Suzuki GS500 Topic #27

Status
Niet open voor verdere reacties.
Lol, die rode GS is een gift that keeps on giving. Heb een post gedaan in het sleutelblunders van anderen topic :P


Verder heb ik hier een mini-howto hoe je de nokjes op de stuur elektra units kan repareren als deze afgebroken zijn danwel afgevijld door een beunhaas:



Pak een metaalboortje 2,5mm en markeer de diepte
rep2.jpg


Boor op de plek waar het nokje is afgebroken tot de gewenste diepte
rep3.jpg


Tap er een M3 draad in
rep4.jpg


Zaag een stukje af van een M3 boutje of draadeind en draai deze in het gat
rep5.jpg


Vervolgens opdikken met een busje, tape, krimpkous of wat dan ook
rep6.jpg
 
nippels/nokjes? deze zaten mij ook in de weg (clipon/handvatstang wissel) - ik ze gewoon met wat kracht doorgedraaid en daarna de 'kastjes' gewoon goed strak aangedraaid. blijft prima zitten als je er niet aan gaat hangen :P


-
dit weekend een toertocht + ik moet half friesland door, voorberekend een ruimte 400km dus even een algemene check-up gedaan
- bandjes gecontroleerd (ik moet toch maar eens een bandenspaningsmeter gaan kopen...)
- oliepeil gecheckt (nogsteeds het zelfde na 1500km :) )
- lampjes gecheckt :( dimlicht alweer doorgebrand????
- ketting in de verse olie/smeer
- imbusjes van kappen allemaal even aangedraaid zover nodig (ben er blijkbaar al een verloren)

--
verder alvast een paar grote plannen voor de winter, voornamelijk 'professionelere' restauratie van de kappen + eventueel een ander kleurtje *O*

maar ook de roestplekjes op het frame moeten aan de beurt komen.

wat betreft het lampje welke blijft doorbranden (kapot gaat dus) iemand tips?

ik wil van het winter toch het een en ander aan de koplamp gaan veranderen. (2 dimlichten ipv 1 dim 1 groot)

ik zal nu eerst gewoon met groot licht rond rijden, dit is ook maar een H3 lampje en deze schijnt redelijk ver naar beneden :t

-edit: 2 h4 sockets + h4 lampen besteld.
 
Laatst bewerkt:
nippels/nokjes? deze zaten mij ook in de weg (clipon/handvatstang wissel) - ik ze gewoon met wat kracht doorgedraaid en daarna de 'kastjes' gewoon goed strak aangedraaid

Waarom maak je het gewoon lomp kapot ipv een nette oplossing te regelen?
 
Ook vandaag heeft de gs mij netjes vanuit Frankrijk naar Nederland vervoerd zonder problemen!.
Veel 150 a 160 gereden op de teller waar het kon en toch een verbruik van 1 op 20~21 :Y . Zeer netjes vindt ik.

Morgen even oliepijlen. Wil geen eens weten of ie onder het minimum staat. Na de derde tankstop even olie nagekeken, maar dat was met een loeiheet blok die minimaal toch 10 minuten heeft uitgestaan. Zag er toen heel netjes uit. Gewoon netjes op de F en dat na een km of 350~400.
 
Laatst bewerkt:
Mijn gs is ook een barrel. De kappen aan de onderkant zijn niet goed meer.
Eigenlijk zouden daar andere voor moeten komen.
 
Ik heb vanavond weer iets nieuws ontdekt op de motor. Ik reed vanuit Utrecht richting Arnhem, moest in Ede zijn, rond de 150 km/u op de teller omdat je er 130 mag, begon de motor ineens in te houden en te sputteren bij Ede-Noord. Ik hoorde wel het 'slurpende' geluid van de carburateurs maar er was geen reactie van de motor zelf. De tank nagekeken want hij startte niet meer, maar die zat nog halfvol. Toen nog op reserve en PRI gezet en geprobeerd te starten. Er gebeurde helemaal niets, het leek net of dat de accu leeg was, toen de motor aangeduwd en weer 2 km kunnen rijden. Weer hetzelfde euvel, dit keer een aantal minuten gewacht en toen startte die gewoon weer op de motor. Toen op PRI de laatste 2 kilometer gereden.

Duidt dit op een kapotte benzinekraan? Of iets anders? Wat kan ik er tegen doen of hoe valt het te repareren? Ik moet eigenlijk zondag weer naar Rotterdam maar op dit moment durf ik niet echt terug.
 
Mijn gs is ook een barrel. De kappen aan de onderkant zijn niet goed meer.
Eigenlijk zouden daar andere voor moeten komen.

Mijn kappen aan alle kanten -O- de 'kontkap' rechts achter is de enige in perfecte staat, de rest is allemaal gebroken, gescheurd, bekrast of anders beschadigd B|
 
Ik heb vanavond weer iets nieuws ontdekt op de motor. Ik reed vanuit Utrecht richting Arnhem, moest in Ede zijn, rond de 150 km/u op de teller omdat je er 130 mag, begon de motor ineens in te houden en te sputteren bij Ede-Noord. Ik hoorde wel het 'slurpende' geluid van de carburateurs maar er was geen reactie van de motor zelf. De tank nagekeken want hij startte niet meer, maar die zat nog halfvol. Toen nog op reserve en PRI gezet en geprobeerd te starten. Er gebeurde helemaal niets, het leek net of dat de accu leeg was, toen de motor aangeduwd en weer 2 km kunnen rijden. Weer hetzelfde euvel, dit keer een aantal minuten gewacht en toen startte die gewoon weer op de motor. Toen op PRI de laatste 2 kilometer gereden.

Duidt dit op een kapotte benzinekraan? Of iets anders? Wat kan ik er tegen doen of hoe valt het te repareren? Ik moet eigenlijk zondag weer naar Rotterdam maar op dit moment durf ik niet echt terug.

Welk slurpende geluid? Carburateurs zuigen niet he. Als een slurpend geluid hoort moet je misschien de ontluchting van de tankdop eens schoonmaken.
 
Mijn kappen aan alle kanten -O- de 'kontkap' rechts achter is de enige in perfecte staat, de rest is allemaal gebroken, gescheurd, bekrast of anders beschadigd B|


Bij mij aan de voorkant bij de uitlaatpijpen. Zouden eigenlijk nieuwe/gebruikte kappen op terug moeten. Wil dat ding gewoon eigenlijk herstellen en dan ziet het er al mooier uit ook.

@Steef ook gehad dat ie na 10~11 Liter moeilijk ging doen ( punt dat ie bij mij op reserve gaat ). Sinds dien tank ik echt elke 150 a 170km zoals voordien.
 
Laatst bewerkt:
Welk slurpende geluid? Carburateurs zuigen niet he. Als een slurpend geluid hoort moet je misschien de ontluchting van de tankdop eens schoonmaken.

Ik bedoel het geluid dat je hoort als je laag in toeren bent en het gas opendraait. Dat klinkt een soort van slurpend vind ik.

Maar ik had gewoon op de snelweg helemaal geen vermogen meer, en totaal geen reactie van de gashendel. Enig idee wat het zou kunnen zijn?
 
Mijn barrel heeft zojuist besloten om een nieuw leven te beginnen zonder km/h's

Kilometerteller heeft het begeven..
 
Beste mensen,

Ik krijg steeds minder vertrouwen in mijn motor momenteel... ik rijd er al te weinig op.
Maar wat ik eigenlijk heb is :
1x voorgekomen tijdens het inhalen op de snelweg, dat mijn stuur echt enorm begon te wiebelen en ik dus het gas moest loslaten voordat het weer minder werd... dat was even een mini heart attack moment.
Maar vandaag weer meegemaakt dat ik tijdens een bocht met 70km/u over een hobbeltje heenging en ook het stuur voor mijn gevoel begon te shaken en in onbalans?
Ik heb 2 maanden geleden mijn motor een keer gebracht naar Motoport Hengelo ivm dat ene akkefietje op de snelweg. Maar hij kon eigenlijk niks vinden en merkte ook niks aan mijn motor.
Wat moet ik nu eigenlijk doen, ik krijg namelijk zo steeds minder vertrouwen op de motor... en baal hier ontzettend van.
Zou het eventueel aan de balhoofd kunnen liggen? Of zijn het toch de voorvorken? Ze zijn de laatste keer netjes ingedraaid door Motoport.

Voorwiel tegen de muur even duwen een paar keer , Hoor je knak of beweegt het is je balhoofd naar de maan.
 
Inmiddels zit de olie temperatuur meter in de plaats van de pijlstok.
Nu weet ik eindelijk wanneer ik echt kan gaan gassen, dit is na ongeveer 7 a 8km rijden ( olie meter op 80 graden ).

Blijft zo ongeveer steken op 90 graden, maar nog niet genoeg kunnen testen maar dat komt nog wel.
Olie ook nog mooi op max na 500km op hoge toeren rijden :) 8000 toeren was gisteren totaal geen uitzondering.

rIC0MDK.jpg
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels zit de olie temperatuur meter in de plaats van de pijlstok.
Nu weet ik eindelijk wanneer ik echt kan gaan gassen, dit is na ongeveer 7 a 8km rijden ( olie meter op 80 graden ).

Blijft zo ongeveer steken op 90 graden, maar nog niet genoeg kunnen testen maar dat komt nog wel.
Olie ook nog mooi op max na 500km op hoge toeren rijden :) 8000 toeren was gisteren totaal geen uitzondering.

[afbeelding]

Je zal zien, met mooi weer, na een flink stuk snelweg vol gas, loopt de temperatuur op naar 120 graden. Dat is het moment om even gas te minderen, olie verbrandt bij 180 graden en op enkele plekken in het blok zal de olie dan verbranden. Die 120 graden voor de olie in het carter is een vuistregeltje, maar het is zo lastig meten waar de olie echt heet wordt.

En verbrande olie smeert echt niet meer. Het ruikt dan ook naar verbrand (frituur)vet.
 
Inmiddels zit de olie temperatuur meter in de plaats van de pijlstok.
Nu weet ik eindelijk wanneer ik echt kan gaan gassen, dit is na ongeveer 7 a 8km rijden ( olie meter op 80 graden ).

Blijft zo ongeveer steken op 90 graden, maar nog niet genoeg kunnen testen maar dat komt nog wel.
Olie ook nog mooi op max na 500km op hoge toeren rijden :) 8000 toeren was gisteren totaal geen uitzondering.

[afbeelding]


Heb je een linkje waar je deze thermometer hebt gekocht? Want het lijkt mij ook ideaal om te kunnen zien of de motor al warm is.
 
Je zal zien, met mooi weer, na een flink stuk snelweg vol gas, loopt de temperatuur op naar 120 graden. Dat is het moment om even gas te minderen, olie verbrandt bij 180 graden en op enkele plekken in het blok zal de olie dan verbranden. Die 120 graden voor de olie in het carter is een vuistregeltje, maar het is zo lastig meten waar de olie echt heet wordt.

En verbrande olie smeert echt niet meer. Het ruikt dan ook naar verbrand (frituur)vet.

Bij het calibreren van mijn olie temperatuur sensor zag ik de olie al gaan roken bij 160 graden. Dat is ook de reden waarom ik uiteindelijk niet met mijn aanhangertje naar Noorwegen ben gegaan omdat bij 15 graden buitentemp de koptemperatuur al op 150+ graden zat na 20 minuutjes snelweg bij 90 km/h :P
aanhanger gewicht 110kg + passagier hehe
 
Laatst bewerkt:
Bij het calibreren van mijn olie temperatuur sensor zag ik de olie al gaan roken bij 160 graden. Dat is ook de reden waarom ik uiteindelijk niet met mijn aanhangertje naar Noorwegen ben gegaan omdat bij 15 graden buitentemp de koptemperatuur al op 150+ graden zat na 20 minuutjes snelweg bij 90 km/h :P
aanhanger gewicht 110kg + passagier hehe

Gearing aanpassen.
Met een zijspan aan een lichte motor doen ze dat ook.
 
Gearing aanpassen.
Met een zijspan aan een lichte motor doen ze dat ook.

Ik denk niet dat dat zin heeft. Je moet nog steeds dezelfde x energie leveren om de boel vooruit te krijgen en daar komt y warmte productie bij kijken. Rijd ik nog steeds 90 km/h maar dan met een hoger toerental, hoeveel warmte gaat dat schelen denk je?


Ik heb trouwens alvast een nieuw GS500 topic in de startblokken staan voor als we 2500 post bereiken :Y
 
Laatst bewerkt:
Je zal zien, met mooi weer, na een flink stuk snelweg vol gas, loopt de temperatuur op naar 120 graden. Dat is het moment om even gas te minderen, olie verbrandt bij 180 graden en op enkele plekken in het blok zal de olie dan verbranden. Die 120 graden voor de olie in het carter is een vuistregeltje, maar het is zo lastig meten waar de olie echt heet wordt.

En verbrande olie smeert echt niet meer. Het ruikt dan ook naar verbrand (frituur)vet.

Ik rook gister ook inderdaad een verbrande olie lucht toen de pijlstok eruit ging bij het pijlen bij de benzine pomp :). Olie ziet er nu ook veel donkerder uit in vergelijking met 500km daarvoor.

Heb hem vanmiddag even de 100 graden aan zien tikken met 140 voor een paar km.

Af en toe heb ik wel snelheid verminderd voor de oliewarmte ( tsja ik had dat ding toen nog niet erin ).

Olie ga ik proberen om Dinsdag te verversen samen met de filter.
Zie de foto, oliepijl was exact hetzelfde toen ik weg ging in Frankrijk, maar wel is de kleur donkerder. Verbazing dat het pijl niet eens is gedaald na 500km snelweg rijden :W

Voor iedereen die dat ding wilt hebben, het is hier te koop: Buy T&T Oil Temperature Gauge For Various Vehicles | Louis Motorcycle & Leisure

q5mTyHO.jpg
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan