Suzuki GS500e bj 1991: lekkende benzine.

Motor_Luke

MF'er
22 jul 2020
37
11
Den Haag
Net een week mn rijbewijs en me hier al twee keer eerder moeten melden... Nu weer...

Reed vnv een rondje, eerdere startproblemen lijken met de noorderzon vertrokken. Sta ik bij een stoplicht, waar normaal de motor stationair soms iets te veel touren maakt (oplopend tot 3000 max volgende projectje) zakt ie nu opeens naar (1000) en valt bijna uit; wist net op tijd gas bij te geven. En ik rook het al; benzine.

Gelukkig naar huis weten te rijden, daar aangekomen lekt het nogal. Na uitzetten van motor druppelt t nog wat na. Voor nu ff een bakje onder gezet maar kwam niks meer uit, 2 keer starten maar dat ging niet (start systeem zelf werkt inmiddels echter top door jullie hulp), toen wel kleine drupjes uit t bungelende slangetje (kom maar met de woordgrapjes). Omwille de nachtrust van de buurt niet verder proberen te starten.

Ik met de zaklamp op nader onderzoek, en denk het lek gevonden te hebben; maar heb geen idee wat het is en wat het slangetje daar doet.... Lijkt een soort uiteinde van iets, maar lijkt me niet daar bij de ketting horen...

Kunnen jullie me weer verder helpen?
 

Bijlagen

  • IMG_20200806_001647.jpg
    IMG_20200806_001647.jpg
    2,4 MB · Weergaven: 9
  • IMG_20200805_235255.jpg
    IMG_20200805_235255.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 9
  • IMG_20200805_235230.jpg
    IMG_20200805_235230.jpg
    2,1 MB · Weergaven: 8
  • IMG_20200805_235303.jpg
    IMG_20200805_235303.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 9
  • IMG_20200805_235213.jpg
    IMG_20200805_235213.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 8
Dit is de overloop van je luchtfilterkast. De vlotternaalden van je carburateurs dichten niet meer goed af. Kijk ook eens naar het oliepeil? Kans dat er benzine in je blok gelopen is
 
Dit is de overloop van je luchtfilterkast. De vlotternaalden van je carburateurs dichten niet meer goed af. Kijk ook eens naar het oliepeil? Kans dat er benzine in je blok gelopen is
Exact deze.

Oplossing is carburateurs uit elkaar en revisiekitje erin.
En als je het dan toch open hebt liggen het geheel lekker laten badderen in ultrasoon.

Regio toevoegen aan je profiel kan helpen trouwens. Ik weet dat er met de gs500tjes genoeg mensen zijn die wel even willen helpen/meekijken.
 
Oliepeil is handmatig goed. Afgelopen dagen steeds gecheckt. Olie lampje brande gister toen ik thuis kwam wel.
Groot probleem denk je?
Brandde dat lampje toen de motor nog liep? Dat is niet best, deed ie dat lang? Dst lampje brand als er op dat moment te weimog oliedruk is, oftewel op dat moment wordt er slecht gesmeerd. Met de peilstok kijk je naar de hoeveelheid vloeistof in t carter.
Het probleem wat we verwachten zou zich laten zien in een toenemende hoeveelheid vloeistof im t carter, omdat er benzine bij komt.
 
Brandde dat lampje toen de motor nog liep? Dat is niet best, deed ie dat lang? Dst lampje brand als er op dat moment te weimog oliedruk is, oftewel op dat moment wordt er slecht gesmeerd. Met de peilstok kijk je naar de hoeveelheid vloeistof in t carter.
Het probleem wat we verwachten zou zich laten zien in een toenemende hoeveelheid vloeistof im t carter, omdat er benzine bij komt.
Lampje ging branden toen ik de motor uit had gezet en ging branden toen ik nog weer even wilde starten, wat dus niet ging.
 
Lampje ging branden toen ik de motor uit had gezet en ging branden toen ik nog weer even wilde starten, wat dus niet ging.
Mooi! Er kan natuurlijk geen oliedruk zijn als de motor niet draait, dus niks aan t handje.
Nu nog even sammie’s controle, maar goede kans dat het is wat @Clank en anderen zeggen.
Er komt namelijk niet zonaar benzine in je luchtfilterkast.
 
Laat eerst eens je carbs ff doorlopen, goed opendraaien die aftap. Alles opvangen en kijken of er mogelijk wat meegekomen is.
Misschien is je probleem hier mee verholpen en anders wordt t de carbs demonteren en goed reinigen.
 
Sta ik bij een stoplicht, waar normaal de motor stationair soms iets te veel touren maakt (oplopend tot 3000 max)

je hebt nog een 2e issue, valse lucht waarschijnlijk bij de inlaatrubbers... Deo proef uitvoeren
 
Sta ik bij een stoplicht, waar normaal de motor stationair soms iets te veel touren maakt (oplopend tot 3000 max)

je hebt nog een 2e issue, valse lucht waarschijnlijk bij de inlaatrubbers... Deo proef uitvoeren
Hoeft opzich niet zo te zijn, de GS500 schijnt standaard erg arm te staan. Volgens mij kan wat meer benzine er dan ook voor zorgen dat ie meer toeren gaat lopen. Heb ik toen tenminste wel gehad.
 
Ik heb nog ff wat onderzoek gedaan en bij de verkoper nagevraagd; hij denkt dat een tikje op de vlotterbak genoeg moet zijn. Hij heeft de carbs voordat ie m verkocht nagekeken en ultrasoon gereinigd.
Hij zegt dat het slangetje op de fotos de overloop van de carbarateurs is; en dat er een vuiltje tussen de vlotternaald zit.
In hoeverre zijn jullie het daarmee eens?
 
Ik heb nog ff wat onderzoek gedaan en bij de verkoper nagevraagd; hij denkt dat een tikje op de vlotterbak genoeg moet zijn. Hij heeft de carbs voordat ie m verkocht nagekeken en ultrasoon gereinigd.
Hij zegt dat het slangetje op de fotos de overloop van de carbarateurs is; en dat er een vuiltje tussen de vlotternaald zit.
In hoeverre zijn jullie het daarmee eens?
Zou kunnen. Je kunt het altijd proberen.
Ik zou alleen wel even afvragen hoe dat vuil er komt. Als het uit de tank komt (roest?) is het misschien een idee een brandstoffilter in je leiding te plaatsen. Anders heb je volgende week hetzelfde gezeur.
 
Het kan ook van de carbs zelf zijn, als die (te)droog gestaan hebben vormt er zich zo'n witte oxidelaag in de carbs die bij gebruik weer gaat ronddwarrelen in je carb wat allerhande verschijnselen kan veroorzaken, verstopte stationair sproeier/het niet afdichten van vlotternaald enz..
 
Terug
Bovenaan Onderaan