Suzuki GS500e bj 1991: lekkende benzine.

Motor_Luke

MF'er
22 jul 2020
37
11
Den Haag
Net een week mn rijbewijs en me hier al twee keer eerder moeten melden... Nu weer...

Reed vnv een rondje, eerdere startproblemen lijken met de noorderzon vertrokken. Sta ik bij een stoplicht, waar normaal de motor stationair soms iets te veel touren maakt (oplopend tot 3000 max volgende projectje) zakt ie nu opeens naar (1000) en valt bijna uit; wist net op tijd gas bij te geven. En ik rook het al; benzine.

Gelukkig naar huis weten te rijden, daar aangekomen lekt het nogal. Na uitzetten van motor druppelt t nog wat na. Voor nu ff een bakje onder gezet maar kwam niks meer uit, 2 keer starten maar dat ging niet (start systeem zelf werkt inmiddels echter top door jullie hulp), toen wel kleine drupjes uit t bungelende slangetje (kom maar met de woordgrapjes). Omwille de nachtrust van de buurt niet verder proberen te starten.

Ik met de zaklamp op nader onderzoek, en denk het lek gevonden te hebben; maar heb geen idee wat het is en wat het slangetje daar doet.... Lijkt een soort uiteinde van iets, maar lijkt me niet daar bij de ketting horen...

Kunnen jullie me weer verder helpen?
 

Bijlagen

  • IMG_20200806_001647.jpg
    IMG_20200806_001647.jpg
    2,4 MB · Weergaven: 9
  • IMG_20200805_235255.jpg
    IMG_20200805_235255.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 9
  • IMG_20200805_235230.jpg
    IMG_20200805_235230.jpg
    2,1 MB · Weergaven: 8
  • IMG_20200805_235303.jpg
    IMG_20200805_235303.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 9
  • IMG_20200805_235213.jpg
    IMG_20200805_235213.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 8
Goed. Volgende stappen gedaan:
- Zachtjes tegen beider vlotterbakjes getikt.
- Linker carb leeg laten lopen; duurde ff, geen troebele benzine.
- Rechter carb leeg laten lopen; was snel leeg, kleine zwarte puntjes in benzine.
- Motor starten, toen de carbs vol zaten ging die lopen.
- Ff laten lopen; komt niks uit slangetje die bij de ketting hangt waarvan ik dach dat er brandstof uitkwam.
- Echter hangt daar ook een slangetje achter die naar beneden hangt.
- Naar mate de motor langer liep en warmer werd stroomde het daar echt uit.
- Komt een hoop gruis mee, maar kan natuurlijk onderweg naar beneden meegenomen worden.
- Voorop het blok bij begin koelgleuven inmiddels ook nattigheid; benzine.

Geen idee hoe nu verder. Jullie wel?
 

Bijlagen

  • IMG_20200806_152727.jpg
    IMG_20200806_152727.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 9
  • IMG_20200806_155213.jpg
    IMG_20200806_155213.jpg
    3,2 MB · Weergaven: 10
  • Screenshot_20200806-155449.jpg
    Screenshot_20200806-155449.jpg
    177,8 KB · Weergaven: 11
Dit.

Ik verwacht dat de vorige eigenaar die dan niet heeft vervangen.
sowieso niet, want om een of andere reden schijnt dat teveel werk te zijn.
w.m.b. Haal je een revisiesetje (vlotternaald, zitting en floatbowl pakking) en rol je dat ding hierheen.
Als je je vering ook nog wil verbeteren haal je een gsx600f (oud model) schokbreker, die zit er met minder dan 10 minuten ook in.
Dan mag er weer een mooi GSje rondrijden
Als je nog wat centen over hebt okk gelijk nieuwe aanzuigrubbers want 1991 is al een poosje geleden.
 
sowieso niet, want om een of andere reden schijnt dat teveel werk te zijn.
w.m.b. Haal je een revisiesetje (vlotternaald, zitting en floatbowl pakking) en rol je dat ding hierheen.
Als je je vering ook nog wil verbeteren haal je een gsx600f (oud model) schokbreker, die zit er met minder dan 10 minuten ook in.
Dan mag er weer een mooi GSje rondrijden
Als je nog wat centen over hebt okk gelijk nieuwe aanzuigrubbers want 1991 is al een poosje geleden.
Ik zeg: goed besteed litertje benzine.

1596735713826.png
 
@Carburateur toch alvast zelf bezig.
Vlotterpennen zien er nog gaaf uit, veertje op de kop ook, idem de zitting. Ook pakkingen zien er nog goed uit, flexibel, niet droog. Ziet er oprecht als nieuw uit.
Maaaaaaaaaar deze zooi komt uit de vlotterbak zetten.
Zoals @Clank vgm al zei; brandstoffilter kan geen kwaad. Carbs zijn vlak voor de koop ultrasoon gereinigd en zien er wel goed schoon uit.
 

Bijlagen

  • IMG-20200806-WA0043.jpeg
    IMG-20200806-WA0043.jpeg
    1,8 MB · Weergaven: 4
Als je die rommel in je vlotterbakjes hebt dan maakt het niet uit of de carbs ultrasoon zijn gereinigd. Ze zijn smerig en ik zou ze toch zeker even een keer doorblazen met carb reiniger en perslucht. Je ziet niet op het oog of een vlotterpen en zitting nog goed zijn. en voor die paar euro zou ik ze gewoon vervangen.
 
Dat is nog niet iets wat ik niet eerder heb gezien. Valt eigenlijk wel mee.

Maar als ik je vlotterbakken zie en ze zijn niet lang geleden schoongemaakt, is een filter misschien wel het beste idee.
 
Valt hier nog wel mee, het gaat om het diepste/laagste punt. Daar verzamelt zich de troep, en er is aar 1 manier om die er uit te krijgen: Tank er af, zeef er uit en doorspoelen met wat brandstof o.i.d. (proberen de zooi er uit te krijgen door heen en weer te bewegen, en dan weer uitspoelen, een paar keer).

Eenmaal schoon zou de zeef weer voldoende moeten zijn. Wel opvangen de spoelvloeistof, anders creeer je een milieudelict.. En je kunt de opgevangen benzine evt. nogmaals gebruiken om te spoelen (troep blijft toch vaak onderin liggen).

Vraagje: Heeft iemand of jezelf de carburateurs (of de hele tank) inwendig doorgespoeld met WD40 o.i.d.? Dan komt de troep vaak ook los en dan krijg je ophoping inderdaad in de bakjes, en soms ook dat de vlotternaalden niet meer afsluiten door een brokstukje er tussen.
 
Nouja als de verkoper claimt dat de carbs sonisch zijn gereinigd voor de verkoop verwacht je dit niet.

Of is het vóór de verkoop ergens een keer gereinigd (in 1994)?

Bullshit, dus alles zelf doen, alleen dàn weet je dat het gedaan is.
Idem met filters, olie, bougies, evt bougie kabels, remvloeistof, kvs indien van toepassing, dat soort standaard zooi.

Btw, niemand zou zijn tank of carbs door (moeten) spoelen met wd40 :)
 
Bij mij zat er een liter water verstopt in de tank. Motor had een poosje buiten gestaan bij de vorige eigenaar. Wat er gebeurt is dat het drainpijpje van de verzonken benzineklep dichtroest, dan kan wat er zich verzamelt in de verdieping maar 1 kant op: De tank in dus. Vooral als het afsluitrubber niet zo functioneel is en/of je niet bedacht bent op een sloot water onder het klepje.. Oftewel: Hou je drainpijpje gangbaar! Kelfort Roestoplosser wil wel eens helpen
1596785159817.png
In combinatie met voorzichtig doorprikken met een oude gitaarsnaar o.i.d. (net alsof je een afvoerpijp schoonragt met zo'n flexibele afvoerontstopper)
 
Nouja als de verkoper claimt dat de carbs sonisch zijn gereinigd voor de verkoop verwacht je dit niet.

Of is het vóór de verkoop ergens een keer gereinigd (in 1994)?

Bullshit, dus alles zelf doen, alleen dàn weet je dat het gedaan is.
Idem met filters, olie, bougies, evt bougie kabels, remvloeistof, kvs indien van toepassing, dat soort standaard zooi.

Btw, niemand zou zijn tank of carbs door (moeten) spoelen met wd40 :)
Tja, als je de carburateurs schoonmaakt, maar de tank of alles wat er voor zit niet, dan is sonisch reinigen alleen maar symptoombestrijding en wordt de evt. bron niet aangepakt. Soms is er meer werk nodig. Of is de boel 'geconserveerd' met WD40 weggezet. En wat denk je wat E10 (bio-ethanol) doet in je tank, kraantjes, leidingen, carburateurs..
 
Laatst bewerkt:
Dank weer voor alles.
Inmiddels alles schoongemaakt en lijkt nu niet meer te lekken/ over te lopen. Ga maar met @Carburateur de revisieset dr in knallen denk ik, maar kan nu iig naar 'm toe. ,:]
Wil toch ook een benzine filter monteren.
6.5mm goed voor slangen suzuki gs500?
 
Terug
Bovenaan Onderaan