Suzuki GS500 topic #28

Status
Niet open voor verdere reacties.

kapiteinkoek

MF veteraan
27 okt 2008
6.402
183
full


GS500 topic #28




Welkom in het beste topic op MF. Hieronder volgt een hoop nuttige informatie over de GS500 dus scroll daar eens doorheen.



Ik wil een GS500 kopen, waar moet ik op letten?
Speciaal voor de gelegenheid is daar De grote GS500 aanschaf gids voor beginners. (mirror: Online bekijken) Het is een PDF met een checklist en toelichting waar je op kan letten bij de aankoop van een GS500. Daarnaast staan er prijzen bij wat een reparatie ongeveer zou kosten aan materiaal, zodat je in kan schatten wat je nog kwijt zal zijn na de aanschaf.
In principe gericht op beginners met weinig/geen technische motorkennis maar ook interessant voor de doorgewinterde motormuis die niet bekend is met karakteristieke GS500 problemen.



Howto's en werkplaats handboeken

How-to’s:

Mini howto's:

Werkplaatshandboeken:




Tips & Tricks

  • Olie: halfsyntheet, 10W40. Vervang altijd het olie filter met de oliewissel. Er gaat ongeveer 2,9L olie in het blok
  • Banden druk: Voorkant 2,5 bar en achter 2,8 bar
  • Nieuwe ketting erin zetten, zonder klinken en visjes: De lange bout van de achterbrug eruit trekken, en dan de bovenste bout van de schokbreker eruit halen. Dan heb je genoeg ruimte om de ketting tussen het frame en de brug door te halen.
  • Achtervering: Standaard op standje "4", "1" is het zachtst, "7" is het hardst. De meeste mensen die willen leren sturen op de GS en dat graag wat sportiever doen vinden standje "6" het prettigst. Altijd zelf proberen natuurlijk. Als je het standaard bijgeleverde C-tool niet hebt, kun je met een grote schroevendraaier en wat lichtje tikjes met een hamer ook de vering bijstellen.
  • Tikken van het blok
    Bij de eerste blokken (tot ca. 1992) is de ruimte tussen de kop en de nokkenas zodanig klein dat, als het blok koud is, er fysiek contact is en kun je een tikkend geluid horen. Als het getik weg is, is het blok warm en kun je vol gas geven. Na aanhoudende kritiek van de internationale motorpers heeft Suzuki 1 mm meer ruimte gegeven en tikt het blok nooit. Een blok van na 1992 dat tikt heeft dus een probleem. Een blok van voor 1992 met een warm blok dat tikt heeft een probleem.
  • Oliepeil controleren op de bok met een koud blok of een die al een tijdje stil staat. Dop niet indraaien
  • Uitlaatbouten bij elke beurt (6000km) loshalen, schoonmaken, insmeren met nieuw kopervet/keramisch vet en opnieuw vast zetten (handvast + een beetje)
  • Borgpengaten uitboren ter voorkoming van vastzittende borgpennen
  • Waar koop ik onderdelen, motorolie etc? Goedkope spullen vind je vaak bij Louis.eu en specifieke onderdelen gewoon bij de plaatselijke motorzaak. Deze kunnen vaak uit de Suzuki catalogus bestellen (vergelijkbaar met www.cmsnl.com).

Help mijn motor valt uit op de snelweg
Dit is standaard GS500 kwaal waar op een gegeven moment iedereen tegenaan loopt:
De GS500 heeft een vacuüm gestuurde benzinekraan. De kraan heeft 3 standen, ON, RES en PRI. Op de standen ON en RES laat de kraan alleen benzine door als de (linker) carburateur aan de kraan zuigt. De zuigkracht zorgt ervoor dat een membraan opzij wordt gezogen zodat er benzine langs kan. Door ouderdom gaat dit minder soepel en begint de kraan minder benzine door te laten. Dit merk je op de snelweg het eerst omdat de motor meer benzine begint te verbruiken dan door de kraan heen loopt. De motor begint dan in te houden, te stotteren en uiteindelijk krijg je uitval verschijnselen.

Soms helpt het om de kraan open te maken en schoon te maken (er kan vergomde benzine in zitten). Een nieuwe kraan kost zo'n €65. Het schijnt dat de kranen van nieuwere modellen minder last hebben van het probleem. Als je een nieuwe kraan koopt neem er dan een van de nieuwere modellen (2004-2008). Bij de dealer te vinden onder Suzuki nr 44300C01D40J000

Gelukkig is er ook nog de PRI stand. Als de kraan op PRI staat dan omzeil je het vacuum en kan de benzine direct doorlopen naar de carburateurs. Als de klachten verdwijnen bij het op PRI zetten van de benzinekraan dan weet je dat de benzinekraan het probleem is.

Let wel op dat je bij het parkeren van de motor de kraan weer op ON of RES zet. Als de vlotternaalden in de carburateurs niet netjes afsluiten dan zal de benzine langzaam door blijven lopen en op plekken terecht komen waar het niet hoort (op de grond/in de motorolie).
Eveneens als de vlotternaalden lekken en de kraan staat op PRI kan het voorkomen dat de motor langzaam verzuipt als hij stationair draait (bijv in de file).

Een tweede verdachte voor uitval op de snelweg is de tankdop. Als je benzine uit de tank verbruikt moet er lucht voor in de plaats komen. Als de tankdop niet genoeg lucht meer doorlaat ontstaat er onderdruk in de tank en komt er niet genoeg benzine meer uit. Dit kan je controleren door de tankdop open te doen, als deze een beetje zuigt is dat de eerste hint. Testen kan door te rijden met de tankdop open (op een kiertje).
Je kan de tankdop uit elkaar halen om hem schoon te maken waarmee dit probleem kan worden verholpen.




Willekeurige dingen

Snelgas
Kapiteinkoek snelgas clip. Zorgt ervoor dat de gashendel gevoeliger wordt (minder ver draaien voor dezelfde hoeveelheid gas).

Carburateur onderdeeltje
Ik heb mijn carburateur uit elkaar gehaald en ik heb dit onderdeeltje over, waar moet hij?
2nqwnj8.png


MotorBaasje heeft het antwoord



Hendels:


Er zijn in China goedkope CNC hendels te krijgen die van prima kwaliteit zijn en een heel mooi prijsje hebben. Bijvoorbeeld:
Korte&lange hendels
Korte hendels
Lange hendels

Let daarbij wel op dat er verschil zit tussen hendels van het oude en het nieuwe model GS500:
Lange hendels inderdaad, van eBay. :) Let vooraf (als je het nieuwe model gs500 hebt) even op of je niet toch het oude model koppelingshendel hebt gekregen. Dan past de clutch switch niet en moet je of de hendel wat dieper inkerven, of een nieuwe switch halen, of de switch doorlussen. Andersom, nieuwe hendel op oud model, is geen probleem.


GS500 kleurstelling geschiedenis
te vinden in deze post.
Ook beschikbaar in PDF (mirror: online bekijken).


Handvat verwarming, USB laders en andere zaken aansluiten mbv een relais
te vinden in deze post



Waar vind ik de plastic gasschuif geleiders? Ik kan ze niet bestellen bij Suzuki

Zie dit topic. Deze geleiders staan niet op de microfiches van Suzuki, wel die op van BMW motoren die dezelfde carburateurs gebruiken als de GS500.

Als je de geleiders wil hebben ga je naar een BMW dealer en vraag je om deze spullen:

Serie: E169
Model: BMW F 650 97
bouwjaar/maand: 1996/12

BMW artikelnummer gasschuifgeleider (ook wel 'drager' genoemd): 13 11 2343374
BMW artikelnummer O-ring: 13 11 2343393
kosten bij elkaar ongeveer €40

Hier nog wat meer plaatjes en installatietip.

Let op dat de gasschuiven en geleiders op elkaar in slijten. Het is waarschijnlijk nodig de gasschuiven ook te vervangen. De 'vleugels' van de gasschuiven moeten glad zijn (meestal zijn ze dof en ruw geworden) en recht (geen bobbels aan de onderkant van de vleugels). Je kan nieuwe bestellen bij Suzuki maar informeer ook eens bij de BMW boer want daar kunnen de gasschuiven nog wel eens goedkoper zijn!


Ik wil de o-ringen in de carburateurs vervangen maar heb geen zin om een revisie set te kopen, welke maten heb ik nodig?
O-ring maten voor in de carbs;
Onder de gasschuifgeleider: 10x1,2
Om de vlotternaald zitting: 7,5x1,5
Om de vlotters: 5,7x1,2

de binnen diameter mag eventueel nog een heel klein beetje kleiner, snoerdikte hetzelfde houden.

Bovenop de mengsel schroeven zit overigens ook een kleine o-ring maar die had ik niet gezien dus die ben ik vergeten te meten.

Een fijn adres voor o-ringen is technirub.nl vanwege het grote assortiment en lage verzendkosten (brievenbuspost).

Welk oliefilter heb ik nodig/help mijn oliefilter past niet
Ik had een olie filter liggen die ik heb besteld voor mijn '96 GS500 (merk: Champion), maar deze paste niet in het blok van model '89. Het filter was te lang waardoor het deksel niet meer paste.
Ik ben naar de plaatselijke dealer gegaan en zij hebben een origineel Suzuki filter voor me besteld en deze paste wel. Ik heb gekregen Suzuki onderdeel nr 16510-45040 (kosten €6,55).

Waar vind ik 2de hands onderdelen?
Marktplaats, ebay, hier in het topic, en natuurlijk huisleverancier van dit topic Gixxer Bassie. Heeft bijna net zoveel GS500's in bezit gehad als er rondrijden en een flinke collectie aan onderdelen.


Oude projecten

Upgrades
Engelse GS500 wiki pagina met verschillende upgrades. Bijvoorbeeld een andere achterschokbreker of voorvork.



Oude meetings



GS-gerelateerde websites:



Voorgaande delen
 
Laatst bewerkt:
:] GS-rijders :]



ice age druid
JnUuqEq.jpg


MotorJel
tzHzhB.jpg


CravingCookie
uua8C1l.jpg


F2ride2001
004_zpshxyzvdww.jpg


martijnmoi
ZtdPQDx.jpg


DB95
IMG_4537_zpswr7fwlhm.jpg


Kapiteinkoek
Twee stuks *D
Foto-GIV3NGLY.jpg

foto.jpg











GS500 Hall of Fame

De superdikke GS500 die gebouwd is door dbtje
3348A2D1-C906-4C01-94BA-1909BC2F23CC_zpsbxdpq06t.jpg


De Testa-Rossa tank
full


De mooiste GS500 ooit
full


De GS500 van F2ride2001 die in bizar goede conditie verkeert en over de 130.000km op de klok heeft
large


Een Poolse elektrische GS500:
sttyczne GS elektryczny
dynamika_lewy_profil.jpg


Hierbij nomineer ik mijzelf ook voor de Hall of Fame en aangezien het mijn eigen topic is kan dat ook gewoon :+
De GS van Kapiteinkoek met (afneembare) trekhaak:
WP_20150813_20_55_06_Pro.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wil je in de startpost, zet dan even een foto neer van je motor dan voeg ik je toe.
 
Gaat snel zo!!

Straks de gs500 even voorzien van nieuwe olie en filter.
Voor de rest even de uitlaatbouten in de kop voorzien van kopervet. Heb ze al in wd40 gezet en 3 losgekregen tot nu toe. Dit maakt het straks alleen iets makelijker.
 
Ik ben zelf aan het overstappen naar keramisch vet ipv kopervet. Is chemisch gezien een meer logische keus dan kopervet ook al heb ik daar nooit problemen mee gehad. Kopervet doe ik alleen nog op de achterkant van de remblokken.
 
Daar zijn we weer. :)

Gisteren 150km in één rits naar huis gereden en de motor gaf geen krimp. Toen ik alleen thuis kwam zat het hele blok alleen weer onder de olie. Ik heb er dit keer een filmpje van gemaakt want ik weet niet echt waar ik moet beginnen. Het is alleen de rechterkant van het motorblok. Zijn er meer mensen die dit euvel hadden? Ik neem aan dat dit een (of meerdere) lekkende pakking is. Adviseren jullie nog een bepaald materiaal als pakking en weet iemand misschien een mooi adresje?





filmpje
https://www.youtube.com/watch?v=48QR7dGsJAc

Dan nog een vraag, als ik de pakkingen ga vervangen, dan wil ik ook eigenlijk gelijk het oliefilter en de olie zelf vervangen. Zit daar ook nog verschil in? Welke fabrikant raden jullie aan of af?

Ik hoor graag van jullie! *D
 
Oh toch heb ik kopervet op alle 4 de bouten gedaan. Dat is wat mijn oude stage adres heel veel gebruikt. De bouten gingen wonder boven wonder zonder enige problemen zo los. Niks geen roest of wat dan ook.

En natuurlijk de olie vervangen. De oude olie leek op koffie kleur, dus eigenlijk had het nog niet nodig geweest. Zag ik pas toen de plug eruit was :) en ook weer netjes met momentsleutel vast gezet zoals het hoort.
 
Laatst bewerkt:
Daar zijn we weer. :)

Gisteren 150km in één rits naar huis gereden en de motor gaf geen krimp. Toen ik alleen thuis kwam zat het hele blok alleen weer onder de olie. Ik heb er dit keer een filmpje van gemaakt want ik weet niet echt waar ik moet beginnen. Het is alleen de rechterkant van het motorblok. Zijn er meer mensen die dit euvel hadden? Ik neem aan dat dit een (of meerdere) lekkende pakking is. Adviseren jullie nog een bepaald materiaal als pakking en weet iemand misschien een mooi adresje?

[~[url="https://s22.postimg.org/c04mqtp2l/IMG_9898.jpg"]afbeelding~][/url]

[~[url="https://s22.postimg.org/utqfntnal/IMG_9899.jpg"]afbeelding~][/url]

filmpje
https://www.youtube.com/watch?v=48QR7dGsJAc

Dan nog een vraag, als ik de pakkingen ga vervangen, dan wil ik ook eigenlijk gelijk het oliefilter en de olie zelf vervangen. Zit daar ook nog verschil in? Welke fabrikant raden jullie aan of af?

Ik hoor graag van jullie! *D

Wow het zit echt overal _O- Nieuwe kleppen dekselpakking monteren en de halve maantjes voor de zekerheid van vloeibare pakking voorzien. Verder de ontluchting in het kleppendeksel controleren want voor alleen een lekkende pakking zit het wel erg ver verspreid. O ja en een setje nieuwe O-ringen plaatsen onder de boutjes. Deze O-ringen hebben ongeveer deze maat:
12x2,5
12x3
13x2,5

Filters enzo bestel ik zelf altijd bij louis.eu. Let op als je daar besteld en je kiest voor het Champion olie filter, bestel er ook een losse o-ring bij (16518-45000) omdat Champion productie problemen heeft gehad en toen Hiflo filters in hun verpakkingen heeft gestopt met een vervelend stugge o-ring erbij.
 
Laatst bewerkt:
Dan nog een vraag, als ik de pakkingen ga vervangen, dan wil ik ook eigenlijk gelijk het oliefilter en de olie zelf vervangen. Zit daar ook nog verschil in? Welke fabrikant raden jullie aan of af?

Ik hoor graag van jullie! *D


Olie en filter gewoon van Louis.de . Doe je zelf een plezier en vervang gelijk de koperen ring om de olie plug. Het is er dan toch al uit.
 
IK heb de benzine slang bij slagerbv gehaald.
Gewoon 8,95 per strekkende meter.
8mm binnendiameter
Versterkt en 6 nieuwe slangen klemmen (8 als je een extra filter gebruikt.
Met deze slangenklemmen past het net op de kraan vd tank.
op de foto kan je net de slang zien.
full
 
Laatst bewerkt:
Heb nog gekeken in het magazijn bij mijn oude stage adres en de binnendiameter was 5mm :( als ik het goed heb gelezen. Waren wel benzine slangen en dezelfde soort als bij jou op de foto.
 
Wow het zit echt overal _O- Nieuwe kleppen dekselpakking monteren en de halve maantjes voor de zekerheid van vloeibare pakking voorzien. Verder de ontluchting in het kleppendeksel controleren want voor alleen een lekkende pakking zit het wel erg ver verspreid. O ja en een setje nieuwe O-ringen plaatsen onder de boutjes. Deze O-ringen hebben ongeveer deze maat:
12x2,5
12x3
13x2,5

Filters enzo bestel ik zelf altijd bij louis.eu. Let op als je daar besteld en je kiest voor het Champion olie filter, bestel er ook een losse o-ring bij (16518-45000) omdat Champion productie problemen heeft gehad en toen Hiflo filters in hun verpakkingen heeft gestopt met een vervelend stugge o-ring erbij.

Klopt, zo verbruikt de motor ook een hoop olie zonder het eigenlijk echt te gebruiken.. :P

Ik heb alles, op de O-ringen voor onder de boutjes (die heb ik vast nog wel ergens liggen) na, besteld. (En zo'n handige olietemperatuurmeter, dan weet ik wanneer ik gas mag geven 8-) ) Hopelijk dit weekend dan alles erop zetten. Wanneer vervangen jullie de olie eigenlijk? Als ie zwart gaat afslaan op de peilstok? Of als ie zwart ziet? Na een bepaald aantal kilometer?

Is er trouwens nog een bepaald merk olie dat iemand aanraad? Of gewoon bij de Action het goedkoopste halen dat je kunt vinden.. O-)

Hopelijk is dit voorlopig het enige aan de motor, want in de zomervakantie is er niet gewerkt dus het geld loop ook nog niet echt binnen op dit moment.. :P
 
Laatst bewerkt:
Klopt, zo verbruikt de motor ook een hoop olie zonder het eigenlijk echt te gebruiken.. :P

Ik heb alles, op de O-ringen voor onder de boutjes (die heb ik vast nog wel ergens liggen) na, besteld. (En zo'n handige olietemperatuurmeter, dan weet ik wanneer ik gas mag geven 8-) ) Hopelijk dit weekend dan alles erop zetten. Wanneer vervangen jullie de olie eigenlijk? Als ie zwart gaat afslaan op de peilstok? Of als ie zwart ziet? Na een bepaald aantal kilometer?

Is er trouwens nog een bepaald merk olie dat iemand aanraad? Of gewoon bij de Action het goedkoopste halen dat je kunt vinden.. O-)

Hopelijk is dit voorlopig het enige aan de motor, want in de zomervakantie is er niet gewerkt dus het geld loop ook nog niet echt binnen op dit moment.. :P

Ik vervang elke 6000km met procycle van louis. Gewone auto olie geeft soms kans op een slippende koppeling dus daar moet je wel op letten.
 
Spullen van Louis heb je over 5 dagen binnen Steef, dus ruim van te voren bestellen.

Mijn olie temperatuur zit na 6 a 7km pas rond de 60 a 70 graden. 3km later pas rond de 80 a 90.

Dus ook wacht ik nog op de snelweg met gas open gooien.
Procycle van Louis is gewoon goede olie en olie van de dealer heb je echt niet nodig, tenzij je even niet kan.
 
Hoe zit die olietempratuurmeter in elkaar? Is het mogelijk om de teller los te halen en de kabels te verlengen zodat deze op de dash kan?

Is er iemand die in een paar zinnen kan verwoorden hoe het koppelingsstiftje werkt? Het lijkt een push-pull meganisme maar ik snap er eigenlijk niet veel van :$

^puur uit interesse :)
 
temperatuurmeter werkt met een stukje bimetaal dat krom/recht wordt afhankelijk van de temperatuur en dit beweegt de naald. Er zijn geen kabels die je kan verlengen.

Koppelingsstift wordt het blok in geduwd om te ontkoppelen. Als je in je hendel knijpt beweeg je een armpje waar een wokkel aan zit. Door het draaien van de wokkel duw je de koppelingsstift naar binnen (omdat die wokkel dan naar buiten geduwd wordt door het draaien).

Deze is niet van een GS maar is vrijwel hetzelfde:
DSC09544.jpg


In het deksel
05-InsideDriveSprocketCover.jpg
 
Laatst bewerkt:
Benzine leiding gehaald bij de lokale dealer 1m leiding voor een tientje.

De nieuwe lijkt op de oude grijze, maar heeft dan een zwarte kleur. Zit geen textiel in, maar dat is bij de oude ook niet en heb nog 1 leiding daarvan naar de carbs lopen die helemaal niet droog is en geen scheurtjes heeft.
 
Irritant, de kapot gedraaide inbus van koppelingshendel houder was een boutje met Engelse draad. Past niet maar heeft de beun er gewoon in geforceerd, geen wonder dat die kop stuk was :N

En nog een vervelende ontdekking, het Champion oliefilter dat ik had liggen die ik in mijn 96 GS gebruik past blijkbaar niet in model 89. Het filter dat erin zat is ook net iets korter en de rubber ring ligt iets dieper. Nog vervelender is dat ik nergens een apart oliefilter voor model 89 kan vinden dus zo maar eens langs de dealert met het bloknummer.

oliefilters.jpg
 
temperatuurmeter werkt met een stukje bimetaal dat krom/recht wordt afhankelijk van de temperatuur en dit beweegt de naald. Er zijn geen kabels die je kan verlengen.

Koppelingsstift wordt het blok in geduwd om te ontkoppelen. Als je in je hendel knijpt beweeg je een armpje waar een wokkel aan zit. Door het draaien van de wokkel duw je de koppelingsstift naar binnen (omdat die wokkel dan naar buiten geduwd wordt door het draaien).

Deze is niet van een GS maar is vrijwel hetzelfde:
[afbeelding]

In het deksel
[afbeelding]

dankje :) is een stuk duidelijker zo *O*
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan