook morgen proberen om mijn velgen weer eens schoon te maken met een keukenontvetter van CIF.
Ik denk persoonlijk dat het wel gaat werken, en hoef ik tenminste geen Dasty te kopen :P
De achtervelg is echt ontzettend smerig.
[afbeelding]

Als het aan het benzinekraantje ligt zou je in principe die 190 wel kunnen halen als je m bij t wegrijden even op PRI zet? :p

*YourSong kan niet verantwoordelijk gehouden worden voor inbeslagname van enig rijbewijs O-)
 
Top dat je weer een topic hebt gemaakt kapiteinkoek! Deze kan ik lekker vanaf het begin volgen in plaats van middenin springen :)

Gelijk een vraagje, verveelde me en ik zat eens te kijken voor een andere uitlaat, nu kwam ik losse dempers tegen die je dan op je pijp kan klemmen. Deze zijn alleen vaak 50mm doorsnee o.i.d. Nu is mijn vraag, een pijp van GS500 is (uit mijn hoofd even, laatst gemeten) iets van 42mm, is hier een oplossing voor of moet je echt gewoon een demper zoeken met een doorsnee van 42/43mm? Gewoon uit nieuwsgierigheid, kon verder niet echt wat vinden erover..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan