Suzuki GS500 Topic #27

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bij het calibreren van mijn olie temperatuur sensor zag ik de olie al gaan roken bij 160 graden. Dat is ook de reden waarom ik uiteindelijk niet met mijn aanhangertje naar Noorwegen ben gegaan omdat bij 15 graden buitentemp de koptemperatuur al op 150+ graden zat na 20 minuutjes snelweg bij 90 km/h :P
aanhanger gewicht 110kg + passagier hehe

Olie verbrandt bij 180 graden. Maar, wat jij (en ik) in het blok gooit is geen pure olie. Dat is een product wat ooit als olie begonnen is.
Die 120 graden is een algemene vuistregel, geldend voor motoren zoals in auto's en motorfietsen. Ik heb al een blok stukgereden omdat ik dacht dat 140 graden cartertrmperatuur nog ook wel ok was. (Honda CB750K2). Dat blok was geflowd en die motor liep iets sneller dan mijnheer Honda bedoeld had. Ik wist na de eerste kwaaltjes direct waarom de 900cc een oliekoeler had.

Overigens verbrandt goede kwaliteit olie bij een hogere temperatuur als goedkope olie. Waarom weet ik niet, maar dat is ervaring die ik heb opgedaan met een rallyauto.
Dat is alleen wel dure ervaring.....
 
Hoi allemaal, motortje liep af en toe nog steeds super slecht. Blijkt hij op een cilinder te lopen. Alle dingen gecheckt (nieuwe bougie, carbs uit elkaar, bobine) en het bijna opgegeven. Uiteindelijk er achter gekomen dat wanneer je de kraan er tussenuit haalt beide cilinders meelopen en met kraan (ook pri) dit niet het geval is.. Het zwarte ronde membraan is gescheurd (kan je die los kopen?). Zou het daarmee opgelost zijn of is er iets anders aan de hand in dit geval?
 
Laatst bewerkt:
Hoi allemaal, motortje liep af en toe nog steeds super slecht. Blijkt hij op een cilinder te lopen. Alle dingen gecheckt (nieuwe bougie, carbs uit elkaar, bobine) en het bijna opgegeven. Uiteindelijk er achter gekomen dat wanneer je de kraan er tussenuit haalt beide cilinders meelopen en met kraan (ook pri) dit niet het geval is.. Het zwarte ronde membraan is gescheurd (kan je die los kopen?). Zou het daarmee opgelost zijn of is er iets anders aan de hand in dit geval?

Als het membraan in de benzinekraan is gescheurd dan zal de linker carburateur problemen ondervinden. Onderdelen van de benzinekraan kan je niet los krijgen en ik weet geen kraan revisie setje die wel past. Een nieuwe kraan kost je €80 dus ik zou huisleverancier Bassie eens contacteren als ik jou was.
 
Een imitatiekraan kost 55 euro. In iedergeval voor mijn type gs500 ( uit 1995 ).

Een OEM kraan van 80 euro kan wel kloppen, want daar had de dealer het ook over 6 maanden geleden.
Moet zelf nog een keer voor kleppenstellen bij Bassie gaan, maar het is 140km rijden voor mij.
 
Laatst bewerkt:
beste toertocht achter de rug, vandaag 350km gereden (arme polsen.....)

ik was ruim de langzaamste van de groep van 18 motoren met de gs :+

maargoed, even iets wat ik met jullie wil delen,

ik moest vanmiddag redelijk rap remmen, en toen ik stil stond kon ik met geen mogelijkheid meer schakelen, ook bleven de km teller en toerenteller hangen, op 45km/h en de toerenteller richting de zelfde koers..

hebben jullie ook wel eens gehad dat je niet kan schakelen en dat je bak klinkt als 1 januari 0:00 ? ( ja ik had de hevel wel ingeknepen :+ )

achterwiel een paar flinke klappen gegeven en daarna kon ik met veel geknars in de 1e versnelling komen... hierna verder geen last meer van gehad
 
beste toertocht achter de rug, vandaag 350km gereden (arme polsen.....)

ik was ruim de langzaamste van de groep van 18 motoren met de gs :+

maargoed, even iets wat ik met jullie wil delen,

ik moest vanmiddag redelijk rap remmen, en toen ik stil stond kon ik met geen mogelijkheid meer schakelen, ook bleven de km teller en toerenteller hangen, op 45km/h en de toerenteller richting de zelfde koers..

hebben jullie ook wel eens gehad dat je niet kan schakelen en dat je bak klinkt als 1 januari 0:00 ? ( ja ik had de hevel wel ingeknepen :+ )

achterwiel een paar flinke klappen gegeven en daarna kon ik met veel geknars in de 1e versnelling komen... hierna verder geen last meer van gehad

Misschien het mechanisme dat de koppelingsstift indrukt eens inspecteren?
 
Ik denk niet dat dat zin heeft. Je moet nog steeds dezelfde x energie leveren om de boel vooruit te krijgen en daar komt y warmte productie bij kijken. Rijd ik nog steeds 90 km/h maar dan met een hoger toerental, hoeveel warmte gaat dat schelen denk je?


Ik heb trouwens alvast een nieuw GS500 topic in de startblokken staan voor als we 2500 post bereiken :Y

Kracht staat in verhouding met vermogen en toerental.
Jij hebt wat meer kracht nodig.
Door de gearing aan te passen heb je wel iets meer kracht bij het zelfde vermogen .
bij 90 km/h heb je idd een hoger toerental maar juist daardoor meer kracht.


Voorbeeldje
Ik rij met mijn caravan berg op .
80 km/h rond de 2500 rpm in 5 volgas zakt niet verder in maar versneld ook niet
FF terugschakelen naar 4 of 3 en ik vlieg halfgas zo richting 100 km/h (is in feite ook gearing aanpassen)
met 4800 rmp.
Dat vind het motortje fijn.

Google maar eens op het nieuwe rijden met een caravan.
Dan zal je zien hoeveel auto's in elkaar lopen.

Met je aanhanger moet je proberen dat je op kruissnelheid op het toerental zit waar je in de koppelkromme tegen het maximum koppel aanzit.
De motor draait veel efficienter dan.
De energie uit de brandstof gaat dan meer in de kracht dan in warmte zitten.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijker is uitgelegd. (valt niet mee zo achter toetsenbord)

Gooi volgende keer als je gaat rijden met je aanhanger maar eens een voortandwiel met 2 tandjes minder erop.
Vanwege slijtage is een grotere achterketting wiel beter. ( dan worden dat wel 6 tanden ongeveer)
 
Kracht staat in verhouding met vermogen en toerental.
Jij hebt wat meer kracht nodig.
Door de gearing aan te passen heb je wel iets meer kracht bij het zelfde vermogen .
bij 90 km/h heb je idd een hoger toerental maar juist daardoor meer kracht.


Voorbeeldje
Ik rij met mijn caravan berg op .
80 km/h rond de 2500 rpm in 5 volgas zakt niet verder in maar versneld ook niet
FF terugschakelen naar 4 of 3 en ik vlieg halfgas zo richting 100 km/h (is in feite ook gearing aanpassen)
met 4800 rmp.
Dat vind het motortje fijn.

Google maar eens op het nieuwe rijden met een caravan.
Dan zal je zien hoeveel auto's in elkaar lopen.

Met je aanhanger moet je proberen dat je op kruissnelheid op het toerental zit waar je in de koppelkromme tegen het maximum koppel aanzit.
De motor draait veel efficienter dan.
De energie uit de brandstof gaat dan meer in de kracht dan in warmte zitten.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijker is uitgelegd. (valt niet mee zo achter toetsenbord)

Gooi volgende keer als je gaat rijden met je aanhanger maar eens een voortandwiel met 2 tandjes minder erop.
Vanwege slijtage is een grotere achterketting wiel beter. ( dan worden dat wel 6 tanden ongeveer)

Ding heeft meer dan 1 versnelling he :P Dat trucje red je ook wel zonder ander tandwiel en het is niet afdoende. Max beladen aanhanger + passagier is gewoon teveel voor het luchtgekoelde blok. Ik denk dat het meest nog te winnen valt door de luchtweerstand te reduceren. Mijn aanhangertje is uit praktische overwegingen gewoon een vierkante doos en dat helpt totaal niet mee als je 90 km/h gaat.
 
Ding heeft meer dan 1 versnelling he :P Dat trucje red je ook wel zonder ander tandwiel en het is niet afdoende. Max beladen aanhanger + passagier is gewoon teveel voor het luchtgekoelde blok. Ik denk dat het meest nog te winnen valt door de luchtweerstand te reduceren. Mijn aanhangertje is uit praktische overwegingen gewoon een vierkante doos en dat helpt totaal niet mee als je 90 km/h gaat.

Dat klopt, dan moet je dat dan ook wel doen.
En dat het een vierkante doos is wist ik niet .
Beetje stroomlijn scheelt wel.

Overigs levert MZ een 250 cc tweetakt luchtgekoeld met zijspan standaard.
En dat gaat ook goed.
https://www.google.nl/url?sa=i&rct=...Q90Ng_WIQUjPijYflsiU7xqA&ust=1473101491595106
 
Een imitatiekraan kost 55 euro. In iedergeval voor mijn type gs500 ( uit 1995 ).

Een OEM kraan van 80 euro kan wel kloppen, want daar had de dealer het ook over 6 maanden geleden.
Moet zelf nog een keer voor kleppenstellen bij Bassie gaan, maar het is 140km rijden voor mij.

Haha geweldig! 140 km rijden om je kleppen te laten stellen. :}

Dat hoor ik graag!
 
Eventjes kijken wanneer :) Heb echt het idee dat ze gedaan MOETEN worden. Staat dik 21,000km op nu en ze zijn nog nooit gedaan volgens mij.
Dinsdag ga ik olie verversen en dan kijk ik even verder.

Kan je ook benzine leidingen vervangen ( van tank naar kraan ? ). De huidige zijn volgens mij helemaal geen benzine leidingen, maar ze houden het wel uit. Wel elke keer stukje afknippen door scheurtje.
 
Slechte wiellagers kunnen ook gekke dingen doen of bijv zijdelingse speling op de achterbrug. Dus bij deze nog een tip voor lindsey even de motor op de bok zetten en dan eens de brug en het wiel heen en weer sjorren. Als er speling op zit dan merk je dat wel. Ik denk echter nog steeds dat je het bij het balhoofdlager moet zoeken.

Heeft mijn vader wel is gedaan, en kon geen speling vinden.
Ik ga ook inderdaad binnenkort even kijken naar mijn bandenspanning.
Bedankt voor de tips, mannen :-)
 
Als het membraan in de benzinekraan is gescheurd dan zal de linker carburateur problemen ondervinden. Onderdelen van de benzinekraan kan je niet los krijgen en ik weet geen kraan revisie setje die wel past. Een nieuwe kraan kost je €80 dus ik zou huisleverancier Bassie eens contacteren als ik jou was.

Dankjewel! Hoe weet jij toch al die dingen? Heb bassie een berichtje gestuurd hopelijk heeft hij iets liggen voor een goedkoper bedrag ik loop nog leeg op die gs.. Blij dat we het in ieder geval gevonden hebben. Momenteel hebben we de gs rijdbaar gemaakt zonder kraan gaat dat problemen geven als je daar even mee rijdt?
 
Hmm als je direct van de tankkraan naar de carbs gaat, dan denk ik dat dat gaat, maar wel 1 van de leidingen afdoppen dan.

Geloof me, zo'n benzine straal komt er als een idioot uit.
 
Dankjewel! Hoe weet jij toch al die dingen? Heb bassie een berichtje gestuurd hopelijk heeft hij iets liggen voor een goedkoper bedrag ik loop nog leeg op die gs.. Blij dat we het in ieder geval gevonden hebben. Momenteel hebben we de gs rijdbaar gemaakt zonder kraan gaat dat problemen geven als je daar even mee rijdt?

Ligt eraan of de vlotternaalden lekken of niet. Als ze lekken staan de carbs langzaam te verzuipen en komt het uiteindelijk in de motorolie terecht. Ik weet niet of het een goed idee is dat proefondervindelijk te testen. Zoals daan zegt moet je dan ook nog eens zorgen dat die ene uitgang van de tank dicht zit.


Ik zou hem zelf niet gebruiken zonder kraan. Wat je wel kan doen mits de kraan nog wel open/dicht kan, even de vacuum nippel op de carburateur afdoppen en hetzelfde voor de nippel achter op de benzinekraan. Dan kan je gewoon rijden met de kraan op PRI en hem weg zetten op de stand ON of RES. Als je niks hebt om af te doppen dan volstaat een stukje slang met een prop kit erin bijv ook prima :P
 
Laatst bewerkt:
Okeey daar heb ik inderdaad aan gedacht. Ze hebben nooit gelekt maar je weet nooit. Een slang is afgekneld en de slang die aangesloten is heb ik handmatig afgeklemd voor als ik stil sta. Dan kan dat verder niet gebeuren toch?

Vind het zelf ook niet fijn om zo te rijden hoor maar heb even niet zoveel keuze. Soms zou ik willen dat ik een auto had :')
 
Laatst bewerkt:
Tis niet eerlijk verdeelt in de wereld. Ik heb 2 gsjes in mijn schuurtje staan momenteel en 3 wagens voor de deur :+
 
Ik heb helemaal geen auto, dus als de GS kapotjes heeft dan probeer ik het toch eerst zelf te maken.

Hetzelfde toen ik een scheur in de benzine leiding had en dat de benzine eruit zeikte toen de tank opgelicht werd :). Geloof me, na een aantal keer raak je het echt beu. Vorige keer ben ik meer dan een uur bezig geweest om de "benzine"leidingen op de nippels te krijgen. De tijdelijke leidingen die ik nu nog steeds gebruik. En gaat al goed sinds Mei.
 
Heb vrijdag elke benzineleiding van de rode GS vervangen en de vacuum leiding. Drukleidingen met textiel erin. Heb ze al jaren op mijn eigen gs en die dingen slijten niet. Als je ze er niet op krijgt klein beetje motorolie op de nippel smeren. Als je ze er niet af krijgt, beetje kruipolie erop leggen en dan een klein beetje open wrikken met een schroevendraaier. Ik heb er zelf nooit problemen mee. Wel met die oude meuk die op die rode gs zat, die wilden er amper af.

slangen.png


Filtertje ertussen
filter.png


Als het nog een fatsoenlijke motor is ga ik de tank ook nog coaten aan de binnenkant. Hoef je je carbs jaren niet meer schoon te maken.
 
Laatst bewerkt:
Hé ik heb ook een filter op die plek Kapitein, maar dan een roest filter :).

Wat zijn de maten van de benzine leidingen ? Ga ik er gelijk achteraan Dinsdag ochtend en ze vervangen bij de olie verversing.

Kijk, pas het niet, dan weet ik wel een adres die leidingen hebben waarvan ik zeker weet dat het wel past. Is mijn oude stage adres ( auto garage ) en die krijgen ook mijn olie.
In mei nog ververst en dat laten ze gewoon toe ( Wel eerst netjes vragen hoor of er plek is ).

Op mijn oude stage adres zijn het ook leidingen met een draad binnen in ( denk hetzelfde als wat jij hebt ? ).
Heb het wel eens gebruikt als vacuumleiding op mijn agility 50 en dat werkte gewoon super. De vacuumleiding popte eraf 200m voor bestemming. Tsja, dan staat de carb leeg haha.

Zeg eens eerlijk, zijn dat benzine leidingen op de foto ? Nee dacht het niet hé. Eindes zijn elke keer uitgedroogd als je ze eraf haalt.
Nieuwe waren de slangen lekker zacht, maar nu gewoon redelijk hard.

9t6ivQw.jpg


Dit was het type slang dat ik toen gebruikte als vacuumslang.

http://www.japparts.nl/images/rmcp/BENZINE SLANG OMVLOCHTEN.jpg
 
Laatst bewerkt:
Slang die ik gebruik heb ik bij de plaatselijke dealer vandaan maar die verkopen ze overal, bijv Brezan heeft dat ook gewoon liggen. Binnen diameter is 8mm en in het midden van de wand van de slang zit een textiel geweven (glasvezel oid). Vanwege de stugheid is het verstandig er van die slangklemmen op te zetten die je kan aandraaien.

Bij de tankaansluiting heb ik op de korte nippel een slangenklem zitten en de slang ernaast zit aan de ander vast met een tywrap.

P1010035.jpg


Die transparante slangen heb ik ook wel eens geprobeerd. Meestal is dat goedkope PVC meuk. Ik vind dat geen veilig idee want de hittebestendigheid is beperkt en zo erg houdt PVC helemaal niet van benzine. Een veel mooier materiaal is teflon, beter bestand tegen benzine en hitte maar niet op elke hoek van de straat te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Ja kan wel eens PVC slangen zijn die ik heb. Zijn inderdaad niet de beste, maar als tijdelijke oplossing is het wel iets.

Je ziet zelfs dat de slangen bij de nippels gewoon wit zijn uitgeslagen door het rekken van de binnenkant.
Zodra ik ze dus los haal, dan moet ik ze alweer inkorten ivm scheurtjes!
Zal morgen wel even een foto posten ervan.

Als ik het goed begrijp, moet ik deze slang hebben ?

http://www.onderdelen-loods.nl/nl/a...7_5m_-buiten-12_7mm_-binnen-8mm/20000070/1173

Dan zou mijn oude stage adres ze wel moeten hebben.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt toch wel een schuifmaat ? of anders een rolmaat.

Die leiding op de foto heeft mijn oude stage adres wel, maar de maten weet ik niet :)
Ik kan daar "redelijk"veel voor niks pakken zo. Normaal moeten normale klanten ook gewoon betalen voor een koperen ring voor de olie plug dacht ik. Ik kon die de vorige keer zo pakken voor mijn gs.

Voor het gemak ga ik gewoon de lokale dealer hier langs een dinsdag.
Heb nog wel wat oude slangen / knipsels in mijn topkoffer liggen, dus dat komt wel goed hoor.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan